본 연구는 청소년방과후아카데미의 원활한 사업 운영을 위해 직접적으로 사업 운영에 영향이 있는 운영실무자들을 대상으로 사업의 정책, 사업 운영방법, 평가 및 운영지원 등에 대한 인식을 확인해보고, 일반적인 특성을 중심으로 차이를 분석하여 사업의 활성화를 위한 방안을 모색해 보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 17개 지역 67개소 운영기관의 방과후아카데미 운영실무자(PM, SM) 133명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 133부의 자료는 ...
본 연구는 청소년방과후아카데미의 원활한 사업 운영을 위해 직접적으로 사업 운영에 영향이 있는 운영실무자들을 대상으로 사업의 정책, 사업 운영방법, 평가 및 운영지원 등에 대한 인식을 확인해보고, 일반적인 특성을 중심으로 차이를 분석하여 사업의 활성화를 위한 방안을 모색해 보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 17개 지역 67개소 운영기관의 방과후아카데미 운영실무자(PM, SM) 133명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 133부의 자료는 빈도분석과 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 일원배치 분산분석을 실시하였으며, 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사업이 정책목표에 맞게 잘 운영이 되고 있음을 확인할 수 있었으며, 사업이 정책목표에 보다 더 도달하기 위하여 본 연구의 결과들을 통해 문제를 파악하고 활성화 방안을 모색하는 등 다양한 노력들이 필요할 것이다. 둘째, 지역사회와의 관계는 전반적으로 원활하지 않았는데, 사업의 원활한 운영을 위해서 지역사회와의 관계는 중요한 요인이다. 이에 정부-지자체 간의 사업에 대한 원활한 소통구조가 마련되어야 할 것이며, 유사사업 간의 협력체계를 지자체가 중심이 되어 구축하는 등 효율적인 방과후 서비스를 제공하기 위해서 지역 내에서 노력해야 할 것이다. 또한 실무자들을 대상으로 지역사회와의 원활한 관계 및 연계를 위해 사례들을 공유하고 교육함으로써 서로 노력해야 할 것이다. 셋째, 사업운영방법에 대한 실무자들의 인식은 기존 연구에서 조사한 내용과 일부 반복되는 결과가 도출되었다. 이에 새로운 활성화 방안보다는 기존 틀에서 운영의 어려움을 최소화하기 위한 방안을 모색해보면, 사업 실시 전 지역조사(대상 청소년 수요, 유사사업 운영 현황, 학교 및 유관기관과의 관계, 지역사회 내 연계 프로그램 현황 등)를 통하여 계획을 수립할 수 있도록 사전 컨설팅 시스템을 도입하는 등 체계화 시킨다면, 운영시작과 함께 빠른 시일 내로 안정적인 사업운영을 할 수 있을 것이다. 또한 실무자들의 처우개선을 위하여 정부차원의 인센티브를 제공하여 지자체 및 운영기관에서 노력할 수 있도록 다양한 방법을 모색해야 할 것이다. 넷째, 원활한 사업 운영을 위해 실시되고 있는 평가에 대한 인식이 전반적으로 좋지 않았으며, 실무자들의 인식을 개선할 수 있도록 평가준비를 최소화하고 보다 더 신뢰할 수 있는 체계를 구축하여야 할 것이다. 또한 신규 운영기관의 사전․사후 컨설팅을 통해 사업 초기에 안정화 시키는 것이 무엇보다도 중요할 것이며, 평가위원 간의 의견 차이를 좁히기 위한 의견공유의 장을 마련하는 등의 지속적인 노력이 필요할 것이다. 다섯째, 현장의 원활한 운영을 위하여 운영되고 있는 지원단은 현장의 의견을 전달하는 전달체계로서의 역할을 현장에서는 무엇보다도 원하고 있으며, 이를 위해서 사업 중심으로 운영되고 있는 지원단 내부 체계의 변화가 필요하며, 전문 인력 확충 또한 요구된다. 마지막으로 전반적인 결과들을 종합해보면, 지역사회와의 관계와 운영인력 사업평가 및 운영지원에 대한 실무자들의 인식이 좋은 편은 아니었으며, 이들의 인식을 개선하고 사업을 보다 더 활성화하기 위하여 본 연구에서 제시한 다양한 방안이 마련되어야 할 것이다. 또한 일반적인 특성 중 청소년 접근과 운영기관의 운영방식이 비교적 많은 조사항목에서 차이를 나타냈는데, 이들의 차이를 최소화하는 것 또한 사업이 활성화될 수 있는 방안이라고 생각한다. 무엇보다도 참여 청소년들에게 질 좋고 다양한 서비스를 제공하기 위해서는 운영실무자들의 안정된 근무환경 조성이 시급하며, 정책적으로 안정화될 수 있도록 정부와 지자체 그리고 운영기관, 운영실무자도 현장에서 사업의 원활한 운영을 위해 노력해야 할 것이다.
