세계화로 인해 이제 어떤 나라에 가더라도 다양한 민족이 함께 사는 모습을 쉽게 볼 수 있다. 세계 각국은 다양한 문화가 섞여 살아가는 가운데에서도 자신들만의 고유문화를 계승하고 보호하기 위해 많은 노력들을 하고 있다. 우리나라 역시 우리의 고유문화를 알리고 발전시키기 위해 다방면에서 노력을 하고 있을 것이다. 그러나 현재 약 1세기를 전후하여 우리가 겪은 역사적 배경들로 인해 우리는 다른 나라에 비해 우리의 고유문화에 대해 관심을 가지고 애착을 가지기에는 다소 어려운 환경 속에 자라왔다. 그렇기에 우리 전통 문화가 지닌 자긍심과 더불어 발전시키고자 하는 의지는 그것이 지닌 우수성에 비하면 부족한 것이 아닌가라는 생각이 든다. 본 연구에서는 지금 이 시대에 전통문화교육이 왜 중요한지에 대한 이론적 기초를 다지고, 초등학교 교육과정과 교과서에 나타난 전통문화 관련 내용을 분석하여 전통문화를 대표하는 ‘세시풍속’이라는 주제를 중심으로 미술 표현활동 중심의 프로그램을 개발하고자 한다. 미술 과목의 표현활동은 초등학생들이 흥미로워하는 활동 중 하나로 본 연구가 그 동안의 세시풍속 교육이 음악, 체육, 사회 등의 교과에서 다루어진 것과는 다른 차별적인 접근이 될 수 있으며, 교육과정과 교과서 속에 나타난 전통문화의 내용이 전통놀이, 전통민요 등의 일부 분야에 치우친 것에 대한 하나의 대안으로 제시할 수 있을 것이다. 먼저 문헌고찰을 통해 세시풍속 관련 내용을 분석하였고 적절한 지도내용을 선정하기 위해 1-2학년의 통합 교육과정 및 4계절을 주제로 한 통합 교과서 8권과 3학년부터 6학년까지의 미술 교육과정 및 미술 교과서 12권을 분석하여 전통문화 관련 요소를 추출하였다. 다음으로, 적합한 세시풍속 제재를 선정한 후 관련 미술 표현활동을 연계하였다. 다양한 재구성 전략을 바탕으로 교과서를 재구성하였다. 본 연구에서는 이에 적합한 모형으로 주제학습모형을 사용하고자 하며 이는 주제 만나기-주제학습하기-주제마무리하기의 세 단계로 구성된다. 세시풍속 제재의 선정 원칙으로는 첫째, 조상들의 생활 모습을 반영하여 계절별로 고루 선정하고, 둘째, 학생들에게 친숙한 세시풍속 위주로 구성하되 현재 잊혀 가고 있는 세시풍속일지라도 그 모습이 우리 생활에 조금이라도 남아있다면 가급적 소개하며, 셋째, 아이들 발달 단계상 흥미를 유발할 수 있는 활동을 고려하여 선정하도록 한다. 이에 따라 선정된 세시풍속으로는 1-2학년에서는 봄에는 ‘입춘, 삼짇날, 한식, 초파일’, 여름에는 ‘단오, 유두, 칠석’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘동지, 설날, 대보름’으로 총 12가지이고, 3-6학년에서는 봄에는 ‘입춘, 초파일’ 여름에는 ‘단오, 유두’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘설날, 대보름’의 8가지이다. 본 연구의 미술 표현활동을 중심으로 한 세시풍속 주제중심 학습프로그램은 학년 군별 대표 학년으로 2학년, 4학년, 6학년을 대상으로 봄, 여름, 가을, 겨울의 사계절에 따른 주제 중심학습으로 개발되었다. 프로그램의 개발 원리는 다음과 같다. 첫째, 일회성 단기 교육이 아닌 내면화를 위한 지속적 프로그램을 만든다. 세시풍속은 조상들의 사계절의 생활 모습을 담고 있는 것으로 일부 세시풍속을 단편적으로 배우는 것보다는 장기적인 프로그램이 학생들이 전통문화를 이해하고 친근감을 가지는 데에 있어 보다 더 효과적일 것이라 판단하였다. 둘째, 실제 삶과의 연계성을 고려하여 만든다. 학교에서 이루어지는 대부분의 많은 활동들은 학생들이 교육과정에서 추구하는 바람직한 인간상으로 자라는 것을 목적으로 한다. 지덕체가 조화를 이루는 전인적 인간으로 성장하기 위해서는 학교에서 배운 것들을 단지 알고 느끼는 것에서 그치기에는 많은 부족함이 있을 것이다. 교육이 빛을 발하는 순간은 실제 삶에 적용될 때 일 것이다. 학생들이 미술표현활동 중심의 세시풍속 주제학습 프로그램을 통해 배우고 느낀 것을 누군가에게 소개하고 실제 삶 속에 적용한다면 무엇보다 의미 있는 교육활동이 될 것이라 생각한다. 셋째, 학년별 위계성을 고려하여 그에 적합한 미술 표현활동을 선정한다. 하나의 세시풍속 제재는 다양한 미술 표현활동이 가능한데 이 때 동일한 세시풍속을 주제로 하더라도 초등학교 저학년, 중학년, 고학년에 따라 ...
