본 연구의 목적은 학교 현장에서 진행되고 있는 학생 건강 체력평가시스템을 분석하여 심폐지구력, 근력, 유연성, 순발력, 체질량지수(BMI) 5가지 항목간의 성별 및 학년별 차이를 규명하고, 방과 후 스포츠클럽 활동에 참여하는 집단과 비활동 집단을 비교하여 학교 스포츠클럽 활동이 중학교 학생들의 체력발달에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 항목별 측정방법은 심폐지구력은 스텝테스트를 통하여 300초간 실시하였고 근력 측정은 악력을 통하여 오른손과 왼...
본 연구의 목적은 학교 현장에서 진행되고 있는 학생 건강 체력평가시스템을 분석하여 심폐지구력, 근력, 유연성, 순발력, 체질량지수(BMI) 5가지 항목간의 성별 및 학년별 차이를 규명하고, 방과 후 스포츠클럽 활동에 참여하는 집단과 비활동 집단을 비교하여 학교 스포츠클럽 활동이 중학교 학생들의 체력발달에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 항목별 측정방법은 심폐지구력은 스텝테스트를 통하여 300초간 실시하였고 근력 측정은 악력을 통하여 오른손과 왼손 각각 2회씩 측정하였다. 유연성은 좌전굴 테스트를 통하여 2회씩 측정하였다. 순발력은 50m 달리기의 기록측정을 1회 실시 하였으며 마지막으로 체질량지수(BMI)는 키와 체중을 측정하여 체중을 키의 제곱으로 나눈 값으로 하여 지방의 양을 총 5단계로 추정하였다. 연구결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중학교 성별에 따른 건강 체력 평가 점수의 차이는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 남학생 학년별 종목 측정값은 체질량지수(BMI)를 제외한 나머지 4항목에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 여학생 학년별 종목 측정값은 스텝검사에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 남학생 스포츠클럽 참여집단이 비참여 집단에 비해 학생 건강체력요소의 측정값이 우수하게 나타났다. 다섯째, 여학생 스포츠클럽 참여집단이 비참여 집단에 비해 학생 건강체력요소의 측정값이 우수하게 나타났다.
본 연구의 목적은 학교 현장에서 진행되고 있는 학생 건강 체력평가시스템을 분석하여 심폐지구력, 근력, 유연성, 순발력, 체질량지수(BMI) 5가지 항목간의 성별 및 학년별 차이를 규명하고, 방과 후 스포츠클럽 활동에 참여하는 집단과 비활동 집단을 비교하여 학교 스포츠클럽 활동이 중학교 학생들의 체력발달에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 항목별 측정방법은 심폐지구력은 스텝테스트를 통하여 300초간 실시하였고 근력 측정은 악력을 통하여 오른손과 왼손 각각 2회씩 측정하였다. 유연성은 좌전굴 테스트를 통하여 2회씩 측정하였다. 순발력은 50m 달리기의 기록측정을 1회 실시 하였으며 마지막으로 체질량지수(BMI)는 키와 체중을 측정하여 체중을 키의 제곱으로 나눈 값으로 하여 지방의 양을 총 5단계로 추정하였다. 연구결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중학교 성별에 따른 건강 체력 평가 점수의 차이는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 남학생 학년별 종목 측정값은 체질량지수(BMI)를 제외한 나머지 4항목에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 여학생 학년별 종목 측정값은 스텝검사에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 남학생 스포츠클럽 참여집단이 비참여 집단에 비해 학생 건강체력요소의 측정값이 우수하게 나타났다. 다섯째, 여학생 스포츠클럽 참여집단이 비참여 집단에 비해 학생 건강체력요소의 측정값이 우수하게 나타났다.
This research has a purpose to investigate difference of cardiorespiratory endurance, muscular strength, flexibility, reflex and body mass index(BMI) with results of PAPS used in school. Also, we aim to determine the effects of sports activities on physical development of middle school students by c...
This research has a purpose to investigate difference of cardiorespiratory endurance, muscular strength, flexibility, reflex and body mass index(BMI) with results of PAPS used in school. Also, we aim to determine the effects of sports activities on physical development of middle school students by comparing those who participate in sports club activity and those who do not. Cardiorespiratory endurance was measured by using step-test during 300 seconds while muscular strength was evaluated by using handgrip left and right hands two times. Flexibility was measured by using Sitting trunk flextion twice. Reflex was measured by progressing 50m run. For BMI, we measured student's weights and heights and then divided weight by square of height. Outputs were estimated five levels according to the quantity of total fat. The results are as follows: First, There is no difference in middle school students’ health and physical strength by gender. Second, each grade of male students shows difference in all the four examinations-cardiorespiratory endurance, muscular strength, flexibility, and reflex, except BMI. Third, each grade of female students shows difference only in the step test. Forth, male students participate in sports club activity present higher numerical values in PAPS compared to those who do not. Fifth, female students participate in sports club activity present higher numerical values in PAPS compared to those who do not.
This research has a purpose to investigate difference of cardiorespiratory endurance, muscular strength, flexibility, reflex and body mass index(BMI) with results of PAPS used in school. Also, we aim to determine the effects of sports activities on physical development of middle school students by comparing those who participate in sports club activity and those who do not. Cardiorespiratory endurance was measured by using step-test during 300 seconds while muscular strength was evaluated by using handgrip left and right hands two times. Flexibility was measured by using Sitting trunk flextion twice. Reflex was measured by progressing 50m run. For BMI, we measured student's weights and heights and then divided weight by square of height. Outputs were estimated five levels according to the quantity of total fat. The results are as follows: First, There is no difference in middle school students’ health and physical strength by gender. Second, each grade of male students shows difference in all the four examinations-cardiorespiratory endurance, muscular strength, flexibility, and reflex, except BMI. Third, each grade of female students shows difference only in the step test. Forth, male students participate in sports club activity present higher numerical values in PAPS compared to those who do not. Fifth, female students participate in sports club activity present higher numerical values in PAPS compared to those who do not.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.