이 연구는 음악교육에서 강조되는 미적 경험에 대한 연구의 필요성에 따라 존 듀이 미적 경험이 음악교육에 함의하는 바를 논의하는 것을 목적으로 한다. 듀이는 프래그머티즘의 완성자로서 철학․논리학․윤리학․심리학․사회교육 등의 다방면에서 그의 독특한 경험주의를 발전시켰다. 그런데 그는 철학 발전의 후기에 와서, ‘미적 경험’의 예술철학을 논의하였다. 이것은 철학의 주요 문제들을 미적 경험으로 해결하려는 시도였다. 이러한 까닭에, 듀이에게 예술은 단순한 향유 수단이 아니라 유기체와 세계, 그리고 형이상학적 작용을 모두 아우르는 철학적 대상이 된다. 그러나 무엇보다 주목할 만한 것은, 듀이가 예술을 물리적인 대상물로서가 아니라 대상물과의 직접적인 만남 그 자체의 경험으로 간주한다는 것이다. 이러한 듀이의 견해는 한편으로 기존의 음악 개념과 지식 체계를 거부하는 해체주의적인 성격을 지니지만, 미적 경험을 중시하는 음악교육에 새로운 미적 관점과 내용을 위한 함의를 제공한다. 그래서 듀이의 미적 경험은 음악교육철학의 문제 뿐 아니라 음악 직접성, 그리고 음악교육 실천을 위한 주요 탐구 과제가 된다. 듀이 미적 경험의 기초 개념은 그의 형이상학적 ...
이 연구는 음악교육에서 강조되는 미적 경험에 대한 연구의 필요성에 따라 존 듀이 미적 경험이 음악교육에 함의하는 바를 논의하는 것을 목적으로 한다. 듀이는 프래그머티즘의 완성자로서 철학․논리학․윤리학․심리학․사회교육 등의 다방면에서 그의 독특한 경험주의를 발전시켰다. 그런데 그는 철학 발전의 후기에 와서, ‘미적 경험’의 예술철학을 논의하였다. 이것은 철학의 주요 문제들을 미적 경험으로 해결하려는 시도였다. 이러한 까닭에, 듀이에게 예술은 단순한 향유 수단이 아니라 유기체와 세계, 그리고 형이상학적 작용을 모두 아우르는 철학적 대상이 된다. 그러나 무엇보다 주목할 만한 것은, 듀이가 예술을 물리적인 대상물로서가 아니라 대상물과의 직접적인 만남 그 자체의 경험으로 간주한다는 것이다. 이러한 듀이의 견해는 한편으로 기존의 음악 개념과 지식 체계를 거부하는 해체주의적인 성격을 지니지만, 미적 경험을 중시하는 음악교육에 새로운 미적 관점과 내용을 위한 함의를 제공한다. 그래서 듀이의 미적 경험은 음악교육철학의 문제 뿐 아니라 음악 직접성, 그리고 음악교육 실천을 위한 주요 탐구 과제가 된다. 듀이 미적 경험의 기초 개념은 그의 형이상학적 자연주의 범주에서 가능한 유기체성, 질성, 그리고 상호교류작용 등이다. 유기체성은 살아있음을 드러내는 것으로 음악 발생의 모태가 됨과 동시에 유기체의 성장을 가능하게 하는 동인이 된다. 질성은 자연 세계의 속성을 드러내는 기초적이고도 침투적인 성질로서 음악을 가능하게 하는 동시에 상황, 직관, 연상과 연결되는 질적 사유를 가능하게 하는 동인이 된다. 그리고 상호교류작용은 자연의 특성인 안정성과 불안정성을 드러내는 과정에서 변화를 일으키는 ‘사건들의 사건’으로 자연 세계의 특성을 드러내는 것이 된다. 이러한 기초 개념은 ‘경험으로서의 음악’이라는 음악 존재론적 정위를 가능하게 한다. 듀이의 관점에서 미적 경험으로서의 음악은 다음과 같은 특징을 드러낸다. 첫째, 음악의 의미 발생은 음악 세계의 질성과의 직접적인 만남으로서만 이루어진다. 곧 음악은 경험 밖의 대상으로서의 음악 생산물이 아니라 음악 생산물이 경험 안에서 행해지는 활동인 음악작품인 것이다. 그래서 음악은 직접적이고 강렬하며 실제적인 질적 의미를 지닌다. 이러한 미적 음악의 의미는 개인이 기존에 축적하고 있는 경험의 정도와 미적 상황에 따라 달리 형성된다. 둘째, 음악의 미적 리듬은 유기체가 자연과의 생명 에너지 교류의 장에서 발생하는 유기적 에너지들의 리듬을 인위적으로 조작한 것이다. 곧 미적 리듬은 자연의 안정적인 것과 불안정적인 것과의 연속성을 드러내는 것으로 유기체와 세계와의 만남에서 나타나는 에너지들의 연속성, 보존, 긴장과 기대들로 구성되는 것이다. 이 가운데 유기체는 미적 음악경험에서 우주의 질서와 조화의 일체를 이루는 미적 황홀을 경험할 수 있다. 셋째, 음악의 형식과 본체는 유기체가 음악과의 질적인 상호교류작용에서 획득하는 새롭고도 뚜렷한 의미를 형성하는 것과 관계된다. 그래서 음악의 형식은 의미가 알려지도록 만들어지는 방식이 되고, 음악의 본체는 음악 형식에 의해 알려지도록 만들어진 새롭고 강화된 의미 그 자체이다. 이 둘은 항상 맞물려 있고, 생명 에너지들의 유기화를 조건으로 한다. 그러므로 미적 경험으로서의 음악의 형식이나 본체는 지적인 음악 구조나 체계를 일컫는 것보다 넓은 의미를 지닌다. 넷째, 음악표현 활동은 충동에서 출발하여 질서와 통일성을 갖추게 하는 재창조의 과정이다. 이러한 음악표현 활동에서는 수렴적 완성인 하나의 경험을 나타내는 수단과 목적의 상호 침투가 이루어진다. 이 음악표현 활동은 표현매체를 필요로 한다. 그리고 음악표현 대상은 음악 의미들을 새롭게 지각하도록 일깨우는 것으로 재현 및 연상과 연관된다. 이러한 관점에서 볼 때, 듀이의 미적 경험이 음악교육상의 의미와 가치의 외연 확대와 내적 강화에 작용할 수 있는 ‘미적 경험으로서의 음악교육’은 다음과 같이 제시된다. 첫째, 음악경험은 음악경험의 질적 성격이 어떤 형태로 구조화되었을 때 드러나는 지배적이고도 결정적인 경험이다. 그래서 음악경험의 본질은 수렴적 완성, 상황적 통일체, 미적 성질을 소유한, 하나의 종결적, 정서적 완전체와 통일체, 경험의 조직화를 이끄는 조정력을 지닌, 그리고 선의 실천의 경험으로 드러난다. 이러한 미적 음악경험의 본질은 음악교육활동에서 충족되어야 할 미적 조건으로, 음악교육 활동의 실천적 목표와 내용 선정의 기준을 제시한다. 둘째, 음악경험의 의미화는 인간 유기체가 자연의 생명 에너지들을 질서화 시키고 통일시키는 차원이다. 물론, 이러한 의미화는 유기체의 생명력을 확충하는 의미들로 채워져 있는 일상(日常)에서 이루어진다. 그래서 일상은 유기체의 생명력을 확충하는 음악의 의미심장한 요소와 기능 수행의 장(場)이 된다. 그리고 유기체 인간의 음악 의미 획득과 확장은 유기체가 지니고 있는 센스에 기초한다. 센스는 음악경험의 직접성, 음악 상황의 지배성 내지 음악적 사유의 일차성으로 음악적 의미를 생성하고, 강화하는 중요한 인지 능력이 된다. 이러한 음악경험의 의미화는 음악의 생활화를 위한 근거를 마련하고, 센스에 의한 미적 의미의 층 형성이 음악교육의 일차적 목표가 됨을 제시한다. 셋째, 음악경험의 조직화는 유기체와 음악 세계와의 어떤 만남을 미적 경험으로 이끌어 내는 과정이다. 이것은 하나의 경험 조건이 되는 것들을 선택하고, 조직하여 유기적 에너지들을 하나의 의미로 들추어낸다. 그래서 음악경험의 조직화는 인간 유기체로 하여금 그들의 생명력을 확충하고, 질적으로 풍족한 삶을 영위하게 하는 자리가 된다. 미적 정서는 이러한 음악경험의 조직화에 중요한 인자로 작용한다. 이 음악경험 조직화의 단계는 첫인상 출현, 상호교류작용에 의한 변이, 질서와 통일성의 형성, 미적 리듬 획득의 단계로 발전한다. 