세계화로 인해 이제 어떤 나라에 가더라도 다양한 민족이 함께 사는 모습을 쉽게 볼 수 있다. 세계 각국은 다양한 문화가 섞여 살아가는 가운데에서도 자신들만의 고유문화를 계승하고 보호하기 위해 많은 노력들을 하고 있다. 우리나라 역시 우리의 고유문화를 알리고 발전시키기 위해 다방면에서 노력을 하고 있을 것이다. 그러나 현재 약 1세기를 전후하여 우리가 겪은 역사적 배경들로 인해 우리는 다른 나라에 비해 우리의 고유문화에 대해 관심을 가지고 애착을 가지기에는 다소 어려운 환경 속에 자라왔다. 그렇기에 우리 전통 문화가 지닌 자긍심과 더불어 발전시키고자 하는 의지는 그것이 지닌 우수성에 비하면 부족한 것이 아닌가라는 생각이 든다. 본 연구에서는 지금 이 시대에 전통문화교육이 왜 중요한지에 대한 이론적 기초를 다지고, 초등학교 교육과정과 교과서에 나타난 전통문화 관련 내용을 분석하여 전통문화를 대표하는 ‘세시풍속’이라는 주제를 중심으로 미술 표현활동 중심의 프로그램을 개발하고자 한다. 미술 과목의 표현활동은 초등학생들이 흥미로워하는 활동 중 하나로 본 연구가 그 동안의 세시풍속 교육이 음악, 체육, 사회 등의 교과에서 다루어진 것과는 다른 차별적인 접근이 될 수 있으며, 교육과정과 교과서 속에 나타난 전통문화의 내용이 전통놀이, 전통민요 등의 일부 분야에 치우친 것에 대한 하나의 대안으로 제시할 수 있을 것이다. 먼저 문헌고찰을 통해 세시풍속 관련 내용을 분석하였고 적절한 지도내용을 선정하기 위해 1-2학년의 통합 교육과정 및 4계절을 주제로 한 통합 교과서 8권과 3학년부터 6학년까지의 미술 교육과정 및 미술 교과서 12권을 분석하여 전통문화 관련 요소를 추출하였다. 다음으로, 적합한 세시풍속 제재를 선정한 후 관련 미술 표현활동을 연계하였다. 다양한 재구성 전략을 바탕으로 교과서를 재구성하였다. 본 연구에서는 이에 적합한 모형으로 주제학습모형을 사용하고자 하며 이는 주제 만나기-주제학습하기-주제마무리하기의 세 단계로 구성된다. 세시풍속 제재의 선정 원칙으로는 첫째, 조상들의 생활 모습을 반영하여 계절별로 고루 선정하고, 둘째, 학생들에게 친숙한 세시풍속 위주로 구성하되 현재 잊혀 가고 있는 세시풍속일지라도 그 모습이 우리 생활에 조금이라도 남아있다면 가급적 소개하며, 셋째, 아이들 발달 단계상 흥미를 유발할 수 있는 활동을 고려하여 선정하도록 한다. 이에 따라 선정된 세시풍속으로는 1-2학년에서는 봄에는 ‘입춘, 삼짇날, 한식, 초파일’, 여름에는 ‘단오, 유두, 칠석’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘동지, 설날, 대보름’으로 총 12가지이고, 3-6학년에서는 봄에는 ‘입춘, 초파일’ 여름에는 ‘단오, 유두’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘설날, 대보름’의 8가지이다. 본 연구의 미술 표현활동을 중심으로 한 세시풍속 주제중심 학습프로그램은 학년 군별 대표 학년으로 2학년, 4학년, 6학년을 대상으로 봄, 여름, 가을, 겨울의 사계절에 따른 주제 중심학습으로 개발되었다. 프로그램의 개발 원리는 다음과 같다. 첫째, 일회성 단기 교육이 아닌 내면화를 위한 지속적 프로그램을 만든다. 세시풍속은 조상들의 사계절의 생활 모습을 담고 있는 것으로 일부 세시풍속을 단편적으로 배우는 것보다는 장기적인 프로그램이 학생들이 전통문화를 이해하고 친근감을 가지는 데에 있어 보다 더 효과적일 것이라 판단하였다. 둘째, 실제 삶과의 연계성을 고려하여 만든다. 학교에서 이루어지는 대부분의 많은 활동들은 학생들이 교육과정에서 추구하는 바람직한 인간상으로 자라는 것을 목적으로 한다. 