이 연구는 한국 TV 스포츠 중계방송이 시기적으로 제작양식이 어떻게 변해왔고 이러한 변화에 영향을 미친 요인은 무엇인가를 탐구하는 것을 목적으로 한다. TV 스포츠 중계방송은 독립된 프로그램 장르로서 한국 방송서비스에서 중요한 비중을 차지해 왔지만, 다른 장르에 비해 학문적 관심을 적게 받아 왔었다. 특히, 그동안 스포츠방송에 대한 마케팅적 접근과 전달방식 등에 대한 단편적인 논의들은 있어 왔으나 통시적인 접근은 거의 없었다. TV 수용자 연구나 정책연구에서 역사적 접근이 다양하게 시도된 것과 비교하면, TV 스포츠 방송에 대한 학술적 관심은 매우 낮았다고 하겠다. 이에 이 연구에서는 이러한 맥락에서 아래와 같은 연구목적을 설정하였다. 첫째, 한국방송기술사(史)에 기반한 TV 스포츠 중계방송 제작양식의 변화를 기술(記述)하고자 하였다. 스포츠 중계방송 기술의 진화에 따라 프로그램 제작양식이 변화해온 것을 시기별로 구분하고 그 특성을 도출함으로써 관련 분야의 역사를 재구성하는데 의의를 두었다. 둘째, TV 스포츠 중계방송 양식(중계기술, 영상제작기법, 그래픽디자인, 진행자, 연출방식)의 변화를 추동하는 요인을 다양한 차원에서 분석하는 것이다. 이를 통해 TV 스포츠 중계방송의 변화에 영향을 미치는 거시적이고 미시적인 원인들을 발견하고 재구성하고자 하였다. 셋째, 스포츠 중계방송 양식의 변화가 실제 TV 스포츠 중계방송 프로그램에 어떻게 반영되었는지를 살펴보기 위해 SBS TV 프로야구 중계방송 프로그램을 분석하였다. 시기별로 스포츠 중계방송의 내용 및 형식, 제작에 동원된 다양한 TV 중계방송 양식의 변화과정을 ...
이 연구는 한국 TV 스포츠 중계방송이 시기적으로 제작양식이 어떻게 변해왔고 이러한 변화에 영향을 미친 요인은 무엇인가를 탐구하는 것을 목적으로 한다. TV 스포츠 중계방송은 독립된 프로그램 장르로서 한국 방송서비스에서 중요한 비중을 차지해 왔지만, 다른 장르에 비해 학문적 관심을 적게 받아 왔었다. 특히, 그동안 스포츠방송에 대한 마케팅적 접근과 전달방식 등에 대한 단편적인 논의들은 있어 왔으나 통시적인 접근은 거의 없었다. TV 수용자 연구나 정책연구에서 역사적 접근이 다양하게 시도된 것과 비교하면, TV 스포츠 방송에 대한 학술적 관심은 매우 낮았다고 하겠다. 이에 이 연구에서는 이러한 맥락에서 아래와 같은 연구목적을 설정하였다. 첫째, 한국방송기술사(史)에 기반한 TV 스포츠 중계방송 제작양식의 변화를 기술(記述)하고자 하였다. 스포츠 중계방송 기술의 진화에 따라 프로그램 제작양식이 변화해온 것을 시기별로 구분하고 그 특성을 도출함으로써 관련 분야의 역사를 재구성하는데 의의를 두었다. 둘째, TV 스포츠 중계방송 양식(중계기술, 영상제작기법, 그래픽디자인, 진행자, 연출방식)의 변화를 추동하는 요인을 다양한 차원에서 분석하는 것이다. 이를 통해 TV 스포츠 중계방송의 변화에 영향을 미치는 거시적이고 미시적인 원인들을 발견하고 재구성하고자 하였다. 셋째, 스포츠 중계방송 양식의 변화가 실제 TV 스포츠 중계방송 프로그램에 어떻게 반영되었는지를 살펴보기 위해 SBS TV 프로야구 중계방송 프로그램을 분석하였다. 