본 연구는 국내 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들을 파악하기 위해 Chun 등(2006)의 대처-적응 문화 맥락적 모형을 근거로 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계를 규명하는 가설적 예측모형을 제시하고, 모형의 적합도와 연구가설을 검증하기 위한 공변량구조분석 연구이다. 본 연구에서 사용된 요인은 집단주의 성향, 개인주의 성향, ...
본 연구는 국내 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들을 파악하기 위해 Chun 등(2006)의 대처-적응 문화 맥락적 모형을 근거로 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계를 규명하는 가설적 예측모형을 제시하고, 모형의 적합도와 연구가설을 검증하기 위한 공변량구조분석 연구이다. 본 연구에서 사용된 요인은 집단주의 성향, 개인주의 성향, 문화적응 스트레스, 자기효능감, 적극적 대처, 소극적 대처, 대학생활적응의 총 7개, 14개의 하부요인으로, 측정도구는 타당도와 신뢰도를 확인한 후 사용하였다. 2013년 6월 1일부터 7월 15일까지 서울 소재 일 개 대학(원)에 재학중인 외국인유학생을 363명을 대상으로 임의표본추출법으로 자료를 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 서술적 통계를, AMOS 20.0을 이용하여 공분산 구조분석을 실시하였다. 최종적으로 인과관계 및 경로를 검증하기 위해 AMOS 20.0을 이용해 최종 모형을 검증한 결과 χ2=75.87(df=26, p< .001), χ2/df=2.91,GFI= .96, AGFI= .90, NFI= .93, CFI= .95, RMR= .02, RMSEA= .07로 모형의 간명성과 전반적 적합지수에 있어서 가설적 모형보다 개선되었다. 총 19개의 가설 중 12개가 채택되었고 7개의 가설이 기각되었다. 본 연구에서 외국인유학생의 대학생활적응에는 직접적으로 개인주의 성향, 문화적응스트레스, 자기효능감, 적극적 대처, 소극적 대처가 영향을 미쳤고, 자기효능감과 적극적 대처를 매개로한 간접 효과가 있음이 확인되었다. 즉 개인주의 성향이 높고, 자기효능감이 높으며, 적극적으로 대처할수록 대학생활적응도가 높았고, 문화적응스트레스가 높을수록 대학생활적응도가 낮은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통하여 본 연구에서 검증한 Chun 등(2006)의 대처-적응 문화맥락적 구조모형은 국내 외국인유학생의 특성을 반영한 대학생활적응을 설명할 수 있는 간명하고 적절한 모형임이 확인되었다. 또한 본 연구 결과 외국인유학생의 한국 대학생활적응을 증진시키는데 자기효능감의 영향이 크다는 것을 확인할 수 있었으며, 개인주의 성향의 유학생은 대학생활적응을 잘하나, 집단주의 성향의 유학생은 자기효능감을 향상 시키거나, 자기효능감을 매개변수로 문화적응스트레스를 감소시킴으로, 혹은 적극적 대처를 강화함으로써 대학생활적응력을 높일 수 있음이 밝혀졌다. 따라서 외국인학생들의 성공적인 국내 대학생활적응을 도모하기 위해서는 외국인유학생의 자기효능감을 높이고 적극적 대처를 격려하기 위한 전략과 방안모색이 요구된다.
본 연구는 국내 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들을 파악하기 위해 Chun 등(2006)의 대처-적응 문화 맥락적 모형을 근거로 외국인유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계를 규명하는 가설적 예측모형을 제시하고, 모형의 적합도와 연구가설을 검증하기 위한 공변량 구조분석 연구이다. 본 연구에서 사용된 요인은 집단주의 성향, 개인주의 성향, 문화적응 스트레스, 자기효능감, 적극적 대처, 소극적 대처, 대학생활적응의 총 7개, 14개의 하부요인으로, 측정도구는 타당도와 신뢰도를 확인한 후 사용하였다. 2013년 6월 1일부터 7월 15일까지 서울 소재 일 개 대학(원)에 재학중인 외국인유학생을 363명을 대상으로 임의표본추출법으로 자료를 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 서술적 통계를, AMOS 20.0을 이용하여 공분산 구조분석을 실시하였다. 최종적으로 인과관계 및 경로를 검증하기 위해 AMOS 20.0을 이용해 최종 모형을 검증한 결과 χ2=75.87(df=26, p< .001), χ2/df=2.91,GFI= .96, AGFI= .90, NFI= .93, CFI= .95, RMR= .02, RMSEA= .07로 모형의 간명성과 전반적 적합지수에 있어서 가설적 모형보다 개선되었다. 총 19개의 가설 중 12개가 채택되었고 7개의 가설이 기각되었다. 본 연구에서 외국인유학생의 대학생활적응에는 직접적으로 개인주의 성향, 문화적응스트레스, 자기효능감, 적극적 대처, 소극적 대처가 영향을 미쳤고, 자기효능감과 적극적 대처를 매개로한 간접 효과가 있음이 확인되었다. 즉 개인주의 성향이 높고, 자기효능감이 높으며, 적극적으로 대처할수록 대학생활적응도가 높았고, 문화적응스트레스가 높을수록 대학생활적응도가 낮은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통하여 본 연구에서 검증한 Chun 등(2006)의 대처-적응 문화맥락적 구조모형은 국내 외국인유학생의 특성을 반영한 대학생활적응을 설명할 수 있는 간명하고 적절한 모형임이 확인되었다. 또한 본 연구 결과 외국인유학생의 한국 대학생활적응을 증진시키는데 자기효능감의 영향이 크다는 것을 확인할 수 있었으며, 개인주의 성향의 유학생은 대학생활적응을 잘하나, 집단주의 성향의 유학생은 자기효능감을 향상 시키거나, 자기효능감을 매개변수로 문화적응스트레스를 감소시킴으로, 혹은 적극적 대처를 강화함으로써 대학생활적응력을 높일 수 있음이 밝혀졌다. 따라서 외국인학생들의 성공적인 국내 대학생활적응을 도모하기 위해서는 외국인유학생의 자기효능감을 높이고 적극적 대처를 격려하기 위한 전략과 방안모색이 요구된다.
