본 연구는 학부모 및 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모 간의 의사소통에 관한 어려움과 보육교사 효능감과의 관계를 알아봄으로써, 보육현장에 보육교사-학부모 간 관계의 질 향상과 보육교사의 효능감 및 전문성을 증진 시킬 수 있는 기초자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 서울 지역에 소재한 민간 어린이집과 국공립 어린이집에 재직 중인 보육교사 200명과 그들의 학부모 389명을 연구대상으로 선정하였다. 보육교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 김선영과 서소정(2009)이 개발한 척도를 사용하였고, 보육교사가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위하여 손환희(2009)가 제작한 의사소통 어려움 척도를 사용하였으며, 학부모가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위해 손환희(2009)가 제작한 연구도구를 연구자 본인이 재구성하여 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 ...
본 연구는 학부모 및 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모 간의 의사소통에 관한 어려움과 보육교사 효능감과의 관계를 알아봄으로써, 보육현장에 보육교사-학부모 간 관계의 질 향상과 보육교사의 효능감 및 전문성을 증진 시킬 수 있는 기초자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 서울 지역에 소재한 민간 어린이집과 국공립 어린이집에 재직 중인 보육교사 200명과 그들의 학부모 389명을 연구대상으로 선정하였다. 보육교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 김선영과 서소정(2009)이 개발한 척도를 사용하였고, 보육교사가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위하여 손환희(2009)가 제작한 의사소통 어려움 척도를 사용하였으며, 학부모가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위해 손환희(2009)가 제작한 연구도구를 연구자 본인이 재구성하여 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 15.0 통계프로그램을 이용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 적률상관관계분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 중심으로 나타난 결과는 다음과 같이 요약 할 수 있다. 첫째, 학부모와 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감의 일반적인 경향을 살펴본 결과, 학부모가 지각하는 보육교사와의 의사소통 어려움은 많이 느끼지 않는 경향을 보였다. 보육교사가 지각하는 학부모와의 의사소통 어려움은 학부모 보다 어려움을 많이 느끼고 있었으며, 전체적인 보육교사의 효능감 수준은 높은 경향을 보였다. 둘째, 학부모의 배경변인(연령, 학력, 월 소득수준)에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움 차이를 살펴본 결과, 학부모 연령에 따른 보육교사와의 의사소통 어려움은 40세 미만 어머니들이 40세 이상 어머니들에 비해 많이 느끼는 것으로 나타났으나 유의미한 차이는 보이지 않았다. 학부모 학력에 따른 보육교사와 의사소통 어려움은 유의미한 차이는 나타나지 않았으나 하위 변인 중에서는 어린이집과 관련된 어려움 지각 수준에서 전문대졸과 4년제 대졸 이상 어머니들이 고졸 어머니들에 비해 보육교사와의 의사소통을 함에 있어 어려움을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 가정의 월 소득 수준에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 보육교사의 배경변인(연령, 경력, 학력, 담당 학급, 근무기관 유형) 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감 차이를 살펴본 결과, 연령에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 20대 교사와 30∼40세 이상 교사들 간의 유의미한 차이를 나타냈다. 경력에 따른 학부모와의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 5년 이상인 교사들과 5년 미만 교사들 간의 유의미한 차이를 나타냈다. 학력에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움은 전문대졸 교사들이 보육교사 양성과정 이수 교사들에 비해 어려움을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 학력에 따른 보육교사 효능감 수준은 4년제 대졸 이상 교사들이 높은 경향을 보였으나, 유의미한 차이는 보이지 않았다. 담당학급 연령에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 근무기관 유형에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 민간어린이집과 국공립어린이집 교사들이 거의 비슷하게 나타나 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 학부모 및 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모간 의사소통 어려움과 보육교사 효능감의 관련성을 살펴보면, 학부모와 교사간의 의사소통의 어려움 간에는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며. 학부모가 지각하는 보육교사와의 의사소통의 어려움과 보육교사 효능감 간에 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 학부모가 보육교사와의 의사소통에 대한 어려움을 많이 느낄수록 보육교사의 효능감에도 부정적인 관계가 있음을 예측할 수 있다. 보육교사가 지각하는 학부모와의 의사소통의 어려움과 보육교사 효능감 간의 관계를 살펴보면, 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사가 학부모와의 의사소통에 대한 어려움을 많이 느낄수록 보육교사의 효능감에도 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 예측할 수 있다. 본 연구는 학부모와 보육교사 간 의사소통의 어려움과 관련된 연구가 부족한 시점에서 학부모와 보육교사 양자 간 지각하는 의사소통 어려움에 대한 인식을 밝힌 점에서 학부모와 보육교사 간 의사소통 어려움에 대한 기초 정보의 제공과 학부모와 보육교사 간 의사소통 어려움 인식이 보육교사의 효능감 향상에 중요한 변인임을 예측하여 보육현장에 보육교사-학부모 간 관계의 질 향상과 보육교사의 효능감 및 전문성을 증진 시킬 수 있는 기초자료를 제공하였다는데 의의가 있다고 하겠다.
