오늘날 현대 사회는 입시 위주의 교육 환경으로 인하여 청소년 시기의 전인 양성을 위한 음악 교과의 중요성은 점차 퇴보되고 있는 환경이다. 음악은 학생의 삶과 유리된 교과목이 아닌, 학생의 현재와 미래의 삶에 직결된 중요한 필수 교과이며, 그러한 교과로서의 가치와 역할을 제대로 하는 것이 음악교육의 중요한 임무임을 증명하는 것이라 하겠다. 2009 개정 교육과정에서는 영역별 연계성을 고려하여 지도하도록 제시되어 있으며 타 교과와의 연계를 통한 교과 간의 연관성을 파악하고 범교과적 관점을 길러 전인적 인격체 발달에 기여할 수 있도록 하는 것이 목표로 통합적 음악 교육을 지향 하고 있다. 이를 바탕으로 본 논문에서는 음악 수업에 대한 효율성을 높이고 학생들이 타 교과와의 연계를 통한 포괄적 관점을 갖게 하는데 목적을 두고 음악 교육에서 ...
오늘날 현대 사회는 입시 위주의 교육 환경으로 인하여 청소년 시기의 전인 양성을 위한 음악 교과의 중요성은 점차 퇴보되고 있는 환경이다. 음악은 학생의 삶과 유리된 교과목이 아닌, 학생의 현재와 미래의 삶에 직결된 중요한 필수 교과이며, 그러한 교과로서의 가치와 역할을 제대로 하는 것이 음악교육의 중요한 임무임을 증명하는 것이라 하겠다. 2009 개정 교육과정에서는 영역별 연계성을 고려하여 지도하도록 제시되어 있으며 타 교과와의 연계를 통한 교과 간의 연관성을 파악하고 범교과적 관점을 길러 전인적 인격체 발달에 기여할 수 있도록 하는 것이 목표로 통합적 음악 교육을 지향 하고 있다. 이를 바탕으로 본 논문에서는 음악 수업에 대한 효율성을 높이고 학생들이 타 교과와의 연계를 통한 포괄적 관점을 갖게 하는데 목적을 두고 음악 교육에서 통합교육 관점을 중시한 리머(B.Reimer)의 이론을 통해 음악과 인접 교과와의 통합 지도방안 2가지를 제시하였다. 본 연구의 연구 방법 및 내용은 다음과 같다. 첫째, 통합교육의 이론적 배경을 고찰하였다. 둘째, 교육학자 들이 제시한 통합교육의 유형에 대해 알아봄으로써 효과적으로 통합 교육이 적용될 수 있는 유형을 모색 하였다. 셋째, 음악과 타 교과 간 연계를 통한 통합교육의 타당성 입증하기 위해 2009 개정 중학교 교육과정에 나타난 통합교육의 근거를 검토해보았다. 넷째, 2009 개정 교육과정과 현행 검인정 5종 중학교 음악 교과서를 통해 교과서에 제시된 통합교육 내용과 음악교과와 통합을 제시한 과목 빈도에 대해 분석 하였다. 다섯째, 음악 교과에 나온 제재 곡을 중심으로 음악과 체육교과, 사회교과 통합교육에 연관성 있는 제재 곡을 선정하여 교수-학습 지도안을 마련하였다. 이러한 음악교과와 타 교과와의 통합교육은 학생들의 흥미와 수업에 관삼을 갖도록 하여 자발적으로 수업에 참여하도록 유도하고 음악을 생활화 할 수 있도록 돕는다. 본 연구를 통하여 앞으로 더욱 다양한 교과 간에 전문적이며 창의적인 통합 교육에 대한 방안 및 지도안이 계획·적용되길 바란다.