The purpose of this study is to identify the causal relationship among the factors related to the university life adjustment of international students in Korea. The research method is to build a hypothetical model based on a conceptual framework of Chun’s Contextual Model of Stress & Coping and lite...
The purpose of this study is to identify the causal relationship among the factors related to the university life adjustment of international students in Korea. The research method is to build a hypothetical model based on a conceptual framework of Chun’s Contextual Model of Stress & Coping and literature reviews. An acculturation stress scale, a self-efficacy scale, a coping measure, a cultural orientation measure, a student adaptation to college questionnaire, and a demographic questionnaire were administered to international students studying at a university located in Seoul, Korea. The validity and reliability of the instruments were assessed and found to be adequate. The data was collected between June 1, 2013 and July 15, 2013, from international students at a university located in Seoul, Korea. A self-administered questionnaire in English and Chinese were distributed. Out of 400 questionnaires, 363 were included in analysis after data cleaning. . Collected data was analyzed with SPSS 18.0 for descriptive statistical analysis and the model was tested with AMOS 20.0. Before confirming the hypothesis with the structural equation model, a measurement model was developed in order to verify the convergent validity and the discriminate validity of the factors to be applied. In particular, this research utilized a high order factor analysis method to evaluate the validity of the factors organized in high order fashion. As a result, from the initial 19 pathways, 12 pathways remained. The assessment of the modified model specifications showed desired fit, with χ2=75.87(df=26, p< .001), χ2/df=2.91, GFI= .96, AGFI= .90, NFI= .93, CFI= .95, RMR= .02, RMSEA= .07. Based on the findings above, Chun’s Contextual Model of Stress & Coping was found to be a obvious and appropriate model for explaining the university life adjustment of international students in Korea. In particular, the results show that self-efficacy had a strong influence on increasing university life adjustment; while international students with individualistic tendency were well-adjusted to university life in Korea, international students with collectivistic tendency could become better adjusted by enhancing their self-efficacy or using self-efficacy as the mediators for decreasing acculturation stress, or strengthening active coping. Therefore, in order to promote the successful university life adjustment of international students in Korea, it is necessary to devise strategies and solutions to increase the self-efficacy of intentional students and encourage active coping.
The purpose of this study is to identify the causal relationship among the factors related to the university life adjustment of international students in Korea. The research method is to build a hypothetical model based on a conceptual framework of Chun’s Contextual Model of Stress & Coping and literature reviews. An acculturation stress scale, a self-efficacy scale, a coping measure, a cultural orientation measure, a student adaptation to college questionnaire, and a demographic questionnaire were administered to international students studying at a university located in Seoul, Korea. The validity and reliability of the instruments were assessed and found to be adequate. The data was collected between June 1, 2013 and July 15, 2013, from international students at a university located in Seoul, Korea. A self-administered questionnaire in English and Chinese were distributed. Out of 400 questionnaires, 363 were included in analysis after data cleaning. . Collected data was analyzed with SPSS 18.0 for descriptive statistical analysis and the model was tested with AMOS 20.0. Before confirming the hypothesis with the structural equation model, a measurement model was developed in order to verify the convergent validity and the discriminate validity of the factors to be applied. In particular, this research utilized a high order factor analysis method to evaluate the validity of the factors organized in high order fashion. As a result, from the initial 19 pathways, 12 pathways remained. The assessment of the modified model specifications showed desired fit, with χ2=75.87(df=26, p< .001), χ2/df=2.91, GFI= .96, AGFI= .90, NFI= .93, CFI= .95, RMR= .02, RMSEA= .07. Based on the findings above, Chun’s Contextual Model of Stress & Coping was found to be a obvious and appropriate model for explaining the university life adjustment of international students in Korea. In particular, the results show that self-efficacy had a strong influence on increasing university life adjustment; while international students with individualistic tendency were well-adjusted to university life in Korea, international students with collectivistic tendency could become better adjusted by enhancing their self-efficacy or using self-efficacy as the mediators for decreasing acculturation stress, or strengthening active coping. Therefore, in order to promote the successful university life adjustment of international students in Korea, it is necessary to devise strategies and solutions to increase the self-efficacy of intentional students and encourage active coping.
주제어
#International College Students Acculturation Stress Self-Efficacy Coping Strategy Adaptation to University Life 외국인유학생 문화적응스트레스 자기효능감. 대처방식. 대학생활 적응
학위논문 정보
저자
김오숙
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
간호학과
지도교수
한상숙
발행연도
2014
총페이지
ⅵ, 108 p.
키워드
International College Students Acculturation Stress Self-Efficacy Coping Strategy Adaptation to University Life 외국인유학생 문화적응스트레스 자기효능감. 대처방식. 대학생활 적응
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.