본 연구는 고려의 시대적 흐름과 미용문화사적 흐름을 살펴보고, 고려시대 머리모양의 용어 및 특성들을 체계적으로 정리하고자 하였다. 또한 고려시대 머리모양에 관한 선행연구들의 문제점을 고찰하고 연구의 필요성을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 재현에 영향을 미친 참조그림들을 조사하여 기초 자료로 활용되기 위한 토대가 되도록 하였으며 또한 현재 선행연구들에서 재현되고 있는 고려시대 머리모양들을 분석하였다. 각 연구들을 살펴보면 같은 머리모양으로 분류하고 재현한 모습임에도 그 차이가 크게 나타나고 있다. 이는 고려시대의 머리모양을 참조할...
본 연구는 고려의 시대적 흐름과 미용문화사적 흐름을 살펴보고, 고려시대 머리모양의 용어 및 특성들을 체계적으로 정리하고자 하였다. 또한 고려시대 머리모양에 관한 선행연구들의 문제점을 고찰하고 연구의 필요성을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 재현에 영향을 미친 참조그림들을 조사하여 기초 자료로 활용되기 위한 토대가 되도록 하였으며 또한 현재 선행연구들에서 재현되고 있는 고려시대 머리모양들을 분석하였다. 각 연구들을 살펴보면 같은 머리모양으로 분류하고 재현한 모습임에도 그 차이가 크게 나타나고 있다. 이는 고려시대의 머리모양을 참조할 만한 참조 그림들이 많지 않았고, 그나마 참조할 만한 그림들의 올바른 분류들이 이루어지지 않았던 결과라고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고려시대 머리모양에 대한 참조 그림을 정리하고 분류하여 제시하였으며, 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 선행연구에 나타난 고려시대 머리모양 재현의 경우 다양한 주변 국가들의 영향을 받아 다채롭고 비교적 자유로운 머리모양을 했음을 알 수 있었다. 또한 명칭에 있어서도 같은 머리모양을 여러 가지 명칭으로 부르고 있엇다. 둘째, 고려시대 머리모양을 참조하는 그림을 머리 형태의 유형별로 분류하여 살펴보았다. 기존 선행연구에서는 동일한 참조 그림을 다른 머리 형태로 분류하여 사용한 경우도 있고, 여러 형태의 머리모양이 있는 그림에서 어떤 머리를 지칭하는지에 대한 설명 부분을 나타내고 있지 않은 연구들이 있었다. 또한 참조 그림의 시대구분과 명칭들이 제 각각으로 표현되기도 하였다. 셋째, 고려시대의 머리모양 재현 연구에서 나타나는 재현 그림들을 연구자 별로 나누어 정리하여 살펴보았다. 동일한 참조 그림을 보고 재현하였는데 서로 다른 형태로 표현되고 있고, 이미 다른 연구자가 재현한 그림을 머리형태의 참조 그림으로 활용하고 있는 모습을 확인할 수 있었다. 또한 재현에 있어 장신구의 연구와 함께 이루어진 연구는 찾아볼 수 없었다. 고려시대의 머리모양을 재현하는 것은 우리나라 고유의 미의식을 표현하는 산물이면서 옛 시대의 미적 가치기준을 반영하는 것이라 볼 때 그 문화적 가치가 충분하다고 할 수 있다. 이러한 관점에서 고려시대 머리모양의 유형별 특성을 고찰하고 참조 그림, 재현연구들을 고찰하는 것은 매우 중요한 일이라 생각한다. 따라서 본 연구는 올바른 고증을 통하여 현재 표류하고 있는 고려시대의 머리모양이 가진 미를 계승 발전시키고 나아가 우리나라 고전머리를 응용하고 현대화시키는데 하나의 선행연구 자료가 되고자 한다.
