기존의 호화청사 논란의 주된 쟁점은 책임론에만 편향된 실정이고, 또 청사의 아트리움에 관해서는 에너지 낭비라는 환경적 측면만이 부각되고 있다. 청사에 관해 정치적, 환경적 측면 뿐 아니라 공공성의 측면에서도 다뤄져야 한다고 생각했다. 따라서 청사가 시민들을 어떻게 맞이하고 있는가에 대해 기존 청사들의 아트리움의 공공성 분석하였고, 이를 토대로 디자인 가이드라인의 기초자료를 제시하는 것이 본 논문의 목표였다.
청사는 public과 private이 공존하는 건물로 그 이용자는 방문인과 상주인 둘로 나누어 볼 수 있다. 공공성...
기존의 호화청사 논란의 주된 쟁점은 책임론에만 편향된 실정이고, 또 청사의 아트리움에 관해서는 에너지 낭비라는 환경적 측면만이 부각되고 있다. 청사에 관해 정치적, 환경적 측면 뿐 아니라 공공성의 측면에서도 다뤄져야 한다고 생각했다. 따라서 청사가 시민들을 어떻게 맞이하고 있는가에 대해 기존 청사들의 아트리움의 공공성 분석하였고, 이를 토대로 디자인 가이드라인의 기초자료를 제시하는 것이 본 논문의 목표였다.
청사는 public과 private이 공존하는 건물로 그 이용자는 방문인과 상주인 둘로 나누어 볼 수 있다. 공공성의 평가를 위해 그 경계공간에 집중했고, 되도록 방문인의 시점에서 아트리움을 분석하려고 노력했다. 때문에 아트리움을 중점적으로 보게 되었고, 이곳이 방문인인 시민에게 얼마나 열려있는지를 판단해 공공성 정도를 측정하고자 했다. 국내 청사에 대한 비판적 평가와 더불어 해외 우수사례분석을 통해 청사 아트리움의 공공성을 위한 디자인 요소를 도출했다. 국내 청사는 2000년 이전과 이후로 나누었고, 2000이전 사례는 지방자치를 전후로, 2000이후 사례는 성남시청과 서울시청을 비교분석했다. 해외 우수사례로는 영국의 헤이그서비스센터와 브렌트시빅센터, 네덜란드의 헤이그시청, 독일의 니우에헤인시청. 미국의 오스틴 시청을 살펴보았고 이때 도출한 여러 요소를 토대로 청사 아트리움의 공공성을 위한 다섯 가지의 디자인 요소를 도출했다.
도출된 다섯 가지 디자인 요소는 새로운 청사 건축을 위한 지침에서 뿐 아니라, 아트리움으로 축소 분석해 도출해낸 결과이기 때문에 이미 지어진 기존 청사의 부분적인 개보수를 위해서도 충분히 활용 가능할 것이라고 기대해 본다.
기존의 호화청사 논란의 주된 쟁점은 책임론에만 편향된 실정이고, 또 청사의 아트리움에 관해서는 에너지 낭비라는 환경적 측면만이 부각되고 있다. 청사에 관해 정치적, 환경적 측면 뿐 아니라 공공성의 측면에서도 다뤄져야 한다고 생각했다. 따라서 청사가 시민들을 어떻게 맞이하고 있는가에 대해 기존 청사들의 아트리움의 공공성 분석하였고, 이를 토대로 디자인 가이드라인의 기초자료를 제시하는 것이 본 논문의 목표였다.
청사는 public과 private이 공존하는 건물로 그 이용자는 방문인과 상주인 둘로 나누어 볼 수 있다. 공공성의 평가를 위해 그 경계공간에 집중했고, 되도록 방문인의 시점에서 아트리움을 분석하려고 노력했다. 때문에 아트리움을 중점적으로 보게 되었고, 이곳이 방문인인 시민에게 얼마나 열려있는지를 판단해 공공성 정도를 측정하고자 했다. 국내 청사에 대한 비판적 평가와 더불어 해외 우수사례분석을 통해 청사 아트리움의 공공성을 위한 디자인 요소를 도출했다. 국내 청사는 2000년 이전과 이후로 나누었고, 2000이전 사례는 지방자치를 전후로, 2000이후 사례는 성남시청과 서울시청을 비교분석했다. 해외 우수사례로는 영국의 헤이그서비스센터와 브렌트시빅센터, 네덜란드의 헤이그시청, 독일의 니우에헤인시청. 미국의 오스틴 시청을 살펴보았고 이때 도출한 여러 요소를 토대로 청사 아트리움의 공공성을 위한 다섯 가지의 디자인 요소를 도출했다.
