본 연구의 목적은 부모자녀관계에서 어려움울 경험하고 있는 재혼가족 부모의 생활적응에 대한 심리사회적 요인을 알아보기 위해 재혼가족 부모를 대상으로 한 사례연구 분석을 시도하였으며, 분석을 통해 확보된 자료와 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사 결과를 바탕으로 재혼가족의 생활적응향상을 위한 부모교육프로그램을 개발하고, 이를 실시한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 첫째 프로그램 개발 과정은 기획, 구성, 실행 및 평가단계이며 먼저 기획단계는 선행문헌조사, 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사를 하여 프로그램 목표 설정하였고, 구성단계에서는 이를 바탕으로 프로그램 모형을 개발하고 구성원리와 운영원리에 따라 내용을 구성하여 예비 프로그램을 구상하였다. 실시와 평가단계에는 예비 프로그램에 대해 전문가 평가를 통해 수정 및 보완 하였다. 이러한 과정을 거쳐 경험탐색, 정서탐색, 문제대처단계의 총 6회기로 이루어진 최종 프로그램이 개발되었다. 둘째, 최종적으로 개발된 프로그램은 실험 집단, 무처치 집단인 통제 집단을 대상으로 사전, 2차, 3차, 사후 측정시점에 따른 변화를 비교하였다. 프로그램의 결과를 알기 위해 실험집단과 통제집단의 ...
본 연구의 목적은 부모자녀관계에서 어려움울 경험하고 있는 재혼가족 부모의 생활적응에 대한 심리사회적 요인을 알아보기 위해 재혼가족 부모를 대상으로 한 사례연구 분석을 시도하였으며, 분석을 통해 확보된 자료와 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사 결과를 바탕으로 재혼가족의 생활적응향상을 위한 부모교육프로그램을 개발하고, 이를 실시한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 첫째 프로그램 개발 과정은 기획, 구성, 실행 및 평가단계이며 먼저 기획단계는 선행문헌조사, 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사를 하여 프로그램 목표 설정하였고, 구성단계에서는 이를 바탕으로 프로그램 모형을 개발하고 구성원리와 운영원리에 따라 내용을 구성하여 예비 프로그램을 구상하였다. 실시와 평가단계에는 예비 프로그램에 대해 전문가 평가를 통해 수정 및 보완 하였다. 이러한 과정을 거쳐 경험탐색, 정서탐색, 문제대처단계의 총 6회기로 이루어진 최종 프로그램이 개발되었다. 둘째, 최종적으로 개발된 프로그램은 실험 집단, 무처치 집단인 통제 집단을 대상으로 사전, 2차, 3차, 사후 측정시점에 따른 변화를 비교하였다. 프로그램의 결과를 알기 위해 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 하였고 프로그램의 효과를 규명하기 위해 HLM (Hierarchical Linear Model)6.0을 사용하여 다층모형에 의한 성장곡선을 분석하였다. 연구결과를 종합하면, 본 재혼가족 부모교육프로그램은 재혼 부모의 역할긴장을 감소시키는데 유의미한 영향을 미치고, 양육스트레스를 낮추는데 유의미한 영향을 미치고, 부모자녀관계 만족도를 높이는데 유의미한 영향을 미치고, 심리적 안녕감을 높이는데 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 재혼가족 부모의 재혼생활에서 겪는 어려움에 대한 심층적인 이해를 통해 그들의 생활적응향상을 돕는 부모교육프로그램을 개발하고 그 효과를 검증함으로써 재혼가족 부모에게 실질적인 도움을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 부모자녀관계에서 어려움울 경험하고 있는 재혼가족 부모의 생활적응에 대한 심리사회적 요인을 알아보기 위해 재혼가족 부모를 대상으로 한 사례연구 분석을 시도하였으며, 분석을 통해 확보된 자료와 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사 결과를 바탕으로 재혼가족의 생활적응향상을 위한 부모교육프로그램을 개발하고, 이를 실시한 후 그 효과를 검증하고자 하였다. 첫째 프로그램 개발 과정은 기획, 구성, 실행 및 평가단계이며 먼저 기획단계는 선행문헌조사, 현장전문가의 FGI 및 재혼부모의 요구조사를 하여 프로그램 목표 설정하였고, 구성단계에서는 이를 바탕으로 프로그램 모형을 개발하고 구성원리와 운영원리에 따라 내용을 구성하여 예비 프로그램을 구상하였다. 실시와 평가단계에는 예비 프로그램에 대해 전문가 평가를 통해 수정 및 보완 하였다. 이러한 과정을 거쳐 경험탐색, 정서탐색, 문제대처단계의 총 6회기로 이루어진 최종 프로그램이 개발되었다. 둘째, 최종적으로 개발된 프로그램은 실험 집단, 무처치 집단인 통제 집단을 대상으로 사전, 2차, 3차, 사후 측정시점에 따른 변화를 비교하였다. 프로그램의 결과를 알기 위해 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 하였고 프로그램의 효과를 규명하기 위해 HLM (Hierarchical Linear Model)6.0을 사용하여 다층모형에 의한 성장곡선을 분석하였다. 연구결과를 종합하면, 본 재혼가족 부모교육프로그램은 재혼 부모의 역할긴장을 감소시키는데 유의미한 영향을 미치고, 양육스트레스를 낮추는데 유의미한 영향을 미치고, 부모자녀관계 만족도를 높이는데 유의미한 영향을 미치고, 심리적 안녕감을 높이는데 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해보면, 재혼가족 부모의 재혼생활에서 겪는 어려움에 대한 심층적인 이해를 통해 그들의 생활적응향상을 돕는 부모교육프로그램을 개발하고 그 효과를 검증함으로써 재혼가족 부모에게 실질적인 도움을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to examine psychosocial factors of the life adaptation of the stepfamily parent who experienced difficulties in parent-child relationships. For the purpose, case studies from those stepfamilies were analyzed, based on the data, Focus Group Interview(FGI) results from ex...