이는 미적 리듬의 획득 과정을 보여주는 것으로 미적 경험을 위한 교수-학습의 지도 단계를 보여준다. 넷째, 음악 상상은 음악으로서 의미 충만한 미적 사건의 수렴적 완성으로의 발전에 방해가 되는 혼란스러운 힘들로부터의 해방이다. 즉, 음악의 모든 질료의 구성요소를 통일시키는 것으로 산만한 상황들을 질서정연하고, 통일된 전체로 만드는 힘이다. 이러한 음악 상상은 과거로부터의 문명을 함축하고 있는 음악을 통해 현재의 경험을 확장시키고, 동시에 일상에서 충만한 의미를 획득하는 인간 상호간의 유기적 의사소통을 가능하게 한다. 그래서 이것은 미적 경험으로서의 음악교육에서 불러일으킬 수 있는 음악 상상이 어떤 유형인지, 그리고 어떤 기능을 하는지를 보여준다. 그리고 미적 경험으로서의 음악적 성장은 인간의 유기체적 특성에 근거하여 충동, 습관, 지력으로 발달한다. 이러한 발달은 경험의 재구성이라는 경험이론에 근거하고, 계속성과 상호교류작용 원리의 통제를 받는다. 이러한 음악적 성장은 궁극적으로는 자연성과의 통합을 지향한다. 이는 미적 경험으로서의 음악교육의 가치를 드러내는 것으로 학교 음악교육의 주된 목적이 학생들의 음악기능 습득에 있는 것이 아니라, 음악 미적 질의 경험과 미적 의미 획득에 있음을 보여준다. 결론적으로 존 듀이 미적 경험은 음악을 미적 경험으로 정의 가능하게 하고, 음악과 일상과의 연속성을 회복시킴으로써 음악교육의 가치론적 특징을 지닌다. 그것은 음악과 직접적인 만남의 사건으로서 음악이 함유하고 있는 질성과 유기적 생명 에너지를 경험하는, 즉 우주의 질서와 통일성을 획득하는 음악 자연화이다. 따라서 인간의 유기체성이 자연의 최고 미적 상태와 완전한 일체를 이루는 경험을 뜻하는 점에서, 그리고 이러한 미적 경험으로 인간 유기체가 그들의 생명력을 확충하고 삶의 질적인 면을 풍족하게 한다는 점에서, 듀이의 미적 경험은 학교 음악교육의 목표 설정과 내용 선정의 실천적 방법 선택에서 중심 개념이 되어야 할 것이다.
이 연구는 음악교육에서 강조되는 미적 경험에 대한 연구의 필요성에 따라 존 듀이 미적 경험이 음악교육에 함의하는 바를 논의하는 것을 목적으로 한다. 듀이는 프래그머티즘의 완성자로서 철학․논리학․윤리학․심리학․사회교육 등의 다방면에서 그의 독특한 경험주의를 발전시켰다. 그런데 그는 철학 발전의 후기에 와서, ‘미적 경험’의 예술철학을 논의하였다. 이것은 철학의 주요 문제들을 미적 경험으로 해결하려는 시도였다. 이러한 까닭에, 듀이에게 예술은 단순한 향유 수단이 아니라 유기체와 세계, 그리고 형이상학적 작용을 모두 아우르는 철학적 대상이 된다. 그러나 무엇보다 주목할 만한 것은, 듀이가 예술을 물리적인 대상물로서가 아니라 대상물과의 직접적인 만남 그 자체의 경험으로 간주한다는 것이다. 이러한 듀이의 견해는 한편으로 기존의 음악 개념과 지식 체계를 거부하는 해체주의적인 성격을 지니지만, 미적 경험을 중시하는 음악교육에 새로운 미적 관점과 내용을 위한 함의를 제공한다. 그래서 듀이의 미적 경험은 음악교육철학의 문제 뿐 아니라 음악 직접성, 그리고 음악교육 실천을 위한 주요 탐구 과제가 된다. 듀이 미적 경험의 기초 개념은 그의 형이상학적 자연주의 범주에서 가능한 유기체성, 질성, 그리고 상호교류작용 등이다. 유기체성은 살아있음을 드러내는 것으로 음악 발생의 모태가 됨과 동시에 유기체의 성장을 가능하게 하는 동인이 된다. 질성은 자연 세계의 속성을 드러내는 기초적이고도 침투적인 성질로서 음악을 가능하게 하는 동시에 상황, 직관, 연상과 연결되는 질적 사유를 가능하게 하는 동인이 된다. 그리고 상호교류작용은 자연의 특성인 안정성과 불안정성을 드러내는 과정에서 변화를 일으키는 ‘사건들의 사건’으로 자연 세계의 특성을 드러내는 것이 된다. 이러한 기초 개념은 ‘경험으로서의 음악’이라는 음악 존재론적 정위를 가능하게 한다. 듀이의 관점에서 미적 경험으로서의 음악은 다음과 같은 특징을 드러낸다. 첫째, 음악의 의미 발생은 음악 세계의 질성과의 직접적인 만남으로서만 이루어진다. 곧 음악은 경험 밖의 대상으로서의 음악 생산물이 아니라 음악 생산물이 경험 안에서 행해지는 활동인 음악작품인 것이다. 그래서 음악은 직접적이고 강렬하며 실제적인 질적 의미를 지닌다. 이러한 미적 음악의 의미는 개인이 기존에 축적하고 있는 경험의 정도와 미적 상황에 따라 달리 형성된다. 둘째, 음악의 미적 리듬은 유기체가 자연과의 생명 에너지 교류의 장에서 발생하는 유기적 에너지들의 리듬을 인위적으로 조작한 것이다. 곧 미적 리듬은 자연의 안정적인 것과 불안정적인 것과의 연속성을 드러내는 것으로 유기체와 세계와의 만남에서 나타나는 에너지들의 연속성, 보존, 긴장과 기대들로 구성되는 것이다. 이 가운데 유기체는 미적 음악경험에서 우주의 질서와 조화의 일체를 이루는 미적 황홀을 경험할 수 있다. 셋째, 음악의 형식과 본체는 유기체가 음악과의 질적인 상호교류작용에서 획득하는 새롭고도 뚜렷한 의미를 형성하는 것과 관계된다. 그래서 음악의 형식은 의미가 알려지도록 만들어지는 방식이 되고, 음악의 본체는 음악 형식에 의해 알려지도록 만들어진 새롭고 강화된 의미 그 자체이다. 이 둘은 항상 맞물려 있고, 생명 에너지들의 유기화를 조건으로 한다. 그러므로 미적 경험으로서의 음악의 형식이나 본체는 지적인 음악 구조나 체계를 일컫는 것보다 넓은 의미를 지닌다. 넷째, 음악표현 활동은 충동에서 출발하여 질서와 통일성을 갖추게 하는 재창조의 과정이다. 이러한 음악표현 활동에서는 수렴적 완성인 하나의 경험을 나타내는 수단과 목적의 상호 침투가 이루어진다. 이 음악표현 활동은 표현매체를 필요로 한다. 그리고 음악표현 대상은 음악 의미들을 새롭게 지각하도록 일깨우는 것으로 재현 및 연상과 연관된다. 이러한 관점에서 볼 때, 듀이의 미적 경험이 음악교육상의 의미와 가치의 외연 확대와 내적 강화에 작용할 수 있는 ‘미적 경험으로서의 음악교육’은 다음과 같이 제시된다. 첫째, 음악경험은 음악경험의 질적 성격이 어떤 형태로 구조화되었을 때 드러나는 지배적이고도 결정적인 경험이다. 그래서 음악경험의 본질은 수렴적 완성, 상황적 통일체, 미적 성질을 소유한, 하나의 종결적, 정서적 완전체와 통일체, 경험의 조직화를 이끄는 조정력을 지닌, 그리고 선의 실천의 경험으로 드러난다. 이러한 미적 음악경험의 본질은 음악교육활동에서 충족되어야 할 미적 조건으로, 음악교육 활동의 실천적 목표와 내용 선정의 기준을 제시한다. 둘째, 음악경험의 의미화는 인간 유기체가 자연의 생명 에너지들을 질서화 시키고 통일시키는 차원이다. 물론, 이러한 의미화는 유기체의 생명력을 확충하는 의미들로 채워져 있는 일상(日常)에서 이루어진다. 그래서 일상은 유기체의 생명력을 확충하는 음악의 의미심장한 요소와 기능 수행의 장(場)이 된다. 그리고 유기체 인간의 음악 의미 획득과 확장은 유기체가 지니고 있는 센스에 기초한다. 