시기별로 스포츠 중계방송의 내용 및 형식, 제작에 동원된 다양한 TV 중계방송 양식의 변화과정을 내용분석 하였다. 이를 위한 연구방법으로 이 연구에서는 스포츠 중계방송에 관한 기존 연구 자료와 관련 보고서를 수집하여 문헌연구를 실시하였다. 문헌연구 자료는 시기구분 및 변화요인을 설명하는데 활용되었다. 또한 전문가 심층 인터뷰를 통해 시기적으로 나타난 TV 스포츠 중계방송의 특성과 그 변화 요인을 도출하고자 하였다. 마지막으로 SBS TV 프로야구 중계방송 프로그램을 표본추출하여 내용분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 TV 스포츠 중계방송은 프로야구 중계방송을 기준으로 도입기, 도약준비기(과도기), 경쟁발전기(도약기)라는 3단계로 구분할 수 있었다. 도입기는 1982년 출범부터 1994년까지 지상파 중심의 중계시기이다. 도약준비기(과도기)는 케이블이 출범한 1995년부터 2007년까지가 해당된다. 경쟁발전기는 전 구장 중계가 시작되고, 지상파와 케이블의 역할이 명확하게 구분되기 시작한 2008년 이후부터 현재(2013)에 이르는 기간이다. 둘째, 프로야구 중계방송 제작양식의 변화를 추동하는 요인으로 3가지 차원, 즉 기술적 차원, 시장구조 차원, 방송규제 차원을 고려하여 전문가 심층인터뷰를 실시했다. 전문가들은 TV 스포츠 중계방송 제작양식 변화에 가장 크게 영향을 미친 요인으로 채널 간 경쟁구도라는 시장구조 요인을 들었다. 다음에 중계기술 발전이라는 기술적 요인을, 그리고 방송사의 전문인력 양성에 대한 지속적인 투자를 꼽았다. 반면에 방송정책규제는 TV 스포츠 중계방송 양식 변화에 일정부분 영향을 미쳤지만, 중요한 요인이 아님을 알 수 있었다. 시장구조를 가장 중요한 요인으로 평가한 이유는 매체 간 경쟁 또는 채널 간 경쟁구도로 인해 경쟁적으로 기술적인 투자가 이뤄졌고, 이것이 중계방송의 발전과 제작양식 변화에 영향을 미쳤기 때문이었다. 도입기에는 기존 KBS와 MBC 2개 방송사가 특별한 경쟁없이 방송하다가 1991년 서울방송(SBS)이 개국하면서 3사 경쟁구도로 변화하였다. 도약준비기(과도기)에는 1995년 케이블 채널인 한국스포츠TV가 프로야구 중계를 시작하면서 지상파 3사 경쟁구도에서 지상파와 케이블TV의 역할분담 형태로 서서히 변모하기 시작하였다. 지상파 스포츠 중계횟수 감소와 함께 케이블과 위성을 비롯한 스포츠 전문채널로 스포츠 중계방송에 대한 무게 중심이 이동하던 시기였다. 경쟁발전기에는 시즌 내 대부분의 경기를 스포츠 전문채널(PP)이 중계방송하고, 포스트 시즌의 경우 지상파방송 3사가 순차중계를 하는 채널 간 역할분담이 일어났다. 전문가들은 TV 스포츠 중계방송 제작에 광고주와 스폰서의 영향력은 거의 없거나 미미한 수준이라고 평가하였다. 제작자와 스폰서와의 관계는 협력적 관계로 인식하면서, 중계방송 제작에 있어 스폰서에 대한 배려가 필요하다는 의견을 제시하였다. 또한 연맹이나 구단의 중계제작에 대한 영향력도 없거나 미미한 수준으로 나타났다. 