본 연구에서는 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상 능력 및 언어 창의성에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 글 없는 그림책 활용이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
2. 글 없는 그림책 활용이 유아의 언어 창의성에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
본 연구의 대상은 충청남도 천안시에 위치한 B유치원의 재원 중인 만5세아 유아 40명(각 학급당 20명)을 대상으로 실시하였다
실험집단 유아들은 글 없는 그림책을 보고 예측하고 재미있는 장면이나 그림에 대해 생각해 보는 시간을 갖은 후 그림을 그리는 활동을 실시하였고, 통제집단 유아들은 평소대로 글 있는 그림책 읽어주기 활동을 한 후 동화의 내용이나 인상 깊었던 장면들을 자유롭게 그리도록 하였다. 실험처치는 7주 동안 주 2회 총 14회에 걸쳐 이루어졌다.
본 연구를 위한 측정 도구는 유아 그림 표상 능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)의 「 그림 표상능력 평가 척도 」를 사전․사후 검사로 사용하였고, 유아의 언어 창의성 검사를 측정하기 위해서는 전경원(2005)이 제작한 만4세~6세용 「유아 종합 창의성 검사」에서 언어 창의성에 해당되는 ‘빨간색 연상하기’부분만을 사전․사후 검사로 사용하였다.
유아들의 본 연구를 위해 수집된 검사자료는 ...
본 연구에서는 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상 능력 및 언어 창의성에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 글 없는 그림책 활용이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
2. 글 없는 그림책 활용이 유아의 언어 창의성에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
본 연구의 대상은 충청남도 천안시에 위치한 B유치원의 재원 중인 만5세아 유아 40명(각 학급당 20명)을 대상으로 실시하였다
실험집단 유아들은 글 없는 그림책을 보고 예측하고 재미있는 장면이나 그림에 대해 생각해 보는 시간을 갖은 후 그림을 그리는 활동을 실시하였고, 통제집단 유아들은 평소대로 글 있는 그림책 읽어주기 활동을 한 후 동화의 내용이나 인상 깊었던 장면들을 자유롭게 그리도록 하였다. 실험처치는 7주 동안 주 2회 총 14회에 걸쳐 이루어졌다.
본 연구를 위한 측정 도구는 유아 그림 표상 능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)의 「 그림 표상능력 평가 척도 」를 사전․사후 검사로 사용하였고, 유아의 언어 창의성 검사를 측정하기 위해서는 전경원(2005)이 제작한 만4세~6세용 「유아 종합 창의성 검사」에서 언어 창의성에 해당되는 ‘빨간색 연상하기’부분만을 사전․사후 검사로 사용하였다.
유아들의 본 연구를 위해 수집된 검사자료는 SPSS 15.0 통계 프로그램을 활용하여 다음과 같이 분석하였다.
먼저 글 없는 그림책 활용 전 유아의 그림 표상능력과 언어 창의성의 사전 동질성 검증을 위해 독립표본 t 검정을 실시하였다. 다음으로 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력과 언어 창의성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 사후 검사에 대하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 α=.05에서 검증하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 글 없는 그림책 활용이 전체 그림 표상능력의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
이와 같은 결과를 통해 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상 능력인 기본 도형과 선의 병합능력, 다양한 색채의 사용능력, 세부적 표상능력, 조화로운 구성능력, 다양한 형체의 사용능력, 주제 관련 표상능력, 창의적 표상능력, 그림의 완성능력, 표상과 언어의 연계 능력 등을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 글 없는 그림책 활용이 언어창의성의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 글 없는 그림책 활용이 유아의 언어 창의성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 그리고 유아의 언어 창의성 하위 영역에 미치는 영향을 구체적으로 살펴보면 글 없는 그림책 활용이 유아의 유창성과 독창성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었으나 언어 융통성은 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않음을 알 수 있었다.
결론적으로, 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력 및 언어 창의성을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 밝혀졌으며, 글 없는 그림책을 유아의 그림 표상능력 및 언어 창의성 증진을 위해 적절하고 의미 있는 교수자료로 유아교육 현장에 활용해 볼 가치가 있음을 시사 한다고 하겠다.
본 연구에서는 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상 능력 및 언어 창의성에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 글 없는 그림책 활용이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
2. 글 없는 그림책 활용이 유아의 언어 창의성에 어떠한 영향을 미칠 것인가?
