그림책을 활용한 갈등 상황 토의 및 극화놀이가 유아의 도덕성발달과 공격성 감소에 미치는 영향 The Effects of a Program combining Conflict Discussion with Dramatic Play through Picture Books on Moral Development and Aggression Reduction of kindergarten Children원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 갈등상황토의활동(인지적 측면) 및 극화놀이(행동적 측면)가 유아의 도덕적 판단력과 도덕적 행동을 증진시키는가를 살펴보고, 그림책을 활용한 갈등상황토의활동 및 극화놀이가 교실내 공격성감소에 어떤 영향을 미치는지 연구해 보고자 하였다. 연구대상은 사회경제적인 배경이 중류층 정도인 경남 K시 지역의 아파트단지에 위치한 Y유치원에 재원중인 만5세아 15명과 J유치원에 재원중인 만5세아 15명 총30명을 대상으로 하였다. 그리고 실험의 진행과정은 15회에 걸쳐 실험집단 15명의 유아들에게 연구의 목적을 위해 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분과 극화놀이 30분을 실시하고, 통제집단 15명도 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분을 실시한 후 자유선택활동 30분을 실시하게 하였다. 실험의 결과를 알아보기 위해 프로그램을 적용한 실험집단과 프로그램이 적용되지 않은 통제집단의 사전, ...
본 연구는 그림책을 활용한 갈등상황토의활동(인지적 측면) 및 극화놀이(행동적 측면)가 유아의 도덕적 판단력과 도덕적 행동을 증진시키는가를 살펴보고, 그림책을 활용한 갈등상황토의활동 및 극화놀이가 교실내 공격성감소에 어떤 영향을 미치는지 연구해 보고자 하였다. 연구대상은 사회경제적인 배경이 중류층 정도인 경남 K시 지역의 아파트단지에 위치한 Y유치원에 재원중인 만5세아 15명과 J유치원에 재원중인 만5세아 15명 총30명을 대상으로 하였다. 그리고 실험의 진행과정은 15회에 걸쳐 실험집단 15명의 유아들에게 연구의 목적을 위해 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분과 극화놀이 30분을 실시하고, 통제집단 15명도 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분을 실시한 후 자유선택활동 30분을 실시하게 하였다. 실험의 결과를 알아보기 위해 프로그램을 적용한 실험집단과 프로그램이 적용되지 않은 통제집단의 사전, 사후 변화에 대해 반복측정 변량분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제와 가설에 따라 얻어진 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 토의활동을 실시한 실험집단과 통제집단 모두 도덕적 판단력점수에 향상 있는 것으로 나타남으로써 갈등상황 토의활동은 유아의 도덕적 사고력을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 도덕적 행동의 변화에서는 극화놀이의 실시가 유아들에게 행동적인 변화에 도움을 주어 극화놀이를 실시하지 않은 통제집단보다 극화놀이를 실시한 실험집단이 사전, 사후 점수에서 더 유의미한 점수 차이를 보여 극화놀이의 실시가 도덕적 행동의 발달에 도움을 준다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 공격적 행동도 토의활동과 함께 극화놀이를 실시한 실험집단에서 유의미한 사전, 사후 점수 차이를 보여, 갈등상황에 대한 극화놀이가 도덕적 행동의 변화뿐만 아니라 공격성감소에도 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 유아의 도덕적 행동의 증진을 통한 공격적 행동의 감소를 위해서는 도덕적 판단력에 도움이 되는 토의활동에서 그칠 것이 아니라 행동적인 측면인 극화놀이를 접목하는 활동이 교육 장면에 도입이 되어야 함을 알 수 있었다.
