본 연구는 국내 패션모델의 직무수행능력, 활동실태, 직무태도를 알아보고 패션모델의 직무태도와 만족도의 관계를 알아봄으로써 패션모델 활동의 문제점 및 개선점을 파악하여 패션모델 활동의 방향성을 제시하고자 하였다. 설문조사를 통해 자료를 수집하였고 10회 이상의 패션모델 활동경험이 있는 패션모델을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 203부를 최종 분석 자료로 사용하였고 18.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 첫째, 패션모델의 활동 실태를 알아본 결과, 모델 전문 교육기관에서 활동을 시작하는 경우가 많았고, 활동기간은 3년 미만이 가장 많았으며 패션모델이 되기 위해 1개월에서 6개월 정도를 준비기간으로 하는 경우가 많았다. 모델 준비를 하면서 중요하게 여긴 요인은 워킹이었고, 모델교육을 받은 교육기관에서는 아카데미나 모델 전문학교의 응답률이 높았다. 모델 활동을 하는 이유는 성취감 때문인 것이 가장 높았으며, 패션쇼 외의 모델 활동으로는 ...
본 연구는 국내 패션모델의 직무수행능력, 활동실태, 직무태도를 알아보고 패션모델의 직무태도와 만족도의 관계를 알아봄으로써 패션모델 활동의 문제점 및 개선점을 파악하여 패션모델 활동의 방향성을 제시하고자 하였다. 설문조사를 통해 자료를 수집하였고 10회 이상의 패션모델 활동경험이 있는 패션모델을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 203부를 최종 분석 자료로 사용하였고 18.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 첫째, 패션모델의 활동 실태를 알아본 결과, 모델 전문 교육기관에서 활동을 시작하는 경우가 많았고, 활동기간은 3년 미만이 가장 많았으며 패션모델이 되기 위해 1개월에서 6개월 정도를 준비기간으로 하는 경우가 많았다. 모델 준비를 하면서 중요하게 여긴 요인은 워킹이었고, 모델교육을 받은 교육기관에서는 아카데미나 모델 전문학교의 응답률이 높았다. 모델 활동을 하는 이유는 성취감 때문인 것이 가장 높았으며, 패션쇼 외의 모델 활동으로는 매거진이 가장 많았고, 가장 성취감이 높은 모델 활동은 패션쇼로 나타났다. 둘째, 패션모델의 직무수행능력 중 자기관리 능력은 매너 지키기 능력이 있다는 응답이 높게 나타났고, 해외진출능력에서는 해외적응력이나 해외모델 선발대회 참가에 대해 어느 정도 능력이 있다는 응답이 높은 평균값을 나타냈다. 패션모델의 활동능력에서는 패션쇼에 캐스팅 되어 컨셉과 무대 환경에 적합하게 워킹, 표정, 포즈를 표현할 수 있다는 응답이 가장 많이 나왔고, 패션모델들은 전문성을 개발하기 위한 다양한 요소들에 대한 인식을 하고 있었다. 패션모델의 직무태도는 프로능력형, 인간관계 중시형, 미래지향형, 신체과시형의 4개 요인으로 도출되었다. 셋째, 패션모델의 직무태도가 만족도, 요구도 및 이직의도에 미치는 영향을 알아 본 결과, 직무만족도는 근무조건 만족도, 모델활동 만족도, 관계만족도의 3개 요인으로 구분되었고, 직무요구도는 내적 요구도, 외적요구도의 2개 요인으로 구분되었으며, 이직의도는 직업변경의도, 모델사직의도의 2개 요인으로 구분되었다. 패션모델의 직무태도가 만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 근로조건 만족도에는 직무태도의 프로 능력형이 부(-)적인 영향을 미친 반면 미래지향형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 모델활동 만족도에는 직무태도의 프로 능력형과 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었고, 관계 만족도에는 직무태도의 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 직무태도가 직무요구도에 미치는 영향을 알아본 결과, 내적 요구도에는 직무태도의 프로 능력형과 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 외적 요구도에는 직무태도의 프로 능력형이 부(-)적인 영향을 미친 반면, 인간관계 중시형과 미래지향형, 신체과시형은 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 직업변경의도에는 직무태도의 미래지향형, 신체과시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었고, 모델사직의도에는 인간관계 중시형과 미래지향형, 신체과시형이 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 패션모델의 활동 실태에 따른 직무태도, 민족도, 요구도, 이직의도의 차이를 알아본 결과 시작유형에 따라서는 인간관계 중시형, 모델활동 만족도, 외적 요구도, 직업변경의도에서 유의미한 차이가 나타났다. 패션모델의 활동기간에 따라서는 프로 능력형, 신체과시형, 직업변경의도, 모델사직의도에서 유의미한 차이가 나타났으며, 패션모델의 교육기관에 따라서는 프로능력형, 인간관계중시형, 근로조건만족도, 외적요구도, 직업변경의도에서 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 패션모델 활동의 문제점, 필요요소 및 개선점을 알아본 결과, 모델 수입만으로 독립해서 살아갈 수 없다는 응답이 가장 큰 문제점으로 나타났다. 또한 신체훈련 및 몸매관리 능력과 워킹능력이 패션모델의 활동기간 중 가장 필요한 요소라고 하였으며, 개런티가 가장 개선해야할 점으로 나타났다. 본 연구에서는 국내 패션모델의 활동 실태를 살펴보고, 직무태도와 만족도, 요구도 및 이직의도를 통해 패션모델 활동을 위한 요소들을 분석한 데에 의의가 있다. 이와 함께 패션모델 활동을 하는데 있어 문제점과 개선점을 알아봄으로써 패션모델 활동의 방향성을 제시하기 위한 근거를 마련하였다. 국내 패션모델들은 모델 활동을 위해 필요한 요소와 능력을 키우고 발전할 수 있는 직무태도를 갖출 필요가 있으며, 패션모델들이 요구하는 개선점을 고려한 방책이 마련된다면 패션모델업계가 더욱 성장할 수 있을 것이다.
