스마트폰의 대폭 보급과 빠른 성장세가 보이는 차세대 통신기술의 비약적 발전으로 요즘 다종 첨단기술의 용합으로 등장한 신기술은 우리 삶의 수준을 향상시키는데 큰 공헌을 하고 있다. 과학기술의 빠른 상용화와 생활화는 우리에게 거대한 편리함을 제공할 수 있을 뿐만 아니라 우리 생활의 스타일에도 크게 바꾸고 있다. 요즘 각종 매체에서 흔히 볼 수 있는 QR코드광고는 다종 신기술의 용합으로 나타나는 대표적인 신기술이다. QR코드는 흑백 격자무늬 패턴으로 데이터를 저장할 수 있는 2차원 바코드로서, 우리 소비자의 시선을 접촉할 수 있는 모든 곳에 노출시켜, 우리들에게 막대한 량의 정보를 제공할 수 있다. 특히 기업과 사회단체들은 QR코드의 여러 장점을 인식하여, 소비자가 관심이 있는 내용 및 브랜드 호감을 유발시킬 수 있는 정보를 QR코드 안에 담아내어, 자사의 영업수익에 큰 도움을 기여하는 새로운 마케팅 수단으로 적극적으로 시도하여 촉진하고 있다. 비록 QR코드가 마케팅의 새로운 수단으로 주목을 받게 되지만, 요즘 기업들이 이를 통해 회사의 영업수익을 늘리기에 쉬운 일이 아니라고 하였다. 소비자가 QR코드광고에 대한 무시하는 태도를 종종 보이고 있다. 본 연구는 이상 문제를 해결하기 위해 소비자가 QR코드광고에 대한 심리적 접근을 통해 QR코드광고 사용의도의 결정요인을 탐구하고자 하였다. 그 결정요인을 밝히기 위해서는 본 논문에서 선행연구를 통해 신기술수용 및 이용에 사용하는 ...
스마트폰의 대폭 보급과 빠른 성장세가 보이는 차세대 통신기술의 비약적 발전으로 요즘 다종 첨단기술의 용합으로 등장한 신기술은 우리 삶의 수준을 향상시키는데 큰 공헌을 하고 있다. 과학기술의 빠른 상용화와 생활화는 우리에게 거대한 편리함을 제공할 수 있을 뿐만 아니라 우리 생활의 스타일에도 크게 바꾸고 있다. 요즘 각종 매체에서 흔히 볼 수 있는 QR코드광고는 다종 신기술의 용합으로 나타나는 대표적인 신기술이다. QR코드는 흑백 격자무늬 패턴으로 데이터를 저장할 수 있는 2차원 바코드로서, 우리 소비자의 시선을 접촉할 수 있는 모든 곳에 노출시켜, 우리들에게 막대한 량의 정보를 제공할 수 있다. 특히 기업과 사회단체들은 QR코드의 여러 장점을 인식하여, 소비자가 관심이 있는 내용 및 브랜드 호감을 유발시킬 수 있는 정보를 QR코드 안에 담아내어, 자사의 영업수익에 큰 도움을 기여하는 새로운 마케팅 수단으로 적극적으로 시도하여 촉진하고 있다. 비록 QR코드가 마케팅의 새로운 수단으로 주목을 받게 되지만, 요즘 기업들이 이를 통해 회사의 영업수익을 늘리기에 쉬운 일이 아니라고 하였다. 소비자가 QR코드광고에 대한 무시하는 태도를 종종 보이고 있다. 본 연구는 이상 문제를 해결하기 위해 소비자가 QR코드광고에 대한 심리적 접근을 통해 QR코드광고 사용의도의 결정요인을 탐구하고자 하였다. 그 결정요인을 밝히기 위해서는 본 논문에서 선행연구를 통해 신기술수용 및 이용에 사용하는 통합기술수용모형(UTAUT) 및 플로우(FLOW)이론을 주요이론으로 적용하여 연구를 진행하도록 하였다. 논문의 마지막 부분으로 실증분석의 결과를 바탕으로 향후 QR코드광고의 활성화 방안과 기업의 마케팅 전략수립에 대한 학문적 및 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
스마트폰의 대폭 보급과 빠른 성장세가 보이는 차세대 통신기술의 비약적 발전으로 요즘 다종 첨단기술의 용합으로 등장한 신기술은 우리 삶의 수준을 향상시키는데 큰 공헌을 하고 있다. 과학기술의 빠른 상용화와 생활화는 우리에게 거대한 편리함을 제공할 수 있을 뿐만 아니라 우리 생활의 스타일에도 크게 바꾸고 있다. 요즘 각종 매체에서 흔히 볼 수 있는 QR코드광고는 다종 신기술의 용합으로 나타나는 대표적인 신기술이다. QR코드는 흑백 격자무늬 패턴으로 데이터를 저장할 수 있는 2차원 바코드로서, 우리 소비자의 시선을 접촉할 수 있는 모든 곳에 노출시켜, 우리들에게 막대한 량의 정보를 제공할 수 있다. 특히 기업과 사회단체들은 QR코드의 여러 장점을 인식하여, 소비자가 관심이 있는 내용 및 브랜드 호감을 유발시킬 수 있는 정보를 QR코드 안에 담아내어, 자사의 영업수익에 큰 도움을 기여하는 새로운 마케팅 수단으로 적극적으로 시도하여 촉진하고 있다. 비록 QR코드가 마케팅의 새로운 수단으로 주목을 받게 되지만, 요즘 기업들이 이를 통해 회사의 영업수익을 늘리기에 쉬운 일이 아니라고 하였다. 소비자가 QR코드광고에 대한 무시하는 태도를 종종 보이고 있다. 본 연구는 이상 문제를 해결하기 위해 소비자가 QR코드광고에 대한 심리적 접근을 통해 QR코드광고 사용의도의 결정요인을 탐구하고자 하였다. 그 결정요인을 밝히기 위해서는 본 논문에서 선행연구를 통해 신기술수용 및 이용에 사용하는 통합기술수용모형(UTAUT) 및 플로우(FLOW)이론을 주요이론으로 적용하여 연구를 진행하도록 하였다. 논문의 마지막 부분으로 실증분석의 결과를 바탕으로 향후 QR코드광고의 활성화 방안과 기업의 마케팅 전략수립에 대한 학문적 및 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
With the popularization of smart phone and the advance of communication technologies, the newly created Electronic Commerce Technology such as the Mobile shopping, Social commerce, Mobile Banking, Mobile payment system is becoming more and more popular in ours and changing the style of we lives. ...