실질적으로 시청자와 관중이 중계방송 제작에 가장 큰 영향을 미치는 집단으로 평가하였다. 관중과 시청자의 영향력은 중계에 대한 요구와 경기진행에 대한 불만, 중계 비판, 모니터링 형태로 나타났다. 전문가들은 이러한 시청자들의 비판이나 요구에 대해 대부분 수용한다는 입장을 견지하면서, 중계방송 제작에 긍정적 기여를 하는 것으로 평가하였다. 특히 프로야구 TV 중계방송의 편파성에 대한 문제는 중계방송 화면이 아닌 캐스터와 해설자
이 연구는 한국 TV 스포츠 중계방송이 시기적으로 제작양식이 어떻게 변해왔고 이러한 변화에 영향을 미친 요인은 무엇인가를 탐구하는 것을 목적으로 한다. TV 스포츠 중계방송은 독립된 프로그램 장르로서 한국 방송서비스에서 중요한 비중을 차지해 왔지만, 다른 장르에 비해 학문적 관심을 적게 받아 왔었다. 특히, 그동안 스포츠방송에 대한 마케팅적 접근과 전달방식 등에 대한 단편적인 논의들은 있어 왔으나 통시적인 접근은 거의 없었다. TV 수용자 연구나 정책연구에서 역사적 접근이 다양하게 시도된 것과 비교하면, TV 스포츠 방송에 대한 학술적 관심은 매우 낮았다고 하겠다. 이에 이 연구에서는 이러한 맥락에서 아래와 같은 연구목적을 설정하였다. 첫째, 한국방송기술사(史)에 기반한 TV 스포츠 중계방송 제작양식의 변화를 기술(記述)하고자 하였다. 스포츠 중계방송 기술의 진화에 따라 프로그램 제작양식이 변화해온 것을 시기별로 구분하고 그 특성을 도출함으로써 관련 분야의 역사를 재구성하는데 의의를 두었다. 둘째, TV 스포츠 중계방송 양식(중계기술, 영상제작기법, 그래픽디자인, 진행자, 연출방식)의 변화를 추동하는 요인을 다양한 차원에서 분석하는 것이다. 이를 통해 TV 스포츠 중계방송의 변화에 영향을 미치는 거시적이고 미시적인 원인들을 발견하고 재구성하고자 하였다. 셋째, 스포츠 중계방송 양식의 변화가 실제 TV 스포츠 중계방송 프로그램에 어떻게 반영되었는지를 살펴보기 위해 SBS TV 프로야구 중계방송 프로그램을 분석하였다. 시기별로 스포츠 중계방송의 내용 및 형식, 제작에 동원된 다양한 TV 중계방송 양식의 변화과정을 내용분석 하였다. 이를 위한 연구방법으로 이 연구에서는 스포츠 중계방송에 관한 기존 연구 자료와 관련 보고서를 수집하여 문헌연구를 실시하였다. 문헌연구 자료는 시기구분 및 변화요인을 설명하는데 활용되었다. 또한 전문가 심층 인터뷰를 통해 시기적으로 나타난 TV 스포츠 중계방송의 특성과 그 변화 요인을 도출하고자 하였다. 마지막으로 SBS TV 프로야구 중계방송 프로그램을 표본추출하여 내용분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 TV 스포츠 중계방송은 프로야구 중계방송을 기준으로 도입기, 도약준비기(과도기), 경쟁발전기(도약기)라는 3단계로 구분할 수 있었다. 도입기는 1982년 출범부터 1994년까지 지상파 중심의 중계시기이다. 도약준비기(과도기)는 케이블이 출범한 1995년부터 2007년까지가 해당된다. 