본 연구는 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램을 개발하고 적용하여 만 5세 유아들의 시각적 문해력, 그리기 표상능력, 시지각 능력에 효과가 있는지를 알아보는 것이 주된 목적이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 본 연구는 프로그램 개발과 프로그램의 적용효과 분석으로 구분된다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌과 선행연구들 고찰하여 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가를 선정하였다. 그리고 선정된 프로그램의 내용을 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하였다. 구성된 프로그램 시안은 유아교사와 유아교육 전문가와의 협의 및 검토를 통해 수정∙보완되었다. 본 연구에서 개발된 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 시각문화 현상을 바르게 이해하고, 비판적으로 수용하여 다양한 시각적 매체를 활용하는 능력을 기르고, 시각적 의사소통 능력과 시각적 문해능력을 향상시키는데 있다. 이러한 목적에 따라 구체적인 목표를 네 가지로 선정하였다. 첫째로 유아가 일상생활에서 접하게 되는 시각문화를 다양한 미술교육의 경험을 통해 이해하고, 선택하고, 활용하는 능력을 기르는 것이고 둘째로 다양한 시각문화의 경험과 통합적 미술활동을 통해 표상능력을 발달시키는 것이며 다음으로 유아가 자신의 주변 환경에서 다양한 시각적 이미지를 분석, 설명, 해석하고 새로운 시각 미디어를 통한 창의적인 시각언어를 표현하는 과정을 통해 언어능력을 증진시키는 것이며 마지막으로 시각문화영역의 다양한 이미지를 만들고, 다른 사람들이 만들어낸 이미지를 해석하고, 재해석하는 과정을 통해 시지각 능력과 시각적 문해능력을 증진시키는 것이다. 둘째, 프로그램의 내용은 시각문화교육과 유아미술교육의 영역으로 구분된다. 유아미술교육 영역은 탐색하기, 표현하기, 감상하기의 하위영역으로 구성되고, 시각문화 교육은 체험하기, 소통하기, 이해하기의 영역으로 구성된다. 유아미술교육 영역의 탐색하기는 시각적 세계 속에서 미적 요소 탐색하기, 아름다움 찾아보기로 구성되며 표현하기는 창의적으로 예술적 표현하기, 다양한 제작활동하기, 감상하기는 예술 감상하기, 미술작품을 통한 작가적 관점 이해하기, 미술작품의 상징적 의미 파악하기로 구성된다. 시각문화교육 영역의 체험하기는 일상생활에서 다양한 시각문화를 경험하기로 구성되고 소통하기는 이미지를 통한 의사소통하기, 이해하기는 시각문화 환경에서 시각적 이미지 활용하기로 구성된다. 이러한 내용영역을 지원하는 시각문화의 분야는 예술작품, 디자인, 미디어, ...
본 연구는 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램을 개발하고 적용하여 만 5세 유아들의 시각적 문해력, 그리기 표상능력, 시지각 능력에 효과가 있는지를 알아보는 것이 주된 목적이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 본 연구는 프로그램 개발과 프로그램의 적용효과 분석으로 구분된다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌과 선행연구들 고찰하여 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가를 선정하였다. 그리고 선정된 프로그램의 내용을 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하였다. 구성된 프로그램 시안은 유아교사와 유아교육 전문가와의 협의 및 검토를 통해 수정∙보완되었다. 본 연구에서 개발된 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 시각문화 현상을 바르게 이해하고, 비판적으로 수용하여 다양한 시각적 매체를 활용하는 능력을 기르고, 시각적 의사소통 능력과 시각적 문해능력을 향상시키는데 있다. 이러한 목적에 따라 구체적인 목표를 네 가지로 선정하였다. 첫째로 유아가 일상생활에서 접하게 되는 시각문화를 다양한 미술교육의 경험을 통해 이해하고, 선택하고, 활용하는 능력을 기르는 것이고 둘째로 다양한 시각문화의 경험과 통합적 미술활동을 통해 표상능력을 발달시키는 것이며 다음으로 유아가 자신의 주변 환경에서 다양한 시각적 이미지를 분석, 설명, 해석하고 새로운 시각 미디어를 통한 창의적인 시각언어를 표현하는 과정을 통해 언어능력을 증진시키는 것이며 마지막으로 시각문화영역의 다양한 이미지를 만들고, 다른 사람들이 만들어낸 이미지를 해석하고, 재해석하는 과정을 통해 시지각 능력과 시각적 문해능력을 증진시키는 것이다. 둘째, 프로그램의 내용은 시각문화교육과 유아미술교육의 영역으로 구분된다. 유아미술교육 영역은 탐색하기, 표현하기, 감상하기의 하위영역으로 구성되고, 시각문화 교육은 체험하기, 소통하기, 이해하기의 영역으로 구성된다. 유아미술교육 영역의 탐색하기는 시각적 세계 속에서 미적 요소 탐색하기, 아름다움 찾아보기로 구성되며 표현하기는 창의적으로 예술적 표현하기, 다양한 제작활동하기, 감상하기는 예술 감상하기, 미술작품을 통한 작가적 관점 이해하기, 미술작품의 상징적 의미 파악하기로 구성된다. 시각문화교육 영역의 체험하기는 일상생활에서 다양한 시각문화를 경험하기로 구성되고 소통하기는 이미지를 통한 의사소통하기, 이해하기는 시각문화 환경에서 시각적 이미지 활용하기로 구성된다. 이러한 내용영역을 지원하는 시각문화의 분야는 예술작품, 디자인, 미디어, 공연예술을 포함한다. 셋째, 교수-학습과정은 교수학습과정, 교수전략, 교수자료, 교사역할로 구성된다. 교수-학습 과정은 탐색하기, 발견하기, 표현하기, 공유를 통한 상호작용하기로 선정하였다. 교수전략은 조성하기, 제공하기, 모델링, 상호작용하기, 격려하기, 촉진하기로 선정하였다. 교수자료는 예술작품, 미디어, 디자인, 공연예술에 해당하는 다양한 자료들로 구성하였다. 교사역할은 조성자, 기회제공자, 상호작용 촉진자, 관찰자, 평가자의 역할을 수행하도록 하였다. 넷째, 프로그램의 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가로 구분하였다. 유아에 대한 평가는 활동과정에 대한 회상하기, 자기평가, 포트폴리오 평가로 구성되고 프로그램에 대한 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 구성된다. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 D시의 D유치원에 재원 중인 만 5세 58명(실험집단, 29명, 비교집단, 29명)을 실험집단과 비교집단으로 구분하여 연구하였다. 실험집단 유아들에게는 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램을 실시하고 비교집단 유아들에게는 생활주제 중심의 미술활동을 2012년 9월11일부터 11월28일까지 12주 동안 주 2회씩 총24회 실시하였다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 구문의미 이해력 검사도구, 그림 어휘력 검사도구, 그리기 표상능력 검사도구, 시지각 능력 검사도구이다. 구문의미 이해력 검사도구는 서울장애인종합복지관(2007)에서 개발한 구문의미 이해력 검사(KOSECT)를 사용하였으며, 구문의미 이해력 검사의 전체 신뢰도 계수(Cronbach α)는 .975이다. 그림 어휘력 검사도구는 PPVT-R(Peabody Picture Vocabulary Test-R, Lloyd & Dunn, 1981)의 문항을 기초로 서울장애인 종합 복지관에서 아동들의 수용 어휘 능력을 측정하기 위해 고안된 그림어휘력 검사를 사용하였으며, 신뢰도 계수(Cronbach α)는 .85이다. 