복잡하고 다채로운 사회에 꼭 필요한 교육으로 주제중심통합교육과 창의인성교육의 중요성은 점차 증대되고 있으나, 세시풍속은 그 연구의 대상이 유아에 집중되고 있고, 내용영역도 국악(노래) 분야에 한정되어 있으며, 다른 내용영역과 관련을 지었다 할지라도 한 분야의 내용영역에만 관련지어 연구되고 있어 통합적으로 지도할 수 있는 지도 방안이나 자료가 미비하다. 이에 본 연구자는 유아보다는 학생을 중심으로, 다양한 내용 및 교과를 연계하여 '세시풍속'을 주제로 통합교육을 실시할 수 있도록 체계적인 창의 인성 교수-학습지도방안을 연구하는 것을 목적으로 5단계의 단계적 지도방법을 마련하였다. 첫째, 배움 열기 및 도입단계는 인사를 통해 배움을 열고, 학습에 흥미를 느낄 수 있도록 동기를 유발한다. 둘째, 세시풍속 이해 단계는 옛 이야기를 통해 명절과 절기에 맞는 세시풍속을 자연스레 이해하도록 한다. 그림과 함께 이야기를 듣는 활동, 이야기를 읽는 활동 모두 가능하다. 이야기를 듣고 또는 읽고 나서는 자신이 했던 경험에 대해 이야기 하는 시간을 갖는 것도 좋다. 셋째, 세시풍속 탐색 단계는 세시풍속과 주변의 ...
복잡하고 다채로운 사회에 꼭 필요한 교육으로 주제중심통합교육과 창의인성교육의 중요성은 점차 증대되고 있으나, 세시풍속은 그 연구의 대상이 유아에 집중되고 있고, 내용영역도 국악(노래) 분야에 한정되어 있으며, 다른 내용영역과 관련을 지었다 할지라도 한 분야의 내용영역에만 관련지어 연구되고 있어 통합적으로 지도할 수 있는 지도 방안이나 자료가 미비하다. 이에 본 연구자는 유아보다는 학생을 중심으로, 다양한 내용 및 교과를 연계하여 '세시풍속'을 주제로 통합교육을 실시할 수 있도록 체계적인 창의 인성 교수-학습지도방안을 연구하는 것을 목적으로 5단계의 단계적 지도방법을 마련하였다. 첫째, 배움 열기 및 도입단계는 인사를 통해 배움을 열고, 학습에 흥미를 느낄 수 있도록 동기를 유발한다. 둘째, 세시풍속 이해 단계는 옛 이야기를 통해 명절과 절기에 맞는 세시풍속을 자연스레 이해하도록 한다. 그림과 함께 이야기를 듣는 활동, 이야기를 읽는 활동 모두 가능하다. 이야기를 듣고 또는 읽고 나서는 자신이 했던 경험에 대해 이야기 하는 시간을 갖는 것도 좋다. 셋째, 세시풍속 탐색 단계는 세시풍속과 주변의 관계성을 생각해보는 단계로 '왜 그 명절에 그 세시풍속이 있었을까?' 하는 고민을 해 본다. 인간의 삶은 자연과 별개로 떨어질 수 없으며 자연에 맞게 적응하고 있음을 알고, 더 나아가 인간과 자연은 땔 수 없는 관계이므로 자연의 훼손과 손상은 인간에게 그 피해가 오게 되어있어 우리는 자연을 더욱 소중히 보호하고 아껴야 한다는 것을 심어준다. 또한, 주변 환경에서 삶의 문제를 해결하는 문제해결력과 상상력을 풍부하게 길러준다. 넷째, 세시풍속 활동 단계는 세시풍속에 대해 내면화 하는 단계이다. 각 명절과 절기에 맞는 시기에 주변 환경을 느끼며 직접 알고만 있던 세시풍속을 직접 체험해 본다. 체험에는 다양한 유형이 있다. 몸으로 알아보는 세시풍속 신체활동 단계, 맛으로 알아보는 세시풍속 미각 활동단계, 손으로 알아보는 세시풍속 조형활동 단계 등이다. 다섯째, 세시풍속 정리 단계는 알게 된 점, 생각하게 된 점, 활동했던 것을 다시 떠올려 보고 세시풍속에 대한 개인 나름대로의 정리를 글, 그림 또는 학습지를 통해 하도록 한다. 여섯째, 세시풍속 주제중심의 교과·통합적 창의·인성교수-학습법의 효율성을 평가하기 위하여 해당 학생을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 수업 전, 수업 후의 분석에서 학생들의 세시풍속에 대한 관심도, 인지도, 학습의욕, 인성 및 창의성에 긍정적인 변화가 있음을 알 수 있었다. 학생의 수준과 교육환경에 맞는 다양한 세시풍속은 학생들이 우리의 전통을 자연스럽게 즐길 수 있도록 하여 공동체의식, 질서, 경쟁, 양보, 배려 등을 배우게 하고 사회적 기능과 태도 및 창의성 발달에도 도움을 주는 것으로 판단된다. 따라서 본 연구가 현장에서 활발하게 활용되어서 우리 전통문화를 계승 발전시키고, 다양한 세시풍속 체험의 기회가 제공될 수 있기를 기대한다.