지덕체가 조화를 이루는 전인적 인간으로 성장하기 위해서는 학교에서 배운 것들을 단지 알고 느끼는 것에서 그치기에는 많은 부족함이 있을 것이다. 교육이 빛을 발하는 순간은 실제 삶에 적용될 때 일 것이다. 학생들이 미술표현활동 중심의 세시풍속 주제학습 프로그램을 통해 배우고 느낀 것을 누군가에게 소개하고 실제 삶 속에 적용한다면 무엇보다 의미 있는 교육활동이 될 것이라 생각한다. 셋째, 학년별 위계성을 고려하여 그에 적합한 미술 표현활동을 선정한다. 하나의 세시풍속 제재는 다양한 미술 표현활동이 가능한데 이 때 동일한 세시풍속을 주제로 하더라도 초등학교 저학년, 중학년, 고학년에 따라 표현능력과 참고자료의 수준이 달라질 수 있다. 그러므로 학년별 위계성을 고려하되 중복되는 활동이 없도록 하며, 해당 학년이 활동을 이해하는 데 어려움 없이 즐겁게 참여할 수 있는 미술 표현활동을 선정한다. 본 연구는 세시풍속을 주제로 한 미술 표현활동을 통해 학생들이 전통문화에 대한 친근감과 이해도를 높이고 그 속에 반영된 조상들의 삶의 태도나 정신이 학생들의 삶에 긍정적인 영향을 줄 수 있도록 지도방안을 모색하였다. 세시풍속과 같은 전통문화는 단지 과거에만 속해있고 현재와는 단절되어 존재하는 것이 결코 아니다. 이 연구를 통해 현재의 일상생활 속에서 전통과 현대가 공존해 있는 상황을 현재와의 지속이라는 관점으로 파악해봄으로써 오늘날의 삶은 과거 사람들의 생존방식에 근거하여 이루어졌음을 학생 스스로 배울 수 있는 기회를 제공하게 될 것으로 기대한다. 따라서 본 연구가 현장에서 현행 교육과정 및 교과서를 대신해서 적용할 수 있는 프로그램으로, 다양하고 흥미로운 미술 표현활동을 통한 세시풍속의 체험의 기회로서 우리 전통문화의 가치를 다시 한 번 확인하는 좋은 계기가 되기를 바란다.
세계화로 인해 이제 어떤 나라에 가더라도 다양한 민족이 함께 사는 모습을 쉽게 볼 수 있다. 세계 각국은 다양한 문화가 섞여 살아가는 가운데에서도 자신들만의 고유문화를 계승하고 보호하기 위해 많은 노력들을 하고 있다. 우리나라 역시 우리의 고유문화를 알리고 발전시키기 위해 다방면에서 노력을 하고 있을 것이다. 그러나 현재 약 1세기를 전후하여 우리가 겪은 역사적 배경들로 인해 우리는 다른 나라에 비해 우리의 고유문화에 대해 관심을 가지고 애착을 가지기에는 다소 어려운 환경 속에 자라왔다. 그렇기에 우리 전통 문화가 지닌 자긍심과 더불어 발전시키고자 하는 의지는 그것이 지닌 우수성에 비하면 부족한 것이 아닌가라는 생각이 든다. 본 연구에서는 지금 이 시대에 전통문화교육이 왜 중요한지에 대한 이론적 기초를 다지고, 초등학교 교육과정과 교과서에 나타난 전통문화 관련 내용을 분석하여 전통문화를 대표하는 ‘세시풍속’이라는 주제를 중심으로 미술 표현활동 중심의 프로그램을 개발하고자 한다. 미술 과목의 표현활동은 초등학생들이 흥미로워하는 활동 중 하나로 본 연구가 그 동안의 세시풍속 교육이 음악, 체육, 사회 등의 교과에서 다루어진 것과는 다른 차별적인 접근이 될 수 있으며, 교육과정과 교과서 속에 나타난 전통문화의 내용이 전통놀이, 전통민요 등의 일부 분야에 치우친 것에 대한 하나의 대안으로 제시할 수 있을 것이다. 먼저 문헌고찰을 통해 세시풍속 관련 내용을 분석하였고 적절한 지도내용을 선정하기 위해 1-2학년의 통합 교육과정 및 4계절을 주제로 한 통합 교과서 8권과 3학년부터 6학년까지의 미술 교육과정 및 미술 교과서 12권을 분석하여 전통문화 관련 요소를 추출하였다. 다음으로, 적합한 세시풍속 제재를 선정한 후 관련 미술 표현활동을 연계하였다. 