[학위논문]항만예선시장의 공동배선제와 자유계약제에 대한 만족도 비교연구 A Comparative Study of Satisfaction Measurement on Cooperative Ship Operation and a Free Contract on the Towage Market원문보기
항만은 국가 기반 시설로 사회 간접자본으로 국가에서 주도적으로 투자 관리하고 있다. 세계가 하나의 시장으로 재편되고 있는 상황에서 세계의 교역량은 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 그에 따라 해상물동량도 증가하면서 항만의 중요성은 더욱 부각되고 있다. 이렇게 항만의 중요성이 커지고 있는 가운데, 예인선은 항만 운영에서 선박의 입출항을 돕는 여러 수단 중 하나로 큰 역할을 수행하고 있다. 항만예선시장에서 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 공동배선제와 자유계약제로 나눌 수 있다. 이러한 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 항만마다 다르며, 선행연구에 따르면 공동배선제를 실시하는 항만이 성장성 측면, 수익성 측면, 활동성 측면에서 우수하며, 자유계약제를 실시하는 항만은 ...
항만은 국가 기반 시설로 사회 간접자본으로 국가에서 주도적으로 투자 관리하고 있다. 세계가 하나의 시장으로 재편되고 있는 상황에서 세계의 교역량은 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 그에 따라 해상물동량도 증가하면서 항만의 중요성은 더욱 부각되고 있다. 이렇게 항만의 중요성이 커지고 있는 가운데, 예인선은 항만 운영에서 선박의 입출항을 돕는 여러 수단 중 하나로 큰 역할을 수행하고 있다. 항만예선시장에서 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 공동배선제와 자유계약제로 나눌 수 있다. 이러한 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 항만마다 다르며, 선행연구에 따르면 공동배선제를 실시하는 항만이 성장성 측면, 수익성 측면, 활동성 측면에서 우수하며, 자유계약제를 실시하는 항만은 레버리지비율 측면에서만 우수한 것으로 분석되었다. 따라서 항만에서 예선서비스의 안정적 공급을 고려할 때, 공동배선제를 더욱 확대 실시하여야 한다는 결론을 내렸다. 하지만 이는 예선 업체의 재무분석을 통하여 이끌어낸 결론으로 예선서비스를 이용하는 사용자의 입장은 전혀 고려하지 않았다는 한계점을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 예선서비스의 품질을 과정품질, 결과품질, 물리적 환경품질로 나누고, 이렇게 나눈 서비스 품질에 대해서 공동배선제를 이용하는 이용자와 자유계약제를 이용하는 이용자에게 만족도 조사를 실시하였다. 설문지로 조사한 내용을 바탕으로 요인분석을 통해 타당성을 확보하였으며, 타당성이 확보된 설문항목을 신뢰도 분석과 만족도의 차이를 알아보기 위한 t-test를 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예선배정방식에 대한 만족도는 자유계약제를 시행하는 항만에서 더 높게 나왔다. 둘째, 과정품질의 항목인 ‘항만예선서비스의 제반업무 처리 능력이 뛰어나다.’에서 자유계약제를 시행하는 항만에서 만족도가 더 높게 나왔다. 셋째, 서비스품질의 15개 항목 중 14항목에서는 공동배선제를 시행하는 항만과 자유계약제를 시행하는 항만의 만족도에 작은 차이가 있지만 통계학적으로는 의미가 없는 것으로 분석되었다. 이번 연구의 의의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 막연하게만 생각했던 예선서비스의 제공방식에 대한 선호도를 좀 더 체계적인 서비스 품질별 만족도로 생각해 보았다. 둘째, 단순 만족도에서는 분명한 차이를 나타내지만, 이를 좀 더 세분화한 서비스 품질별 만족도에서는 큰 차이를 보이지 않는다는 것을 알게 되었다. 셋째, 공동배선제와 자유계약제를 실시하는 항만 모두에서 공동배선제를 실시하는 항만의 결과품질을 제외한 모든 서비스품질에서 만족도가 보통을 넘지 못할 정도로 매우 낮다는 것을 알게 되었다.
