본 연구는 패션모델의 직무만족도 영향요인을 분석하고 소속형태(에이전시 소속, 프리랜서)에 따른 직무만족도를 분석하여 패션모델 직업군의 전문화 방안을 파악하고자 하였다. 설문조사를 통하여 자료를 수집하였고, 현재 패션모델로 활동 중인 모델을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS for Windows 22.0 ver 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구결과에 따르면 첫째, 패션모델의 구조적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도에는 역할의 모호성과 업무의 양, 업무의 자율성, 보상의 공정성, 직업의 안정성이 영향을 미쳤다. 둘째, 패션모델의 심리적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도는 ...
본 연구는 패션모델의 직무만족도 영향요인을 분석하고 소속형태(에이전시 소속, 프리랜서)에 따른 직무만족도를 분석하여 패션모델 직업군의 전문화 방안을 파악하고자 하였다. 설문조사를 통하여 자료를 수집하였고, 현재 패션모델로 활동 중인 모델을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS for Windows 22.0 ver 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구결과에 따르면 첫째, 패션모델의 구조적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도에는 역할의 모호성과 업무의 양, 업무의 자율성, 보상의 공정성, 직업의 안정성이 영향을 미쳤다. 둘째, 패션모델의 심리적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도는 자기효능감과 긍정적 심성, 기대충족도 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무에 대한 기대를 충족하는 부분은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 패션모델의 환경적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도는 재취업기회와 의사소통 및 인간관계 모두 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 패션모델의 소속형태에 따른 직무만족도의 차이에 대하여 알아본 결과 직무환경 만족도, 모델 환경 만족도, 관계만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 직무환경 만족도의 경우 에이전시 소속 모델 보다 프리랜서 모델이 높은 평균값을 보였고, 모델 환경 만족도 역시 에이전시 소속 모델보다 프리랜서 모델의 평균값이 높게 나타났으며, 관계 만족도는 에이전시 소속 모델에 비하여 프리랜서 모델의 평균값이 더 높게 나타났다. 본 연구에서는 국내 패션모델의 직무만족도에 대하여 살펴보고, 소속형태에 따른 직무만족도의 차이를 분석하는데 의의가 있다. 이와 함께 패션모델 활동을 함에 있어서 직무수행능력 향상을 위한 방향성을 제시함으로써 패션모델 직업군이 좀 더 전문화를 위한 노력이 필요하다. 따라서 국내 패션모델의 전문적이고 안정적인 활동을 위하여 패션모델 직업군 안의 차이 및 차별에 대한 문제들이 개선된다면 패션모델 직업군이 좀 더 성장할 수 있을 것으로 보인다.
본 연구는 패션모델의 직무만족도 영향요인을 분석하고 소속형태(에이전시 소속, 프리랜서)에 따른 직무만족도를 분석하여 패션모델 직업군의 전문화 방안을 파악하고자 하였다. 설문조사를 통하여 자료를 수집하였고, 현재 패션모델로 활동 중인 모델을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS for Windows 22.0 ver 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구결과에 따르면 첫째, 패션모델의 구조적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도에는 역할의 모호성과 업무의 양, 업무의 자율성, 보상의 공정성, 직업의 안정성이 영향을 미쳤다. 둘째, 패션모델의 심리적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도는 자기효능감과 긍정적 심성, 기대충족도 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무에 대한 기대를 충족하는 부분은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 패션모델의 환경적 특성과 직무만족도의 영향관계를 알아본 결과 직무환경 만족도는 재취업기회와 의사소통 및 인간관계 모두 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 패션모델의 소속형태에 따른 직무만족도의 차이에 대하여 알아본 결과 직무환경 만족도, 모델 환경 만족도, 관계만족도에서 유의미한 차이가 나타났다. 직무환경 만족도의 경우 에이전시 소속 모델 보다 프리랜서 모델이 높은 평균값을 보였고, 모델 환경 만족도 역시 에이전시 소속 모델보다 프리랜서 모델의 평균값이 높게 나타났으며, 관계 만족도는 에이전시 소속 모델에 비하여 프리랜서 모델의 평균값이 더 높게 나타났다. 본 연구에서는 국내 패션모델의 직무만족도에 대하여 살펴보고, 소속형태에 따른 직무만족도의 차이를 분석하는데 의의가 있다. 이와 함께 패션모델 활동을 함에 있어서 직무수행능력 향상을 위한 방향성을 제시함으로써 패션모델 직업군이 좀 더 전문화를 위한 노력이 필요하다. 따라서 국내 패션모델의 전문적이고 안정적인 활동을 위하여 패션모델 직업군 안의 차이 및 차별에 대한 문제들이 개선된다면 패션모델 직업군이 좀 더 성장할 수 있을 것으로 보인다.