다양한 재구성 전략을 바탕으로 교과서를 재구성하였다. 본 연구에서는 이에 적합한 모형으로 주제학습모형을 사용하고자 하며 이는 주제 만나기-주제학습하기-주제마무리하기의 세 단계로 구성된다. 세시풍속 제재의 선정 원칙으로는 첫째, 조상들의 생활 모습을 반영하여 계절별로 고루 선정하고, 둘째, 학생들에게 친숙한 세시풍속 위주로 구성하되 현재 잊혀 가고 있는 세시풍속일지라도 그 모습이 우리 생활에 조금이라도 남아있다면 가급적 소개하며, 셋째, 아이들 발달 단계상 흥미를 유발할 수 있는 활동을 고려하여 선정하도록 한다. 이에 따라 선정된 세시풍속으로는 1-2학년에서는 봄에는 ‘입춘, 삼짇날, 한식, 초파일’, 여름에는 ‘단오, 유두, 칠석’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘동지, 설날, 대보름’으로 총 12가지이고, 3-6학년에서는 봄에는 ‘입춘, 초파일’ 여름에는 ‘단오, 유두’, 가을에는 ‘한가위, 중양절’, 겨울에는 ‘설날, 대보름’의 8가지이다. 본 연구의 미술 표현활동을 중심으로 한 세시풍속 주제중심 학습프로그램은 학년 군별 대표 학년으로 2학년, 4학년, 6학년을 대상으로 봄, 여름, 가을, 겨울의 사계절에 따른 주제 중심학습으로 개발되었다. 프로그램의 개발 원리는 다음과 같다. 첫째, 일회성 단기 교육이 아닌 내면화를 위한 지속적 프로그램을 만든다. 세시풍속은 조상들의 사계절의 생활 모습을 담고 있는 것으로 일부 세시풍속을 단편적으로 배우는 것보다는 장기적인 프로그램이 학생들이 전통문화를 이해하고 친근감을 가지는 데에 있어 보다 더 효과적일 것이라 판단하였다. 둘째, 실제 삶과의 연계성을 고려하여 만든다. 학교에서 이루어지는 대부분의 많은 활동들은 학생들이 교육과정에서 추구하는 바람직한 인간상으로 자라는 것을 목적으로 한다. 지덕체가 조화를 이루는 전인적 인간으로 성장하기 위해서는 학교에서 배운 것들을 단지 알고 느끼는 것에서 그치기에는 많은 부족함이 있을 것이다. 교육이 빛을 발하는 순간은 실제 삶에 적용될 때 일 것이다. 학생들이 미술표현활동 중심의 세시풍속 주제학습 프로그램을 통해 배우고 느낀 것을 누군가에게 소개하고 실제 삶 속에 적용한다면 무엇보다 의미 있는 교육활동이 될 것이라 생각한다. 셋째, 학년별 위계성을 고려하여 그에 적합한 미술 표현활동을 선정한다. 하나의 세시풍속 제재는 다양한 미술 표현활동이 가능한데 이 때 동일한 세시풍속을 주제로 하더라도 초등학교 저학년, 중학년, 고학년에 따라 표현능력과 참고자료의 수준이 달라질 수 있다. 그러므로 학년별 위계성을 고려하되 중복되는 활동이 없도록 하며, 해당 학년이 활동을 이해하는 데 어려움 없이 즐겁게 참여할 수 있는 미술 표현활동을 선정한다. 본 연구는 세시풍속을 주제로 한 미술 표현활동을 통해 학생들이 전통문화에 대한 친근감과 이해도를 높이고 그 속에 반영된 조상들의 삶의 태도나 정신이 학생들의 삶에 긍정적인 영향을 줄 수 있도록 지도방안을 모색하였다. 세시풍속과 같은 전통문화는 단지 과거에만 속해있고 현재와는 단절되어 존재하는 것이 결코 아니다. 이 연구를 통해 현재의 일상생활 속에서 전통과 현대가 공존해 있는 상황을 현재와의 지속이라는 관점으로 파악해봄으로써 오늘날의 삶은 과거 사람들의 생존방식에 근거하여 이루어졌음을 학생 스스로 배울 수 있는 기회를 제공하게 될 것으로 기대한다. 따라서 본 연구가 현장에서 현행 교육과정 및 교과서를 대신해서 적용할 수 있는 프로그램으로, 다양하고 흥미로운 미술 표현활동을 통한 세시풍속의 체험의 기회로서 우리 전통문화의 가치를 다시 한 번 확인하는 좋은 계기가 되기를 바란다.