경쟁발전기는 전 구장 중계가 시작되고, 지상파와 케이블의 역할이 명확하게 구분되기 시작한 2008년 이후부터 현재(2013)에 이르는 기간이다. 둘째, 프로야구 중계방송 제작양식의 변화를 추동하는 요인으로 3가지 차원, 즉 기술적 차원, 시장구조 차원, 방송규제 차원을 고려하여 전문가 심층인터뷰를 실시했다. 전문가들은 TV 스포츠 중계방송 제작양식 변화에 가장 크게 영향을 미친 요인으로 채널 간 경쟁구도라는 시장구조 요인을 들었다. 다음에 중계기술 발전이라는 기술적 요인을, 그리고 방송사의 전문인력 양성에 대한 지속적인 투자를 꼽았다. 반면에 방송정책규제는 TV 스포츠 중계방송 양식 변화에 일정부분 영향을 미쳤지만, 중요한 요인이 아님을 알 수 있었다. 시장구조를 가장 중요한 요인으로 평가한 이유는 매체 간 경쟁 또는 채널 간 경쟁구도로 인해 경쟁적으로 기술적인 투자가 이뤄졌고, 이것이 중계방송의 발전과 제작양식 변화에 영향을 미쳤기 때문이었다. 도입기에는 기존 KBS와 MBC 2개 방송사가 특별한 경쟁없이 방송하다가 1991년 서울방송(SBS)이 개국하면서 3사 경쟁구도로 변화하였다. 도약준비기(과도기)에는 1995년 케이블 채널인 한국스포츠TV가 프로야구 중계를 시작하면서 지상파 3사 경쟁구도에서 지상파와 케이블TV의 역할분담 형태로 서서히 변모하기 시작하였다. 지상파 스포츠 중계횟수 감소와 함께 케이블과 위성을 비롯한 스포츠 전문채널로 스포츠 중계방송에 대한 무게 중심이 이동하던 시기였다. 경쟁발전기에는 시즌 내 대부분의 경기를 스포츠 전문채널(PP)이 중계방송하고, 포스트 시즌의 경우 지상파방송 3사가 순차중계를 하는 채널 간 역할분담이 일어났다. 전문가들은 TV 스포츠 중계방송 제작에 광고주와 스폰서의 영향력은 거의 없거나 미미한 수준이라고 평가하였다. 제작자와 스폰서와의 관계는 협력적 관계로 인식하면서, 중계방송 제작에 있어 스폰서에 대한 배려가 필요하다는 의견을 제시하였다. 또한 연맹이나 구단의 중계제작에 대한 영향력도 없거나 미미한 수준으로 나타났다. 실질적으로 시청자와 관중이 중계방송 제작에 가장 큰 영향을 미치는 집단으로 평가하였다. 관중과 시청자의 영향력은 중계에 대한 요구와 경기진행에 대한 불만, 중계 비판, 모니터링 형태로 나타났다. 전문가들은 이러한 시청자들의 비판이나 요구에 대해 대부분 수용한다는 입장을 견지하면서, 중계방송 제작에 긍정적 기여를 하는 것으로 평가하였다. 특히 프로야구 TV 중계방송의 편파성에 대한 문제는 중계방송 화면이 아닌 캐스터와 해설자
This research is to study on how the producing components of the Korean TV sports relay broadcasting has been changed diachronically and analyzed the factors that had influenced on this changing. Sports relay broadcasting, as an independent program genre, has been of great importance in Korean broad...
