국내 프랜차이즈 산업은 2012년 매출 금액이 약 26조 억 원, 가맹점의 매출 70조원으로 각광받는 핵심 산업이다. 프랜차이즈시스템은 전형적으로 가맹본부와 가맹점간의 관계가 금전적 요소와 인적 요소로 결합되어 있는 매우 상호의존적인 관계에 의해 형성된다. 그러나 다수의 국내 프랜차이즈 본사는 자사의 사업규모 확장을 위해 기존 가맹점들에 대한 관리나 지원보다는 신규 가맹점 모집과 개점 중심의 사업행태를 보여 왔다. 가맹본부의 가맹점에 대한 불필요한 시설투자 및 과도한 내부 인테리어 ...
국내 프랜차이즈 산업은 2012년 매출 금액이 약 26조 억 원, 가맹점의 매출 70조원으로 각광받는 핵심 산업이다. 프랜차이즈시스템은 전형적으로 가맹본부와 가맹점간의 관계가 금전적 요소와 인적 요소로 결합되어 있는 매우 상호의존적인 관계에 의해 형성된다. 그러나 다수의 국내 프랜차이즈 본사는 자사의 사업규모 확장을 위해 기존 가맹점들에 대한 관리나 지원보다는 신규 가맹점 모집과 개점 중심의 사업행태를 보여 왔다. 가맹본부의 가맹점에 대한 불필요한 시설투자 및 과도한 내부 인테리어 리모델링 강요와 물류수익을 위해 강압적으로 본사식재를 비싸게 사용하도록 하고 있으며 매장에 마케팅비용에 대한 공동부담, 동일 상권 내 복수 가맹점을 오픈하여 그 피해가 가맹점사업자들에게 돌아가고 있으며, 가맹점의 본사에 대한 불신이 늘어감에 따라 폐점 또는 재계약을 거부하는 사례가 빈번히 발생하고 있다. 이러한 윤리경영의 부재는 프랜차이즈산업 전체에 가맹본부, 가맹점간 불신을 야기하여 소비자들에게도 프랜차이즈 산업 전반에 부정적 인식을 갖게 하였다. 그 여파로 인하여 2014년 2월 24일부터 한층 강화된 가맹거래법이 시행된다. 시행법의 주 내용은 첫째, 정확한 매출예측 둘째, 상권의 설정 및 분할 셋째, 가맹점의 단체 협약권 넷째, 본사에서 인테리어에 대한 리모델링을 진행 할 경우 전체 비용의 60%를 본사에서 지원 등이 새로운 법안으로 프랜차이즈 산업 전체에 큰 이슈로 부각되고 있다. 이러한 국가차원에서의 제제 강화는 그동안 비윤리적인 경영을 추구하는 프랜차이즈 본사에 의해 피해 가맹점이 발생이 그 이유이다. 가맹본부의 윤리경영이 프랜차이즈 본사와 가맹점 간 중요성에도 불구하고 이에 대한 연구는 활발하지 않은 실정이다. 본 연구는 프랜차이즈 본사의 윤리경영이 가맹점주의 만족에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 선행연구에서 나타난 다양한 실증연구 및 윤리경영 사례를 통하여 재계약의도에 미치는 영향과 가맹점의 계약 기간이 만료 후 계약을 하려는 의도에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 프랜차이즈 본사와 가맹점의 관계를 지속적으로 유지하여 안정적인 성장과 발달을 도모하기 위한 일환으로 윤리경영의 실천을 강조하고 있다. 연구결과 첫째, 윤리경영은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비윤리적인 본사는 가맹점주의 불만족으로 인해 부정적 구전으로 연결되어 기존 가맹점은 물론 신규 가맹점까지 이탈되게 된다. 프랜차이즈의 향후 발전방향은 윤리경영이며 프랜차이즈 본사가 장기적으로 생존하기 위한 선택이라 할 수 있다. 둘째, 윤리경영을 통해 형성된 고객만족은 재계약의도에 긍정적이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개설 수익을 위한 무분별한 계약과 기존 가맹점에 대한 횡포, 동일 상권 근거리 내에 동일 브랜드 또는 유사 브랜드를 법인사업자를 따로 만들어 입점 시키는 등의 비윤리적 경영으로 국내 프랜차이즈 산업은 부정적인 인식을 보안하기 위해 가맹본부의 윤리경영을 확대 해나가야 할 것이다.