Various ethnic groups living together is a phenomenon seen frequently in many countries, due to the globalization process. These nations make a lot of efforts in order to maintain and protect their unique culture, even though diverse culture is mixed in together. I presume that South Korea is also m...
Various ethnic groups living together is a phenomenon seen frequently in many countries, due to the globalization process. These nations make a lot of efforts in order to maintain and protect their unique culture, even though diverse culture is mixed in together. I presume that South Korea is also making efforts in various fields to promote the development of its own culture. However, due to the historical events that South Korea has been through within about a century, in the environment it is somewhat more difficult to have an attachment and interest in developing our unique culture than it is in other countries. So I think the pride and the eagerness to develop the traditional culture might have been lacking in comparison with the excellence of the culture. Based on this study, I would like to develop a program focusing on art expression activities focusing on Korean seasonal customs by analyzing the traditional culture-related information shown in the textbook, as well as consolidating the theoretical foundation for the importance of traditional cultural education. Art expression activities are one of students’ favorite activities and this study approached those differently from the curriculum in other subjects such as music, physical education, and social studies, which only covers traditional games and folk songs. First, I have looked at the integrated curriculum of first and second grade textbooks and 8 integrated textbooks covering the four seasons, the art curriculum in third to sixth grade, and 12 art textbooks, and tried to extract traditional cultural elements from them. Then, I chose appropriate materials and matched those with art expression activities. Based on a variety of strategies, I have reconfigured the textbook. In this study the theme based learning models have three steps; seeing the topic, learning subjects and wrapping up. There are three principles in choosing the materials. First, I have considered materials reflecting the lifestyle of our ancestors that corresponded to the four seasons, second, I tried to present Korean customs which are familiar to the students, in some cases even if they are forgotten or are disappearing from in our lives. Third, I have selected materials considering the activities that can cause interest at the relevant stages of the children’s development. Based on this, the Korean seasonal customs that I selected are Ipchun, Samjinnal, Hansik, Chopail in spring, and Dano, Yoodoo, and Chilsuk in summer. Thanksgiving, Jungyanggeol, in fall, Dongji (Winter Solstice), Lunar New Year, Daeboreum, in winter, making a total of 12 kinds in grade 1-2. For grades 3-6 Ipchun, and Chopail in spring, Dano, andYoodoo in summer, Thanksgiving, and Jungyanggeol in fall, and Lunar New Year, and Daeboreum in winter were the selected festivals. This study, which is a Korean seasonal custom theme - based learning program focusing on art expression activities, has been developed based on the seasons for the second, fourth and 6th grade students. Here are the principles of the program development. First, I created a continuous program for internalization rather than short-term training. Korean seasonal customs represent ancestors’ daily life according to the seasons, so it will be more effective as a long-term program, rather than as a piecemeal approach to dealing with the customs, if students are to understand the culture and traditions and develop positive attitude toward them. Second, I created it taking into account the linkage with real life. Most of the many activities taking place in schools should aim to develop a desirable human character in the context of the educational curriculum. Just knowing and feeling what you have learned in school will be insufficient for the growth of the child as a whole person in harmony with Jideokche. The education is most effective when it is applied to real life. It will be more meaningful if the students are able to apply what they have learned in their real life with regard to the Korean seasonal custom theme - based learning program. Third, I have chosen the activities based on students’ grade level and appropriate art activities. You can do a variety of activities based on the customs of one season, and one theme could be used differently in different grades according to the students’ ability to express themselves and the materials and resources they use. Therefore, I avoid duplication of activities, and I have tried to organize the activities so that the students can participate in the activities without finding them difficult to understand. This study, the Korean seasonal custom theme - based learning program, can enhance students’ awareness of and familiarity with traditional culture and could also make a positive impact on students’ lives learned from their ancestors’ lifestyle and spirit. The traditional culture, like seasonal customs, were not only in the past but are also in the present. Through the study, by getting to know that the modern life and traditions coexist, students are going to able to understand that the customs of modern life are based on life in the past. Therefore, I hope this will provide a good opportunity to remind students of the value of our traditional culture in the form of a Korean seasonal customs through various and fun theme - based learning program. The present study program can be applied to the current curriculum and textbooks.