복잡하고 다채로운 사회에 꼭 필요한 교육으로 주제중심통합교육과 창의인성교육의 중요성은 점차 증대되고 있으나, 세시풍속은 그 연구의 대상이 유아에 집중되고 있고, 내용영역도 국악(노래) 분야에 한정되어 있으며, 다른 내용영역과 관련을 지었다 할지라도 한 분야의 내용영역에만 관련지어 연구되고 있어 통합적으로 지도할 수 있는 지도 방안이나 자료가 미비하다. 이에 본 연구자는 유아보다는 학생을 중심으로, 다양한 내용 및 교과를 연계하여 '세시풍속'을 주제로 통합교육을 실시할 수 있도록 체계적인 창의 인성 교수-학습지도방안을 연구하는 것을 목적으로 5단계의 단계적 지도방법을 마련하였다. 첫째, 배움 열기 및 도입단계는 인사를 통해 배움을 열고, 학습에 흥미를 느낄 수 있도록 동기를 유발한다. 둘째, 세시풍속 이해 단계는 옛 이야기를 통해 명절과 절기에 맞는 세시풍속을 자연스레 이해하도록 한다. 그림과 함께 이야기를 듣는 활동, 이야기를 읽는 활동 모두 가능하다. 이야기를 듣고 또는 읽고 나서는 자신이 했던 경험에 대해 이야기 하는 시간을 갖는 것도 좋다. 셋째, 세시풍속 탐색 단계는 세시풍속과 주변의 관계성을 생각해보는 단계로 '왜 그 명절에 그 세시풍속이 있었을까?' 하는 고민을 해 본다. 인간의 삶은 자연과 별개로 떨어질 수 없으며 자연에 맞게 적응하고 있음을 알고, 더 나아가 인간과 자연은 땔 수 없는 관계이므로 자연의 훼손과 손상은 인간에게 그 피해가 오게 되어있어 우리는 자연을 더욱 소중히 보호하고 아껴야 한다는 것을 심어준다. 또한, 주변 환경에서 삶의 문제를 해결하는 문제해결력과 상상력을 풍부하게 길러준다. 넷째, 세시풍속 활동 단계는 세시풍속에 대해 내면화 하는 단계이다. 각 명절과 절기에 맞는 시기에 주변 환경을 느끼며 직접 알고만 있던 세시풍속을 직접 체험해 본다. 체험에는 다양한 유형이 있다. 몸으로 알아보는 세시풍속 신체활동 단계, 맛으로 알아보는 세시풍속 미각 활동단계, 손으로 알아보는 세시풍속 조형활동 단계 등이다. 다섯째, 세시풍속 정리 단계는 알게 된 점, 생각하게 된 점, 활동했던 것을 다시 떠올려 보고 세시풍속에 대한 개인 나름대로의 정리를 글, 그림 또는 학습지를 통해 하도록 한다. 여섯째, 세시풍속 주제중심의 교과·통합적 창의·인성교수-학습법의 효율성을 평가하기 위하여 해당 학생을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 수업 전, 수업 후의 분석에서 학생들의 세시풍속에 대한 관심도, 인지도, 학습의욕, 인성 및 창의성에 긍정적인 변화가 있음을 알 수 있었다. 학생의 수준과 교육환경에 맞는 다양한 세시풍속은 학생들이 우리의 전통을 자연스럽게 즐길 수 있도록 하여 공동체의식, 질서, 경쟁, 양보, 배려 등을 배우게 하고 사회적 기능과 태도 및 창의성 발달에도 도움을 주는 것으로 판단된다. 따라서 본 연구가 현장에서 활발하게 활용되어서 우리 전통문화를 계승 발전시키고, 다양한 세시풍속 체험의 기회가 제공될 수 있기를 기대한다.
As a kind of education that is essential for a complex and diversified society, theme-centered integrated education and creative personality education have become increasingly important, but study on seasonal custom has been concentrated on young children as study subjects and its contents are limit...
