The purpose of this study was to investigate the effects of the explicit writings process strategy instruction on expository writing ability of students with writing disabilities. Subjects of the research who were the fifth-grade students and had difficulties ...
The purpose of this study was to investigate the effects of the explicit writings process strategy instruction on expository writing ability of students with writing disabilities. Subjects of the research who were the fifth-grade students and had difficulties in writing were divided into two small group, a intervention group and a comparative group. Using A-B design, pre-result was compared to post-result. The intervention were implemented 2-times per week from mid-september when second semester was begun until early november, totally 13 sessions, 40minute-1hour per session during school-hours in a classroom for the intervention group. Supplementary lessons using language materials were implemented at the same time in the school year laboratory for the comparative group. To intervention group. I instructed the overall writing process including pre, while, post writing processes through explicit visual aids, direct modeling using graphic organizers, cooperative brain storming, repeated studying and individual feedback. Also, I instructed expository writing structure strategy instruction using animation illustration ‘제리생쥐 톰고양이 작전 1’ and modification strategy using ‘수행완료’ to students so they can be used when they write expository writing To comparative group, compensatory learning was implemented in the form of feedback that students individually received explanation about incorrect or difficult questions from after school tutors after solving explaining outline and solving supplementary materials. Expository writing also was included in the units and instruction of expository understanding using forms of outline of expository writing and questions. But, explicit visual aids, introduction overall writing processes, writing practices, repeated studying and strategy of expository writing structure were not implemented. The post results of each group are drowned through on intervention and comparative groups are assured homogeneity through x² test of two pre-test result. The result of study is as follow. Firstly, On quantity assessments of number of sentence, words between the intervention group and comparative group, the intervention group was shown significantly and meaningfully greater improvements than comparative group. Secondly, On the modification assessment of number of punctuation marks, spelling mistakes, spacing error, punctuation marks were increased, spacing error were decelerated in the intervention group, so the intervention group was shown significantly and meaningfully greater improvements than comparative group. But, number of spelling mistakes in the intervention group was also decreased but not statistically significant. Thirdly, On quality assessments of expository writing structural components, the scores of intervention group was shown improved and those wes statistically significantly. As those results, the explicit writings process strategy instruction has effect on improvement of expository writing skill of students with writing disabilities.본 연구의 목적은 쓰기장애 학생들을 소집단으로 구성하여 명시적인 글쓰기 과정 전략을 교수하였을 때, 설명글 쓰기의 효과를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 쓰기에 어려움을 보이는 초등학교 5학년 12명을 6명씩 소집단으로 구성하여 중재집단과 비교집단으로 나누어, AB설계로 사전․사후 결과를 비교하고자 하였다. 본 연구의 중재기간은 총 13회기였으며, 2학기가 시작 된 9월 중순부터 11월 초까지 주 2회로 학교 정규수업 후 방과 후 시간에 중재 집단은 본 연구자가 학급교실에서 40분~1시간 30분 동안 융통적인 진행을 하였으며, 비교 집단 또한 같은 시간에 학년 연구실에서 국어 보충 학습지를 통한 보충수업을 실시하였다. 중재집단의 중재내용은 글쓰기 과정의 쓰기 전, 쓰기 중, 쓰기 후 과정을 멀티미디어를 활용한 명시적인 시각적 도구와 그래픽 조직자를 이용한 직접적인 모델링, 협력적 생각 꺼내기(Brain storming)와 반복적 학습, 개별적 피드백으로 전체적인 글쓰기 과정을 교수하였고, 애니메이션 삽화를 이용한 ‘제리생쥐 톰고양이 작전 1’라는 설명글 구조를 전략 교수와 ‘수행완료’라는 수정하기 전략을 교수하여, 설명글을 쓸 때 활용하도록 하였다. 비교집단의 경우에는 국어과목 5학년 2학기의 전체 단원을 보충학습지를 활용하여 개요 설명과 문제집 풀이를 하게 하는, 교실 수업의 보충 학습 형태로 개별적으로 틀린 문제나 어려워하는 문제를 방과 후 지도교사가 부연 설명을 해 주는 피드백 형식으로 진행 되었으며, 설명글 또한 단원에 포함되었으며, 설명글의 개요와 문제풀이를 통한 설명글 이해 교수는 시행되었다. 하지만 중재집단과 같은 명시적 도구나 글쓰기 전 과정에 대한 소개 및 쓰기 훈련, 반복적 학습, 설명글 구조에 대한 전략은 소개하지는 않았다. 본 연구의 두 집단인 중재집단과 비교집단 구성은 중재 전 2회의 사전검사결과를 x²(카이제곱)검정을 통해 집단 간 동질성을 확보하였다. 본 연구의 결과는 중재 후 2회의 사후 검사로 나타내었다. 각 집단의 사후 검사 결과는 통계적 기법인 비모수통계인 Mann-Whitney U Test(맨 위트니 유 검정)를 통하여 도출하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰기장애 중재 집단과 비교집단 간 설명글의 양적평가인 전체 문장수와 전체 어절 수에서는 사후 평가 결과 증가하였고, 이는 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 쓰기 장애 중재 집단과 비교집단의 설명글 수정하기 평가인 문장 부호 수, 철자 오류 수, 띄어쓰기 오류 수의 사후 평가에서 중재 집단의 문장 부호 수가 증가, 띄어쓰기 오류 수는 감소하여, 두 집단 간 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 하지만 철자 오류 수는 평균은 감소하였지만, 통계적으로 유의미한 수준은 나타나지 않았다. 