항만은 국가 기반 시설로 사회 간접자본으로 국가에서 주도적으로 투자 관리하고 있다. 세계가 하나의 시장으로 재편되고 있는 상황에서 세계의 교역량은 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 그에 따라 해상물동량도 증가하면서 항만의 중요성은 더욱 부각되고 있다. 이렇게 항만의 중요성이 커지고 있는 가운데, 예인선은 항만 운영에서 선박의 입출항을 돕는 여러 수단 중 하나로 큰 역할을 수행하고 있다. 항만예선시장에서 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 공동배선제와 자유계약제로 나눌 수 있다. 이러한 예선서비스의 신청 및 예선배정방식은 항만마다 다르며, 선행연구에 따르면 공동배선제를 실시하는 항만이 성장성 측면, 수익성 측면, 활동성 측면에서 우수하며, 자유계약제를 실시하는 항만은 레버리지비율 측면에서만 우수한 것으로 분석되었다. 따라서 항만에서 예선서비스의 안정적 공급을 고려할 때, 공동배선제를 더욱 확대 실시하여야 한다는 결론을 내렸다. 하지만 이는 예선 업체의 재무분석을 통하여 이끌어낸 결론으로 예선서비스를 이용하는 사용자의 입장은 전혀 고려하지 않았다는 한계점을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 예선서비스의 품질을 과정품질, 결과품질, 물리적 환경품질로 나누고, 이렇게 나눈 서비스 품질에 대해서 공동배선제를 이용하는 이용자와 자유계약제를 이용하는 이용자에게 만족도 조사를 실시하였다. 설문지로 조사한 내용을 바탕으로 요인분석을 통해 타당성을 확보하였으며, 타당성이 확보된 설문항목을 신뢰도 분석과 만족도의 차이를 알아보기 위한 t-test를 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예선배정방식에 대한 만족도는 자유계약제를 시행하는 항만에서 더 높게 나왔다. 둘째, 과정품질의 항목인 ‘항만예선서비스의 제반업무 처리 능력이 뛰어나다.’에서 자유계약제를 시행하는 항만에서 만족도가 더 높게 나왔다. 셋째, 서비스품질의 15개 항목 중 14항목에서는 공동배선제를 시행하는 항만과 자유계약제를 시행하는 항만의 만족도에 작은 차이가 있지만 통계학적으로는 의미가 없는 것으로 분석되었다. 이번 연구의 의의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 막연하게만 생각했던 예선서비스의 제공방식에 대한 선호도를 좀 더 체계적인 서비스 품질별 만족도로 생각해 보았다. 둘째, 단순 만족도에서는 분명한 차이를 나타내지만, 이를 좀 더 세분화한 서비스 품질별 만족도에서는 큰 차이를 보이지 않는다는 것을 알게 되었다. 셋째, 공동배선제와 자유계약제를 실시하는 항만 모두에서 공동배선제를 실시하는 항만의 결과품질을 제외한 모든 서비스품질에서 만족도가 보통을 넘지 못할 정도로 매우 낮다는 것을 알게 되었다.
Port is a national infrastructure that is primarily invested and managed by the country as social overhead capital (SOC). As the world is being reorganized into one market, the world’s trading volume is growing steadily as well. This is followed by an increase in the seaborne trade, highlighting the...