센스는 음악경험의 직접성, 음악 상황의 지배성 내지 음악적 사유의 일차성으로 음악적 의미를 생성하고, 강화하는 중요한 인지 능력이 된다. 이러한 음악경험의 의미화는 음악의 생활화를 위한 근거를 마련하고, 센스에 의한 미적 의미의 층 형성이 음악교육의 일차적 목표가 됨을 제시한다. 셋째, 음악경험의 조직화는 유기체와 음악 세계와의 어떤 만남을 미적 경험으로 이끌어 내는 과정이다. 이것은 하나의 경험 조건이 되는 것들을 선택하고, 조직하여 유기적 에너지들을 하나의 의미로 들추어낸다. 그래서 음악경험의 조직화는 인간 유기체로 하여금 그들의 생명력을 확충하고, 질적으로 풍족한 삶을 영위하게 하는 자리가 된다. 미적 정서는 이러한 음악경험의 조직화에 중요한 인자로 작용한다. 이 음악경험 조직화의 단계는 첫인상 출현, 상호교류작용에 의한 변이, 질서와 통일성의 형성, 미적 리듬 획득의 단계로 발전한다. 이는 미적 리듬의 획득 과정을 보여주는 것으로 미적 경험을 위한 교수-학습의 지도 단계를 보여준다. 넷째, 음악 상상은 음악으로서 의미 충만한 미적 사건의 수렴적 완성으로의 발전에 방해가 되는 혼란스러운 힘들로부터의 해방이다. 즉, 음악의 모든 질료의 구성요소를 통일시키는 것으로 산만한 상황들을 질서정연하고, 통일된 전체로 만드는 힘이다. 이러한 음악 상상은 과거로부터의 문명을 함축하고 있는 음악을 통해 현재의 경험을 확장시키고, 동시에 일상에서 충만한 의미를 획득하는 인간 상호간의 유기적 의사소통을 가능하게 한다. 그래서 이것은 미적 경험으로서의 음악교육에서 불러일으킬 수 있는 음악 상상이 어떤 유형인지, 그리고 어떤 기능을 하는지를 보여준다. 그리고 미적 경험으로서의 음악적 성장은 인간의 유기체적 특성에 근거하여 충동, 습관, 지력으로 발달한다. 이러한 발달은 경험의 재구성이라는 경험이론에 근거하고, 계속성과 상호교류작용 원리의 통제를 받는다. 이러한 음악적 성장은 궁극적으로는 자연성과의 통합을 지향한다. 이는 미적 경험으로서의 음악교육의 가치를 드러내는 것으로 학교 음악교육의 주된 목적이 학생들의 음악기능 습득에 있는 것이 아니라, 음악 미적 질의 경험과 미적 의미 획득에 있음을 보여준다. 결론적으로 존 듀이 미적 경험은 음악을 미적 경험으로 정의 가능하게 하고, 음악과 일상과의 연속성을 회복시킴으로써 음악교육의 가치론적 특징을 지닌다. 그것은 음악과 직접적인 만남의 사건으로서 음악이 함유하고 있는 질성과 유기적 생명 에너지를 경험하는, 즉 우주의 질서와 통일성을 획득하는 음악 자연화이다. 따라서 인간의 유기체성이 자연의 최고 미적 상태와 완전한 일체를 이루는 경험을 뜻하는 점에서, 그리고 이러한 미적 경험으로 인간 유기체가 그들의 생명력을 확충하고 삶의 질적인 면을 풍족하게 한다는 점에서, 듀이의 미적 경험은 학교 음악교육의 목표 설정과 내용 선정의 실천적 방법 선택에서 중심 개념이 되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to argue the implications of John Dewey's aesthetic experience for music education in accordance with the necessity of studying about aesthetic experience which is emphasized in music education. As a completer of pragmatism, John Dewey developed his unique naturalist...
The purpose of this study is to argue the implications of John Dewey's aesthetic experience for music education in accordance with the necessity of studying about aesthetic experience which is emphasized in music education. As a completer of pragmatism, John Dewey developed his unique naturalistic empiricism in many quarters of philosophy, logic, ethics, psychology, social education philosophy etc. But coming to the later period of his philosophy, he discussed his philosophy as ‘aesthetic experience’. It was an attempt to solve the main objects in philosophy as 'aesthetic experience'. For that reason, to Dewey, art is not regarded as a simple means of enjoyment, but as a philosophical object that puts all organism, the world, and the metaphysical action together. But the most remarkable thing is that Dewey regards real art not as a physical product but as an experience itself which is an immediate meeting with the product. Namely, real art is made possible as a work of art, not as an art product. This Dewey's purview, in the other side, takes on the character of deconstructionism refusing the existing musical concepts and bodies of knowledge, but it provides implications of new aesthetic views and contents that make lots of aesthetic experience for music education. Thus, Dewey's aesthetic experience comes to the main object of inquiry for not only the philosophical matter of music education but also the immediacy of music, and the practice of music education. The basic concepts of Dewey's aesthetic experience, as far as possible, the category of his metaphysical naturalism, are organic vitality, qualitativeness, and transaction, etc. Organic vitality as revealing