본 연구의 대상은 충청남도 천안시에 위치한 B유치원의 재원 중인 만5세아 유아 40명(각 학급당 20명)을 대상으로 실시하였다
실험집단 유아들은 글 없는 그림책을 보고 예측하고 재미있는 장면이나 그림에 대해 생각해 보는 시간을 갖은 후 그림을 그리는 활동을 실시하였고, 통제집단 유아들은 평소대로 글 있는 그림책 읽어주기 활동을 한 후 동화의 내용이나 인상 깊었던 장면들을 자유롭게 그리도록 하였다. 실험처치는 7주 동안 주 2회 총 14회에 걸쳐 이루어졌다.
본 연구를 위한 측정 도구는 유아 그림 표상 능력을 측정하기 위해서는 지성애(2001)의 「 그림 표상능력 평가 척도 」를 사전․사후 검사로 사용하였고, 유아의 언어 창의성 검사를 측정하기 위해서는 전경원(2005)이 제작한 만4세~6세용 「유아 종합 창의성 검사」에서 언어 창의성에 해당되는 ‘빨간색 연상하기’부분만을 사전․사후 검사로 사용하였다.
유아들의 본 연구를 위해 수집된 검사자료는 SPSS 15.0 통계 프로그램을 활용하여 다음과 같이 분석하였다.
먼저 글 없는 그림책 활용 전 유아의 그림 표상능력과 언어 창의성의 사전 동질성 검증을 위해 독립표본 t 검정을 실시하였다. 다음으로 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력과 언어 창의성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 사전 검사 결과를 공변인으로 통제하여 사후 검사에 대하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 α=.05에서 검증하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 글 없는 그림책 활용이 전체 그림 표상능력의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
이와 같은 결과를 통해 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상 능력인 기본 도형과 선의 병합능력, 다양한 색채의 사용능력, 세부적 표상능력, 조화로운 구성능력, 다양한 형체의 사용능력, 주제 관련 표상능력, 창의적 표상능력, 그림의 완성능력, 표상과 언어의 연계 능력 등을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 글 없는 그림책 활용이 언어창의성의 차이를 검증한 결과 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 글 없는 그림책 활용이 유아의 언어 창의성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 그리고 유아의 언어 창의성 하위 영역에 미치는 영향을 구체적으로 살펴보면 글 없는 그림책 활용이 유아의 유창성과 독창성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었으나 언어 융통성은 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않음을 알 수 있었다.
결론적으로, 글 없는 그림책 활용이 유아의 그림 표상능력 및 언어 창의성을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 밝혀졌으며, 글 없는 그림책을 유아의 그림 표상능력 및 언어 창의성 증진을 위해 적절하고 의미 있는 교수자료로 유아교육 현장에 활용해 볼 가치가 있음을 시사 한다고 하겠다.
In this study, the article aims to search how the utilization of the wordless picture book impacts on the picture representation ability and creativity of language of Young Children.
Major research problems in this study are as follows.
First, how the utilization of the wordless picture book will...
In this study, the article aims to search how the utilization of the wordless picture book impacts on the picture representation ability and creativity of language of Young Children.
Major research problems in this study are as follows.
First, how the utilization of the wordless picture book will have an impact on the picture representation ability of Young Children?
Second, how the utilization of the wordless picture book will have an impact on the creativity of language of Young Childrens?
The subjects of this study were based on 40 Young Children (20 infants per class)of 6 years old attending in B kindergarten that is located in Cheonan, Chungcheongnam-do, Korea.
The experimental group Young Children carried out an activity of predicting to see the wordless picture book and had a talk each other. And after having time to think about an interesting scene or picture, let them draw a picture.
On the other hand, the controlled group infants carried out an activity reading a picture book involving written words. And then let them draw a picture freely about the content of an fairy tale or the an impressive scene.
This test was conducted twice a week for 7 weeks, in total 14 times.
Measurement tool for this study to measure the picture representation ability of infants used 「Rating Scale of Picture Representation Ability(produced by Ji Seong-Ae, 2001)」as pre-to-post tests. In order to measure the creativity of the language of infants,「Overall Creativity Tests for 5 or 6-year-old infants(produced by Jeon Kyoung-Won, 2005)」was used only 'red association' part corresponding to the creativity of the language of infants as pre-to-post tests.
And collected test data was analysed using SPSS 15.0 statistical program as follows.
First of all, in order to do homogeneity verification in advance of the picture representation ability and creativity of language of infants, the independent sample T-test was performed before utilization of the wordless picture book. Next, in order to search how the utilization of the wordless picture book impacts on the picture representation ability and creativity of the language of infants, 'Analysis of Covariance' was performed about post test while controlling as covariate the pre-test result. As a result, the level of significance for statistical verification was verified in α=.0.5.
