21세기는 영상미디어 시대이다. 어느 분야나 영상 미디어의 활용도가 많은 것이 지금의 현실 인데, 그 중에서도 특히 영상을 활용한 마케팅 전략이 활발해지고 있다. 오프라인 행사에서도 영상의 활용도는 다양한 방법으로 구현되고 있는데 영화제는 행사 중에서도 가장 화려한 국제적인 이벤트라고 할 수 있다. 특히 영화제는 영상미디어가 주가 되는 행사이므로 영화제를 알리는 마케팅 전략 중 가장 중요한 것은 당연히 영상미디어를 활용한 홍보 전략일 것이다. 그 중에서도 영화제를 알리는 트레일러 영상의 의미는 영화제의 그 어떤 영화보다도 의미가 크다고 할 수 있다. 개막전에 영화제의 모든 것을 함축하여 보여주는 트레일러는 영화예고편의 형식을 띄고 있음과 동시에 해당영화제의 상징성을 나타내기 때문이다. 트레일러 영상의 내용과 형식에 따라서 영화제에 참석한 관람객들이 영화제에 좀 더 몰입할 수 있는 계기를 만들 수도 있다. 하지만 트레일러가 아직은 대중적으로 잘 알려지지 않았고 그것의 마케팅효과에 있어서도 거의 연구 조사된 적이 없는 실정이다. 본 연구는 영화제트레일러에 대한 관람태도가 관람객들에게 영화제에 대한 만족도와 충성도에 얼마나 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발한다. 가설검증을 위하여 부천국제판타스틱영화제와 제천국제음악영화제 를 방문한 350명의 관람객들을 대상으로 설문조사를 실시하여 ...
21세기는 영상미디어 시대이다. 어느 분야나 영상 미디어의 활용도가 많은 것이 지금의 현실 인데, 그 중에서도 특히 영상을 활용한 마케팅 전략이 활발해지고 있다. 오프라인 행사에서도 영상의 활용도는 다양한 방법으로 구현되고 있는데 영화제는 행사 중에서도 가장 화려한 국제적인 이벤트라고 할 수 있다. 특히 영화제는 영상미디어가 주가 되는 행사이므로 영화제를 알리는 마케팅 전략 중 가장 중요한 것은 당연히 영상미디어를 활용한 홍보 전략일 것이다. 그 중에서도 영화제를 알리는 트레일러 영상의 의미는 영화제의 그 어떤 영화보다도 의미가 크다고 할 수 있다. 개막전에 영화제의 모든 것을 함축하여 보여주는 트레일러는 영화예고편의 형식을 띄고 있음과 동시에 해당영화제의 상징성을 나타내기 때문이다. 트레일러 영상의 내용과 형식에 따라서 영화제에 참석한 관람객들이 영화제에 좀 더 몰입할 수 있는 계기를 만들 수도 있다. 하지만 트레일러가 아직은 대중적으로 잘 알려지지 않았고 그것의 마케팅효과에 있어서도 거의 연구 조사된 적이 없는 실정이다. 본 연구는 영화제트레일러에 대한 관람태도가 관람객들에게 영화제에 대한 만족도와 충성도에 얼마나 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발한다. 가설검증을 위하여 부천국제판타스틱영화제와 제천국제음악영화제 를 방문한 350명의 관람객들을 대상으로 설문조사를 실시하여 회귀분석을 실시하였다. 실증분석을 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 정서적충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 행동적충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 영화제에 대한 만족도는 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 두 영화제의 트레일러 영상에 대하여 관람태도 및 만족도, 충성도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 영화제에 참여하는 관람객들의 충성도를 높이기 위하여, 성별 및 지역에 따른 맞춤형 마케팅 홍보가 필요하다. 남성 관객의 참여도를 높이는 프로그램이 필요하며 수도권 사람들을 유치하는 전략적 방안이 강구 되어야 할 것이다. 둘째, 영화제 트레일러에 대한 대외적인 홍보가 필요하다. 매년 영화제때 마다 출품되고 상영되는 다양한 영화들만 홍보할 것이 아니라 해당 영화제의 트레일러도 하나의 영화작품으로서 적극적으로 알리고 홍보하는 홍보 방안을 강구해야 한다. 셋째, 트레일러는 영상미디어의 한 부분이고 영화제 트레일러는 또 다른 영화작품이라고 할 수 있다. 이것은 곧 트레일러의 품질이 매우 중요하다는 의미가 된다. 구성이잘 짜여 지고, 다양한 형식으로 짜임새 있게 잘 만들어진 트레일러를 제작 할 수 있는 여건을 조성해야 한다. 넷째, 부천영화제와 제천영화제의 관람객들에 대한 구체적인 분석이 필요하고, 그에 따른 마케팅 홍보 전략이 절실히 필요 하다. 영화제의 성격과 지역에 따른 관람객들의 특성을 분석하고 그에 따른 맞춤형 마케팅 방안이 강구되어야 한다. 다섯째, 영화제 기간 동안 잘 만들어진 트레일러를 다양하게 접할 수 있는 환경을 구축하는 것이 필요하다. 개막식이나 모든 영화를 상영하기 전에 틀어주는 것 에만 그칠 것 이아니라, 영화제가 이루어지는 장소 곳곳에서 트레일러 영상을 접하고 그것을 즐길 수 있는 시설을 구축할 수 있도록 해야 한다. 본 연구에서는 영화제 트레일러 영상이 관람객들에게 영화제 에 대한 만족도 및 충성도에 영향을 미치는 것으로 나왔다. 영화제는 지역민과 지역의 발전을 위하여 필요한 축제이며, 영화제를 성공적으로 이끌어 나가기 위해서는 다양한 방법의 마케팅 홍보 전략이 필요하다. 트레일러는 그러한 홍보전략 중 한 부분으로 관람객들의 영화제 참여를 유도하기 위한 중요한 요소임을 깨닫고, 관람객들에게 트레일러를 알리기 위한 효과적인 전략을 연구하는 것이 필요함을 제시하였다. 이와 같은 관점에서 볼 때 본 연구의 결과는 트레일러영상이 영화제를 알리는 마케팅의 한 방법으로서 역할을 하고 있으며 그를 위해 좀 더 다양하고 품질 높은 트레일러를 기획, 제작하는데 보탬이 되는 기초자료가 될 수 있을 것으로 본다. 특히 최초로 영화제 마케팅차원에서의 트레일러 영상의 영향력에 대해서 연구 했다는데 그 의미가 크다 하겠다. 본 연구가 영화제와 영상미디어 산업발전에 조금이라도 기여할 수 있기를 기대한다.
21세기는 영상미디어 시대이다. 어느 분야나 영상 미디어의 활용도가 많은 것이 지금의 현실 인데, 그 중에서도 특히 영상을 활용한 마케팅 전략이 활발해지고 있다. 오프라인 행사에서도 영상의 활용도는 다양한 방법으로 구현되고 있는데 영화제는 행사 중에서도 가장 화려한 국제적인 이벤트라고 할 수 있다. 특히 영화제는 영상미디어가 주가 되는 행사이므로 영화제를 알리는 마케팅 전략 중 가장 중요한 것은 당연히 영상미디어를 활용한 홍보 전략일 것이다. 그 중에서도 영화제를 알리는 트레일러 영상의 의미는 영화제의 그 어떤 영화보다도 의미가 크다고 할 수 있다. 개막전에 영화제의 모든 것을 함축하여 보여주는 트레일러는 영화예고편의 형식을 띄고 있음과 동시에 해당영화제의 상징성을 나타내기 때문이다. 트레일러 영상의 내용과 형식에 따라서 영화제에 참석한 관람객들이 영화제에 좀 더 몰입할 수 있는 계기를 만들 수도 있다. 하지만 트레일러가 아직은 대중적으로 잘 알려지지 않았고 그것의 마케팅효과에 있어서도 거의 연구 조사된 적이 없는 실정이다. 본 연구는 영화제트레일러에 대한 관람태도가 관람객들에게 영화제에 대한 만족도와 충성도에 얼마나 영향을 미칠 것인지에 대한 의문에서부터 출발한다. 