Port is a national infrastructure that is primarily invested and managed by the country as social overhead capital (SOC). As the world is being reorganized into one market, the world’s trading volume is growing steadily as well. This is followed by an increase in the seaborne trade, highlighting the importance of port even further. While the importance of port is expanding, tugboat plays a significant role as one of many methods that facilitates the arrival and departure of ship in port operation. In the towage market, the towing service application and the towing assignment method can be divided into cooperative ship operation and a free contract. The towing service application and the towing assignment method are different for each port. According to prior research, the port that executes cooperative ship operation has shown excellence in the aspects of growth, profitability, and activity. However, the port that utilizes free contract has shown excellence only in the aspect of leverage ratio. Therefore, it was concluded that there is a need for further expansion of the cooperative ship operation in order to provide stable supply of towing service in a port. However, this conclusion was elicited from a financial analysis of the towing business, and thus, the prior study is limited in terms of considering the position of users who utilize towing service. Hence, the current study divided the quality of towing service into three categories – process quality, outcome quality, and physical environment quality – and carried out a survey of satisfaction in a sample of cooperative ship operation users and free contract users. Validity was secured through factor analysis based on the contents of the questionnaire. Using the valid questionnaire items, reliability and the difference in satisfaction between the two types of users were examined using t-test. Summary of the finding is as follows: First, the satisfaction with the towing assignment method was higher in port with execution of free contract. Second, for the questionnaire item ‘all business handling abilities of the port towing service are excellent,’ which belongs in the ‘process quality’ category, the satisfaction was higher in the port with execution of free contract. Third, for 14 out of 15 items of service quality, there was a slight difference between the ports with execution of cooperative ship operation versus free contract. However, the difference was not statistically significant. Summary of the significance of this study is as follows: First, this study investigated the preference for different towing services by systematically categorizing service quality into multi-dimensions, which had been only vaguely thought out in previous research. Second, although there was a significant difference in simple satisfaction, the difference in satisfaction was insignificant when the service quality was broken down into three categories. Third, both ports with execution of cooperative ship operation and free contract showed very low satisfaction in all service quality with the exception of the outcome quality in port with cooperative ship operation, failing to meet even the moderate satisfaction level.
Port is a national infrastructure that is primarily invested and managed by the country as social overhead capital (SOC). As the world is being reorganized into one market, the world’s trading volume is growing steadily as well. This is followed by an increase in the seaborne trade, highlighting the importance of port even further. While the importance of port is expanding, tugboat plays a significant role as one of many methods that facilitates the arrival and departure of ship in port operation. In the towage market, the towing service application and the towing assignment method can be divided into cooperative ship operation and a free contract. The towing service application and the towing assignment method are different for each port. According to prior research, the port that executes cooperative ship operation has shown excellence in the aspects of growth, profitability, and activity. However, the port that utilizes free contract has shown excellence only in the aspect of leverage ratio. Therefore, it was concluded that there is a need for further expansion of the cooperative ship operation in order to provide stable supply of towing service in a port. However, this conclusion was elicited from a financial analysis of the towing business, and thus, the prior study is limited in terms of considering the position of users who utilize towing service. Hence, the current study divided the quality of towing service into three categories – process quality, outcome quality, and physical environment quality – and carried out a survey of satisfaction in a sample of cooperative ship operation users and free contract users. Validity was secured through factor analysis based on the contents of the questionnaire. Using the valid questionnaire items, reliability and the difference in satisfaction between the two types of users were examined using t-test. Summary of the finding is as follows: First, the satisfaction with the towing assignment method was higher in port with execution of free contract. Second, for the questionnaire item ‘all business handling abilities of the port towing service are excellent,’ which belongs in the ‘process quality’ category, the satisfaction was higher in the port with execution of free contract. Third, for 14 out of 15 items of service quality, there was a slight difference between the ports with execution of cooperative ship operation versus free contract. However, the difference was not statistically significant. Summary of the significance of this study is as follows: First, this study investigated the preference for different towing services by systematically categorizing service quality into multi-dimensions, which had been only vaguely thought out in previous research. Second, although there was a significant difference in simple satisfaction, the difference in satisfaction was insignificant when the service quality was broken down into three categories. Third, both ports with execution of cooperative ship operation and free contract showed very low satisfaction in all service quality with the exception of the outcome quality in port with cooperative ship operation, failing to meet even the moderate satisfaction level.
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