The results of this study are summarized as follows.
First, according to the result of verifying the difference of the whole picture representation ability of experimental group and controlled group, it showed a significant difference statistically in post test. Therefore the utilization of wordless picture book proves us to be effective to improve the picture representation ability of infants.
Through the result like this, the utilization of wordless picture book has an effect on improving the infants' basic figure and merger ability of lines, use ability of diverse colors, harmonious composing ability, use ability of diverse shapes, symbolizing ability about the theme, creative representation ability, completion ability of drawing, connection ability of the representation and the language.
Second, according to the result of verifying the difference of creativity of language of experimental group and controlled group, it showed a significant difference statistically in post test. Consequently the utilization of wordless picture book proves us to be effective to improve the creativity of language of Young Children.
Also, if you look at the effect to subordinate scope of the creativity of language of infants concretely, the utilization of wordless picture book proved us to be effective to improve the creativity of language of infants and originality, but in terms of flexibility of language, a meaningful difference proved us not to appear statistically.
In conclusion, the utilization of wordless picture book turned out to be effective to improving the picture representation ability and creativity of language of Young Children.
Therefore in order to enhance the picture representation ability and creativity of language of infants, wordless picture book suggests that it has a value of use as proper and meaningful teaching materials in early childhood education field.
In this study, the article aims to search how the utilization of the wordless picture book impacts on the picture representation ability and creativity of language of Young Children.
Major research problems in this study are as follows.
First, how the utilization of the wordless picture book will have an impact on the picture representation ability of Young Children?
Second, how the utilization of the wordless picture book will have an impact on the creativity of language of Young Childrens?
The subjects of this study were based on 40 Young Children (20 infants per class)of 6 years old attending in B kindergarten that is located in Cheonan, Chungcheongnam-do, Korea.
The experimental group Young Children carried out an activity of predicting to see the wordless picture book and had a talk each other. And after having time to think about an interesting scene or picture, let them draw a picture.
On the other hand, the controlled group infants carried out an activity reading a picture book involving written words. And then let them draw a picture freely about the content of an fairy tale or the an impressive scene.
This test was conducted twice a week for 7 weeks, in total 14 times.
Measurement tool for this study to measure the picture representation ability of infants used 「Rating Scale of Picture Representation Ability(produced by Ji Seong-Ae, 2001)」as pre-to-post tests. In order to measure the creativity of the language of infants,「Overall Creativity Tests for 5 or 6-year-old infants(produced by Jeon Kyoung-Won, 2005)」was used only 'red association' part corresponding to the creativity of the language of infants as pre-to-post tests.
And collected test data was analysed using SPSS 15.0 statistical program as follows.
First of all, in order to do homogeneity verification in advance of the picture representation ability and creativity of language of infants, the independent sample T-test was performed before utilization of the wordless picture book. Next, in order to search how the utilization of the wordless picture book impacts on the picture representation ability and creativity of the language of infants, 'Analysis of Covariance' was performed about post test while controlling as covariate the pre-test result. As a result, the level of significance for statistical verification was verified in α=.0.5.
The results of this study are summarized as follows.
First, according to the result of verifying the difference of the whole picture representation ability of experimental group and controlled group, it showed a significant difference statistically in post test. Therefore the utilization of wordless picture book proves us to be effective to improve the picture representation ability of infants.
Through the result like this, the utilization of wordless picture book has an effect on improving the infants' basic figure and merger ability of lines, use ability of diverse colors, harmonious composing ability, use ability of diverse shapes, symbolizing ability about the theme, creative representation ability, completion ability of drawing, connection ability of the representation and the language.
Second, according to the result of verifying the difference of creativity of language of experimental group and controlled group, it showed a significant difference statistically in post test. Consequently the utilization of wordless picture book proves us to be effective to improve the creativity of language of Young Children.
Also, if you look at the effect to subordinate scope of the creativity of language of infants concretely, the utilization of wordless picture book proved us to be effective to improve the creativity of language of infants and originality, but in terms of flexibility of language, a meaningful difference proved us not to appear statistically.
In conclusion, the utilization of wordless picture book turned out to be effective to improving the picture representation ability and creativity of language of Young Children.
Therefore in order to enhance the picture representation ability and creativity of language of infants, wordless picture book suggests that it has a value of use as proper and meaningful teaching materials in early childhood education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.