가설검증을 위하여 부천국제판타스틱영화제와 제천국제음악영화제 를 방문한 350명의 관람객들을 대상으로 설문조사를 실시하여 회귀분석을 실시하였다. 실증분석을 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 정서적충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 영화제의 트레일러 영상에 대한 관람태도는 영화제에 대한 행동적충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 영화제에 대한 만족도는 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 두 영화제의 트레일러 영상에 대하여 관람태도 및 만족도, 충성도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 영화제에 참여하는 관람객들의 충성도를 높이기 위하여, 성별 및 지역에 따른 맞춤형 마케팅 홍보가 필요하다. 남성 관객의 참여도를 높이는 프로그램이 필요하며 수도권 사람들을 유치하는 전략적 방안이 강구 되어야 할 것이다. 둘째, 영화제 트레일러에 대한 대외적인 홍보가 필요하다. 매년 영화제때 마다 출품되고 상영되는 다양한 영화들만 홍보할 것이 아니라 해당 영화제의 트레일러도 하나의 영화작품으로서 적극적으로 알리고 홍보하는 홍보 방안을 강구해야 한다. 셋째, 트레일러는 영상미디어의 한 부분이고 영화제 트레일러는 또 다른 영화작품이라고 할 수 있다. 이것은 곧 트레일러의 품질이 매우 중요하다는 의미가 된다. 구성이잘 짜여 지고, 다양한 형식으로 짜임새 있게 잘 만들어진 트레일러를 제작 할 수 있는 여건을 조성해야 한다. 넷째, 부천영화제와 제천영화제의 관람객들에 대한 구체적인 분석이 필요하고, 그에 따른 마케팅 홍보 전략이 절실히 필요 하다. 영화제의 성격과 지역에 따른 관람객들의 특성을 분석하고 그에 따른 맞춤형 마케팅 방안이 강구되어야 한다. 다섯째, 영화제 기간 동안 잘 만들어진 트레일러를 다양하게 접할 수 있는 환경을 구축하는 것이 필요하다. 개막식이나 모든 영화를 상영하기 전에 틀어주는 것 에만 그칠 것 이아니라, 영화제가 이루어지는 장소 곳곳에서 트레일러 영상을 접하고 그것을 즐길 수 있는 시설을 구축할 수 있도록 해야 한다. 본 연구에서는 영화제 트레일러 영상이 관람객들에게 영화제 에 대한 만족도 및 충성도에 영향을 미치는 것으로 나왔다. 영화제는 지역민과 지역의 발전을 위하여 필요한 축제이며, 영화제를 성공적으로 이끌어 나가기 위해서는 다양한 방법의 마케팅 홍보 전략이 필요하다. 트레일러는 그러한 홍보전략 중 한 부분으로 관람객들의 영화제 참여를 유도하기 위한 중요한 요소임을 깨닫고, 관람객들에게 트레일러를 알리기 위한 효과적인 전략을 연구하는 것이 필요함을 제시하였다. 이와 같은 관점에서 볼 때 본 연구의 결과는 트레일러영상이 영화제를 알리는 마케팅의 한 방법으로서 역할을 하고 있으며 그를 위해 좀 더 다양하고 품질 높은 트레일러를 기획, 제작하는데 보탬이 되는 기초자료가 될 수 있을 것으로 본다. 특히 최초로 영화제 마케팅차원에서의 트레일러 영상의 영향력에 대해서 연구 했다는데 그 의미가 크다 하겠다. 본 연구가 영화제와 영상미디어 산업발전에 조금이라도 기여할 수 있기를 기대한다.
The 21st century is the age of image media. Currently, image media are used in nearly all the areas of human life and image-utilized marketing strategies are actively pursued in particular. In offline events, the use of images is realized in a variety of ways, and a film festival seems to be a most ...
The 21st century is the age of image media. Currently, image media are used in nearly all the areas of human life and image-utilized marketing strategies are actively pursued in particular. In offline events, the use of images is realized in a variety of ways, and a film festival seems to be a most splendid international event. Especially, a film festival is such an event of which main subjects are image media and therefore a most important marketing strategy to publicize it is the image media-utilized publicity strategy. Among other movies, a trailer image that publicizes a film festival seems to have a most significant meaning in a film festival. It is because a trailer, which implicitly presents all the things of a film festival before opening, has the form of a preview as well as presents the symbolic nature of the film festival. The content and form of trailer images can give audience reason to get more deeply involved in the film festival. However, the public is unfamiliar with the trailer yet and nearly no studies on its marketing effects have been carried out so far. This study began with a question ‘how much influence audience’s attitudes toward a film festival trailer have upon their satisfaction and loyalty to the film festival?’ In order to examine hypotheses, a questionnaire survey of 350 visitors to Puchon International Fantastic Film Festival and Jecheon International Music & Film Festival was carried out and collected data were analyzed with regression analysis. Study findings of empirical analysis are as follows: First, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their satisfaction with the film festival. Second, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their loyalty to the film festival. Third, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their emotional loyalty to the film festival. Fourth, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their behavioral loyalty to the film festival. Fifth, audience’s satisfaction with a film festival had influence upon their loyalty to it. Sixth, audience’s attitudes, satisfaction and loyalty to the above two film festivals were different. Based on the above study findings, this study presents following implications and suggestions: First, in order to increase audience’s loyalty to a film festival, it is necessary to carry out an individualized publicity of marketing in accordance with gender and regions. It is also necessary to work out a program that increases male audience’s participation and grope after a strategy that attracts people in the capital area. Second, it is necessary to give the publicity of the very trailer of a film festival to the public. In this regard, it is necessary to work out a strategy to actively publicize not only various movies, submitted and played in a film festival, but also the trailer of a film festival as a filmic work. Third, a trailer is seemingly a part of image media, and a trailer of a film festival is seemingly another filmic work. This suggests that the quality of a trailer is very important. In this vein, it is necessary to create conditions to produce a well-composed and well-organized trailer in a variety of forms. Fourth, it is necessary to concretely examine visitors to Puchon International Fantastic Film Festival and Jecheon International Music & Film Festival and then urgently work out an appropriate publicity strategy. The characteristic of audience must be analyzed in connection with the feature of a film festival and the characteristic of regions, and then an individualized marketing strategy must be worked out. Fifth, it is necessary to establish environment to contact with a well-made trailer diversely during the period of a film festival. It needs to play it not only in an opening ceremony or before presenting all the movies, but also in a few appropriate places in the festivity site, in order for visitors to contact and enjoy the trailer image. In conclusion, a trailer image of a film festival has influence upon audience’s satisfaction and loyalty to the festival. A film festival is an event for people in the region and for the regional development. In order to hold a successful film festival, it is necessary to work out a variety of publicity strategies of marketing. A trailer is one of publicity strategies and an important element to induce visitor’s participation in a film festival. In this vein, this study presented the necessity of groping after an effective strategy to publicize a trailer to visitors. From this aspect, study findings verified the fact that a trailer image played a role of marketing technique in publicizing a film festival and therefore would be basic data that providing help to the plan and production of a diverse and high-quality trailer. This study seems to be meaningful in that it is a first attempt to study on the influence of a trailer image from the aspect of a film festival marketing. The author hopes study findings provide a little help to the development of film festivals and image media industry.