aliveness is a matrix of the occurrence of music, and an agent of making the growth of organism possible at the same time. Qualitativeness as the basic and pervasive quality that reveals the property of natural world, makes music possible, and is an agent that allows qualitative thinking engaging with situation, intuition, and association. And transaction reveals the traits of natural world as ‘a affair of affairs’ causing the change in the process that reveals stability and precariousness which are characteristics of the natural world. These basic concepts make music ontological orientation that is ‘music as experience’ possible. Music as aesthetic experience in John Dewey's purview is distinguished like the following. First, the generation of the meaning of music is only accomplished by an immediate meeting with qualitativeness of the music world. This shows that music is not an music product that serves as a certain object, but a work of music that an music product acts in experience. Thus, music has more immediate, intense, and practical qualitative meanings. Those meanings of aesthetic music take different forms in accordance with the levels of each and every person's existing experience. Second, aesthetic rhythm of music is what an organism gives to music by artificially manipulating the organic vital rhythm from the field of organic vital energy's interchange. As this is, namely, to expose the continuity between the stable and the precarious in nature, it is composed of continuity, conservancy, tension and expectation of the energies which occurring at the meeting between organism and world. For that reason, organism can experience aesthetic ecstasy of uniting with the order and harmony of the universe. Third, form and substance of music are connected with formating new and clear meanings that an organism obtains in the qualitative transaction with music. Thus, form of music is the manner in which meanings are made known, and substance of music is the new and reinforced meaning itself made known by form of music. They are always engaged with each other, and their condition are the organizations of vital energies. Therefore, their meanings of form and substance of music as aesthetic experience are wider than those of calling certain structure and system of knowledge. Fourth, the act of music expression is the process of recreation which starts from the impulsion and prepares order and unity. There is an inter-penetration of ends and means which provides an experience as a consummatory in the act of music expression. it necessarily requires the medium of expression. And the object of music expression what awakens new perceptions of the musical meanings is connected with representation and association. Seeing from the purview above, ‘music education as aesthetic experience’ that Dewey's aesthetic experience which is working for a denotative expansion and a inner reinforcement of the meaning and the value in music education can be presented as the following. First, musical experience means a dominant and crucial experience being revealed when the qualitative character of musical experience is constructionalized into a certain form. Thus, it reveals the traits of an experience as consummatory, situational unity, having aesthetic quality, terminational, emotional completeness and unity, having a control to lead the organization of experience, and