본 연구는 생태그림책을 활용한 자연친화적 교육활동이 만3세아의 정서지능과 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 소재하고 있는 S단설유치원 만3세 유아 32명을 각각 16명씩 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 연구도구는 정서지능 검사 도구와 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 정서지능 검사 도구는 Goleman(1995), Salovey, Mayer(1990;1997)등의 문헌을 토대로 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서 지능 평정척도’를 사용하였다. 자연친화적 태도 검사 도구는 Musser와 Diamond가 1999년 개발한 유아용 자연친화적 태도검사도구 CATES-PV를 허윤정(2001)이 번안ㆍ수정하고 김진아(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 실험집단을 대상으로 총8주에 걸쳐 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 전개하였으며, 검사를 통하여 수집된 자료들은 ...
본 연구는 생태그림책을 활용한 자연친화적 교육활동이 만3세아의 정서지능과 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 소재하고 있는 S단설유치원 만3세 유아 32명을 각각 16명씩 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 연구도구는 정서지능 검사 도구와 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 정서지능 검사 도구는 Goleman(1995), Salovey, Mayer(1990;1997)등의 문헌을 토대로 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서 지능 평정척도’를 사용하였다. 자연친화적 태도 검사 도구는 Musser와 Diamond가 1999년 개발한 유아용 자연친화적 태도검사도구 CATES-PV를 허윤정(2001)이 번안ㆍ수정하고 김진아(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 실험집단을 대상으로 총8주에 걸쳐 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 전개하였으며, 검사를 통하여 수집된 자료들은 SPSS 19.0 Program을 사용하여 t-test와 ANCOVA(공변량 분석)에 의해 분석하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 정서지능의 하위요소인 자기정서 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 타인정서인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계에서 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 경험한 실험집단의 유아들과 그렇지 않은 비교집단의 유아들 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 자연친화적인 태도의 하위요소인 동·식물에 대한 애호와 관심, 생명에 대한 존중의식 그리고 자연환경에 대한 선호에서 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 경험한 실험집단의 유아들과 그렇지 않은 비교집단의 유아들 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 연구결과를 종합해 볼 때, 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동은 유아의 정서지능과 자연친화적 태도의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
본 연구는 생태그림책을 활용한 자연친화적 교육활동이 만3세아의 정서지능과 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 정서지능에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2 : 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동이 만3세 유아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 소재하고 있는 S단설유치원 만3세 유아 32명을 각각 16명씩 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 연구도구는 정서지능 검사 도구와 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 정서지능 검사 도구는 Goleman(1995), Salovey, Mayer(1990;1997)등의 문헌을 토대로 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서 지능 평정척도’를 사용하였다. 자연친화적 태도 검사 도구는 Musser와 Diamond가 1999년 개발한 유아용 자연친화적 태도검사도구 CATES-PV를 허윤정(2001)이 번안ㆍ수정하고 김진아(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사를 사용하였다. 실험처치는 실험집단을 대상으로 총8주에 걸쳐 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 전개하였으며, 검사를 통하여 수집된 자료들은 SPSS 19.0 Program을 사용하여 t-test와 ANCOVA(공변량 분석)에 의해 분석하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 정서지능의 하위요소인 자기정서 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 타인정서인식 및 배려, 교사와의 관계, 또래와의 관계에서 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 경험한 실험집단의 유아들과 그렇지 않은 비교집단의 유아들 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 자연친화적인 태도의 하위요소인 동·식물에 대한 애호와 관심, 생명에 대한 존중의식 그리고 자연환경에 대한 선호에서 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동을 경험한 실험집단의 유아들과 그렇지 않은 비교집단의 유아들 간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 연구결과를 종합해 볼 때, 생태그림책을 활용한 자연친화 교육활동은 유아의 정서지능과 자연친화적 태도의 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to find out the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the emotional intelligence and nature-friendly attitude of 3-year-old children. In order for such purposes, the research problems set are as the following. Research Prob...