The 21st century is the age of image media. Currently, image media are used in nearly all the areas of human life and image-utilized marketing strategies are actively pursued in particular. In offline events, the use of images is realized in a variety of ways, and a film festival seems to be a most splendid international event. Especially, a film festival is such an event of which main subjects are image media and therefore a most important marketing strategy to publicize it is the image media-utilized publicity strategy. Among other movies, a trailer image that publicizes a film festival seems to have a most significant meaning in a film festival. It is because a trailer, which implicitly presents all the things of a film festival before opening, has the form of a preview as well as presents the symbolic nature of the film festival. The content and form of trailer images can give audience reason to get more deeply involved in the film festival. However, the public is unfamiliar with the trailer yet and nearly no studies on its marketing effects have been carried out so far. This study began with a question ‘how much influence audience’s attitudes toward a film festival trailer have upon their satisfaction and loyalty to the film festival?’ In order to examine hypotheses, a questionnaire survey of 350 visitors to Puchon International Fantastic Film Festival and Jecheon International Music & Film Festival was carried out and collected data were analyzed with regression analysis. Study findings of empirical analysis are as follows: First, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their satisfaction with the film festival. Second, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their loyalty to the film festival. Third, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their emotional loyalty to the film festival. Fourth, audience’s attitudes toward film festival trailer images had influence upon their behavioral loyalty to the film festival. Fifth, audience’s satisfaction with a film festival had influence upon their loyalty to it. Sixth, audience’s attitudes, satisfaction and loyalty to the above two film festivals were different. Based on the above study findings, this study presents following implications and suggestions: First, in order to increase audience’s loyalty to a film festival, it is necessary to carry out an individualized publicity of marketing in accordance with gender and regions. It is also necessary to work out a program that increases male audience’s participation and grope after a strategy that attracts people in the capital area. Second, it is necessary to give the publicity of the very trailer of a film festival to the public. In this regard, it is necessary to work out a strategy to actively publicize not only various movies, submitted and played in a film festival, but also the trailer of a film festival as a filmic work. Third, a trailer is seemingly a part of image media, and a trailer of a film festival is seemingly another filmic work. This suggests that the quality of a trailer is very important. In this vein, it is necessary to create conditions to produce a well-composed and well-organized trailer in a variety of forms. Fourth, it is necessary to concretely examine visitors to Puchon International Fantastic Film Festival and Jecheon International Music & Film Festival and then urgently work out an appropriate publicity strategy. The characteristic of audience must be analyzed in connection with the feature of a film festival and the characteristic of regions, and then an individualized marketing strategy must be worked out. Fifth, it is necessary to establish environment to contact with a well-made trailer diversely during the period of a film festival. It needs to play it not only in an opening ceremony or before presenting all the movies, but also in a few appropriate places in the festivity site, in order for visitors to contact and enjoy the trailer image. In conclusion, a trailer image of a film festival has influence upon audience’s satisfaction and loyalty to the festival. A film festival is an event for people in the region and for the regional development. In order to hold a successful film festival, it is necessary to work out a variety of publicity strategies of marketing. A trailer is one of publicity strategies and an important element to induce visitor’s participation in a film festival. In this vein, this study presented the necessity of groping after an effective strategy to publicize a trailer to visitors. From this aspect, study findings verified the fact that a trailer image played a role of marketing technique in publicizing a film festival and therefore would be basic data that providing help to the plan and production of a diverse and high-quality trailer. This study seems to be meaningful in that it is a first attempt to study on the influence of a trailer image from the aspect of a film festival marketing. The author hopes study findings provide a little help to the development of film festivals and image media industry.
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