a praxis of good. These natures of aesthetic musical experience present the practical aim and the criterion of content selection in music educational activity as the aesthetic control which is sufficient in the activity of music education. Second, making musical experience into meaning is the dimension that human organism makes natural vital energy into order and unity. Of course, it is possible in ordinary life which is filled up to amplify organic vital force. Thus, ordinary life is the field of the significant elements of music and the execution of function to amplify organic vital energy. And the ability of human organism to acquisite and expand the meanings of music is based on the sense which organism has. Thus, the sense is an important recognizable ability that generates and reinforces the meaning of music as an immediacy of musical experience, a pervasiveness of musical situation or a primariness of musical thinking. This making aesthetic musical experience into meaning builds a foundation for musical living, and presents that a formation the kind of aesthetic meaning by sense is the first aim in music education. Third, the organization of musical experience is the process that leads to a certain meeting between organism and music world into an aesthetic experience. It selects and constitutes what becomes the condition of an experience, and finds out the organic energies into a meaning. Thus, the organization of musical experience is the locus to make organic human amplify their vital energy and carry on their ample life qualitatively. And aesthetic emotion works as an important factor in this organization of musical experience. The stage of the organization of musical experience develops from the appearance of the first impression, into the variation by transaction, into the formation of order and unity, and into the stage of the acquirement of aesthetic rhythm. As this shows a process of the acquirement of aesthetic rhythm, it shows the guidance stages of teaching and learning for aesthetic experience. Forth, The field of musical imagination means release from the disordered force which disturbs the development to consummatory of the significant aesthetic events as music. It is, namely, the force which sets the disordered situations into a unified whole, unifying all the components of the materials of music. The field of this musical imagination enlarges the here and now experience through music which implicates civilization from the past days, and, at the same time, it serves as the organic communication of mutual human who obtain the ample meaning in the ordinary life. It shows how the pattern, and how the work of musical imagination could be aroused in music education. And musical growth is based on the organic traits of man developing into aesthetic impulsion, aesthetic habit, and intelligence. This is based on Dewey's unique empiricism of the reconstruction of experience, and controlled by the principle of continuity and transaction. Ultimately it pursues the integration with the nature of nature. As it reveals the value of music education as aesthetic experience, and shows that the principle aim of music education in schools is not in acquirement of musical skill for students, but in experience of aesthetic quality of music and in acquirement of aesthetic meaning. In conclusion, John Dewey's aesthetic experience makes defining