This study intends to grasp the specialization method for the profession group of the fashion models, by analyzing the fashion models’ job satisfaction influence factors as well as the job satisfaction degree depending on the working type(agency, freelance). Survey was conducted targeting the fashio...
This study intends to grasp the specialization method for the profession group of the fashion models, by analyzing the fashion models’ job satisfaction influence factors as well as the job satisfaction degree depending on the working type(agency, freelance). Survey was conducted targeting the fashion model currently in the field, and the data was analyzed using SPSS for Windows 22.0 version. The result of this study indicates the followings. First, the relationship between structural characteristics of fashion models and the job satisfaction degree indicated that these were the influence factors of work environment satisfaction degree; ambiguity of the roles, amount of work, freedom at work, fairness in compensation, and job stability. Second, the relationship between psychological characteristics of fashion model and job satisfaction degree indicates that self-efficacy, positive mentality, and satisfied expectation rate all have significant effects. Fulfillment of job exception is shown to have no significant effect. Third, the relationship between environmental characteristics of fashion model and job satisfaction degree indicates that work environment satisfaction degree has significant effect on both re-employement opportunities, communication, and personal relationships. Fourth, result of investigating the job satisfaction degree depending on the working type of fashion model shows the significant difference in work environment satisfaction degree, modeling environment satisfaction degree, and relationship satisfaction degree. For the work environment satisfaction degree, models in the agencies showed higher average degree compared to the freelance models. Also for the modeling environment satisfaction degree, models in the agencies showed higher average degree compared to the freelance models. But for the relationship satisfaction degree, freelance models showed higher average degree compared to the models in the agencies. This study is meaningful since it is examining the work satisfaction degree of fashion models in Korea, and analyzing the difference depending on the working type. Furthermore, by presenting the direction for improving work performance of fashion model activities, the study emphasizes that more specialization effort is required for the profession group of fashion models. The profession group is expected to develop even further, once the problems regarding the differences and discriminations within the group are resolved, in order to secure more specialized and stable work performance of the fashion models in Korea.
This study intends to grasp the specialization method for the profession group of the fashion models, by analyzing the fashion models’ job satisfaction influence factors as well as the job satisfaction degree depending on the working type(agency, freelance). Survey was conducted targeting the fashion model currently in the field, and the data was analyzed using SPSS for Windows 22.0 version. The result of this study indicates the followings. First, the relationship between structural characteristics of fashion models and the job satisfaction degree indicated that these were the influence factors of work environment satisfaction degree; ambiguity of the roles, amount of work, freedom at work, fairness in compensation, and job stability. Second, the relationship between psychological characteristics of fashion model and job satisfaction degree indicates that self-efficacy, positive mentality, and satisfied expectation rate all have significant effects. Fulfillment of job exception is shown to have no significant effect. Third, the relationship between environmental characteristics of fashion model and job satisfaction degree indicates that work environment satisfaction degree has significant effect on both re-employement opportunities, communication, and personal relationships. Fourth, result of investigating the job satisfaction degree depending on the working type of fashion model shows the significant difference in work environment satisfaction degree, modeling environment satisfaction degree, and relationship satisfaction degree. For the work environment satisfaction degree, models in the agencies showed higher average degree compared to the freelance models. Also for the modeling environment satisfaction degree, models in the agencies showed higher average degree compared to the freelance models. But for the relationship satisfaction degree, freelance models showed higher average degree compared to the models in the agencies. This study is meaningful since it is examining the work satisfaction degree of fashion models in Korea, and analyzing the difference depending on the working type. Furthermore, by presenting the direction for improving work performance of fashion model activities, the study emphasizes that more specialization effort is required for the profession group of fashion models. The profession group is expected to develop even further, once the problems regarding the differences and discriminations within the group are resolved, in order to secure more specialized and stable work performance of the fashion models in Korea.
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