본 연구는 고려의 시대적 흐름과 미용문화사적 흐름을 살펴보고, 고려시대 머리모양의 용어 및 특성들을 체계적으로 정리하고자 하였다. 또한 고려시대 머리모양에 관한 선행연구들의 문제점을 고찰하고 연구의 필요성을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 재현에 영향을 미친 참조그림들을 조사하여 기초 자료로 활용되기 위한 토대가 되도록 하였으며 또한 현재 선행연구들에서 재현되고 있는 고려시대 머리모양들을 분석하였다. 각 연구들을 살펴보면 같은 머리모양으로 분류하고 재현한 모습임에도 그 차이가 크게 나타나고 있다. 이는 고려시대의 머리모양을 참조할 만한 참조 그림들이 많지 않았고, 그나마 참조할 만한 그림들의 올바른 분류들이 이루어지지 않았던 결과라고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고려시대 머리모양에 대한 참조 그림을 정리하고 분류하여 제시하였으며, 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 선행연구에 나타난 고려시대 머리모양 재현의 경우 다양한 주변 국가들의 영향을 받아 다채롭고 비교적 자유로운 머리모양을 했음을 알 수 있었다. 또한 명칭에 있어서도 같은 머리모양을 여러 가지 명칭으로 부르고 있엇다. 둘째, 고려시대 머리모양을 참조하는 그림을 머리 형태의 유형별로 분류하여 살펴보았다. 기존 선행연구에서는 동일한 참조 그림을 다른 머리 형태로 분류하여 사용한 경우도 있고, 여러 형태의 머리모양이 있는 그림에서 어떤 머리를 지칭하는지에 대한 설명 부분을 나타내고 있지 않은 연구들이 있었다. 또한 참조 그림의 시대구분과 명칭들이 제 각각으로 표현되기도 하였다. 셋째, 고려시대의 머리모양 재현 연구에서 나타나는 재현 그림들을 연구자 별로 나누어 정리하여 살펴보았다. 동일한 참조 그림을 보고 재현하였는데 서로 다른 형태로 표현되고 있고, 이미 다른 연구자가 재현한 그림을 머리형태의 참조 그림으로 활용하고 있는 모습을 확인할 수 있었다. 또한 재현에 있어 장신구의 연구와 함께 이루어진 연구는 찾아볼 수 없었다. 고려시대의 머리모양을 재현하는 것은 우리나라 고유의 미의식을 표현하는 산물이면서 옛 시대의 미적 가치기준을 반영하는 것이라 볼 때 그 문화적 가치가 충분하다고 할 수 있다. 이러한 관점에서 고려시대 머리모양의 유형별 특성을 고찰하고 참조 그림, 재현연구들을 고찰하는 것은 매우 중요한 일이라 생각한다. 따라서 본 연구는 올바른 고증을 통하여 현재 표류하고 있는 고려시대의 머리모양이 가진 미를 계승 발전시키고 나아가 우리나라 고전머리를 응용하고 현대화시키는데 하나의 선행연구 자료가 되고자 한다.
This study was intended to investigate the stream of the Goryeo Dynasty and the stream of its beauty treatment culture and make a systematic summary of the terms and characteristics of its hairdo. And it attempted to investigate th problem of previous studies about the hairdo of the Goryeo Dynasty a...