그리기 표상능력 검사도구는 유아의 그리기 표상능력을 측정하기 위해 지성애(2001)가 제작한 척도를 사용하였다. 시지각 기능검사 도구는 Gardner(1996)의 시지각 기능검사(Test of Visual-Perceptual Skills Revised: TVPS-R)의 한국판 시지각 기능검사(K-TVPS-R)를 사용하여 유아의 시지각 능력을 측정하였으며, 신뢰도 계수(Cronbach a)는 .97이다. 검사 결과는 SPSS 14.0 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 검사결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 시각적 문해력의 구문의미 이해력 검사와 그림 어휘력 검사의 결과, 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 각각 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 이를 통해 볼 때 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아의 구문의미 이해력과 그림 어휘력 향상에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 그리기 표상능력에 대한 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 구체적으로 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 요인에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 볼 때 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아의 그리기 표상능력 향상에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있다. 셋째, 유아의 시지각 기능에 대한 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 구체적으로 시각변별, 시각기억, 공간관계, 형태항상성, 순차기억, 도형배경, 시각통합 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램이 유아의 시지각 기능 향상에 긍정적인 영향이 있음을 보여준다. 이를 통해 볼 때 본 연구에서 개발한 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아들의 시각적 문해력, 그리기표상능력, 시지각 능력의 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있고 나아가 본 연구는 시각문화와 미술교육이 통합되면 유아의 인지적 능력에 많은 도움이 될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램을 개발하고 적용하여 만 5세 유아들의 시각적 문해력, 그리기 표상능력, 시지각 능력에 효과가 있는지를 알아보는 것이 주된 목적이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 연구문제 2. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 본 연구는 프로그램 개발과 프로그램의 적용효과 분석으로 구분된다. 프로그램 개발을 위해 관련 문헌과 선행연구들 고찰하여 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가를 선정하였다. 그리고 선정된 프로그램의 내용을 바탕으로 프로그램의 시안을 구성하였다. 구성된 프로그램 시안은 유아교사와 유아교육 전문가와의 협의 및 검토를 통해 수정∙보완되었다. 본 연구에서 개발된 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 시각문화 현상을 바르게 이해하고, 비판적으로 수용하여 다양한 시각적 매체를 활용하는 능력을 기르고, 시각적 의사소통 능력과 시각적 문해능력을 향상시키는데 있다. 이러한 목적에 따라 구체적인 목표를 네 가지로 선정하였다. 첫째로 유아가 일상생활에서 접하게 되는 시각문화를 다양한 미술교육의 경험을 통해 이해하고, 선택하고, 활용하는 능력을 기르는 것이고 둘째로 다양한 시각문화의 경험과 통합적 미술활동을 통해 표상능력을 발달시키는 것이며 다음으로 유아가 자신의 주변 환경에서 다양한 시각적 이미지를 분석, 설명, 해석하고 새로운 시각 미디어를 통한 창의적인 시각언어를 표현하는 과정을 통해 언어능력을 증진시키는 것이며 마지막으로 시각문화영역의 다양한 이미지를 만들고, 다른 사람들이 만들어낸 이미지를 해석하고, 재해석하는 과정을 통해 시지각 능력과 시각적 문해능력을 증진시키는 것이다. 둘째, 프로그램의 내용은 시각문화교육과 유아미술교육의 영역으로 구분된다. 유아미술교육 영역은 탐색하기, 표현하기, 감상하기의 하위영역으로 구성되고, 시각문화 교육은 체험하기, 소통하기, 이해하기의 영역으로 구성된다. 유아미술교육 영역의 탐색하기는 시각적 세계 속에서 미적 요소 탐색하기, 아름다움 찾아보기로 구성되며 표현하기는 창의적으로 예술적 표현하기, 다양한 제작활동하기, 감상하기는 예술 감상하기, 미술작품을 통한 작가적 관점 이해하기, 미술작품의 상징적 의미 파악하기로 구성된다. 시각문화교육 영역의 체험하기는 일상생활에서 다양한 시각문화를 경험하기로 구성되고 소통하기는 이미지를 통한 의사소통하기, 이해하기는 시각문화 환경에서 시각적 이미지 활용하기로 구성된다. 이러한 내용영역을 지원하는 시각문화의 분야는 예술작품, 디자인, 미디어, 공연예술을 포함한다. 셋째, 교수-학습과정은 교수학습과정, 교수전략, 교수자료, 교사역할로 구성된다. 교수-학습 과정은 탐색하기, 발견하기, 표현하기, 공유를 통한 상호작용하기로 선정하였다. 교수전략은 조성하기, 제공하기, 모델링, 상호작용하기, 격려하기, 촉진하기로 선정하였다. 교수자료는 예술작품, 미디어, 디자인, 공연예술에 해당하는 다양한 자료들로 구성하였다. 교사역할은 조성자, 기회제공자, 상호작용 촉진자, 관찰자, 평가자의 역할을 수행하도록 하였다. 넷째, 프로그램의 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가로 구분하였다. 유아에 대한 평가는 활동과정에 대한 회상하기, 자기평가, 포트폴리오 평가로 구성되고 프로그램에 대한 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 구성된다. 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 D시의 D유치원에 재원 중인 만 5세 58명(실험집단, 29명, 비교집단, 29명)을 실험집단과 비교집단으로 구분하여 연구하였다. 실험집단 유아들에게는 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램을 실시하고 비교집단 유아들에게는 생활주제 중심의 미술활동을 2012년 9월11일부터 11월28일까지 12주 동안 주 2회씩 총24회 실시하였다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 구문의미 이해력 검사도구, 그림 어휘력 검사도구, 그리기 표상능력 검사도구, 시지각 능력 검사도구이다. 구문의미 이해력 검사도구는 서울장애인종합복지관(2007)에서 개발한 구문의미 이해력 검사(KOSECT)를 사용하였으며, 구문의미 이해력 검사의 전체 신뢰도 계수(Cronbach α)는 .975이다. 그림 어휘력 검사도구는 PPVT-R(Peabody Picture Vocabulary Test-R, Lloyd & Dunn, 1981)의 문항을 기초로 서울장애인 종합 복지관에서 아동들의 수용 어휘 능력을 측정하기 위해 고안된 그림어휘력 검사를 사용하였으며, 신뢰도 계수(Cronbach α)는 .85이다. 