Various ethnic groups living together is a phenomenon seen frequently in many countries, due to the globalization process. These nations make a lot of efforts in order to maintain and protect their unique culture, even though diverse culture is mixed in together. I presume that South Korea is also making efforts in various fields to promote the development of its own culture. However, due to the historical events that South Korea has been through within about a century, in the environment it is somewhat more difficult to have an attachment and interest in developing our unique culture than it is in other countries. So I think the pride and the eagerness to develop the traditional culture might have been lacking in comparison with the excellence of the culture. Based on this study, I would like to develop a program focusing on art expression activities focusing on Korean seasonal customs by analyzing the traditional culture-related information shown in the textbook, as well as consolidating the theoretical foundation for the importance of traditional cultural education. Art expression activities are one of students’ favorite activities and this study approached those differently from the curriculum in other subjects such as music, physical education, and social studies, which only covers traditional games and folk songs. First, I have looked at the integrated curriculum of first and second grade textbooks and 8 integrated textbooks covering the four seasons, the art curriculum in third to sixth grade, and 12 art textbooks, and tried to extract traditional cultural elements from them. Then, I chose appropriate materials and matched those with art expression activities. Based on a variety of strategies, I have reconfigured the textbook. In this study the theme based learning models have three steps; seeing the topic, learning subjects and wrapping up. There are three principles in choosing the materials. First, I have considered materials reflecting the lifestyle of our ancestors that corresponded to the four seasons, second, I tried to present Korean customs which are familiar to the students, in some cases even if they are forgotten or are disappearing from in our lives. Third, I have selected materials considering the activities that can cause interest at the relevant stages of the children’s development. Based on this, the Korean seasonal customs that I selected are Ipchun, Samjinnal, Hansik, Chopail in spring, and Dano, Yoodoo, and Chilsuk in summer. Thanksgiving, Jungyanggeol, in fall, Dongji (Winter Solstice), Lunar New Year, Daeboreum, in winter, making a total of 12 kinds in grade 1-2. For grades 3-6 Ipchun, and Chopail in spring, Dano, andYoodoo in summer, Thanksgiving, and Jungyanggeol in fall, and Lunar New Year, and Daeboreum in winter were the selected festivals. This study, which is a Korean seasonal custom theme - based learning program focusing on art expression activities, has been developed based on the seasons for the second, fourth and 6th grade students. Here are the principles of the program development. First, I created a continuous program for internalization rather than short-term training. Korean seasonal customs represent ancestors’ daily life according to the seasons, so it will be more effective as a long-term program, rather than as a piecemeal approach to dealing with the customs, if students are to understand the culture and traditions and develop positive attitude toward them. Second, I created it taking into account the linkage with real life. Most of the many activities taking place in schools should aim to develop a desirable human character in the context of the educational curriculum. Just knowing and feeling what you have learned in school will be insufficient for the growth of the child as a whole person in harmony with Jideokche. The education is most effective when it is applied to real life. It will be more meaningful if the students are able to apply what they have learned in their real life with regard to the Korean seasonal custom theme - based learning program. Third, I have chosen the activities based on students’ grade level and appropriate art activities. You can do a variety of activities based on the customs of one season, and one theme could be used differently in different grades according to the students’ ability to express themselves and the materials and resources they use. Therefore, I avoid duplication of activities, and I have tried to organize the activities so that the students can participate in the activities without finding them difficult to understand. This study, the Korean seasonal custom theme - based learning program, can enhance students’ awareness of and familiarity with traditional culture and could also make a positive impact on students’ lives learned from their ancestors’ lifestyle and spirit. The traditional culture, like seasonal customs, were not only in the past but are also in the present. Through the study, by getting to know that the modern life and traditions coexist, students are going to able to understand that the customs of modern life are based on life in the past. Therefore, I hope this will provide a good opportunity to remind students of the value of our traditional culture in the form of a Korean seasonal customs through various and fun theme - based learning program. The present study program can be applied to the current curriculum and textbooks.
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