해마다 교통량은 늘어가고 이를 수용하기 위한 도로의 공급에는 한계가 있기 때문에 정체로 인한 사회적비용이 증가하고 있다. 이에 해결책으로 교통수요관리기법이 연구되고 있고 그 중 하나가 램프미터링 시스템이다. 전 세계적으로 다양한 알고리즘이 연구되어오고 있는데 본선 용량증대를 비롯하여 통행속도증가와 안전측면에서도 그 효과를 입증 받고 있다. 램프미터링 시스템은 제어범위와 전략에 따라 다양한 기법으로 운영가능하고, 이를 위해서는 속도 및 점유율, 교통량 등의 데이터를 활용하여 변수로 사용하기도 한다. 도로의 특성과 환경 등을 고려하여 알맞는 램프미터링 운영 방법과 그에 필요한 변수를 선택하여 활용한다. 서울외곽순환고속도로 계양IC~장수IC 구간은 전국에서 1일 평균 통행량이 가장 많은 구간으로써 상습적인 정체가 발생한다. 램프미터링 운영을 위해서 구간 내 시스템과 장비들은 설치되어 있지만, 관리자의 ...
해마다 교통량은 늘어가고 이를 수용하기 위한 도로의 공급에는 한계가 있기 때문에 정체로 인한 사회적비용이 증가하고 있다. 이에 해결책으로 교통수요관리기법이 연구되고 있고 그 중 하나가 램프미터링 시스템이다. 전 세계적으로 다양한 알고리즘이 연구되어오고 있는데 본선 용량증대를 비롯하여 통행속도증가와 안전측면에서도 그 효과를 입증 받고 있다. 램프미터링 시스템은 제어범위와 전략에 따라 다양한 기법으로 운영가능하고, 이를 위해서는 속도 및 점유율, 교통량 등의 데이터를 활용하여 변수로 사용하기도 한다. 도로의 특성과 환경 등을 고려하여 알맞는 램프미터링 운영 방법과 그에 필요한 변수를 선택하여 활용한다. 서울외곽순환고속도로 계양IC~장수IC 구간은 전국에서 1일 평균 통행량이 가장 많은 구간으로써 상습적인 정체가 발생한다. 램프미터링 운영을 위해서 구간 내 시스템과 장비들은 설치되어 있지만, 관리자의 모니터링을 통한 시스템 운영방법으로 효과가 미비한 실정이다. 일반 고속도로에 비해 나들목간의 간격이 짧은 이 구간은 본선 전체를 고려하여 각 램프를 연계한 제어방법이 효과적이고 이를 위해서 O/D 데이터가 필요하지만, 이 구간은 무료구간으로 차량의 기종점을 확인하기가 어려운 실정이다. Zhang은 O/D 데이터의 약점을 들어서 진출비율을 변수로 한 비 O/D 기반 램프미터링 시스템을 제시하였고, 변수의 타당성과 효과를 검증하였다. 본 연구는 서울외곽순환고속도로 정체구간 영향권인 노오지JC~장수IC를 대상으로 하여 진출비율을 이용한 비 O/D 기반 램프미터링 시스템을 적용하여 시뮬레이션 분석을 실시하였다. 이를 위해 대상지 현황 조사와 분석을 실시하였고 이를 근거로 대상지내 진출비율의 수학적 타당성을 검증하였다. 또한 현황과 하부도로 영향 고려 여부에 따른 대안을 구성하여 시뮬레이션을 실시하였고, 본선의 통행속도와 통과교통량을 비교하여 효과를 분석하였다.
해마다 교통량은 늘어가고 이를 수용하기 위한 도로의 공급에는 한계가 있기 때문에 정체로 인한 사회적비용이 증가하고 있다. 이에 해결책으로 교통수요관리기법이 연구되고 있고 그 중 하나가 램프미터링 시스템이다. 전 세계적으로 다양한 알고리즘이 연구되어오고 있는데 본선 용량증대를 비롯하여 통행속도증가와 안전측면에서도 그 효과를 입증 받고 있다. 램프미터링 시스템은 제어범위와 전략에 따라 다양한 기법으로 운영가능하고, 이를 위해서는 속도 및 점유율, 교통량 등의 데이터를 활용하여 변수로 사용하기도 한다. 도로의 특성과 환경 등을 고려하여 알맞는 램프미터링 운영 방법과 그에 필요한 변수를 선택하여 활용한다. 서울외곽순환고속도로 계양IC~장수IC 구간은 전국에서 1일 평균 통행량이 가장 많은 구간으로써 상습적인 정체가 발생한다. 램프미터링 운영을 위해서 구간 내 시스템과 장비들은 설치되어 있지만, 관리자의 모니터링을 통한 시스템 운영방법으로 효과가 미비한 실정이다. 일반 고속도로에 비해 나들목간의 간격이 짧은 이 구간은 본선 전체를 고려하여 각 램프를 연계한 제어방법이 효과적이고 이를 위해서 O/D 데이터가 필요하지만, 이 구간은 무료구간으로 차량의 기종점을 확인하기가 어려운 실정이다. Zhang은 O/D 데이터의 약점을 들어서 진출비율을 변수로 한 비 O/D 기반 램프미터링 시스템을 제시하였고, 변수의 타당성과 효과를 검증하였다. 본 연구는 서울외곽순환고속도로 정체구간 영향권인 노오지JC~장수IC를 대상으로 하여 진출비율을 이용한 비 O/D 기반 램프미터링 시스템을 적용하여 시뮬레이션 분석을 실시하였다. 이를 위해 대상지 현황 조사와 분석을 실시하였고 이를 근거로 대상지내 진출비율의 수학적 타당성을 검증하였다. 또한 현황과 하부도로 영향 고려 여부에 따른 대안을 구성하여 시뮬레이션을 실시하였고, 본선의 통행속도와 통과교통량을 비교하여 효과를 분석하였다.