그리기 표상능력 검사도구는 유아의 그리기 표상능력을 측정하기 위해 지성애(2001)가 제작한 척도를 사용하였다. 시지각 기능검사 도구는 Gardner(1996)의 시지각 기능검사(Test of Visual-Perceptual Skills Revised: TVPS-R)의 한국판 시지각 기능검사(K-TVPS-R)를 사용하여 유아의 시지각 능력을 측정하였으며, 신뢰도 계수(Cronbach a)는 .97이다. 검사 결과는 SPSS 14.0 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 검사결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 시각적 문해력의 구문의미 이해력 검사와 그림 어휘력 검사의 결과, 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 각각 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 이를 통해 볼 때 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아의 구문의미 이해력과 그림 어휘력 향상에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 그리기 표상능력에 대한 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 구체적으로 기본도형과 선의 병합, 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 구성, 다양한 형체, 주제관련 표상, 표상의 창의성, 그림의 완성, 표상과 언어의 연계성 요인에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 볼 때 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아의 그리기 표상능력 향상에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있다. 셋째, 유아의 시지각 기능에 대한 실험집단과 비교집단의 평균 점수의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 구체적으로 시각변별, 시각기억, 공간관계, 형태항상성, 순차기억, 도형배경, 시각통합 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램이 유아의 시지각 기능 향상에 긍정적인 영향이 있음을 보여준다. 이를 통해 볼 때 본 연구에서 개발한 시각문화를 활용한 유아미술교육 프로그램은 유아들의 시각적 문해력, 그리기표상능력, 시지각 능력의 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있고 나아가 본 연구는 시각문화와 미술교육이 통합되면 유아의 인지적 능력에 많은 도움이 될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to develop the early childhood art program based on visual culture and to examine the effect of it on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception. For doing this, this study sets the following research questions. Q1. Wh...
The purpose of this study was to develop the early childhood art program based on visual culture and to examine the effect of it on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception. For doing this, this study sets the following research questions. Q1. What should be the object, contents, organization of contents, and evaluation in the program? Q2. What is the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception? This study consisted of two parts: development of the program and the effect of it on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception. For developing the program, this study examined the literature and studies on the visual culture and early childhood art program for the program object, contents, organization of the contents, teaching-learning strategies, and evaluation. First draft of the program was developed from the examination of them. Final draft of the program was confirmed from the discussion and review of it with experts of the early childhood education for applying it to the field of early childhood education. The specification of the program was as follows: First, the purpose of the program is to make young children understand visual culture, accept it with criticism, develop the ability of using various visual materials, and improve young children's visual communicative abilities and visual literacy. The specific objects of the program were first, to train young children's ability to understand, choose, and utilize visual culture in everyday life through experiencing art education, second, to develop young children's representational ability through experiencing visual culture and integrating art activities, third, to improve literacy through analysis, explanation, interpretation of visual image and visual media, and forth, to stress young children's visual perceptual ability and visual literacy through making various image on visual culture, interpreting and re-interpreting visual image. Second, the contents of the program are divided into visual culture education and early childhood art education. The early childhood education consists