본 연구는 학부모 및 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모 간의 의사소통에 관한 어려움과 보육교사 효능감과의 관계를 알아봄으로써, 보육현장에 보육교사-학부모 간 관계의 질 향상과 보육교사의 효능감 및 전문성을 증진 시킬 수 있는 기초자료를 제공하는데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 서울 지역에 소재한 민간 어린이집과 국공립 어린이집에 재직 중인 보육교사 200명과 그들의 학부모 389명을 연구대상으로 선정하였다. 보육교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 김선영과 서소정(2009)이 개발한 척도를 사용하였고, 보육교사가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위하여 손환희(2009)가 제작한 의사소통 어려움 척도를 사용하였으며, 학부모가 지각하는 부모-보육교사 간 의사소통의 어려움을 측정하기 위해 손환희(2009)가 제작한 연구도구를 연구자 본인이 재구성하여 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 15.0 통계프로그램을 이용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 적률상관관계분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 중심으로 나타난 결과는 다음과 같이 요약 할 수 있다. 첫째, 학부모와 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감의 일반적인 경향을 살펴본 결과, 학부모가 지각하는 보육교사와의 의사소통 어려움은 많이 느끼지 않는 경향을 보였다. 보육교사가 지각하는 학부모와의 의사소통 어려움은 학부모 보다 어려움을 많이 느끼고 있었으며, 전체적인 보육교사의 효능감 수준은 높은 경향을 보였다. 둘째, 학부모의 배경변인(연령, 학력, 월 소득수준)에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움 차이를 살펴본 결과, 학부모 연령에 따른 보육교사와의 의사소통 어려움은 40세 미만 어머니들이 40세 이상 어머니들에 비해 많이 느끼는 것으로 나타났으나 유의미한 차이는 보이지 않았다. 학부모 학력에 따른 보육교사와 의사소통 어려움은 유의미한 차이는 나타나지 않았으나 하위 변인 중에서는 어린이집과 관련된 어려움 지각 수준에서 전문대졸과 4년제 대졸 이상 어머니들이 고졸 어머니들에 비해 보육교사와의 의사소통을 함에 있어 어려움을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 가정의 월 소득 수준에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 보육교사의 배경변인(연령, 경력, 학력, 담당 학급, 근무기관 유형) 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감 차이를 살펴본 결과, 연령에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 20대 교사와 30∼40세 이상 교사들 간의 유의미한 차이를 나타냈다. 경력에 따른 학부모와의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 5년 이상인 교사들과 5년 미만 교사들 간의 유의미한 차이를 나타냈다. 학력에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움은 전문대졸 교사들이 보육교사 양성과정 이수 교사들에 비해 어려움을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 학력에 따른 보육교사 효능감 수준은 4년제 대졸 이상 교사들이 높은 경향을 보였으나, 유의미한 차이는 보이지 않았다. 담당학급 연령에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 근무기관 유형에 따른 보육교사-학부모간의 의사소통 어려움과 보육교사 효능감은 민간어린이집과 국공립어린이집 교사들이 거의 비슷하게 나타나 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 학부모 및 보육교사가 지각하는 보육교사-학부모간 의사소통 어려움과 보육교사 효능감의 관련성을 살펴보면, 학부모와 교사간의 의사소통의 어려움 간에는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며. 학부모가 지각하는 보육교사와의 의사소통의 어려움과 보육교사 효능감 간에 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 학부모가 보육교사와의 의사소통에 대한 어려움을 많이 느낄수록 보육교사의 효능감에도 부정적인 관계가 있음을 예측할 수 있다. 보육교사가 지각하는 학부모와의 의사소통의 어려움과 보육교사 효능감 간의 관계를 살펴보면, 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사가 학부모와의 의사소통에 대한 어려움을 많이 느낄수록 보육교사의 효능감에도 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 예측할 수 있다. 본 연구는 학부모와 보육교사 간 의사소통의 어려움과 관련된 연구가 부족한 시점에서 학부모와 보육교사 양자 간 지각하는 의사소통 어려움에 대한 인식을 밝힌 점에서 학부모와 보육교사 간 의사소통 어려움에 대한 기초 정보의 제공과 학부모와 보육교사 간 의사소통 어려움 인식이 보육교사의 효능감 향상에 중요한 변인임을 예측하여 보육현장에 보육교사-학부모 간 관계의 질 향상과 보육교사의 효능감 및 전문성을 증진 시킬 수 있는 기초자료를 제공하였다는데 의의가 있다고 하겠다.