오늘날 현대 사회는 입시 위주의 교육 환경으로 인하여 청소년 시기의 전인 양성을 위한 음악 교과의 중요성은 점차 퇴보되고 있는 환경이다. 음악은 학생의 삶과 유리된 교과목이 아닌, 학생의 현재와 미래의 삶에 직결된 중요한 필수 교과이며, 그러한 교과로서의 가치와 역할을 제대로 하는 것이 음악교육의 중요한 임무임을 증명하는 것이라 하겠다. 2009 개정 교육과정에서는 영역별 연계성을 고려하여 지도하도록 제시되어 있으며 타 교과와의 연계를 통한 교과 간의 연관성을 파악하고 범교과적 관점을 길러 전인적 인격체 발달에 기여할 수 있도록 하는 것이 목표로 통합적 음악 교육을 지향 하고 있다. 이를 바탕으로 본 논문에서는 음악 수업에 대한 효율성을 높이고 학생들이 타 교과와의 연계를 통한 포괄적 관점을 갖게 하는데 목적을 두고 음악 교육에서 통합교육 관점을 중시한 리머(B.Reimer)의 이론을 통해 음악과 인접 교과와의 통합 지도방안 2가지를 제시하였다. 본 연구의 연구 방법 및 내용은 다음과 같다. 첫째, 통합교육의 이론적 배경을 고찰하였다. 둘째, 교육학자 들이 제시한 통합교육의 유형에 대해 알아봄으로써 효과적으로 통합 교육이 적용될 수 있는 유형을 모색 하였다. 셋째, 음악과 타 교과 간 연계를 통한 통합교육의 타당성 입증하기 위해 2009 개정 중학교 교육과정에 나타난 통합교육의 근거를 검토해보았다. 넷째, 2009 개정 교육과정과 현행 검인정 5종 중학교 음악 교과서를 통해 교과서에 제시된 통합교육 내용과 음악교과와 통합을 제시한 과목 빈도에 대해 분석 하였다. 다섯째, 음악 교과에 나온 제재 곡을 중심으로 음악과 체육교과, 사회교과 통합교육에 연관성 있는 제재 곡을 선정하여 교수-학습 지도안을 마련하였다. 이러한 음악교과와 타 교과와의 통합교육은 학생들의 흥미와 수업에 관삼을 갖도록 하여 자발적으로 수업에 참여하도록 유도하고 음악을 생활화 할 수 있도록 돕는다. 본 연구를 통하여 앞으로 더욱 다양한 교과 간에 전문적이며 창의적인 통합 교육에 대한 방안 및 지도안이 계획·적용되길 바란다.
Today, in the modern society, importance of the music subject which enables for well-rounded development has gradually regressed due to the entrance examination-oriented education environment. Music is a necessary subject directly connected in the present and future life of student. Properly carryin...
Today, in the modern society, importance of the music subject which enables for well-rounded development has gradually regressed due to the entrance examination-oriented education environment. Music is a necessary subject directly connected in the present and future life of student. Properly carrying out a role and value of such a subject is to prove that music education will be an important task. Additionally, in the revised 2009 educational curriculum, suggestion has to be made for connectivity between the domain that is to be considered for guidance, and support is provided for integrated music education so that it is aimed to grasp the correlation between subjects through linkages with other subjects and to contribute to the holistic development of a personality. Based on this, the purpose of this study is to enhance the efficiency of music class and enable students to attain comprehensive perspectives through integration with other subjects. Additionally, two integrated education class guidance measures between music and other subjects were suggested based on a B.Reimer’ theory which emphasizes integrated education perspective in music education. The research method and contents of this study are listed in the following. First, the theoretical background of integrated education were considered. Second, by investigating about integrated education’s type which educationalist suggests, type can be applied to integrated education were sought. Third, the evidence of integrated education displayed in the middle school education curriculum of 2009 was examined in order to verify the validity of integrated education through connection between music and other subjects. Forth, integrated education’s content, suggested through revised curriculum in 2009 and the current authorized five kinds of middle school music textbooks, and the subject’s frequency proposed integration with music subject were analyzed. Finally, musical pieces in music subject was based on to select the theme associated with the integrated education of music and subjects such as Dance, Society, and a teaching-learning guidance plan was provided. Integrated education through connection between music and other subjects arouses students's interest in class and encourages voluntary participation in class and helps you to practice music. Based on the findings of this research, plans and application of measures and guidance for more professional and creative integrated education between various subjects are to be implemented in the future.
Today, in the modern society, importance of the music subject which enables for well-rounded development has gradually regressed due to the entrance examination-oriented education environment. Music is a necessary subject directly connected in the present and future life of student. Properly carrying out a role and value of such a subject is to prove that music education will be an important task. Additionally, in the revised 2009 educational curriculum, suggestion has to be made for connectivity between the domain that is to be considered for guidance, and support is provided for integrated music education so that it is aimed to grasp the correlation between subjects through linkages with other subjects and to contribute to the holistic development of a personality. Based on this, the purpose of this study is to enhance the efficiency of music class and enable students to attain comprehensive perspectives through integration with other subjects. Additionally, two integrated education class guidance measures between music and other subjects were suggested based on a B.Reimer’ theory which emphasizes integrated education perspective in music education. The research method and contents of this study are listed in the following. First, the theoretical background of integrated education were considered. Second, by investigating about integrated education’s type which educationalist suggests, type can be applied to integrated education were sought. Third, the evidence of integrated education displayed in the middle school education curriculum of 2009 was examined in order to verify the validity of integrated education through connection between music and other subjects. Forth, integrated education’s content, suggested through revised curriculum in 2009 and the current authorized five kinds of middle school music textbooks, and the subject’s frequency proposed integration with music subject were analyzed. Finally, musical pieces in music subject was based on to select the theme associated with the integrated education of music and subjects such as Dance, Society, and a teaching-learning guidance plan was provided. Integrated education through connection between music and other subjects arouses students's interest in class and encourages voluntary participation in class and helps you to practice music. Based on the findings of this research, plans and application of measures and guidance for more professional and creative integrated education between various subjects are to be implemented in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.