This study was intended to investigate the stream of the Goryeo Dynasty and the stream of its beauty treatment culture and make a systematic summary of the terms and characteristics of its hairdo. And it attempted to investigate th problem of previous studies about the hairdo of the Goryeo Dynasty and the need for its investigation. For this purpose, it surveyed the reference pictures affecting the reproduction of the hairdo under the Goryeo Dynasty and laid the foundation for them to be used as basic material, and analyzed its hairdos reproduced in previous studies. An investigation about them showed that there was a great difference in the figure of the hairdo classified and reproduced as the same hairdo. It is because there were not a few pictures to be referred to about the hairdo of the Goryeo Dynasty and there was no right classification of the pictures to be referred to about it. Accordingly, this study classified and presented the summarized reference pictures of the hairdo of the Goryeo Dynasty. The study results were summarized as follows: First, the reproduction of the hairdo of the Goryeo Dynasty found in previous studies showed that it was influenced by neighboring countries and various and comparatively free hairdos prevailed. And the same hairdo was called as several terms in terms of its name. Second, it attempted to classify and investigate the pictures referred to about the hairdo of the Goryeo Dynasty by hairdo type. Previous studies classified the same picture of hairdo as a different hairdo in some cases. Some studies had no explanation about what hairdo the pictures of various forms of hairdos pointed out. And they made a different expression about the division of the period and names in relation to the reference pictures of hairdos under the Goryeo Dynasty. Third, this study attempted to divide and investigate the pictures of reproduced hairdos found in the study about the reproduction of the hairdo of the Goryeo Dynasty. The hairdo reproduced from the same reference picture was expressed in different forms, and it was found that there was a figure that the picture reproduced by the other researcher was used as the reference picture of the hairdo. And this study found that previous studies had been conducted about both hairdo and accessory in relation to reproduction. Seeing that the reproduction of the hairdo under the Goryeo Dynasty was the product of expressing the aesthetic consciousness proper to Korea and a reflection of the criterion for the aesthetic value of the ancient times, it can be said that its cultural value is enough. It is thought that it is very important to investigate both the characteristic of each type of hairdo under the Goryeo Dynasty from this perspective and previous studies about reference pictures and reproduction of the hairdo. Accordingly, it is expected that the results of this study will provide basic material for succeeding to and developing the beauty inherent in the hairdo of the Goryeo Dynasty currently still undecided through its right historical research and further applying and modernizing the Korean classical hairdo.
This study was intended to investigate the stream of the Goryeo Dynasty and the stream of its beauty treatment culture and make a systematic summary of the terms and characteristics of its hairdo. And it attempted to investigate th problem of previous studies about the hairdo of the Goryeo Dynasty and the need for its investigation. For this purpose, it surveyed the reference pictures affecting the reproduction of the hairdo under the Goryeo Dynasty and laid the foundation for them to be used as basic material, and analyzed its hairdos reproduced in previous studies. An investigation about them showed that there was a great difference in the figure of the hairdo classified and reproduced as the same hairdo. It is because there were not a few pictures to be referred to about the hairdo of the Goryeo Dynasty and there was no right classification of the pictures to be referred to about it. Accordingly, this study classified and presented the summarized reference pictures of the hairdo of the Goryeo Dynasty. The study results were summarized as follows: First, the reproduction of the hairdo of the Goryeo Dynasty found in previous studies showed that it was influenced by neighboring countries and various and comparatively free hairdos prevailed. And the same hairdo was called as several terms in terms of its name. Second, it attempted to classify and investigate the pictures referred to about the hairdo of the Goryeo Dynasty by hairdo type. Previous studies classified the same picture of hairdo as a different hairdo in some cases. Some studies had no explanation about what hairdo the pictures of various forms of hairdos pointed out. And they made a different expression about the division of the period and names in relation to the reference pictures of hairdos under the Goryeo Dynasty. Third, this study attempted to divide and investigate the pictures of reproduced hairdos found in the study about the reproduction of the hairdo of the Goryeo Dynasty. The hairdo reproduced from the same reference picture was expressed in different forms, and it was found that there was a figure that the picture reproduced by the other researcher was used as the reference picture of the hairdo. And this study found that previous studies had been conducted about both hairdo and accessory in relation to reproduction. Seeing that the reproduction of the hairdo under the Goryeo Dynasty was the product of expressing the aesthetic consciousness proper to Korea and a reflection of the criterion for the aesthetic value of the ancient times, it can be said that its cultural value is enough. It is thought that it is very important to investigate both the characteristic of each type of hairdo under the Goryeo Dynasty from this perspective and previous studies about reference pictures and reproduction of the hairdo. Accordingly, it is expected that the results of this study will provide basic material for succeeding to and developing the beauty inherent in the hairdo of the Goryeo Dynasty currently still undecided through its right historical research and further applying and modernizing the Korean classical hairdo.
주제어
#고려시대 머리모양 재현 고전머리 고려불화 고려벽화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.