The purpose of this study is to provide basic information in improving the quality of childcare teacher-parent relationship in the childhood education settings and enhancing the efficacy and professionalism of the childcare teachers, by investigating the relationship of the communication difficulty ...
The purpose of this study is to provide basic information in improving the quality of childcare teacher-parent relationship in the childhood education settings and enhancing the efficacy and professionalism of the childcare teachers, by investigating the relationship of the communication difficulty between childcare teachers-parents and childcare teachers’ efficacy. To do so, 200 childcare teachers currently working in private and public day care centers located in Seoul area and 389 parents were selected as study objects. To measure the teacher efficacy of childcare teachers, the scale developed by Kim, Sun Young and Seo, So Jung (2009) was used, and Son, Hwan Hee’s (2009) scale to measure the communication difficulty between parent-childcare teachers; the researcher reconstructed Son, Hwan Hee’s (2009) study tool to measure the parents’ perception of communication difficulty between parent-childcare teacher. To analyze the collected data, frequency analysis, descriptive statistics, t-test, One-way ANOVA, and Pearson’s correlation analysis were performed using SPSS 15.0 statistics program. The results of this study on the study subjects can be summarized as follows. First, after examining the general tendency of the parents’ and childcare teachers’ perception of communication difficulties between childcare teachers-parents and efficacy of childcare teachers, parents’ perception on communication difficulties with the childcare teachers did not tend to show much. The communication difficulty based on the childcare teacher’s perception was experienced more, and the overall efficacy level of childcare teachers showed high tendency. Second, after examining the communication difficulty of childcare teachers-parents based on the parents’ background factors (age, education level, monthly income level), mothers under 40 years of age showed more communication difficulties with the childcare teachers than mothers over 40, but did not show a significant difference, in terms of parents’ age. The communication difficulties based on parents’ education level did not show significant difference, but in terms of sub-variables, mothers with college or university degrees experienced more communication difficulties than mothers with high school diploma, in terms of day care center-related difficulty perception. The monthly income level of the family did not show significant difference in the communication difficulty between childcare teachers-parents. Third, the result on the examination of childcare teachers-parents communication difficulties and childcare teachers efficacy difference based on the childcare teacher’s background factors (age, work experience, education level, class in charge of, and type of working institution), the childcare teachers-parents communication difficulty and teacher’s efficacy based on the age showed significant difference between teachers in 20s and 30∼40 years of age. In terms of work experience, the communication difficulty and childcare teacher efficacy showed significant difference between teachers of 5 years or more experience and less than 5 years of experience. In terms of the childcare teachers-parents communication difficulty based on the education level, college graduate teachers experienced more difficulty than the teachers who completed childcare teacher training course. Childcare teacher efficacy level based on the education level showed higher tendency in the university graduate teachers, but did not show a significant difference. Childcare teachers-parents communication difficulty and teacher efficacy based on the age group of the classes in charge of did not show a significant difference. Childcare teachers-parents communication difficulty and teacher efficacy based on the types of working institution were similar between private and public day care teachers, so it did not show a significant difference. Fourth, the perception of parents and childcare teachers on the relationship between the childcare teachers-parents communication difficulty and childcare teacher efficacy showed significant positive relationship on the communication difficulty between parents and teachers, and significant negative relationship between parents’ perception on the communication difficulty with the childcare teachers and childcare teacher efficacy. Therefore, it can be predicted that the more the parents feel the communication difficulty with the childcare teachers, the childcare teacher efficacy has a more negative relationship to it. The relationship between childcare teachers’ perception on the communication difficulty with the parents and the childcare teacher efficacy showed significant negative relationship. Therefore, it can be predicted that the more childcare teachers feel the communication difficulty with the parents, a more negative relationship it has with the childcare teacher efficacy. The significance of this study is that it revealed the communication difficulty perceived by both the parents and childcare teachers, in the time where the study related to the communication difficulty between parents and childcare teachers lacks, and it provided basic information that can improve the relationship quality of childcare teachers-parents in the childhood education setting and enhance the efficacy and professionalism of childcare teachers, by providing basic information about the communication difficulty between parents and childcare teachers and predicting that perceiving the communication difficulty between parents childcare teachers is an important factor in improving teacher efficacy.
