본 연구는 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아 사회성 발달에 영향을 미치는가를 알아보고자 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 연구문제로 선정하였다. 본 연구 대상은 만 5세 유아 50명을 실험집단, 통제집단으로 각 25명이며, 실험집단은 3월부터 15주 동안 주 3회씩 총 45회 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동에 참여하였다. 유아의 사회성 발달을 알아보기 위하여 사용한 도구는 표준화된 윤치연(2008)의 한국 유아 사회성 기술검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 조사된 결과지는 ...
본 연구는 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아 사회성 발달에 영향을 미치는가를 알아보고자 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 연구문제로 선정하였다. 본 연구 대상은 만 5세 유아 50명을 실험집단, 통제집단으로 각 25명이며, 실험집단은 3월부터 15주 동안 주 3회씩 총 45회 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동에 참여하였다. 유아의 사회성 발달을 알아보기 위하여 사용한 도구는 표준화된 윤치연(2008)의 한국 유아 사회성 기술검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 조사된 결과지는 SPSS 14.0에 코딩한 한 후 t-검정과 공변량 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 하위요인 중 정서표현, 질서의식, 자신감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달을 향상시키는데 효과적인 활동이라고 할 수 있다.
본 연구는 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아 사회성 발달에 영향을 미치는가를 알아보고자 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가를 연구문제로 선정하였다. 본 연구 대상은 만 5세 유아 50명을 실험집단, 통제집단으로 각 25명이며, 실험집단은 3월부터 15주 동안 주 3회씩 총 45회 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동에 참여하였다. 유아의 사회성 발달을 알아보기 위하여 사용한 도구는 표준화된 윤치연(2008)의 한국 유아 사회성 기술검사를 실시하였다. 본 연구를 위해 조사된 결과지는 SPSS 14.0에 코딩한 한 후 t-검정과 공변량 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 하위요인 중 정서표현, 질서의식, 자신감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서 신체, 노래, 도구를 활용한 전통놀이 활동이 유아의 사회성 발달을 향상시키는데 효과적인 활동이라고 할 수 있다.
The study was to investigate to the influence on social ability development of preschoolers through traditional plays using body, song, and tools. The subjects of this study were fifty children who were 5-year-old preschooler in G city, and were separated an experimental group and a controlled g...
The study was to investigate to the influence on social ability development of preschoolers through traditional plays using body, song, and tools. The subjects of this study were fifty children who were 5-year-old preschooler in G city, and were separated an experimental group and a controlled group. Social ability development of preschooler test was modified from Normative Korean Social Skill Inventory for Preschoolers by Yoon Chi Yeon(2008) and analysis utilized the SPSS 14.0 program t-test and covariance analysis. The results of this study were as follows. Traditional plays were found to have significant differences on social ability development of preschoolers, and emotional expression, sense of order and self-confidence as sub factors of social ability. These findings have implications that traditional plays using body, song, and tools had a positive influence on social ability development of preschoolers. Thus traditional plays using body, song, and tools effects for improving social ability development of preschoolers.
The study was to investigate to the influence on social ability development of preschoolers through traditional plays using body, song, and tools. The subjects of this study were fifty children who were 5-year-old preschooler in G city, and were separated an experimental group and a controlled group. Social ability development of preschooler test was modified from Normative Korean Social Skill Inventory for Preschoolers by Yoon Chi Yeon(2008) and analysis utilized the SPSS 14.0 program t-test and covariance analysis. The results of this study were as follows. Traditional plays were found to have significant differences on social ability development of preschoolers, and emotional expression, sense of order and self-confidence as sub factors of social ability. These findings have implications that traditional plays using body, song, and tools had a positive influence on social ability development of preschoolers. Thus traditional plays using body, song, and tools effects for improving social ability development of preschoolers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.