With the popularization of smart phone and the advance of communication technologies, the newly created Electronic Commerce Technology such as the Mobile shopping, Social commerce, Mobile Banking, Mobile payment system is becoming more and more popular in ours and changing the style of we lives. The QR Code is one of them who is a capital letter of "Quick Response" as a kind of black and white pattern which can be appeared informations. Due to its fast readability and can be massed storage capabilities, the QR Code has found an increasingly wide utilization in all fields of the industry and in our life. We can easily get the product information and the event information what is we wanted by scanning it. The companies can also use it to perform its advertisement productions by increasing the gains. Although there are so many advantages with the QR Code, it has not been widely used in Koreans' daily life. The Korean's Companies was also hardly to acquire profit by using QR ADs. So the purpose of this study is to help the company to gain the profit by using the QR AD. The main point is to find the factors that influence the usage of the QR ADs. After the theoretical considerations for a lot of existing technology acceptance model, we finally choose the UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) theory and the FLOW theory as a main model to explore the reasons of influence the consumers' usage of the QR ADs. As a result, it can give valuable advice about the development of Korea's QR advertising services.
With the popularization of smart phone and the advance of communication technologies, the newly created Electronic Commerce Technology such as the Mobile shopping, Social commerce, Mobile Banking, Mobile payment system is becoming more and more popular in ours and changing the style of we lives. The QR Code is one of them who is a capital letter of "Quick Response" as a kind of black and white pattern which can be appeared informations. Due to its fast readability and can be massed storage capabilities, the QR Code has found an increasingly wide utilization in all fields of the industry and in our life. We can easily get the product information and the event information what is we wanted by scanning it. The companies can also use it to perform its advertisement productions by increasing the gains. Although there are so many advantages with the QR Code, it has not been widely used in Koreans' daily life. The Korean's Companies was also hardly to acquire profit by using QR ADs. So the purpose of this study is to help the company to gain the profit by using the QR AD. The main point is to find the factors that influence the usage of the QR ADs. After the theoretical considerations for a lot of existing technology acceptance model, we finally choose the UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) theory and the FLOW theory as a main model to explore the reasons of influence the consumers' usage of the QR ADs. As a result, it can give valuable advice about the development of Korea's QR advertising services.
Keyword
#QR코드 소비자 사용의도 QR코드광고 QR코드마케팅 통합기술수용모형 UTAUT 플로우 FLOW 몰입 혁신성 경제적 편익 호기심
학위논문 정보
저자
위가
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
무역학과 국제경영전공
지도교수
김학민
발행연도
2014
총페이지
vi, 67p.
키워드
QR코드 소비자 사용의도 QR코드광고 QR코드마케팅 통합기술수용모형 UTAUT 플로우 FLOW 몰입 혁신성 경제적 편익 호기심
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