셋째, 쓰기장애 중재 집단과 비교집단 간 설명글의 질적 평가인 설명글 구조 점수에서 중재 집단은 중재 전보다 향상된 점수를 나타내어 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이와 같은 연구 결과로 명시적 글쓰기 과정 전략교수가 쓰기장애 학생들의 설명글 쓰기 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to investigate the effects of the explicit writings process strategy instruction on expository writing ability of students with writing disabilities. Subjects of the research who were the fifth-grade students and had difficulties in writing were divided into two small group, a intervention group and a comparative group. Using A-B design, pre-result was compared to post-result. The intervention were implemented 2-times per week from mid-september when second semester was begun until early november, totally 13 sessions, 40minute-1hour per session during school-hours in a classroom for the intervention group. Supplementary lessons using language materials were implemented at the same time in the school year laboratory for the comparative group. To intervention group. I instructed the overall writing process including pre, while, post writing processes through explicit visual aids, direct modeling using graphic organizers, cooperative brain storming, repeated studying and individual feedback. Also, I instructed expository writing structure strategy instruction using animation illustration ‘제리생쥐 톰고양이 작전 1’ and modification strategy using ‘수행완료’ to students so they can be used when they write expository writing To comparative group, compensatory learning was implemented in the form of feedback that students individually received explanation about incorrect or difficult questions from after school tutors after solving explaining outline and solving supplementary materials. Expository writing also was included in the units and instruction of expository understanding using forms of outline of expository writing and questions. But, explicit visual aids, introduction overall writing processes, writing practices, repeated studying and strategy of expository writing structure were not implemented. The post results of each group are drowned through on intervention and comparative groups are assured homogeneity through x² test of two pre-test result. The result of study is as follow. Firstly, On quantity assessments of number of sentence, words between the intervention group and comparative group, the intervention group was shown significantly and meaningfully greater improvements than comparative group. Secondly, On the modification assessment of number of punctuation marks, spelling mistakes, spacing error, punctuation marks were increased, spacing error were decelerated in the intervention group, so the intervention group was shown significantly and meaningfully greater improvements than comparative group. But, number of spelling mistakes in the intervention group was also decreased but not statistically significant. Thirdly, On quality assessments of expository writing structural components, the scores of intervention group was shown improved and those wes statistically significantly. As those results, the explicit writings process strategy instruction has effect on improvement of expository writing skill of students with writing disabilities.본 연구의 목적은 쓰기장애 학생들을 소집단으로 구성하여 명시적인 글쓰기 과정 전략을 교수하였을 때, 설명글 쓰기의 효과를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 쓰기에 어려움을 보이는 초등학교 5학년 12명을 6명씩 소집단으로 구성하여 중재집단과 비교집단으로 나누어, AB설계로 사전․사후 결과를 비교하고자 하였다. 본 연구의 중재기간은 총 13회기였으며, 2학기가 시작 된 9월 중순부터 11월 초까지 주 2회로 학교 정규수업 후 방과 후 시간에 중재 집단은 본 연구자가 학급교실에서 40분~1시간 30분 동안 융통적인 진행을 하였으며, 비교 집단 또한 같은 시간에 학년 연구실에서 국어 보충 학습지를 통한 보충수업을 실시하였다. 중재집단의 중재내용은 글쓰기 과정의 쓰기 전, 쓰기 중, 쓰기 후 과정을 멀티미디어를 활용한 명시적인 시각적 도구와 그래픽 조직자를 이용한 직접적인 모델링, 협력적 생각 꺼내기(Brain storming)와 반복적 학습, 개별적 피드백으로 전체적인 글쓰기 과정을 교수하였고, 애니메이션 삽화를 이용한 ‘제리생쥐 톰고양이 작전 1’라는 설명글 구조를 전략 교수와 ‘수행완료’라는 수정하기 전략을 교수하여, 설명글을 쓸 때 활용하도록 하였다. 비교집단의 경우에는 국어과목 5학년 2학기의 전체 단원을 보충학습지를 활용하여 개요 설명과 문제집 풀이를 하게 하는, 교실 수업의 보충 학습 형태로 개별적으로 틀린 문제나 어려워하는 문제를 방과 후 지도교사가 부연 설명을 해 주는 피드백 형식으로 진행 되었으며, 설명글 또한 단원에 포함되었으며, 설명글의 개요와 문제풀이를 통한 설명글 이해 교수는 시행되었다. 하지만 중재집단과 같은 명시적 도구나 글쓰기 전 과정에 대한 소개 및 쓰기 훈련, 반복적 학습, 설명글 구조에 대한 전략은 소개하지는 않았다. 본 연구의 두 집단인 중재집단과 비교집단 구성은 중재 전 2회의 사전검사결과를 x²(카이제곱)검정을 통해 집단 간 동질성을 확보하였다. 본 연구의 결과는 중재 후 2회의 사후 검사로 나타내었다. 각 집단의 사후 검사 결과는 통계적 기법인 비모수통계인 Mann-Whitney U Test(맨 위트니 유 검정)를 통하여 도출하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰기장애 중재 집단과 비교집단 간 설명글의 양적평가인 전체 문장수와 전체 어절 수에서는 사후 평가 결과 증가하였고, 이는 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 쓰기 장애 중재 집단과 비교집단의 설명글 수정하기 평가인 문장 부호 수, 철자 오류 수, 띄어쓰기 오류 수의 사후 평가에서 중재 집단의 문장 부호 수가 증가, 띄어쓰기 오류 수는 감소하여, 두 집단 간 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 하지만 철자 오류 수는 평균은 감소하였지만, 통계적으로 유의미한 수준은 나타나지 않았다. 셋째, 쓰기장애 중재 집단과 비교집단 간 설명글의 질적 평가인 설명글 구조 점수에서 중재 집단은 중재 전보다 향상된 점수를 나타내어 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이와 같은 연구 결과로 명시적 글쓰기 과정 전략교수가 쓰기장애 학생들의 설명글 쓰기 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.