청소년의 심리적 특성과 메시지 태도, 미디어 이용이 자살보도에 대한 제3자 효과에 미치는 영향 Effect for the third-person effect of suicide news aspsychologic characteristics, message attitude and media use of adolescents원문보기
본 연구는 증가하는 자살보도가 청소년에게 미치는 부정적 영향에 대해 제3자 효과 가설을 통해 살펴보았다. 이를 위해 중∙고등학생 319명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석결과 자신보다는 또래 청소년이, 또래 청소년보다는 나보다 어린 청소년이 자살보도에 부정적 영향을 더 크게 받을 것이라는 지각적 편향이 나타났다. 수용자 특성 변인 중 학력과 성별, 우울과 같은 변인들이 지각적 편향에 영향을 미치고 있었으며 TV를 통한 자살보도 이용 또한 ...
본 연구는 증가하는 자살보도가 청소년에게 미치는 부정적 영향에 대해 제3자 효과 가설을 통해 살펴보았다. 이를 위해 중∙고등학생 319명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석결과 자신보다는 또래 청소년이, 또래 청소년보다는 나보다 어린 청소년이 자살보도에 부정적 영향을 더 크게 받을 것이라는 지각적 편향이 나타났다. 수용자 특성 변인 중 학력과 성별, 우울과 같은 변인들이 지각적 편향에 영향을 미치고 있었으며 TV를 통한 자살보도 이용 또한 지각적 편향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 함께 자살보도의 부정적 영향에 대한 지각적 편향, 수용자 특성, 미디어 이용과 메시지 태도 변인들이 자살보도 규제라는 행위적 요소에 미치는 영향을 살펴보았다. 분석결과 미디어 이용이 규제지지에 미치는 영향은 매체별로 다르게 나타났고 자살보도에 대한 태도는 규제지지에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 증가하는 자살보도가 청소년에게 미치는 부정적 영향에 대해 제3자 효과 가설을 통해 살펴보았다. 이를 위해 중∙고등학생 319명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석결과 자신보다는 또래 청소년이, 또래 청소년보다는 나보다 어린 청소년이 자살보도에 부정적 영향을 더 크게 받을 것이라는 지각적 편향이 나타났다. 수용자 특성 변인 중 학력과 성별, 우울과 같은 변인들이 지각적 편향에 영향을 미치고 있었으며 TV를 통한 자살보도 이용 또한 지각적 편향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 함께 자살보도의 부정적 영향에 대한 지각적 편향, 수용자 특성, 미디어 이용과 메시지 태도 변인들이 자살보도 규제라는 행위적 요소에 미치는 영향을 살펴보았다. 분석결과 미디어 이용이 규제지지에 미치는 영향은 매체별로 다르게 나타났고 자살보도에 대한 태도는 규제지지에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study is about negatives effects from increasing suicide news to adolescents via the third-person effect. A survey had conducted from 319 of high, junior high school students for this research. As a result, younger adolescents are likely to have negative effects from the suicide news that shows...
This study is about negatives effects from increasing suicide news to adolescents via the third-person effect. A survey had conducted from 319 of high, junior high school students for this research. As a result, younger adolescents are likely to have negative effects from the suicide news that shows perceptual bias with social distance. Among audience characteristics variations such as gender, depression affect to perceptual bias. Also, we search that how variations of perceptual bias, audience characteristics, media use and message attitude about negative effects of suicide news affect to behavioral responses of regulation for suicide news. According to the result, the effect for support for media restriction of media use is different for media by media and the attitude for suicide news has an effect on support for media restriction.
This study is about negatives effects from increasing suicide news to adolescents via the third-person effect. A survey had conducted from 319 of high, junior high school students for this research. As a result, younger adolescents are likely to have negative effects from the suicide news that shows perceptual bias with social distance. Among audience characteristics variations such as gender, depression affect to perceptual bias. Also, we search that how variations of perceptual bias, audience characteristics, media use and message attitude about negative effects of suicide news affect to behavioral responses of regulation for suicide news. According to the result, the effect for support for media restriction of media use is different for media by media and the attitude for suicide news has an effect on support for media restriction.
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