This research is to study on how the producing components of the Korean TV sports relay broadcasting has been changed diachronically and analyzed the factors that had influenced on this changing. Sports relay broadcasting, as an independent program genre, has been of great importance in Korean broadcasting. However, no diachronic (on time-specific) approach has been developed and there were no comprehensive researches written in the perspective of producers in sports relay broadcasting. Compared to trial of a variety of historical approaches in TV audience research and policy studies, academic interest in sports TV program was very low. Specifically, following main research purposes were determined. First, the change in technology of sports relay broadcasting components based on the history of Korean broadcasting technology was studied. This is important in that, by analyzing the characteristics of periodical production in the perspective of producers in sports relay broadcasting, the history of related field is reconstructed. Second, it is the analysis of the components for causing changes in the sports relay broadcasting components (relay technologies, video production techniques, graphic designs, hosts, producing methods). The major and minor causes that affect the sports relay broadcasting were studied. Third, to take a closer look at the change in the sports relay broadcasting components, the SBS TV professional baseball relay broadcasting program was analyzed. An in-depth analysis of the process of change in the relay broadcasting components that was widely used in sports relay broadcasting in content, format, and production was carried out. Therefore, in this study, existing research materials and reports regarding the sports relay broadcasting were collected and a literature study was conducted to study on the period division and the change factors. Also, in-depth interviews that were carried out with the experts shows the features of the Korean TV sports relay broadcasting and the change factors. The contents of the SBS TV professional baseball relay broadcasting programs were analyzed. As a result, following conclusions were derived. First, Korean sports relay broadcasting, on the basis of the professional baseball broadcasting, has been developing, largely, in the form of a three-stage evolutionary model: introductory stage, takeoff preparation stage (transition period), and competition development stage (takeoff period). Introductory stage is the terrestrial-centered relay period from the launch in 1982 to 1994. The takeoff preparation stage (transition period) is responsible for the year of 1995 in which the cables were introduced to 2007. The competition development stage is when all stadium relays were initiated and the roles of terrestrial and cables were clearly distinguished which was in 2008 to today (2013). Second, three main causes (technological cause, market structure cause, broadcasting regulation cause) were looked at for driving the changes in professional baseball relay broadcasting components. The experts have picked the market structure cause, the competition structure among the channels, as having the biggest influence on the change in components of sports relay broadcasting. Next, the technological cause called the development of relay technology and the broadcasting company’s continuous investment in raising the professional manpower followed. On the other hand, it was found that the restriction on broadcasting policy has affected the change of format in sports relay broadcasting partially, but it was not a significant cause. The market structure was picked as the main cause due to the competition between the media and the channels which led to the competitive development of technological investment and this seems to have affected the development and change in components of relay broadcasting. In the introductory stage, the two broadcasting companies, current KBS and MBC, broadcasted without a specific competition, but with the launch of Seoul Broadcasting Station (SBS) in 1991, it changed to a three companies competition structure. In takeoff preparation stage (transition period), Korea sports TV, a cable channel, began the professional baseball relay broadcasting in 1995. This changed the three terrestrial broadcasting companies competition structure to a role-distributing form of terrestrial broadcasting and cable TV gradually. With the reduction in numbers of terrestrial sports relay, the weight of importance in sports relay broadcasting was placed on to the sports professional channels including cables and satellite in this period. In the competition development stage, most of the games during the season were broadcasted by the sports professional channels (PP) and during the post-season the three terrestrial broadcasting companies took turns in relay broadcasting in role-distributing form. The experts have assessed that, in producing the sports relay broadcasting, the influence of advertisers and sponsors doesn’t exist or is trivial. They also have suggested that, in producing the relay broadcasting, a consideration for sponsors is needed while recognizing the relationship between the producer and the sponsor as a cooperative relationship. In addition, the influence of leagues and teams on relay broadcasting production was found to be non-existing or trivial. Realistically, viewer and spectator have been selected as the group to play the biggest role in affecting the production of relay broadcasting. The influence of the spectators and the viewers were shown in the forms of requests for broadcasting, complaints about the game progression, criticism on broadcasting, and monitoring. The experts have indicated that these complaints and requests are likely to be accepted by the companies and contribute in producing the relay broadcasting in a positive manner. Especially, the problem regarding the favoritism