국내 프랜차이즈 산업은 2012년 매출 금액이 약 26조 억 원, 가맹점의 매출 70조원으로 각광받는 핵심 산업이다. 프랜차이즈시스템은 전형적으로 가맹본부와 가맹점간의 관계가 금전적 요소와 인적 요소로 결합되어 있는 매우 상호의존적인 관계에 의해 형성된다. 그러나 다수의 국내 프랜차이즈 본사는 자사의 사업규모 확장을 위해 기존 가맹점들에 대한 관리나 지원보다는 신규 가맹점 모집과 개점 중심의 사업행태를 보여 왔다. 가맹본부의 가맹점에 대한 불필요한 시설투자 및 과도한 내부 인테리어 리모델링 강요와 물류수익을 위해 강압적으로 본사식재를 비싸게 사용하도록 하고 있으며 매장에 마케팅비용에 대한 공동부담, 동일 상권 내 복수 가맹점을 오픈하여 그 피해가 가맹점사업자들에게 돌아가고 있으며, 가맹점의 본사에 대한 불신이 늘어감에 따라 폐점 또는 재계약을 거부하는 사례가 빈번히 발생하고 있다. 이러한 윤리경영의 부재는 프랜차이즈산업 전체에 가맹본부, 가맹점간 불신을 야기하여 소비자들에게도 프랜차이즈 산업 전반에 부정적 인식을 갖게 하였다. 그 여파로 인하여 2014년 2월 24일부터 한층 강화된 가맹거래법이 시행된다. 시행법의 주 내용은 첫째, 정확한 매출예측 둘째, 상권의 설정 및 분할 셋째, 가맹점의 단체 협약권 넷째, 본사에서 인테리어에 대한 리모델링을 진행 할 경우 전체 비용의 60%를 본사에서 지원 등이 새로운 법안으로 프랜차이즈 산업 전체에 큰 이슈로 부각되고 있다. 이러한 국가차원에서의 제제 강화는 그동안 비윤리적인 경영을 추구하는 프랜차이즈 본사에 의해 피해 가맹점이 발생이 그 이유이다. 가맹본부의 윤리경영이 프랜차이즈 본사와 가맹점 간 중요성에도 불구하고 이에 대한 연구는 활발하지 않은 실정이다. 본 연구는 프랜차이즈 본사의 윤리경영이 가맹점주의 만족에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 선행연구에서 나타난 다양한 실증연구 및 윤리경영 사례를 통하여 재계약의도에 미치는 영향과 가맹점의 계약 기간이 만료 후 계약을 하려는 의도에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 프랜차이즈 본사와 가맹점의 관계를 지속적으로 유지하여 안정적인 성장과 발달을 도모하기 위한 일환으로 윤리경영의 실천을 강조하고 있다. 연구결과 첫째, 윤리경영은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비윤리적인 본사는 가맹점주의 불만족으로 인해 부정적 구전으로 연결되어 기존 가맹점은 물론 신규 가맹점까지 이탈되게 된다. 프랜차이즈의 향후 발전방향은 윤리경영이며 프랜차이즈 본사가 장기적으로 생존하기 위한 선택이라 할 수 있다. 둘째, 윤리경영을 통해 형성된 고객만족은 재계약의도에 긍정적이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개설 수익을 위한 무분별한 계약과 기존 가맹점에 대한 횡포, 동일 상권 근거리 내에 동일 브랜드 또는 유사 브랜드를 법인사업자를 따로 만들어 입점 시키는 등의 비윤리적 경영으로 국내 프랜차이즈 산업은 부정적인 인식을 보안하기 위해 가맹본부의 윤리경영을 확대 해나가야 할 것이다.
Domestic franchise industry is key industry of being spot-lighted with about 26 trillion won in the sales for 2012 and with 70 trillion won in a sale of franchisees. Franchise system is formed by very interdependent relationship that the relationship between franchiser and franchisee is typically co...