of subdomains of searching, expressing and appreciating, and visual culture education consists of experiencing, communicating, and understanding. Searching in the early childhood art education again consists of searching aesthetic elements in visual world and finding beauty, expressing consists of creatively expressing artistic sense and activities of various productions, and appreciating consists of appreciating arts, understanding authorship perspectives through works of art, and finding symbolic meanings of works of art. Experiencing in visual culture education consists of experiencing various visual cultures in everyday life, communicating consists of communicating through images, and understanding consists of using visual image in visual culture environment. The areas of visual culture which supports such domains of contents include works of art, design, media and performing arts. Third, teaching-learning process consists of teaching and learning process, teaching strategy, teaching materials and roles of teachers. Teaching-learning process selected searching, discovering, expressing, and interacting through sharing. Teaching strategy selected creating, providing, modeling, interacting, encouraging and promoting. Teaching materials consists of various materials which are relevant to works of art, media, design and performing arts. Roles of teachers were to play roles of creator, opportunity providers, interaction promoters, observers, and evaluators. Fourth, evaluation system of the program consisted of evaluation for young children and evaluation for the program. Evaluation for young children contains recalling the activity process, self-evaluation, and portfolio evaluation. Evaluation for the program contains diagnostic evaluation, formative evaluation, and summative evaluation. To examine the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perceptual ability, this study chose 58 5-year-old children, who were assigned into the experimental group and the control group, in a kindergarten at D city in Korea. The experimental group was given the art activities from the early childhood art program based on visual culture and the control group was given the art activities based on conventional art education. The activities was given to the children twice a week for 12 weeks and continued from Sep. 11, 2012 through Nov. 28, 2012. The test tools used in this study were test tools for understanding meaning of sentence structure, picture and vocabulary, drawing representation ability, and visual perception. For the test tool for understanding sentence structure, the one developed by Seoul Welfare Center for the Disabled (2007), and Cronbach ɑ, overall credibility coefficient of the test for understanding sentence structure was .975. For the test tool for picture and vocabulary, the one designed to measure receptive vocabulary of children in Seoul Welfare Center for the Disabled based on the questionnaires of PPVT-R (Peabody Picture Vocabulary Test-R, Lloyd & Dunn, 1981), and Cronbach ɑ was .85. As the test tool for drawing representation ability, the scale produced by Ji Seong-ae (2001) to measure drawing representation ability of early childhood was used. As the test tool for the function of visual perception, the Korean version (K-TVPS-R) of the test of Visual-Perceptual Skills Revised (TVPS-R) by Gardner (1996) was used to measure visual perceptual ability of early children, and Cronbach ɑ was .97. ANCOVA using SPSS 14.0 was applied for analysis of the effect to find out the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perceptual ability. The results were as follows. First, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's understanding of the meaning of sentence structure in visual literacy and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on young children's visual