최근 1인 가구 수가 꾸준히 증가하고, 혼자서 생활하고 즐기는 싱글이 증가함에 따라 혼자서 소비활동을 하는 소비자에 대한 관심과 이해의 필요성이 점차 높아지고 있다. 이에 혼자서 소비활동을 하는 단독구매 행동에 대한 감정에 미치는 주요한 요인으로 쇼핑가치, 구매동기, 사회적 연결감을 고려하였다. 또한 소비자가 경험하는 긍정적인 감정이 몰입에 따라서 구매만족과 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 동행자 없이 혼자서 식품을 구매해 본 경험이 있는 20-40대 여성 소비자를 대상으로 분석을 실시하였다. 실증분석 결과 소비자의 쾌락적 가치, 편의적 동기와 ...
최근 1인 가구 수가 꾸준히 증가하고, 혼자서 생활하고 즐기는 싱글이 증가함에 따라 혼자서 소비활동을 하는 소비자에 대한 관심과 이해의 필요성이 점차 높아지고 있다. 이에 혼자서 소비활동을 하는 단독구매 행동에 대한 감정에 미치는 주요한 요인으로 쇼핑가치, 구매동기, 사회적 연결감을 고려하였다. 또한 소비자가 경험하는 긍정적인 감정이 몰입에 따라서 구매만족과 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 동행자 없이 혼자서 식품을 구매해 본 경험이 있는 20-40대 여성 소비자를 대상으로 분석을 실시하였다. 실증분석 결과 소비자의 쾌락적 가치, 편의적 동기와 유희적 동기는 단독구매 감정에 긍정적인 영향을 끼치며 소비자의 유용적가치, 과시적동기와 정보지향적 동기는 단독구매 감정에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 사회적 연결감이 낮을수록 단독구매에 긍정적인 영향이 미치는 것으로 나타났다. 단독구매에 대한 긍정적인 감정은 몰입수준에 따라 구매만족에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 실증 분석결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점이 제시되었으며, 연구의 한계점과 미래의 연구방향에 대해서도 언급하였다.
최근 1인 가구 수가 꾸준히 증가하고, 혼자서 생활하고 즐기는 싱글이 증가함에 따라 혼자서 소비활동을 하는 소비자에 대한 관심과 이해의 필요성이 점차 높아지고 있다. 이에 혼자서 소비활동을 하는 단독구매 행동에 대한 감정에 미치는 주요한 요인으로 쇼핑가치, 구매동기, 사회적 연결감을 고려하였다. 또한 소비자가 경험하는 긍정적인 감정이 몰입에 따라서 구매만족과 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 동행자 없이 혼자서 식품을 구매해 본 경험이 있는 20-40대 여성 소비자를 대상으로 분석을 실시하였다. 실증분석 결과 소비자의 쾌락적 가치, 편의적 동기와 유희적 동기는 단독구매 감정에 긍정적인 영향을 끼치며 소비자의 유용적가치, 과시적동기와 정보지향적 동기는 단독구매 감정에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 사회적 연결감이 낮을수록 단독구매에 긍정적인 영향이 미치는 것으로 나타났다. 단독구매에 대한 긍정적인 감정은 몰입수준에 따라 구매만족에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 실증 분석결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점이 제시되었으며, 연구의 한계점과 미래의 연구방향에 대해서도 언급하였다.
The recent trend of increasing number of consumers who enjoy shopping alone. In this study, shopping value, purchase motivation, and social connectedness are considered as major factors that positively affect consumption of solo consumers. The study examines the structural relationships between solo...
The recent trend of increasing number of consumers who enjoy shopping alone. In this study, shopping value, purchase motivation, and social connectedness are considered as major factors that positively affect consumption of solo consumers. The study examines the structural relationships between solo consumption related shopping values, motivations, social connections, emotions and satisfactions. A survey was conducted on women customers who had experience purchasing groceries by themselves. The analysis reveals that hedonic shopping value, convenience oriented motive, and entertainment oriented motive had a positive effect on the consumption of solo consumer, while utilitarian shopping value, conspicuous oriented motive, and information oriented motive had a negative effect on the consumption of solo consumers. Also, lower social connectedness affected solo consumer's consumption positively. Positive emotions on solo consumer's consumption also positively influenced customer satisfaction. Theoretical and practical conclusions are drawn from the analysis, and the limitations of the research and future considerations are discussed.
The recent trend of increasing number of consumers who enjoy shopping alone. In this study, shopping value, purchase motivation, and social connectedness are considered as major factors that positively affect consumption of solo consumers. The study examines the structural relationships between solo consumption related shopping values, motivations, social connections, emotions and satisfactions. A survey was conducted on women customers who had experience purchasing groceries by themselves. The analysis reveals that hedonic shopping value, convenience oriented motive, and entertainment oriented motive had a positive effect on the consumption of solo consumer, while utilitarian shopping value, conspicuous oriented motive, and information oriented motive had a negative effect on the consumption of solo consumers. Also, lower social connectedness affected solo consumer's consumption positively. Positive emotions on solo consumer's consumption also positively influenced customer satisfaction. Theoretical and practical conclusions are drawn from the analysis, and the limitations of the research and future considerations are discussed.
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