There is a constant increase in the amount of traffic each year and there are only finite road accommodations to regulate this expansion, thus leads to the congestion of social costs. To resolve this dilemma, there has been ongoing research regarding the transportation demand management techniques, ...
There is a constant increase in the amount of traffic each year and there are only finite road accommodations to regulate this expansion, thus leads to the congestion of social costs. To resolve this dilemma, there has been ongoing research regarding the transportation demand management techniques, and Ramp Metering system is one of them. The Metering system can be operated by using various control range and strategic techniques, which requires rate, share-percentage, and traffic volume data that could be utilized as variables in this system. Factors such as road characteristic and environment should be taken into consideration in order to choose an adequate Ramp Metering operation and to utilize all the required variables. The Gye-yangI.C.~Jang-sooI.C. interval in Seoul outer circular highway has highest average daily traffic range in the nation and therefore undergoes chronic congestions daily. There have been metering equipment installed for the ramp metering operation, but the monitoring system by an administrator is an insufficient operation method. When compared with regular highways, this short intersection within interchange could be controlled by considering main line linkage to each ramp as an effective method and thus requires O/D data, but this sector is a free intersection and therefore it is difficult to determine the model of the vehicles. Zhang was able to validate the effects of the variables by indicating the weaknesses in the O/D data and presented ramp metering system with premises in O/D that had its bases on non-variable expansion ratio. This study applied simulation-based analysis by utilizing the expansion rate of the non-O/D system on sector of No-jiJ.C.~Jang-sooI.C. that is substantially influenced by the congestions of the Seoul Outer Circular Highway. Surveys and analyses from the destination area served as basis to verify the validity of the mathematical calculations of the expansion rate in the destined area. Also simulations were carried out that served as an alternative considering current status and effects from the lower road, and the effects of traffic speed and passing traffics of this road were compared.
There is a constant increase in the amount of traffic each year and there are only finite road accommodations to regulate this expansion, thus leads to the congestion of social costs. To resolve this dilemma, there has been ongoing research regarding the transportation demand management techniques, and Ramp Metering system is one of them. The Metering system can be operated by using various control range and strategic techniques, which requires rate, share-percentage, and traffic volume data that could be utilized as variables in this system. Factors such as road characteristic and environment should be taken into consideration in order to choose an adequate Ramp Metering operation and to utilize all the required variables. The Gye-yangI.C.~Jang-sooI.C. interval in Seoul outer circular highway has highest average daily traffic range in the nation and therefore undergoes chronic congestions daily. There have been metering equipment installed for the ramp metering operation, but the monitoring system by an administrator is an insufficient operation method. When compared with regular highways, this short intersection within interchange could be controlled by considering main line linkage to each ramp as an effective method and thus requires O/D data, but this sector is a free intersection and therefore it is difficult to determine the model of the vehicles. Zhang was able to validate the effects of the variables by indicating the weaknesses in the O/D data and presented ramp metering system with premises in O/D that had its bases on non-variable expansion ratio. This study applied simulation-based analysis by utilizing the expansion rate of the non-O/D system on sector of No-jiJ.C.~Jang-sooI.C. that is substantially influenced by the congestions of the Seoul Outer Circular Highway. Surveys and analyses from the destination area served as basis to verify the validity of the mathematical calculations of the expansion rate in the destined area. Also simulations were carried out that served as an alternative considering current status and effects from the lower road, and the effects of traffic speed and passing traffics of this road were compared.
주제어
#램프미터링 비 O/D 기반 램프미터링 시스템 O/D 기반 램프미터링 시스템 램프미터링 변수 진출비율
학위논문 정보
저자
강우진
학위수여기관
서울시립대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
교통공학과
지도교수
김영찬
발행연도
2014
총페이지
v, 58 p.
키워드
램프미터링 비 O/D 기반 램프미터링 시스템 O/D 기반 램프미터링 시스템 램프미터링 변수 진출비율
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