literacy. Second, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's ability of drawing representation and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on young children's drawing representational ability. Third, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's visual perceptual ability and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on increasing young children's visual perceptual ability. In summary, it is said that the program developed in this study has effect on improvement of young children's visual literacy, drawing representational ability, visual perceptual ability. In addition, the program developed in this study implies that integration of visual culture and art education makes good progress on young children's cognitive ability.
The purpose of this study was to develop the early childhood art program based on visual culture and to examine the effect of it on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception. For doing this, this study sets the following research questions. Q1. What should be the object, contents, organization of contents, and evaluation in the program? Q2. What is the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception? This study consisted of two parts: development of the program and the effect of it on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perception. For developing the program, this study examined the literature and studies on the visual culture and early childhood art program for the program object, contents, organization of the contents, teaching-learning strategies, and evaluation. First draft of the program was developed from the examination of them. Final draft of the program was confirmed from the discussion and review of it with experts of the early childhood education for applying it to the field of early childhood education. The specification of the program was as follows: First, the purpose of the program is to make young children understand visual culture, accept it with criticism, develop the ability of using various visual materials, and improve young children's visual communicative abilities and visual literacy. The specific objects of the program were first, to train young children's ability to understand, choose, and utilize visual culture in everyday life through experiencing art education, second, to develop young children's representational ability through experiencing visual culture and integrating art activities, third, to improve literacy through analysis, explanation, interpretation of visual image and visual media, and forth, to stress young children's visual perceptual ability and visual literacy through making various image on visual culture, interpreting and re-interpreting visual image. Second, the contents of the program are divided into visual culture education and early childhood art education. The early childhood education consists of subdomains of searching, expressing and appreciating, and visual culture education consists of experiencing, communicating, and understanding. Searching in the early childhood art education again consists of searching aesthetic elements in visual world and finding beauty, expressing consists of creatively expressing artistic sense and activities of various productions, and appreciating consists of appreciating arts, understanding authorship perspectives through works of art, and finding symbolic meanings of works of art. Experiencing in visual culture education consists of experiencing various visual cultures in everyday life, communicating consists of communicating through images, and understanding consists of using visual image in visual culture environment. The areas of visual culture which supports such domains of contents include works of art, design, media and performing arts. Third, teaching-learning process consists of teaching and learning process, teaching