music as aesthetic experience possible, and has the axiological traits of music education as recovering of continuity between music and ordinary life. It is to experience qualitativeness and organic vital energy that music has, as an event through an immediate meeting with music; it is the naturalization of music which acquires the order and unity of the universe. Therefore, John Dewey's aesthetic experience should be the main concept in establishment of aim and in selection of content of practical method option for music education in schools, in that aesthetic experience means the experience of making the organic vitality of man a complete unity with the maximum aesthetic state of nature, and in that human organism amplify their life force and make the qualitative side of life abundant with this aesthetic experience.
The purpose of this study is to argue the implications of John Dewey's aesthetic experience for music education in accordance with the necessity of studying about aesthetic experience which is emphasized in music education. As a completer of pragmatism, John Dewey developed his unique naturalistic empiricism in many quarters of philosophy, logic, ethics, psychology, social education philosophy etc. But coming to the later period of his philosophy, he discussed his philosophy as ‘aesthetic experience’. It was an attempt to solve the main objects in philosophy as 'aesthetic experience'. For that reason, to Dewey, art is not regarded as a simple means of enjoyment, but as a philosophical object that puts all organism, the world, and the metaphysical action together. But the most remarkable thing is that Dewey regards real art not as a physical product but as an experience itself which is an immediate meeting with the product. Namely, real art is made possible as a work of art, not as an art product. This Dewey's purview, in the other side, takes on the character of deconstructionism refusing the existing musical concepts and bodies of knowledge, but it provides implications of new aesthetic views and contents that make lots of aesthetic experience for music education. Thus, Dewey's aesthetic experience comes to the main object of inquiry for not only the philosophical matter of music education but also the immediacy of music, and the practice of music education. The basic concepts of Dewey's aesthetic experience, as far as possible, the category of his metaphysical naturalism, are organic vitality, qualitativeness, and transaction, etc. Organic vitality as revealing aliveness is a matrix of the occurrence of music, and an agent of making the growth of organism possible at the same time. Qualitativeness as the basic and pervasive quality that reveals the property of natural world, makes music possible, and is an agent that allows qualitative thinking engaging with situation, intuition, and association. And transaction reveals the traits of natural world as ‘a affair of affairs’ causing the change in the process that reveals stability and precariousness which are characteristics of the natural world. These basic concepts make music ontological orientation that is ‘music as experience’ possible. Music as aesthetic experience in John Dewey's purview is distinguished like the following. First, the generation of the meaning of music is only accomplished by an immediate meeting with qualitativeness of the music world. This shows that music