본 연구는 전문무용수 직업전환의 문제인식을 총체적이고 다각적으로 분석 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 현재 S직업무용단의 무용수로 활동하고 있는 4명의 전문무용수들을 유목적표집 하여 질적 사례 연구를 실시하였으며, 심층면담, 문서수집, 그리고 서술적 설문조사 등을 통한 자료를 수집하였다. 전문무용수 직업전환 문제인식의 분석으로 전문무용수 환경, 정년인식, 직업전환 문제인식 3가지로 구분하였다. 본 연구의 분석 결과 및 해석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 전문무용수 환경요인에서 연구 참여자들은 전문무용수는 공연의 전문적인 지식과 기술은 늘어났지만 군무위주의 공연으로 정체성과 철학을 잃게 되며 기계적인 움직임과 수동적 무용수로 변질 될 수 있음을 알 수 있었다. 실패한 공연 후에는 S직업무용단 고령화문제를 질타 받는 경우가 있었음을 알 수 있었다. 1974년 이후 시설의 변화가 없었으며, 관리 인력의 부재로 무용수가 소품, 의상에 신경을 쓰게 되어 연습에 방해가 되는 것을 알 수 있었다. 둘째, 정년인식요인에서 예술노동조합의 가입여부로 참여자 4명중 2명은 가입하지 않았으며 한명은 가입 후 탈퇴한 것으로 알 수 있었다. 2016년 55세에서 60세로 정년은 늘어나게 될 것이다. 참여자들은 늘어난 정년에 대해 모두 긍정적인 생각을 갖고 있었으며, 고령무용수가 생겨나는 문제점은 현재 S직업무용단이 인력부족으로 어려움을 겪고 있는 것이 더 우선시 되어야 할 것이며 고령무용수는 전문무용수 본분에 맞도록 오디션과 트레이닝 등의 제도적인 방법이 실행되는 것을 기반하고 있어야 함을 알 수 있었다. 셋째, 직업전환 인식요인에서 참여자의 은퇴인식은 ...
본 연구는 전문무용수 직업전환의 문제인식을 총체적이고 다각적으로 분석 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 현재 S직업무용단의 무용수로 활동하고 있는 4명의 전문무용수들을 유목적표집 하여 질적 사례 연구를 실시하였으며, 심층면담, 문서수집, 그리고 서술적 설문조사 등을 통한 자료를 수집하였다. 전문무용수 직업전환 문제인식의 분석으로 전문무용수 환경, 정년인식, 직업전환 문제인식 3가지로 구분하였다. 본 연구의 분석 결과 및 해석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 전문무용수 환경요인에서 연구 참여자들은 전문무용수는 공연의 전문적인 지식과 기술은 늘어났지만 군무위주의 공연으로 정체성과 철학을 잃게 되며 기계적인 움직임과 수동적 무용수로 변질 될 수 있음을 알 수 있었다. 실패한 공연 후에는 S직업무용단 고령화문제를 질타 받는 경우가 있었음을 알 수 있었다. 1974년 이후 시설의 변화가 없었으며, 관리 인력의 부재로 무용수가 소품, 의상에 신경을 쓰게 되어 연습에 방해가 되는 것을 알 수 있었다. 둘째, 정년인식요인에서 예술노동조합의 가입여부로 참여자 4명중 2명은 가입하지 않았으며 한명은 가입 후 탈퇴한 것으로 알 수 있었다. 2016년 55세에서 60세로 정년은 늘어나게 될 것이다. 참여자들은 늘어난 정년에 대해 모두 긍정적인 생각을 갖고 있었으며, 고령무용수가 생겨나는 문제점은 현재 S직업무용단이 인력부족으로 어려움을 겪고 있는 것이 더 우선시 되어야 할 것이며 고령무용수는 전문무용수 본분에 맞도록 오디션과 트레이닝 등의 제도적인 방법이 실행되는 것을 기반하고 있어야 함을 알 수 있었다. 셋째, 직업전환 인식요인에서 참여자의 은퇴인식은 자기관리로 은퇴시기를 조절할 수 있으며, S직업무용단의 경우 부상으로 인한 체력적 한계가 있거나 노화로서 은퇴보다는 개인사정으로 인한 은퇴가 더 많은 것으로 알 수 있었다. 참여자들은 입단 당시 전문무용수 생활을 오랫동안 하지 않으려 생각하였지만 시간이 지나고 안정감을 찾게 되는 시점이 오면서 점차 직업전환의식이 희미해져 가는 것을 알 수 있었다. 직업전환 문제인식은 참여자 모두 인식하고 있지만 먼 미래의 일이거나 현재의 직업에 만족하면서 순응하고 싶은 마음이 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 전문무용수 직업전환의 문제인식을 총체적이고 다각적으로 분석 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 현재 S직업무용단의 무용수로 활동하고 있는 4명의 전문무용수들을 유목적표집 하여 질적 사례 연구를 실시하였으며, 심층면담, 문서수집, 그리고 서술적 설문조사 등을 통한 자료를 수집하였다. 전문무용수 직업전환 문제인식의 분석으로 전문무용수 환경, 정년인식, 직업전환 문제인식 3가지로 구분하였다. 본 연구의 분석 결과 및 해석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 전문무용수 환경요인에서 연구 참여자들은 전문무용수는 공연의 전문적인 지식과 기술은 늘어났지만 군무위주의 공연으로 정체성과 철학을 잃게 되며 기계적인 움직임과 수동적 무용수로 변질 될 수 있음을 알 수 있었다. 실패한 공연 후에는 S직업무용단 고령화문제를 질타 받는 경우가 있었음을 알 수 있었다. 1974년 이후 시설의 변화가 없었으며, 관리 인력의 부재로 무용수가 소품, 의상에 신경을 쓰게 되어 연습에 방해가 되는 것을 알 수 있었다. 둘째, 정년인식요인에서 예술노동조합의 가입여부로 참여자 4명중 2명은 가입하지 않았으며 한명은 가입 후 탈퇴한 것으로 알 수 있었다. 2016년 55세에서 60세로 정년은 늘어나게 될 것이다. 참여자들은 늘어난 정년에 대해 모두 긍정적인 생각을 갖고 있었으며, 고령무용수가 생겨나는 문제점은 현재 S직업무용단이 인력부족으로 어려움을 겪고 있는 것이 더 우선시 되어야 할 것이며 고령무용수는 전문무용수 본분에 맞도록 오디션과 트레이닝 등의 제도적인 방법이 실행되는 것을 기반하고 있어야 함을 알 수 있었다. 셋째, 직업전환 인식요인에서 참여자의 은퇴인식은 자기관리로 은퇴시기를 조절할 수 있으며, S직업무용단의 경우 부상으로 인한 체력적 한계가 있거나 노화로서 은퇴보다는 개인사정으로 인한 은퇴가 더 많은 것으로 알 수 있었다. 참여자들은 입단 당시 전문무용수 생활을 오랫동안 하지 않으려 생각하였지만 시간이 지나고 안정감을 찾게 되는 시점이 오면서 점차 직업전환의식이 희미해져 가는 것을 알 수 있었다. 직업전환 문제인식은 참여자 모두 인식하고 있지만 먼 미래의 일이거나 현재의 직업에 만족하면서 순응하고 싶은 마음이 있음을 알 수 있었다.
The aim of this study was to give comprehensive and diverse views on professional dancers' job changeover recognition. For this study, four active dancers from 'S' dance company had been sampled by purposeful sampling of qualitative case study and the data was collected by in-depth interviews, vario...