strategy, teaching materials and roles of teachers. Teaching-learning process selected searching, discovering, expressing, and interacting through sharing. Teaching strategy selected creating, providing, modeling, interacting, encouraging and promoting. Teaching materials consists of various materials which are relevant to works of art, media, design and performing arts. Roles of teachers were to play roles of creator, opportunity providers, interaction promoters, observers, and evaluators. Fourth, evaluation system of the program consisted of evaluation for young children and evaluation for the program. Evaluation for young children contains recalling the activity process, self-evaluation, and portfolio evaluation. Evaluation for the program contains diagnostic evaluation, formative evaluation, and summative evaluation. To examine the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perceptual ability, this study chose 58 5-year-old children, who were assigned into the experimental group and the control group, in a kindergarten at D city in Korea. The experimental group was given the art activities from the early childhood art program based on visual culture and the control group was given the art activities based on conventional art education. The activities was given to the children twice a week for 12 weeks and continued from Sep. 11, 2012 through Nov. 28, 2012. The test tools used in this study were test tools for understanding meaning of sentence structure, picture and vocabulary, drawing representation ability, and visual perception. For the test tool for understanding sentence structure, the one developed by Seoul Welfare Center for the Disabled (2007), and Cronbach ɑ, overall credibility coefficient of the test for understanding sentence structure was .975. For the test tool for picture and vocabulary, the one designed to measure receptive vocabulary of children in Seoul Welfare Center for the Disabled based on the questionnaires of PPVT-R (Peabody Picture Vocabulary Test-R, Lloyd & Dunn, 1981), and Cronbach ɑ was .85. As the test tool for drawing representation ability, the scale produced by Ji Seong-ae (2001) to measure drawing representation ability of early childhood was used. As the test tool for the function of visual perception, the Korean version (K-TVPS-R) of the test of Visual-Perceptual Skills Revised (TVPS-R) by Gardner (1996) was used to measure visual perceptual ability of early children, and Cronbach ɑ was .97. ANCOVA using SPSS 14.0 was applied for analysis of the effect to find out the effect of the program on young children's visual literacy, drawing representational ability, and visual perceptual ability. The results were as follows. First, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's understanding of the meaning of sentence structure in visual literacy and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on young children's visual literacy. Second, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's ability of drawing representation and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on young children's drawing representational ability. Third, this study showed that there was difference between the experimental group and the control group on young children's visual perceptual ability and the difference was statistically significant. It means that the program developed in this study made positive influence on increasing young children's visual perceptual ability. In summary, it is said that the program developed in this study has effect on improvement of young children's visual literacy, drawing representational ability, visual perceptual ability. In addition, the program developed in this study implies that integration of visual culture and art education makes good progress on young children's cognitive ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.