본 연구는 국내 패션모델의 직무수행능력, 활동실태, 직무태도를 알아보고 패션모델의 직무태도와 만족도의 관계를 알아봄으로써 패션모델 활동의 문제점 및 개선점을 파악하여 패션모델 활동의 방향성을 제시하고자 하였다. 설문조사를 통해 자료를 수집하였고 10회 이상의 패션모델 활동경험이 있는 패션모델을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 203부를 최종 분석 자료로 사용하였고 18.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 첫째, 패션모델의 활동 실태를 알아본 결과, 모델 전문 교육기관에서 활동을 시작하는 경우가 많았고, 활동기간은 3년 미만이 가장 많았으며 패션모델이 되기 위해 1개월에서 6개월 정도를 준비기간으로 하는 경우가 많았다. 모델 준비를 하면서 중요하게 여긴 요인은 워킹이었고, 모델교육을 받은 교육기관에서는 아카데미나 모델 전문학교의 응답률이 높았다. 모델 활동을 하는 이유는 성취감 때문인 것이 가장 높았으며, 패션쇼 외의 모델 활동으로는 매거진이 가장 많았고, 가장 성취감이 높은 모델 활동은 패션쇼로 나타났다. 둘째, 패션모델의 직무수행능력 중 자기관리 능력은 매너 지키기 능력이 있다는 응답이 높게 나타났고, 해외진출능력에서는 해외적응력이나 해외모델 선발대회 참가에 대해 어느 정도 능력이 있다는 응답이 높은 평균값을 나타냈다. 패션모델의 활동능력에서는 패션쇼에 캐스팅 되어 컨셉과 무대 환경에 적합하게 워킹, 표정, 포즈를 표현할 수 있다는 응답이 가장 많이 나왔고, 패션모델들은 전문성을 개발하기 위한 다양한 요소들에 대한 인식을 하고 있었다. 패션모델의 직무태도는 프로능력형, 인간관계 중시형, 미래지향형, 신체과시형의 4개 요인으로 도출되었다. 셋째, 패션모델의 직무태도가 만족도, 요구도 및 이직의도에 미치는 영향을 알아 본 결과, 직무만족도는 근무조건 만족도, 모델활동 만족도, 관계만족도의 3개 요인으로 구분되었고, 직무요구도는 내적 요구도, 외적요구도의 2개 요인으로 구분되었으며, 이직의도는 직업변경의도, 모델사직의도의 2개 요인으로 구분되었다. 패션모델의 직무태도가 만족도에 미치는 영향을 분석한 결과, 근로조건 만족도에는 직무태도의 프로 능력형이 부(-)적인 영향을 미친 반면 미래지향형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 모델활동 만족도에는 직무태도의 프로 능력형과 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었고, 관계 만족도에는 직무태도의 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 직무태도가 직무요구도에 미치는 영향을 알아본 결과, 내적 요구도에는 직무태도의 프로 능력형과 인간관계 중시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 외적 요구도에는 직무태도의 프로 능력형이 부(-)적인 영향을 미친 반면, 인간관계 중시형과 미래지향형, 신체과시형은 정(+)적인 영향을 미치고 있었다. 직업변경의도에는 직무태도의 미래지향형, 신체과시형이 정(+)적인 영향을 미치고 있었고, 모델사직의도에는 인간관계 중시형과 미래지향형, 신체과시형이 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 패션모델의 활동 실태에 따른 직무태도, 민족도, 요구도, 이직의도의 차이를 알아본 결과 시작유형에 따라서는 인간관계 중시형, 모델활동 만족도, 외적 요구도, 직업변경의도에서 유의미한 차이가 나타났다. 패션모델의 활동기간에 따라서는 프로 능력형, 신체과시형, 직업변경의도, 모델사직의도에서 유의미한 차이가 나타났으며, 패션모델의 교육기관에 따라서는 프로능력형, 인간관계중시형, 근로조건만족도, 외적요구도, 직업변경의도에서 유의미한 차이가 나타났다. 다섯째, 패션모델 활동의 문제점, 필요요소 및 개선점을 알아본 결과, 모델 수입만으로 독립해서 살아갈 수 없다는 응답이 가장 큰 문제점으로 나타났다. 또한 신체훈련 및 몸매관리 능력과 워킹능력이 패션모델의 활동기간 중 가장 필요한 요소라고 하였으며, 개런티가 가장 개선해야할 점으로 나타났다. 본 연구에서는 국내 패션모델의 활동 실태를 살펴보고, 직무태도와 만족도, 요구도 및 이직의도를 통해 패션모델 활동을 위한 요소들을 분석한 데에 의의가 있다. 이와 함께 패션모델 활동을 하는데 있어 문제점과 개선점을 알아봄으로써 패션모델 활동의 방향성을 제시하기 위한 근거를 마련하였다. 국내 패션모델들은 모델 활동을 위해 필요한 요소와 능력을 키우고 발전할 수 있는 직무태도를 갖출 필요가 있으며, 패션모델들이 요구하는 개선점을 고려한 방책이 마련된다면 패션모델업계가 더욱 성장할 수 있을 것이다.
This study aims to suggest a direction for the activity of fashion models by examining the problems and places for improvements of their work after researching the performance ability, behavioral status, and work attitude, and after investigating the relation between models’ work attitude and degree...
This study aims to suggest a direction for the activity of fashion models by examining the problems and places for improvements of their work after researching the performance ability, behavioral status, and work attitude, and after investigating the relation between models’ work attitude and degree of satisfaction. Data was collected through surveys, which targeted fashion models who worked ten times or more as fashion models. The total of 203 surveys was used as the final analysis data, and the 18.0 program was used for data analysis. As the result of examining the activity of fashion models, models mostly began their work at professional model training institution. For the period of working, most of them worked for less than three years, and they usually spent from one to six months of preparation in order to become fashion models. The factor that they considered the most important in the preparation of becoming a model was walking, and for the training institution from which they received model educations, the academy or model professional schools had the highest response rate. Most of them worked as models because of the sense of achievement. Other than fashion show, working for magazines had the second highest place. The model activity that provided the highest sense of achievement was fashion show. Second, among the performance ability of fashion models, the ability of keeping manners had the highest responses for self-management ability, and for the