The purpose of this study was to examine psychosocial factors of the life adaptation of the stepfamily parent who experienced difficulties in parent-child relationships. For the purpose, case studies from those stepfamilies were analyzed, based on the data, Focus Group Interview(FGI) results from experts and needs of stepfamily parents in that field, a Parent Education Program for Promoting Life Adaptation of the stepfamily was developed. Effectiveness of the program was also verified after being conducted. Three research questions were studied: First, to develop a parents education program of stepfamily, the process of planning, constructing, conducting and evaluating was done. In the stage of a program planning, based on a literature review, FGI from experts and needs of stepfamily parents in that field, an object and a goal were set up. In the stage of a program constructing, a parent education program of stepfamilies model was developed and a preliminary program was made up such as deriving a constituting principle and drawing an outline by organizing program elements. In the stage of conducting and evaluating, the preliminary program was revised and complemented from expert ratings. Through these stages, the parent education program of stepfamilies was developed. This program consisted of 6 sessions with constituting areas: Navigation experience, Navigation emotional and problem management. Second, experimental and control groups were designed to analyze the effectiveness of the program according to a measuring time before, second, third and after. For the verification of effectiveness in this program, the homogeneity of experimental group and control group was verified. Multi-level model analysis was done and verified based on comprehensive reviews by participants and a leader. The findings of this study are consolidated as follows. The parents education program of stepfamily parents influenced significantly (1)on the decrease of role strain (2)on the decrease of the stress about child-rearing and parenting and (3)on enhancing development of parent-child relationship and (4)on enhancing psychological well-being. In conclusion, the program is expected to deliver practical benefits to promoting the life adaptation of the stepfamily parents who experienced difficulties. The control group analysis verified the effectiveness of the program. Limitations to the current study and recommendations for future research are discussed. Keywords: Stepfamily, life adaptation, a Parent Education Program
The purpose of this study was to examine psychosocial factors of the life adaptation of the stepfamily parent who experienced difficulties in parent-child relationships. For the purpose, case studies from those stepfamilies were analyzed, based on the data, Focus Group Interview(FGI) results from experts and needs of stepfamily parents in that field, a Parent Education Program for Promoting Life Adaptation of the stepfamily was developed. Effectiveness of the program was also verified after being conducted. Three research questions were studied: First, to develop a parents education program of stepfamily, the process of planning, constructing, conducting and evaluating was done. In the stage of a program planning, based on a literature review, FGI from experts and needs of stepfamily parents in that field, an object and a goal were set up. In the stage of a program constructing, a parent education program of stepfamilies model was developed and a preliminary program was made up such as deriving a constituting principle and drawing an outline by organizing program elements. In the stage of conducting and evaluating, the preliminary program was revised and complemented from expert ratings. Through these stages, the parent education program of stepfamilies was developed. This program consisted of 6 sessions with constituting areas: Navigation experience, Navigation emotional and problem management. Second, experimental and control groups were designed to analyze the effectiveness of the program according to a measuring time before, second, third and after. For the verification of effectiveness in this program, the homogeneity of experimental group and control group was verified. Multi-level model analysis was done and verified based on comprehensive reviews by participants and a leader. The findings of this study are consolidated as follows. The parents education program of stepfamily parents influenced significantly (1)on the decrease of role strain (2)on the decrease of the stress about child-rearing and parenting and (3)on enhancing development of parent-child relationship and (4)on enhancing psychological well-being. In conclusion, the program is expected to deliver practical benefits to promoting the life adaptation of the stepfamily parents who experienced difficulties. The control group analysis verified the effectiveness of the program. Limitations to the current study and recommendations for future research are discussed. Keywords: Stepfamily, life adaptation, a Parent Education Program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.