The purpose of this study is to find out the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the emotional intelligence and nature-friendly attitude of 3-year-old children. In order for such purposes, the research problems set are as the following. Research Problem 1 : What are the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the emotional intelligence of 3-year-old children? Research Problem 2 : What are the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the nature-friendly attitude of 3-year-old children? As for the subjects of the study, 32 three-year-old children attending S kindergarten located in Sungnam-si, Gyeonggi-do were selected and divided into an experimental group and comparative group containing 16 children each. As for Study tools, an emotional intelligence testing tool and a nature-friendly testing tool were used. As for an emotional intelligence testing tool, the 'Young Children's Emotional Intelligence Rating Scale for teachers' developed by Kim Kyung Hee(1998) based on the literature by Goleman(1995), Salovey, Mayer(1990;1997), etc. was used. As for a nature-friendly testing tool, the nature-friendly testing tool CATES-PV created by Musser and Diamond(1999) then adapted and revised by Huh yoon Jeong (2001) which was then partially supplemented by Kim Jin Ah (2007) was used. The testing of the experimental group was conducted for a total of 8 weeks with nature-friendly education activities using ecological picture books, and the data collected from the test were analyzed by a t-test and ANCOVA(covariance analysis) using the SPSS 19.0 Program. A summary of the results of the study is as the following. First of all, regarding the subcomponents of emotional intelligence such as self-emotion and expression, emotional control and impulse control, awareness and consideration of others' emotions, relationship with the teacher, and relationship with other peers, there were statistically significant differences between the children of the experimental group who experienced nature-friendly education activities using ecological picture books and children of the comparative group who did not have such experience. Secondly, regarding the subcomponents of nature-friendly attitude such as the love and interests for animals and plants, and respecting consciousness of life and preference of natural environment, there were statistically significant differences between the children of the experimental group who experienced nature-friendly education activities using ecological picture books and children of the comparative group who did not have such experience. Summarizing the study results, it can be said that nature-friendly education activities using ecological picture books have positive effects on the emotional intelligence and nature-friendly attitude of young children.
The purpose of this study is to find out the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the emotional intelligence and nature-friendly attitude of 3-year-old children. In order for such purposes, the research problems set are as the following. Research Problem 1 : What are the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the emotional intelligence of 3-year-old children? Research Problem 2 : What are the effects of nature-friendly education activities using ecological picture books on the nature-friendly attitude of 3-year-old children? As for the subjects of the study, 32 three-year-old children attending S kindergarten located in Sungnam-si, Gyeonggi-do were selected and divided into an experimental group and comparative group containing 16 children each. As for Study tools, an emotional intelligence testing tool and a nature-friendly testing tool were used. As for an emotional intelligence testing tool, the 'Young Children's Emotional Intelligence Rating Scale for teachers' developed by Kim Kyung Hee(1998) based on the literature by Goleman(1995), Salovey, Mayer(1990;1997), etc. was used. As for a nature-friendly testing tool, the nature-friendly testing tool CATES-PV created by Musser and Diamond(1999) then adapted and revised by Huh yoon Jeong (2001) which was then partially supplemented by Kim Jin Ah (2007) was used. The testing of the experimental group was conducted for a total of 8 weeks with nature-friendly education activities using ecological picture books, and the data collected from the test were analyzed by a t-test and ANCOVA(covariance analysis) using the SPSS 19.0 Program. A summary of the results of the study is as the following. First of all, regarding the subcomponents of emotional intelligence such as self-emotion and expression, emotional control and impulse control, awareness and consideration of others' emotions, relationship with the teacher, and relationship with other peers, there were statistically significant differences between the children of the experimental group who experienced nature-friendly education activities using ecological picture books and children of the comparative group who did not have such experience. Secondly, regarding the subcomponents of nature-friendly attitude such as the love and interests for animals and plants, and respecting consciousness of life and preference of natural environment, there were statistically significant differences between the children of the experimental group who experienced nature-friendly education activities using ecological picture books and children of the comparative group who did not have such experience. Summarizing the study results, it can be said that nature-friendly education activities using ecological picture books have positive effects on the emotional intelligence and nature-friendly attitude of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.