As a kind of education that is essential for a complex and diversified society, theme-centered integrated education and creative personality education have become increasingly important, but study on seasonal custom has been concentrated on young children as study subjects and its contents are limited only in traditional Korean music (song). Even if some contents are linked to other areas, only one area is integrated into it and methods or data on integrated teaching of it are insufficient for the present. In this regard, with the goal of working out a systematic teaching/learning plan for creative personality education, the author worked out a five-step stepwise teaching method of integrated education of which theme was seasonal custom, by linking it to a variety of contents and curricula, not with young children but with students as study subjects. First, in the step of starting to learn and introduction, students started to learn through greetings and were induced to have motives in order for them to be interested in learning. Second, in the step of understanding seasonal custom, students were made to understand seasonal custom naturally through old tales. In this step, both listening to and reading stories while viewing pictures were possible. After listening to or reading stories, having the time of narrating their own experiences was effective. Third, in the step of exploring seasonal custom, namely in the step of considering its relationship with other events or things around, students were made to think ‘why such a seasonal custom has been positioned in that festive season?’ In this step, students understood the fact that human life cannot be separated from nature and therefore must adjust to it, and since human beings and nature are closely connected, nature destruction inevitably brings damage to mankind and therefore it is necessary to protect and preserve nature all the more. In this step, students also cultivated their problem-solving ability and imaginations abundantly with which they could settle down life problems using surrounding environment. Fourth, the step of seasonal custom activities was the very step to internalize it. At every festive season and holiday, students felt surrounding environment and personally experienced seasonal custom which was known to them only by its titles. There are various types of firsthand experience: (1) a physical activity in which one can sense seasonal custom via bodily parts; (2) a taste activity in which one get to know seasonal custom via tastes; and (3) a formative activity in which one can understand seasonal custom via hands. Fifth, in the step of arranging seasonal custom, students recall what they knew, thought and acted, and then arrange it through writing, drawing or learning paper in their own ways. Sixth, in order to assess the efficiency of the teaching/learning method of seasonal custom theme-centered curricula-integrated education for creative personality, a questionnaire survey of students was carried out. Findings of the survey show that student’s interest in, perception and learning desire of seasonal custom changed positively after finishing the course, together with the improvement of personality and creativeness. In conclusion, diverse seasonal custom that is appropriate to student’s level and educational environment seems to make students enjoy domestic traditions naturally and learn community consciousness, social order, concession, competition and consideration, thus helping their development of social functions, attitudes and creativity. The author hopes study findings will be used in the actual scene of education actively, thus providing help to succeeding and developing domestic traditional culture and making students have opportunities of experiencing diverse seasonal custom directly.
As a kind of education that is essential for a complex and diversified society, theme-centered integrated education and creative personality education have become increasingly important, but study on seasonal custom has been concentrated on young children as study subjects and its contents are limited only in traditional Korean music (song). Even if some contents are linked to other areas, only one area is integrated into it and methods or data on integrated teaching of it are insufficient for the present. In this regard, with the goal of working out a systematic teaching/learning plan for creative personality education, the author worked out a five-step stepwise teaching method of integrated education of which theme was seasonal custom, by linking it to a variety of contents and curricula, not with young children but with students as study subjects. First, in the step of starting to learn and introduction, students started to learn through greetings and were induced to have motives in order for them to be interested in learning. Second, in the step of understanding seasonal custom, students were made to understand seasonal custom naturally through old tales. In this step, both listening to and reading stories while viewing pictures were possible. After listening to or reading stories, having the time of narrating their own experiences was effective. Third, in the step of exploring seasonal custom, namely in the step of considering its relationship with other events or things around, students were made to think ‘why such a seasonal custom has been positioned in that festive season?’ In this step, students understood the fact that human life cannot be separated from nature and therefore must adjust to it, and since human beings and nature are closely connected, nature destruction inevitably brings damage to mankind and therefore it is necessary to protect and preserve nature all the more. In this step, students also cultivated their problem-solving ability and imaginations abundantly with which they could settle down life problems using surrounding environment. Fourth, the step of seasonal custom activities was the very step to internalize it. At every festive season and holiday, students felt surrounding environment and personally experienced seasonal custom which was known to them only by its titles. There are various types of firsthand experience: (1) a physical activity in which one can sense seasonal custom via bodily parts; (2) a taste activity in which one get to know seasonal custom via tastes; and (3) a formative activity in which one can understand seasonal custom via hands. Fifth, in the step of arranging seasonal custom, students recall what they knew, thought and acted, and then arrange it through writing, drawing or learning paper in their own ways. Sixth, in order to assess the efficiency of the teaching/learning method of seasonal custom theme-centered curricula-integrated education for creative personality, a questionnaire survey of students was carried out. Findings of the survey show that student’s interest in, perception and learning desire of seasonal custom changed positively after finishing the course, together with the improvement of personality and creativeness. In conclusion, diverse seasonal custom that is appropriate to student’s level and educational environment seems to make students enjoy domestic traditions naturally and learn community consciousness, social order, concession, competition and consideration, thus helping their development of social functions, attitudes and creativity. The author hopes study findings will be used in the actual scene of education actively, thus providing help to succeeding and developing domestic traditional culture and making students have opportunities of experiencing diverse seasonal custom directly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.