This research is to study on how the producing components of the Korean TV sports relay broadcasting has been changed diachronically and analyzed the factors that had influenced on this changing. Sports relay broadcasting, as an independent program genre, has been of great importance in Korean broadcasting. However, no diachronic (on time-specific) approach has been developed and there were no comprehensive researches written in the perspective of producers in sports relay broadcasting. Compared to trial of a variety of historical approaches in TV audience research and policy studies, academic interest in sports TV program was very low. Specifically, following main research purposes were determined. First, the change in technology of sports relay broadcasting components based on the history of Korean broadcasting technology was studied. This is important in that, by analyzing the characteristics of periodical production in the perspective of producers in sports relay broadcasting, the history of related field is reconstructed. Second, it is the analysis of the components for causing changes in the sports relay broadcasting components (relay technologies, video production techniques, graphic designs, hosts, producing methods). The major and minor causes that affect the sports relay broadcasting were studied. Third, to take a closer look at the change in the sports relay broadcasting components, the SBS TV professional baseball relay broadcasting program was analyzed. An in-depth analysis of the process of change in the relay broadcasting components that was widely used in sports relay broadcasting in content, format, and production was carried out. Therefore, in this study, existing research materials and reports regarding the sports relay broadcasting were collected and a literature study was conducted to study on the period division and the change factors. Also, in-depth interviews that were carried out with the experts shows the features of the Korean TV sports relay broadcasting and the change factors. The contents of the SBS TV professional baseball relay broadcasting programs were analyzed. As a result, following conclusions were derived. First, Korean sports relay broadcasting, on the basis of the professional baseball broadcasting, has been developing, largely, in the form of a three-stage evolutionary model: introductory stage, takeoff preparation stage (transition period), and competition development stage (takeoff period). Introductory stage is the terrestrial-centered relay period from the launch in 1982 to 1994. The takeoff preparation stage (transition period) is responsible for the year of 1995 in which the cables were introduced to 2007. The competition development stage is when all stadium relays were initiated and the roles of terrestrial and cables were clearly distinguished which was in 2008 to today (2013). Second, three main causes (technological cause, market structure cause, broadcasting regulation cause) were looked at for driving the changes in professional baseball relay broadcasting components. The experts have picked the market structure cause, the competition structure among the channels, as having the biggest influence on the change in components of sports relay broadcasting. Next, the technological cause called the development of relay technology and the broadcasting company’s continuous investment in raising the professional manpower followed. On the other hand, it was found that the restriction on broadcasting policy has affected the change of format in sports relay broadcasting partially, but it was not a significant cause. The market structure was picked as the main cause due to the competition between the media and the channels which led to the competitive development of technological investment and this seems to have affected the development and change in components of relay broadcasting. In the introductory stage, the two broadcasting companies, current KBS and MBC, broadcasted without a specific competition, but with the launch of Seoul Broadcasting Station (SBS) in 1991, it changed to a three companies competition structure. In takeoff preparation stage (transition period), Korea sports TV, a cable channel, began the professional baseball relay broadcasting in 1995. This changed the three terrestrial broadcasting companies competition structure to a role-distributing form of terrestrial broadcasting and cable TV gradually. With the reduction in numbers of terrestrial sports relay, the weight of importance in sports relay broadcasting was placed on to the sports professional channels including cables and satellite in this period. In the competition development stage, most of the games during the season were broadcasted by the sports professional channels (PP) and during the post-season the three terrestrial broadcasting companies took turns in relay broadcasting in role-distributing form. The experts have assessed that, in producing the sports relay broadcasting, the influence of advertisers and sponsors doesn’t exist or is trivial. They also have suggested that, in producing the relay broadcasting, a consideration for sponsors is needed while recognizing the relationship between the producer and the sponsor as a cooperative relationship. In addition, the influence of leagues and teams on relay broadcasting production was found to be non-existing or trivial. Realistically, viewer and spectator have been selected as the group to play the biggest role in affecting the production of relay broadcasting. The influence of the spectators and the viewers were shown in the forms of requests for broadcasting, complaints about the game progression, criticism on broadcasting, and monitoring. The experts have indicated that these complaints and requests are likely to be accepted by the companies and contribute in producing the relay broadcasting in a positive manner. Especially, the problem regarding the favoritism
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