ability of going abroad, the responses that they have some abilities for adjusting abroad or participating model competition abroad yielded the high average value. For the performance ability of fashion models, most of them responded that they can walk, express, and pose appropriately for the concept and stage environment after being cast for fashion shows. Fashion models recognized diverse factors for developing professionalism. For work attitude of fashion models, four factors of pro-ability type, relationship-centered type, future-oriented type, and physique-display type. Third, as the result of examining influence of the work attitude of fashion models on satisfaction, demand, and intention of changing jobs, the work satisfaction was categorized into three factors: satisfaction on work condition, satisfaction on model activity, and satisfaction on relationship. The work demand was categorized into two factors: internal demand and external demand. The intention of changing jobs was categorized into two factors: intention of changing jobs and intention of resigning model position. As the result of analyzing the influence of work attitude of fashion models on satisfaction, the pro-ability type of work attitude had negative influence on the satisfaction of work condition; on the other hand, the future-oriented type had positive influence. For the satisfaction of model activity, the pro-ability type and relationship-centered type of work attitude had positive influence, and the relationship-centered type of work attitude had positive influence on the satisfaction of relationship. As the result of examining the influence of work attitude on the work demand, the pro-ability type and relationship-centered type of work attitude had positive influence on internal demand. For external demand, the pro-ability type had negative influence; on the other hand, the relationship-centered type and physique-display type had positive influence. For the intention of changing jobs, the future-oriented type and physique-display had positive influence, and for the intention of resigning model position, relationship-oriented type, future-oriented type, and physique-display type had negative influence. Fourth, as the result of examining the differences of work attitude, satisfaction, demand, and intention of changing jobs according to the work status of fashion models, it showed significant difference in relationship-centered type, satisfaction on model activity, external demand, and intention of changing jobs according to the type of beginning. The pro-ability type, physique-display, intention of changing jobs, and intention of resigning model position showed significant difference according to the duration of working as fashion models. The pro-ability type, relationship-centered type, satisfaction on working condition, external demand, and intention of changing jobs showed significant difference according to the training institution of fashion models. Fifth, as the result of examining the problems in working as fashion model, requirements, and places for improvements, it showed that the response that they cannot live independently only with incomes from working as models was the biggest problem. Also, it showed that physical training, body management ability, and walking ability were the most essential factors while working as fashion models, and it showed that guarantee should be improved the most. This study has its significance in that it examined the working status of fashion models in Korea and that it analyzed factors required for working as fashion models through work attitude, satisfaction, demand, and intention of changing jobs. Along with it, it also examined the problems and places for improvement in working as fashion models, thus preparing a basis for suggesting direction for working as fashion models. It is necessary for Korean fashion models to have work attitude that can cultivate essential factors and abilities for working as models and develop, and when the plans that considered the improvements requested by fashion models are prepared, the fashion model business could grow even more.