The purpose of this study is to provide basic information in improving the quality of childcare teacher-parent relationship in the childhood education settings and enhancing the efficacy and professionalism of the childcare teachers, by investigating the relationship of the communication difficulty between childcare teachers-parents and childcare teachers’ efficacy. To do so, 200 childcare teachers currently working in private and public day care centers located in Seoul area and 389 parents were selected as study objects. To measure the teacher efficacy of childcare teachers, the scale developed by Kim, Sun Young and Seo, So Jung (2009) was used, and Son, Hwan Hee’s (2009) scale to measure the communication difficulty between parent-childcare teachers; the researcher reconstructed Son, Hwan Hee’s (2009) study tool to measure the parents’ perception of communication difficulty between parent-childcare teacher. To analyze the collected data, frequency analysis, descriptive statistics, t-test, One-way ANOVA, and Pearson’s correlation analysis were performed using SPSS 15.0 statistics program. The results of this study on the study subjects can be summarized as follows. First, after examining the general tendency of the parents’ and childcare teachers’ perception of communication difficulties between childcare teachers-parents and efficacy of childcare teachers, parents’ perception on communication difficulties with the childcare teachers did not tend to show much. The communication difficulty based on the childcare teacher’s perception was experienced more, and the overall efficacy level of childcare teachers showed high tendency. Second, after examining the communication difficulty of childcare teachers-parents based on the parents’ background factors (age, education level, monthly income level), mothers under 40 years of age showed more communication difficulties with the childcare teachers than mothers over 40, but did not show a significant difference, in terms of parents’ age. The communication difficulties based on parents’ education level did not show significant difference, but in terms of sub-variables, mothers with college or university degrees experienced more communication difficulties than mothers with high school diploma, in terms of day care center-related difficulty perception. The monthly income level of the family did not show significant difference in the communication difficulty between childcare teachers-parents. Third, the result on the examination of childcare teachers-parents communication difficulties and childcare teachers efficacy difference based on the childcare teacher’s background factors (age, work experience, education level, class in charge of, and type of working institution), the childcare teachers-parents communication difficulty and teacher’s efficacy based on the age showed significant difference between teachers in 20s and 30∼40 years of age. In terms of work experience, the communication difficulty and childcare teacher efficacy showed significant difference between teachers of 5 years or more experience and less than 5 years of experience. In terms of the childcare teachers-parents communication difficulty based on the education level, college graduate teachers experienced more difficulty than the teachers who completed childcare teacher training course. Childcare teacher efficacy level based on the education level showed higher tendency in the university graduate teachers, but did not show a significant difference. Childcare teachers-parents communication difficulty and teacher efficacy based on the age group of the classes in charge of did not show a significant difference. Childcare teachers-parents communication difficulty and teacher efficacy based on the types of working institution were similar between private and public day care teachers, so it did not show a significant difference. Fourth, the perception of parents and childcare teachers on the relationship between the childcare teachers-parents communication difficulty and childcare teacher efficacy showed significant positive relationship on the communication difficulty between parents and teachers, and significant negative relationship between parents’ perception on the communication difficulty with the childcare teachers and childcare teacher efficacy. Therefore, it can be predicted that the more the parents feel the communication difficulty with the childcare teachers, the childcare teacher efficacy has a more negative relationship to it. The relationship between childcare teachers’ perception on the communication difficulty with the parents and the childcare teacher efficacy showed significant negative relationship. Therefore, it can be predicted that the more childcare teachers feel the communication difficulty with the parents, a more negative relationship it has with the childcare teacher efficacy. The significance of this study is that it revealed the communication difficulty perceived by both the parents and childcare teachers, in the time where the study related to the communication difficulty between parents and childcare teachers lacks, and it provided basic information that can improve the relationship quality of childcare teachers-parents in the childhood education setting and enhance the efficacy and professionalism of childcare teachers, by providing basic information about the communication difficulty between parents and childcare teachers and predicting that perceiving the communication difficulty between parents childcare teachers is an important factor in improving teacher efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.