본 연구는 집단 전통놀이가 유아의 사회성에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위하여 “집단 전통놀이는 유아의 사회성(협동성, 타인 이해성, 자율성, 또래 간 상호작용) 향상에 어떤 영향을 미칠 것인가?”라는 연구 문제를 선정하여 확인하였다. 연구의 대상은 서울시 구로구에 있는 H 어린이집 유아 34명이었으며, 실험 집단과 통제 집단에 각각 17명씩 무선 배치하였다. 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘유아의 사회성 평정 척도(김숙경, 1989)’를 사용하였으며, 실험 집단·통제 집단에 사전검사를 실시 후 집단 간 동질성을 확인하고, 사후검사에서도 같은 방법으로 실험을 실시하고 자료를 분석하여 집단 전통놀이의 효과를 검증하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 집단 전통놀이가 유아의 사회성에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위하여 “집단 전통놀이는 유아의 사회성(협동성, 타인 이해성, 자율성, 또래 간 상호작용) 향상에 어떤 영향을 미칠 것인가?”라는 연구 문제를 선정하여 확인하였다. 연구의 대상은 서울시 구로구에 있는 H 어린이집 유아 34명이었으며, 실험 집단과 통제 집단에 각각 17명씩 무선 배치하였다. 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘유아의 사회성 평정 척도(김숙경, 1989)’를 사용하였으며, 실험 집단·통제 집단에 사전검사를 실시 후 집단 간 동질성을 확인하고, 사후검사에서도 같은 방법으로 실험을 실시하고 자료를 분석하여 집단 전통놀이의 효과를 검증하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 집단 전통놀이의 효과를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단 전통놀이를 적용한 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위요인인 협동성에서 총점이 향상되었다. 둘째, 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위 요인인 타인 이해성에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위 요인인 자율성에서 통계적으로 유의한 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 넷째, 집단 전통놀이를 적용한 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위요인인 또래 간 상호작용 부분에서 긍정적인 영향을 보였다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때 집단 전통놀이는 유아의 사회성 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 전통놀이는 지금까지의 연구에서처럼 유아들의 사회성 향상에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과로 유아교육 현장의 사회성 향상을 위한 방법으로서 집단 전통놀이의 활용을 기대해 본다.
본 연구는 집단 전통놀이가 유아의 사회성에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 이를 위하여 “집단 전통놀이는 유아의 사회성(협동성, 타인 이해성, 자율성, 또래 간 상호작용) 향상에 어떤 영향을 미칠 것인가?”라는 연구 문제를 선정하여 확인하였다. 연구의 대상은 서울시 구로구에 있는 H 어린이집 유아 34명이었으며, 실험 집단과 통제 집단에 각각 17명씩 무선 배치하였다. 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘유아의 사회성 평정 척도(김숙경, 1989)’를 사용하였으며, 실험 집단·통제 집단에 사전검사를 실시 후 집단 간 동질성을 확인하고, 사후검사에서도 같은 방법으로 실험을 실시하고 자료를 분석하여 집단 전통놀이의 효과를 검증하였다. 자료처리는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 집단 전통놀이의 효과를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단 전통놀이를 적용한 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위요인인 협동성에서 총점이 향상되었다. 둘째, 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위 요인인 타인 이해성에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위 요인인 자율성에서 통계적으로 유의한 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 넷째, 집단 전통놀이를 적용한 실험 집단의 유아들이 통제 집단의 유아들에 비해 사회성의 하위요인인 또래 간 상호작용 부분에서 긍정적인 영향을 보였다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때 집단 전통놀이는 유아의 사회성 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 전통놀이는 지금까지의 연구에서처럼 유아들의 사회성 향상에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과로 유아교육 현장의 사회성 향상을 위한 방법으로서 집단 전통놀이의 활용을 기대해 본다.
The purpose of this study is to identify the effects of Korean traditional group play on young children's sociality. For this, the study problem is set that Korean traditional group play will have any impact on improving young children's sociality (cooperativity, understandability for others, autono...
The purpose of this study is to identify the effects of Korean traditional group play on young children's sociality. For this, the study problem is set that Korean traditional group play will have any impact on improving young children's sociality (cooperativity, understandability for others, autonomy, peer interactions) and it is identified. The subject of the study was 34 young children in 'H' nursery school which located in Guro-gu, Seoul. And then respectively 17 people were placed in the experimental and the control group randomly. The measurement tool in the study was used 'Rating Scale of Young Children's Sociality'(kim Sook-kyung, 1989). After the pre-test in experimental and control groups, it was found that there was homogeneity between groups. Also, in the same way in the post-test, it was verified the effectiveness of Korea traditional play by conducting an experiment and analyzing data using the SPSS 18.0 program. The results of this study were summarized as following. First, the experimental group of young children applying to Korean traditional play was improved in the total score in cooperativity belonging to a sub-factor of sociality than in the control group. Secondly, statistically, the experimental group was shown a significant difference in understandability for others, belonging to a sub-factor of sociality, compared to the control group. Third, according to the analysis, there was a significant difference between in the experiment group and in the control group in autonomy, belonging to a sub-factor of sociality. Fourth, the experimental group applying to play Korean traditional game than the control group was shown a positive impact on peer interactions belonging to a sub-factor of sociality. To summarize study results above until now, this study showed that Korean traditional group play has a positive effect on improving young children's sociality. By the results of this study, I hope that Korean traditional group play will be utilized as a method for improving young children's sociality in the field of early childhood education.
The purpose of this study is to identify the effects of Korean traditional group play on young children's sociality. For this, the study problem is set that Korean traditional group play will have any impact on improving young children's sociality (cooperativity, understandability for others, autonomy, peer interactions) and it is identified. The subject of the study was 34 young children in 'H' nursery school which located in Guro-gu, Seoul. And then respectively 17 people were placed in the experimental and the control group randomly. The measurement tool in the study was used 'Rating Scale of Young Children's Sociality'(kim Sook-kyung, 1989). After the pre-test in experimental and control groups, it was found that there was homogeneity between groups. Also, in the same way in the post-test, it was verified the effectiveness of Korea traditional play by conducting an experiment and analyzing data using the SPSS 18.0 program. The results of this study were summarized as following. First, the experimental group of young children applying to Korean traditional play was improved in the total score in cooperativity belonging to a sub-factor of sociality than in the control group. Secondly, statistically, the experimental group was shown a significant difference in understandability for others, belonging to a sub-factor of sociality, compared to the control group. Third, according to the analysis, there was a significant difference between in the experiment group and in the control group in autonomy, belonging to a sub-factor of sociality. Fourth, the experimental group applying to play Korean traditional game than the control group was shown a positive impact on peer interactions belonging to a sub-factor of sociality. To summarize study results above until now, this study showed that Korean traditional group play has a positive effect on improving young children's sociality. By the results of this study, I hope that Korean traditional group play will be utilized as a method for improving young children's sociality in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.