Domestic franchise industry is key industry of being spot-lighted with about 26 trillion won in the sales for 2012 and with 70 trillion won in a sale of franchisees. Franchise system is formed by very interdependent relationship that the relationship between franchiser and franchisee is typically combined with monetary elements and personal elements. However, a number of domestic franchisers have shown a business pattern of focusing on recruiting and opening new franchisees, rather than managing or supporting the existing franchisees, for expanding own company's business scale. The franchisers are forcing franchisees' unnecessary investment in equipment and excessive interior remodelling, are asking them coercively to use the head office's food materials for distribution profits, are demanding joint burden for a marketing cost for store, and are opening plural franchisees within the same marketing area. Thus, its damage is turning to franchisees. As a distrust in franchisers is growing, a case of closing a store or of rejecting re-contract is happening frequently. The absence of this ethical management caused a distrust between franchisers and franchisees in the whole franchise industry, thereby having made even consumers have negative awareness in the whole franchise industry. Due to the aftereffect, the Law of Franchise Agreement is enforced, which was further reinforced, from February 24, 2014. As for the main contents of the enforcement law, a big issue is being highlighted in the whole franchise industry as new bills in, first, accurate prediction of a sale, second, establishment and division of marketing area, third, franchisees' right of collective agreement, and fourth, franchisers' support for cost in 60% when the franchiser progresses remodeling on interior. This regulatory reinforcement in the national dimension is the reason that the damaged franchisees have been created by franchisers of pursuing unethical management in the meantime. The ethical management of franchisers is important between franchisers and franchisees. Nevertheless, a research on this is in the real situation of being inactive. This study examined which influence the ethical management of franchisers has upon satisfaction of franchisees and researched into the influence upon recontract intention through diverse empirical researches and ethical-management cases that were shown in prior research, and into which influence the franchisees' contract term has upon intention of contracting after expiration. Thus, it is emphasizing the ethical management as a part for promoting stable growth and development by continuously maintaining relationship between franchisers and franchisees. As a result, first, the ethical management was indicated to have positive effect on customer satisfaction. Unethical franchiser is led to negative word-of-mouth due to franchisee's dissatisfaction, thereby coming to be seceded even from new franchisee as well as the existing franchisee. Future developmental direction of franchise is ethical management, and can be said to be option for franchiser's long-term survival. Second, the customer satisfaction, which was formed through ethical management, was indicated to have positive effect on recontract intention. In order to supplement negative recognition caused by unethical management such as indiscreet contract for profit of opening, the arrogance against the existing franchisees, and allowing same brand or similar brand to enter by separately making the corporate business operator within the same marketing area in near distance, the domestic franchise industry will need to proceed with expanding ethical management of the franchisers.
Domestic franchise industry is key industry of being spot-lighted with about 26 trillion won in the sales for 2012 and with 70 trillion won in a sale of franchisees. Franchise system is formed by very interdependent relationship that the relationship between franchiser and franchisee is typically combined with monetary elements and personal elements. However, a number of domestic franchisers have shown a business pattern of focusing on recruiting and opening new franchisees, rather than managing or supporting the existing franchisees, for expanding own company's business scale. The franchisers are forcing franchisees' unnecessary investment in equipment and excessive interior remodelling, are asking them coercively to use the head office's food materials for distribution profits, are demanding joint burden for a marketing cost for store, and are opening plural franchisees within the same marketing area. Thus, its damage is turning to franchisees. As a distrust in franchisers is growing, a case of closing a store or of rejecting re-contract is happening frequently. The absence of this ethical management caused a distrust between franchisers and franchisees in the whole franchise industry, thereby having made even consumers have negative awareness in the whole franchise industry. Due to the aftereffect, the Law of Franchise Agreement is enforced, which was further reinforced, from February 24, 2014. As for the main contents of the enforcement law, a big issue is being highlighted in the whole franchise industry as new bills in, first, accurate prediction of a sale, second, establishment and division of marketing area, third, franchisees' right of collective agreement, and fourth, franchisers' support for cost in 60% when the franchiser progresses remodeling on interior. This regulatory reinforcement in the national dimension is the reason that the damaged franchisees have been created by franchisers of pursuing unethical management in the meantime. The ethical management of franchisers is important between franchisers and franchisees. Nevertheless, a research on this is in the real situation of being inactive. This study examined which influence the ethical management of franchisers has upon satisfaction of franchisees and researched into the influence upon recontract intention through diverse empirical researches and ethical-management cases that were shown in prior research, and into which influence the franchisees' contract term has upon intention of contracting after expiration. Thus, it is emphasizing the ethical management as a part for promoting stable growth and development by continuously maintaining relationship between franchisers and franchisees. As a result, first, the ethical management was indicated to have positive effect on customer satisfaction. Unethical franchiser is led to negative word-of-mouth due to franchisee's dissatisfaction, thereby coming to be seceded even from new franchisee as well as the existing franchisee. Future developmental direction of franchise is ethical management, and can be said to be option for franchiser's long-term survival. Second, the customer satisfaction, which was formed through ethical management, was indicated to have positive effect on recontract intention. In order to supplement negative recognition caused by unethical management such as indiscreet contract for profit of opening, the arrogance against the existing franchisees, and allowing same brand or similar brand to enter by separately making the corporate business operator within the same marketing area in near distance, the domestic franchise industry will need to proceed with expanding ethical management of the franchisers.
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