This study aims to suggest a direction for the activity of fashion models by examining the problems and places for improvements of their work after researching the performance ability, behavioral status, and work attitude, and after investigating the relation between models’ work attitude and degree of satisfaction. Data was collected through surveys, which targeted fashion models who worked ten times or more as fashion models. The total of 203 surveys was used as the final analysis data, and the 18.0 program was used for data analysis. As the result of examining the activity of fashion models, models mostly began their work at professional model training institution. For the period of working, most of them worked for less than three years, and they usually spent from one to six months of preparation in order to become fashion models. The factor that they considered the most important in the preparation of becoming a model was walking, and for the training institution from which they received model educations, the academy or model professional schools had the highest response rate. Most of them worked as models because of the sense of achievement. Other than fashion show, working for magazines had the second highest place. The model activity that provided the highest sense of achievement was fashion show. Second, among the performance ability of fashion models, the ability of keeping manners had the highest responses for self-management ability, and for the ability of going abroad, the responses that they have some abilities for adjusting abroad or participating model competition abroad yielded the high average value. For the performance ability of fashion models, most of them responded that they can walk, express, and pose appropriately for the concept and stage environment after being cast for fashion shows. Fashion models recognized diverse factors for developing professionalism. For work attitude of fashion models, four factors of pro-ability type, relationship-centered type, future-oriented type, and physique-display type. Third, as the result of examining influence of the work attitude of fashion models on satisfaction, demand, and intention of changing jobs, the work satisfaction was categorized into three factors: satisfaction on work condition, satisfaction on model activity, and satisfaction on relationship. The work demand was categorized into two factors: internal demand and external demand. The intention of changing jobs was categorized into two factors: intention of changing jobs and intention of resigning model position. As the result of analyzing the influence of work attitude of fashion models on satisfaction, the pro-ability type of work attitude had negative influence on the satisfaction of work condition; on the other hand, the future-oriented type had positive influence. For the satisfaction of model activity, the pro-ability type and relationship-centered type of work attitude had positive influence, and the relationship-centered type of work attitude had positive influence on the satisfaction of relationship. As the result of examining the influence of work attitude on the work demand, the pro-ability type and relationship-centered type of work attitude had positive influence on internal demand. For external demand, the pro-ability type had negative influence; on the other hand, the relationship-centered type and physique-display type had positive influence. For the intention of changing jobs, the future-oriented type and physique-display had positive influence, and for the intention of resigning model position, relationship-oriented type, future-oriented type, and physique-display type had negative influence. Fourth, as the result of examining the differences of work attitude, satisfaction, demand, and intention of changing jobs according to the work status of fashion models, it showed significant difference in relationship-centered type, satisfaction on model activity, external demand, and intention of changing jobs according to the type of beginning. The pro-ability type, physique-display, intention of changing jobs, and intention of resigning model position showed significant difference according to the duration of working as fashion models. The pro-ability type, relationship-centered type, satisfaction on working condition, external demand, and intention of changing jobs showed significant difference according to the training institution of fashion models. Fifth, as the result of examining the problems in working as fashion model, requirements, and places for improvements, it showed that the response that they cannot live independently only with incomes from working as models was the biggest problem. Also, it showed that physical training, body management ability, and walking ability were the most essential factors while working as fashion models, and it showed that guarantee should be improved the most. This study has its significance in that it examined the working status of fashion models in Korea and that it analyzed factors required for working as fashion models through work attitude, satisfaction, demand, and intention of changing jobs. Along with it, it also examined the problems and places for improvement in working as fashion models, thus preparing a basis for suggesting direction for working as fashion models. It is necessary for Korean fashion models to have work attitude that can cultivate essential factors and abilities for working as models and develop, and when the plans that considered the improvements requested by fashion models are prepared, the fashion model business could grow even more.
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