본 연구는 청소년방과후아카데미의 원활한 사업 운영을 위해 직접적으로 사업 운영에 영향이 있는 운영실무자들을 대상으로 사업의 정책, 사업 운영방법, 평가 및 운영지원 등에 대한 인식을 확인해보고, 일반적인 특성을 중심으로 차이를 분석하여 사업의 활성화를 위한 방안을 모색해 보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 17개 지역 67개소 운영기관의 방과후아카데미 운영실무자(PM, SM) 133명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 133부의 자료는 빈도분석과 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 일원배치 분산분석을 실시하였으며, 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사업이 정책목표에 맞게 잘 운영이 되고 있음을 확인할 수 있었으며, 사업이 정책목표에 보다 더 도달하기 위하여 본 연구의 결과들을 통해 문제를 파악하고 활성화 방안을 모색하는 등 다양한 노력들이 필요할 것이다. 둘째, 지역사회와의 관계는 전반적으로 원활하지 않았는데, 사업의 원활한 운영을 위해서 지역사회와의 관계는 중요한 요인이다. 이에 정부-지자체 간의 사업에 대한 원활한 소통구조가 마련되어야 할 것이며, 유사사업 간의 협력체계를 지자체가 중심이 되어 구축하는 등 효율적인 방과후 서비스를 제공하기 위해서 지역 내에서 노력해야 할 것이다. 또한 실무자들을 대상으로 지역사회와의 원활한 관계 및 연계를 위해 사례들을 공유하고 교육함으로써 서로 노력해야 할 것이다. 셋째, 사업운영방법에 대한 실무자들의 인식은 기존 연구에서 조사한 내용과 일부 반복되는 결과가 도출되었다. 이에 새로운 활성화 방안보다는 기존 틀에서 운영의 어려움을 최소화하기 위한 방안을 모색해보면, 사업 실시 전 지역조사(대상 청소년 수요, 유사사업 운영 현황, 학교 및 유관기관과의 관계, 지역사회 내 연계 프로그램 현황 등)를 통하여 계획을 수립할 수 있도록 사전 컨설팅 시스템을 도입하는 등 체계화 시킨다면, 운영시작과 함께 빠른 시일 내로 안정적인 사업운영을 할 수 있을 것이다. 또한 실무자들의 처우개선을 위하여 정부차원의 인센티브를 제공하여 지자체 및 운영기관에서 노력할 수 있도록 다양한 방법을 모색해야 할 것이다. 넷째, 원활한 사업 운영을 위해 실시되고 있는 평가에 대한 인식이 전반적으로 좋지 않았으며, 실무자들의 인식을 개선할 수 있도록 평가준비를 최소화하고 보다 더 신뢰할 수 있는 체계를 구축하여야 할 것이다. 또한 신규 운영기관의 사전․사후 컨설팅을 통해 사업 초기에 안정화 시키는 것이 무엇보다도 중요할 것이며, 평가위원 간의 의견 차이를 좁히기 위한 의견공유의 장을 마련하는 등의 지속적인 노력이 필요할 것이다. 다섯째, 현장의 원활한 운영을 위하여 운영되고 있는 지원단은 현장의 의견을 전달하는 전달체계로서의 역할을 현장에서는 무엇보다도 원하고 있으며, 이를 위해서 사업 중심으로 운영되고 있는 지원단 내부 체계의 변화가 필요하며, 전문 인력 확충 또한 요구된다. 마지막으로 전반적인 결과들을 종합해보면, 지역사회와의 관계와 운영인력 사업평가 및 운영지원에 대한 실무자들의 인식이 좋은 편은 아니었으며, 이들의 인식을 개선하고 사업을 보다 더 활성화하기 위하여 본 연구에서 제시한 다양한 방안이 마련되어야 할 것이다. 또한 일반적인 특성 중 청소년 접근과 운영기관의 운영방식이 비교적 많은 조사항목에서 차이를 나타냈는데, 이들의 차이를 최소화하는 것 또한 사업이 활성화될 수 있는 방안이라고 생각한다. 무엇보다도 참여 청소년들에게 질 좋고 다양한 서비스를 제공하기 위해서는 운영실무자들의 안정된 근무환경 조성이 시급하며, 정책적으로 안정화될 수 있도록 정부와 지자체 그리고 운영기관, 운영실무자도 현장에서 사업의 원활한 운영을 위해 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study is to find a way to vitalize a youth academy project by surveying perception of the project policy, management method, evaluation and management support, targeting management staffs that have a direct influence on business operation for the smooth project operation and by a...