본 연구는 그림책을 활용한 갈등상황토의활동(인지적 측면) 및 극화놀이(행동적 측면)가 유아의 도덕적 판단력과 도덕적 행동을 증진시키는가를 살펴보고, 그림책을 활용한 갈등상황토의활동 및 극화놀이가 교실내 공격성감소에 어떤 영향을 미치는지 연구해 보고자 하였다. 연구대상은 사회경제적인 배경이 중류층 정도인 경남 K시 지역의 아파트단지에 위치한 Y유치원에 재원중인 만5세아 15명과 J유치원에 재원중인 만5세아 15명 총30명을 대상으로 하였다. 그리고 실험의 진행과정은 15회에 걸쳐 실험집단 15명의 유아들에게 연구의 목적을 위해 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분과 극화놀이 30분을 실시하고, 통제집단 15명도 담임교사가 그림책을 읽어주고 갈등상황에 대한 토의활동 20분을 실시한 후 자유선택활동 30분을 실시하게 하였다. 실험의 결과를 알아보기 위해 프로그램을 적용한 실험집단과 프로그램이 적용되지 않은 통제집단의 사전, 사후 변화에 대해 반복측정 변량분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제와 가설에 따라 얻어진 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 토의활동을 실시한 실험집단과 통제집단 모두 도덕적 판단력점수에 향상 있는 것으로 나타남으로써 갈등상황 토의활동은 유아의 도덕적 사고력을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 도덕적 행동의 변화에서는 극화놀이의 실시가 유아들에게 행동적인 변화에 도움을 주어 극화놀이를 실시하지 않은 통제집단보다 극화놀이를 실시한 실험집단이 사전, 사후 점수에서 더 유의미한 점수 차이를 보여 극화놀이의 실시가 도덕적 행동의 발달에 도움을 준다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 공격적 행동도 토의활동과 함께 극화놀이를 실시한 실험집단에서 유의미한 사전, 사후 점수 차이를 보여, 갈등상황에 대한 극화놀이가 도덕적 행동의 변화뿐만 아니라 공격성감소에도 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 유아의 도덕적 행동의 증진을 통한 공격적 행동의 감소를 위해서는 도덕적 판단력에 도움이 되는 토의활동에서 그칠 것이 아니라 행동적인 측면인 극화놀이를 접목하는 활동이 교육 장면에 도입이 되어야 함을 알 수 있었다.
This study has attempted to find out if a bifurcated approach to conflict discussion (cognitive aspect) and dramatic play (behavioral aspect) through picture books is effective in improving children’s moral behavior and moral judgment and in reduction of their aggression in class. For this, a total ...
This study has attempted to find out if a bifurcated approach to conflict discussion (cognitive aspect) and dramatic play (behavioral aspect) through picture books is effective in improving children’s moral behavior and moral judgment and in reduction of their aggression in class. For this, a total of 30 children from middle-class family attending ‘Y’ Kindergarten and ‘J’ Kindergarten (age 5 and 15 students each) in K city, Gyeongnam have been examined. In terms of research method, 20-minute discussion on conflict situations through picture books and 30-minute dramatic play were performed against 15 children from the experimental group 15 times in total. To 15 kindergartners from the control group as well, 20-minute discussion and 30-minute free activities were given. To analyze the test results, repeated measures ANOVA was conducted on pretest and post-test changes in both experimental group to which the program was applied and control group to which the program wasn’t used. According to analysis on research questions and hypotheses, the following results were obtained: First, according to discussion, moral judgment scores increased in both experimental and control groups. Therefore, it’s been confirmed that discussion on conflict enhances children’s moral thinking. Second, regarding changes in moral behavior, the experimental group in which dramatic play was performed was more significant than the control group to which no dramatic play was given in terms of changes in pretest and post-test scores. Therefore, it’s concluded that dramatic play has a positive effect on the development of children’s moral behavior. Third, in the experimental group in which both discussion and dramatic play were performed, significant difference in pretest and post-test scores was observed in terms of aggression. Therefore, it’s been confirmed that dramatic play on conflict can have an effect on changes in moral behavior and reduction of aggression. To reduce aggression through the improvement of moral behavior, therefore, it is necessary to consider behavioral aspect which means the introduction of dramatic activities to the educational program in addition to discussion.
This study has attempted to find out if a bifurcated approach to conflict discussion (cognitive aspect) and dramatic play (behavioral aspect) through picture books is effective in improving children’s moral behavior and moral judgment and in reduction of their aggression in class. For this, a total of 30 children from middle-class family attending ‘Y’ Kindergarten and ‘J’ Kindergarten (age 5 and 15 students each) in K city, Gyeongnam have been examined. In terms of research method, 20-minute discussion on conflict situations through picture books and 30-minute dramatic play were performed against 15 children from the experimental group 15 times in total. To 15 kindergartners from the control group as well, 20-minute discussion and 30-minute free activities were given. To analyze the test results, repeated measures ANOVA was conducted on pretest and post-test changes in both experimental group to which the program was applied and control group to which the program wasn’t used. According to analysis on research questions and hypotheses, the following results were obtained: First, according to discussion, moral judgment scores increased in both experimental and control groups. Therefore, it’s been confirmed that discussion on conflict enhances children’s moral thinking. Second, regarding changes in moral behavior, the experimental group in which dramatic play was performed was more significant than the control group to which no dramatic play was given in terms of changes in pretest and post-test scores. Therefore, it’s concluded that dramatic play has a positive effect on the development of children’s moral behavior. Third, in the experimental group in which both discussion and dramatic play were performed, significant difference in pretest and post-test scores was observed in terms of aggression. Therefore, it’s been confirmed that dramatic play on conflict can have an effect on changes in moral behavior and reduction of aggression. To reduce aggression through the improvement of moral behavior, therefore, it is necessary to consider behavioral aspect which means the introduction of dramatic activities to the educational program in addition to discussion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.