The aim of this study was to give comprehensive and diverse views on professional dancers' job changeover recognition. For this study, four active dancers from 'S' dance company had been sampled by purposeful sampling of qualitative case study and the data was collected by in-depth interviews, various documents, a narrative survey. The study was categorized by an analysis of environmental factor, age of retirement and recognition of career changeover. Study findings are as follows: First, as an environmental analysis the number of professional dancers has increased with better knowledge and technical advance while group dance centered performance deprived them of their identity and philosophy, and turn them into passive robot dancers. Several underperformances were denounced for its aged dancers of 'S' dance company. With no change of facilities after 1974 and lack of managers, dancers had no choice but managing themselves from A to Z including clothing and stage props. Second, as recognition of retirement two out of four participants were not in the labor union of art and one of them withdrew from the club. By 2016 the retirement age will extend from 55 to 60. All the participants had positive opinion on the expansion of retirement age and the problem with aged dancer puts more constraints especially on 'S' dance company since it is suffering lack of professional manpower. To solve this professional dancers should be supported by institutional tools such as training and audition for doing professionals duty. Third, as a recognition of career changeover factor participants themselves can actually control their retirement age by self management and for 'S' dance company's case retirement is more due to personal issues than their age or weakened stamina caused by injuries. The participants were at first didn't consider to pursue their profession as their entire career history but their recognition of career shift was moving out of their mind over time as they feel secured with their job. It is well shown here that all the participants recognize the need for career changeover but more of problem in the future at the same time and they want to adapt themselves to their current profession.
The aim of this study was to give comprehensive and diverse views on professional dancers' job changeover recognition. For this study, four active dancers from 'S' dance company had been sampled by purposeful sampling of qualitative case study and the data was collected by in-depth interviews, various documents, a narrative survey. The study was categorized by an analysis of environmental factor, age of retirement and recognition of career changeover. Study findings are as follows: First, as an environmental analysis the number of professional dancers has increased with better knowledge and technical advance while group dance centered performance deprived them of their identity and philosophy, and turn them into passive robot dancers. Several underperformances were denounced for its aged dancers of 'S' dance company. With no change of facilities after 1974 and lack of managers, dancers had no choice but managing themselves from A to Z including clothing and stage props. Second, as recognition of retirement two out of four participants were not in the labor union of art and one of them withdrew from the club. By 2016 the retirement age will extend from 55 to 60. All the participants had positive opinion on the expansion of retirement age and the problem with aged dancer puts more constraints especially on 'S' dance company since it is suffering lack of professional manpower. To solve this professional dancers should be supported by institutional tools such as training and audition for doing professionals duty. Third, as a recognition of career changeover factor participants themselves can actually control their retirement age by self management and for 'S' dance company's case retirement is more due to personal issues than their age or weakened stamina caused by injuries. The participants were at first didn't consider to pursue their profession as their entire career history but their recognition of career shift was moving out of their mind over time as they feel secured with their job. It is well shown here that all the participants recognize the need for career changeover but more of problem in the future at the same time and they want to adapt themselves to their current profession.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.