The purpose of this study is to find a way to vitalize a youth academy project by surveying perception of the project policy, management method, evaluation and management support, targeting management staffs that have a direct influence on business operation for the smooth project operation and by analyzing differences focusing on general characteristics. To achieve this purpose, the questionnaire survey was carried out targeting 133 management staffs(PM, SM) of after school academy from 67 operating agencies in 17 regions. 133 collected copies of data are the results of one-way variance analysis to verify the difference between frequency analysis and groups. The results of the study are as follows: First, the fact that the project is run in accordance with policy goals is verified. To reach goals of the project, a lot of efforts including grasping problems and looking for ways to vitalize it will be needed from the results of the study. Second, overall relation with a local community is not smooth. However, the relation with the local community is an important factor for the smooth project operation. Therefore, harmonious communication structure between the government and local government should be created. Local governments would need to make efforts including local government centered cooperation system between similar businesses to provide efficient after school services. Moreover, hands-on staffs will need to try to share instances and educate each other for the harmonious relation and ties with local communities. Third, the perception of hands-on staff on project management process showed some repeated results same as the previous study. Therefore, looking for ways to minimize difficulty during the operation in the existing frame rather than finding a new vitalizing method will be needed. If the project becomes systematized by introducing early consulting system to make a plan with local survey including target youth demand, current situation of similar project operation, relation with school and related organizations and the present situation of connected programs in a local community before the project starts, it will be able to operate a stable project from the beginning. In addition, the government level of incentives should be provided so that the local governments and operating organization can make more efforts for the better treatment to the staffs. Fourth, the perception on evaluation that is carried out for the good project operation is not good in overall. Preparing evaluation should be minimized and more reliable system needs to be created to improve perception of hands-on staffs. Moreover, stabilizing new organization through before and after consulting at the beginning is critically important. Constant efforts including creating an atmosphere to share opinions and reduce different opinions among evaluation committees are necessary. Fifth, support group that is created for the good operation in the field is required to have a role of conveying opinions from the field above all. Therefore, support group system that is run, focusing on the business needs to change its inner system and have professional personnel. Lastly, perceptions of staff on relation with local communities, operating personnel project evaluation and support are not quite good as overall results. Therefore, various methods suggested in this study should be prepared to improve their perceptions and vitalize the project. In addition, youth access and operation process of the operating organizations in general characteristics showed a lot of difference comparatively in survey items. I believe that minimizing the difference would be the way to vitalize the project. Most of all, stable work environment for management staffs should be created immediately to provide participating youth with various quality services. The government, local governments, operating organizations and management staffs should make an effort to stabilize the policy for the better business operation as well.
The purpose of this study is to find a way to vitalize a youth academy project by surveying perception of the project policy, management method, evaluation and management support, targeting management staffs that have a direct influence on business operation for the smooth project operation and by analyzing differences focusing on general characteristics. To achieve this purpose, the questionnaire survey was carried out targeting 133 management staffs(PM, SM) of after school academy from 67 operating agencies in 17 regions. 133 collected copies of data are the results of one-way variance analysis to verify the difference between frequency analysis and groups. The results of the study are as follows: First, the fact that the project is run in accordance with policy goals is verified. To reach goals of the project, a lot of efforts including grasping problems and looking for ways to vitalize it will be needed from the results of the study. Second, overall relation with a local community is not smooth. However, the relation with the local community is an important factor for the smooth project operation. Therefore, harmonious communication structure between the government and local government should be created. Local governments would need to make efforts including local government centered cooperation system between similar businesses to provide efficient after school services. Moreover, hands-on staffs will need to try to share instances and educate each other for the harmonious relation and ties with local communities. Third, the perception of hands-on staff on project management process showed some repeated results same as the previous study. Therefore, looking for ways to minimize difficulty during the operation in the existing frame rather than finding a new vitalizing method will be needed. If the project becomes systematized by introducing early consulting system to make a plan with local survey including target youth demand, current situation of similar project operation, relation with school and related organizations and the present situation of connected programs in a local community before the project starts, it will be able to operate a stable project from the beginning. In addition, the government level of incentives should be provided so that the local governments and operating organization can make more efforts for the better treatment to the staffs. Fourth, the perception on evaluation that is carried out for the good project operation is not good in overall. Preparing evaluation should be minimized and more reliable system needs to be created to improve perception of hands-on staffs. Moreover, stabilizing new organization through before and after consulting at the beginning is critically important. Constant efforts including creating an atmosphere to share opinions and reduce different opinions among evaluation committees are necessary. Fifth, support group that is created for the good operation in the field is required to have a role of conveying opinions from the field above all. Therefore, support group system that is run, focusing on the business needs to change its inner system and have professional personnel. Lastly, perceptions of staff on relation with local communities, operating personnel project evaluation and support are not quite good as overall results. Therefore, various methods suggested in this study should be prepared to improve their perceptions and vitalize the project. In addition, youth access and operation process of the operating organizations in general characteristics showed a lot of difference comparatively in survey items. I believe that minimizing the difference would be the way to vitalize the project. Most of all, stable work environment for management staffs should be created immediately to provide participating youth with various quality services. The government, local governments, operating organizations and management staffs should make an effort to stabilize the policy for the better business operation as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.