도출된 다섯 가지 디자인 요소는 새로운 청사 건축을 위한 지침에서 뿐 아니라, 아트리움으로 축소 분석해 도출해낸 결과이기 때문에 이미 지어진 기존 청사의 부분적인 개보수를 위해서도 충분히 활용 가능할 것이라고 기대해 본다.
Presently, controversy related to 'Luxurious Government Office Building' is only concentrated on responsibility and environmental aspects about a waste of energy. Discussion about government office would deal with not only political and environmental sides, but also publicness, that is how the build...
Presently, controversy related to 'Luxurious Government Office Building' is only concentrated on responsibility and environmental aspects about a waste of energy. Discussion about government office would deal with not only political and environmental sides, but also publicness, that is how the building welcome citizens. Therefore, publicness of resent government office was preferentially analyzed, and building base data based on this analysis for making a 'design guild-line' is the main purpose of this research.
A government Office has two type of user, citizen as a visitor and public official as a inhabitant, thus public and private aspects coexist in the office. In order to evaluate publicness, boundary space was analysed in priority, which was mostly from visitor's point of view. Accordingly, atrium became a main object of analysis, and level of publicness is measured by evaluating how the office opens to a citizen as a visitor.
Domestic government offices were analyzed critically, and design elements for increasing publicness of atrium of government office were deducted thorough studying foreign government offices. Domestic examples were divided before and after 2000. The buildings before and after execution of local self-government were for objects before 2000, and Seoul and Seongnam City Hall were for objects after 2000, each of them were compared and analyzed. Five design elements were deducted based on six excellent abroad cases, Hackney Service Centre and Brent Civic Centre in England, Hague City Hall in Netherlands, Nieuwegein City Hall in Germany, Austin City Hall in United States.
This research is unusual due to reduction of objects , from whole building to atrium that is a part of the building. Accordingly, it has limitation when it comes to publicness of whole building, however, deducted five design elements could be used for renovation plan of small parts of government buildings constructed already, as well as design guild-line of the new offices that will be constructed in the future.
Presently, controversy related to 'Luxurious Government Office Building' is only concentrated on responsibility and environmental aspects about a waste of energy. Discussion about government office would deal with not only political and environmental sides, but also publicness, that is how the building welcome citizens. Therefore, publicness of resent government office was preferentially analyzed, and building base data based on this analysis for making a 'design guild-line' is the main purpose of this research.
A government Office has two type of user, citizen as a visitor and public official as a inhabitant, thus public and private aspects coexist in the office. In order to evaluate publicness, boundary space was analysed in priority, which was mostly from visitor's point of view. Accordingly, atrium became a main object of analysis, and level of publicness is measured by evaluating how the office opens to a citizen as a visitor.
Domestic government offices were analyzed critically, and design elements for increasing publicness of atrium of government office were deducted thorough studying foreign government offices. Domestic examples were divided before and after 2000. The buildings before and after execution of local self-government were for objects before 2000, and Seoul and Seongnam City Hall were for objects after 2000, each of them were compared and analyzed. Five design elements were deducted based on six excellent abroad cases, Hackney Service Centre and Brent Civic Centre in England, Hague City Hall in Netherlands, Nieuwegein City Hall in Germany, Austin City Hall in United States.
This research is unusual due to reduction of objects , from whole building to atrium that is a part of the building. Accordingly, it has limitation when it comes to publicness of whole building, however, deducted five design elements could be used for renovation plan of small parts of government buildings constructed already, as well as design guild-line of the new offices that will be constructed in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.