is not an music product that serves as a certain object, but a work of music that an music product acts in experience. Thus, music has more immediate, intense, and practical qualitative meanings. Those meanings of aesthetic music take different forms in accordance with the levels of each and every person's existing experience. Second, aesthetic rhythm of music is what an organism gives to music by artificially manipulating the organic vital rhythm from the field of organic vital energy's interchange. As this is, namely, to expose the continuity between the stable and the precarious in nature, it is composed of continuity, conservancy, tension and expectation of the energies which occurring at the meeting between organism and world. For that reason, organism can experience aesthetic ecstasy of uniting with the order and harmony of the universe. Third, form and substance of music are connected with formating new and clear meanings that an organism obtains in the qualitative transaction with music. Thus, form of music is the manner in which meanings are made known, and substance of music is the new and reinforced meaning itself made known by form of music. They are always engaged with each other, and their condition are the organizations of vital energies. Therefore, their meanings of form and substance of music as aesthetic experience are wider than those of calling certain structure and system of knowledge. Fourth, the act of music expression is the process of recreation which starts from the impulsion and prepares order and unity. There is an inter-penetration of ends and means which provides an experience as a consummatory in the act of music expression. it necessarily requires the medium of expression. And the object of music expression what awakens new perceptions of the musical meanings is connected with representation and association. Seeing from the purview above, ‘music education as aesthetic experience’ that Dewey's aesthetic experience which is working for a denotative expansion and a inner reinforcement of the meaning and the value in music education can be presented as the following. First, musical experience means a dominant and crucial experience being revealed when the qualitative character of musical experience is constructionalized into a certain form. Thus, it reveals the traits of an experience as consummatory, situational unity, having aesthetic quality, terminational, emotional completeness and unity, having a control to lead the organization of experience, and a praxis of good. These natures of aesthetic musical experience present the practical aim and the criterion of content selection in music educational activity as the aesthetic control which is sufficient in the activity of music education. Second, making musical experience into meaning is the dimension that human organism makes natural vital energy into order and unity. Of course, it is possible in ordinary life which is filled up to amplify organic vital force. Thus, ordinary life is the field of the significant elements of music and the execution of function to amplify organic vital energy. And the ability of human organism to acquisite and expand the meanings of music is based on the sense which organism has. Thus, the sense is an important recognizable ability that generates and reinforces the meaning of music as an immediacy of musical experience, a pervasiveness