연예인 자살보도와 제 3자 효과 - 언론의 연예인 자살보도에 대한 태도, 미디어 이용, 미디어 규제와의 관계를 중심으로 Third-person effect of celebrity suicide news: Exploring the relationships among attitude toward celebrity suicide news, media use, the third-person effect and media regulation원문보기
본 연구는 언론의 연예인 자살 보도에 대한 제 3자 효과, 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도와 미디어 이용이 제 3자 효과에 미치는 영향에 대해 알아보고, 제 3자 효과가 행동적인 요소에 미치는 영향을 알아보기 위해 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도, 미디어 이용, 제 3자 효과가 언론의 자살 보도 규제에 미치는 영향을 고찰해 보았다. 또한 사회적 거리감이 제 3자 효과에 미치는 영향을 검증하기 위해 언론의 연예인 자살 보도가 자신, 타인, 동료 대학생들에게 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구는 창원 대학교에서 교양과목을 수강하는 학생 총 316명을 대상으로 설문조사를 실시하여 데이터를 수집하였다.
연구 결과를 보면, 언론의 연예인의 자살 보도가 자신에게 미치는 영향보다 타인에게 미치는 영향이 더욱 클 것이라고 지각하였으며, 자신에게 미치는 영향보다 동료 대학생들에게 미치는 영향이 더욱 클 것이라고 지각 하였다. 또한 사회적 거리감이 멀수록 제 3자 효과가 크게 나타난다는 것을 검증하기 위해 타인과 대학생들에게 미치는 영향의 차이를 알아보았는데, 연구 결과에 의하면 타인이 동료 대학생들보다 더욱 영향을 받을 것이라고 지각하는 것으로 검증되었다. 언론의 연예인 자살보도에 대한 태도와 미디어 이용이 제 3자 효과에 미치는 영향에 대한 분석 결과에서는 TV이용이 적을수록 자신보다 다른 사람들이 더욱 영향을 받을 것이라고 지각하는 것으로 나타났다.
마지막으로 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도, 미디어 이용, 제 3자 효과와 언론의 자살보도 규제와의 관계를 알아본 결과, 언론의 연예인 자살보도에 대한 태도와 인터넷 이용이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 연예인 자살 보도에 대한 태도가 부정적일수록, 연예인 자살에 대해 인터넷에서 정보를 적게 읽은 사람들일수록 언론의 자살 보도 규제를 지지하는 것으로 나타났다.
본 연구는 언론의 연예인 자살 보도에 대한 제 3자 효과, 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도와 미디어 이용이 제 3자 효과에 미치는 영향에 대해 알아보고, 제 3자 효과가 행동적인 요소에 미치는 영향을 알아보기 위해 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도, 미디어 이용, 제 3자 효과가 언론의 자살 보도 규제에 미치는 영향을 고찰해 보았다. 또한 사회적 거리감이 제 3자 효과에 미치는 영향을 검증하기 위해 언론의 연예인 자살 보도가 자신, 타인, 동료 대학생들에게 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구는 창원 대학교에서 교양과목을 수강하는 학생 총 316명을 대상으로 설문조사를 실시하여 데이터를 수집하였다.
연구 결과를 보면, 언론의 연예인의 자살 보도가 자신에게 미치는 영향보다 타인에게 미치는 영향이 더욱 클 것이라고 지각하였으며, 자신에게 미치는 영향보다 동료 대학생들에게 미치는 영향이 더욱 클 것이라고 지각 하였다. 또한 사회적 거리감이 멀수록 제 3자 효과가 크게 나타난다는 것을 검증하기 위해 타인과 대학생들에게 미치는 영향의 차이를 알아보았는데, 연구 결과에 의하면 타인이 동료 대학생들보다 더욱 영향을 받을 것이라고 지각하는 것으로 검증되었다. 언론의 연예인 자살보도에 대한 태도와 미디어 이용이 제 3자 효과에 미치는 영향에 대한 분석 결과에서는 TV이용이 적을수록 자신보다 다른 사람들이 더욱 영향을 받을 것이라고 지각하는 것으로 나타났다.
마지막으로 언론의 연예인 자살 보도에 대한 태도, 미디어 이용, 제 3자 효과와 언론의 자살보도 규제와의 관계를 알아본 결과, 언론의 연예인 자살보도에 대한 태도와 인터넷 이용이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 연예인 자살 보도에 대한 태도가 부정적일수록, 연예인 자살에 대해 인터넷에서 정보를 적게 읽은 사람들일수록 언론의 자살 보도 규제를 지지하는 것으로 나타났다.
This study examined the relationships among attitude toward suicide news coverage, media use, the third-person effect and censorship of celebrity suicide news coverage. This study consists in two parts. First, The study investigated the relationship among attitude toward suicide news coverage, media...
This study examined the relationships among attitude toward suicide news coverage, media use, the third-person effect and censorship of celebrity suicide news coverage. This study consists in two parts. First, The study investigated the relationship among attitude toward suicide news coverage, media use and the third-person effect. It also proposed that the third-person effect is influenced by social distance corollary. The social distance corollary is the media impact on others varies as a function of the generality of the description of the "other" group. Second, in terms of behavioral impact of the third-person effect, the study examined the relationship among attitude toward suicide news coverage, media use, the third-person effect and censorship of celebrity suicide news coverage. A survey of 316 university students were examinedin this study. The study supported the third-person effect phenomena for the coverage of celebrity suicide news. The study found the social distance corollary affected the third-person effect. Respondents thought media had more effect on others than their peer group. Result of the relationship among attitude toward celebrity suicide news, media use and the third-person effect supported that respondents who watched less TV about the coverage of suicide news were more likely to think media had more effect on others than me. Finally, the result of the relationships among attitude toward celebrity suicide news, media use, the third-person effect and censorship found that respondents who had negative attitude toward celebrity suicide news coverage and used less internet of celebrity suicide news coverage were more likely to support for censorship of celebrity suicide news coverage in media.
This study examined the relationships among attitude toward suicide news coverage, media use, the third-person effect and censorship of celebrity suicide news coverage. This study consists in two parts. First, The study investigated the relationship among attitude toward suicide news coverage, media use and the third-person effect. It also proposed that the third-person effect is influenced by social distance corollary. The social distance corollary is the media impact on others varies as a function of the generality of the description of the "other" group. Second, in terms of behavioral impact of the third-person effect, the study examined the relationship among attitude toward suicide news coverage, media use, the third-person effect and censorship of celebrity suicide news coverage. A survey of 316 university students were examinedin this study. The study supported the third-person effect phenomena for the coverage of celebrity suicide news. The study found the social distance corollary affected the third-person effect. Respondents thought media had more effect on others than their peer group. Result of the relationship among attitude toward celebrity suicide news, media use and the third-person effect supported that respondents who watched less TV about the coverage of suicide news were more likely to think media had more effect on others than me. Finally, the result of the relationships among attitude toward celebrity suicide news, media use, the third-person effect and censorship found that respondents who had negative attitude toward celebrity suicide news coverage and used less internet of celebrity suicide news coverage were more likely to support for censorship of celebrity suicide news coverage in media.
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