of musical situation or a primariness of musical thinking. This making aesthetic musical experience into meaning builds a foundation for musical living, and presents that a formation the kind of aesthetic meaning by sense is the first aim in music education. Third, the organization of musical experience is the process that leads to a certain meeting between organism and music world into an aesthetic experience. It selects and constitutes what becomes the condition of an experience, and finds out the organic energies into a meaning. Thus, the organization of musical experience is the locus to make organic human amplify their vital energy and carry on their ample life qualitatively. And aesthetic emotion works as an important factor in this organization of musical experience. The stage of the organization of musical experience develops from the appearance of the first impression, into the variation by transaction, into the formation of order and unity, and into the stage of the acquirement of aesthetic rhythm. As this shows a process of the acquirement of aesthetic rhythm, it shows the guidance stages of teaching and learning for aesthetic experience. Forth, The field of musical imagination means release from the disordered force which disturbs the development to consummatory of the significant aesthetic events as music. It is, namely, the force which sets the disordered situations into a unified whole, unifying all the components of the materials of music. The field of this musical imagination enlarges the here and now experience through music which implicates civilization from the past days, and, at the same time, it serves as the organic communication of mutual human who obtain the ample meaning in the ordinary life. It shows how the pattern, and how the work of musical imagination could be aroused in music education. And musical growth is based on the organic traits of man developing into aesthetic impulsion, aesthetic habit, and intelligence. This is based on Dewey's unique empiricism of the reconstruction of experience, and controlled by the principle of continuity and transaction. Ultimately it pursues the integration with the nature of nature. As it reveals the value of music education as aesthetic experience, and shows that the principle aim of music education in schools is not in acquirement of musical skill for students, but in experience of aesthetic quality of music and in acquirement of aesthetic meaning. In conclusion, John Dewey's aesthetic experience makes defining music as aesthetic experience possible, and has the axiological traits of music education as recovering of continuity between music and ordinary life. It is to experience qualitativeness and organic vital energy that music has, as an event through an immediate meeting with music; it is the naturalization of music which acquires the order and unity of the universe. Therefore, John Dewey's aesthetic experience should be the main concept in establishment of aim and in selection of content of practical method option for music education in schools, in that aesthetic experience means the experience of making the organic vitality of man a complete unity with the maximum aesthetic state of nature, and in that human organism amplify their life force and make the qualitative side of life abundant with this aesthetic experience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.