본 연구는 SQ3R을 읽기지도방법으로 구상하고, 이를 초등4학년에 적합하도록 수정한 후 적용하여 독해력에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 검증하기 위해 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 초등4학년의 독해력을 향상시킬 것이라는 가설을 설정하게 되었다. 연구대상은 충청북도에 있는 초등학교 4학년 2개 학급 총 56명으로 선정하여 본 연구자가 담임하고 있는 학급을 실험 집단으로, 같은 학교의 한 학급을 통제 집단으로 구성하였다. 본 연구의 SQ3R을 적용한 읽기지도는 실험집단에게 10월 9일부터 10월 28일까지 주 2~3회씩 4주에 걸쳐 지도하였으며, 통제집단은 직접교수법을 이용하여 읽기지도를 하였다. 실험에 사용된 읽기자료는 4학년 국어과 읽기교과서에 수록된 설명문과 어린이 잡지 글을 발췌하여 사용하였다. 사전․사후 검사 결과를 SPSS/WINDOWS 18.0을 사용하여 통계 처리하였으며, 통계 방법으로는 혼합변량분석(Mixed ...
본 연구는 SQ3R을 읽기지도방법으로 구상하고, 이를 초등4학년에 적합하도록 수정한 후 적용하여 독해력에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 검증하기 위해 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 초등4학년의 독해력을 향상시킬 것이라는 가설을 설정하게 되었다. 연구대상은 충청북도에 있는 초등학교 4학년 2개 학급 총 56명으로 선정하여 본 연구자가 담임하고 있는 학급을 실험 집단으로, 같은 학교의 한 학급을 통제 집단으로 구성하였다. 본 연구의 SQ3R을 적용한 읽기지도는 실험집단에게 10월 9일부터 10월 28일까지 주 2~3회씩 4주에 걸쳐 지도하였으며, 통제집단은 직접교수법을 이용하여 읽기지도를 하였다. 실험에 사용된 읽기자료는 4학년 국어과 읽기교과서에 수록된 설명문과 어린이 잡지 글을 발췌하여 사용하였다. 사전․사후 검사 결과를 SPSS/WINDOWS 18.0을 사용하여 통계 처리하였으며, 통계 방법으로는 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 아동의 독해력을 향상시키는 것으로 나타났다. 본 연구의 읽기지도에 사용한 SQ3R은 각 단계마다 읽기에 효과적인 읽기전략을 사용하였으며 그 결과 아동의 독해력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 둘째, 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 사전검사 점수를 기준으로 상, 중, 하로 나누었을 경우 중위학생과 하위학생의 독해력을 향상시켰다. 이는 읽기전략을 구체적으로 적용하기 어려워하는 중위, 하위 학생들에게 읽기전략을 가르쳤기 때문으로 해석되어지며 상위학생의 경우 이미 전략을 사용하고 있어 효과가 미미했던 것으로 해석되어진다. 이러한 본 연구의 결과 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법이 아동의 독해력을 향상시키며, 특히 중위, 하위학생에게 긍정적인 영향을 준다는 사실을 알 수 있었다.
본 연구는 SQ3R을 읽기지도방법으로 구상하고, 이를 초등4학년에 적합하도록 수정한 후 적용하여 독해력에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 검증하기 위해 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 초등4학년의 독해력을 향상시킬 것이라는 가설을 설정하게 되었다. 연구대상은 충청북도에 있는 초등학교 4학년 2개 학급 총 56명으로 선정하여 본 연구자가 담임하고 있는 학급을 실험 집단으로, 같은 학교의 한 학급을 통제 집단으로 구성하였다. 본 연구의 SQ3R을 적용한 읽기지도는 실험집단에게 10월 9일부터 10월 28일까지 주 2~3회씩 4주에 걸쳐 지도하였으며, 통제집단은 직접교수법을 이용하여 읽기지도를 하였다. 실험에 사용된 읽기자료는 4학년 국어과 읽기교과서에 수록된 설명문과 어린이 잡지 글을 발췌하여 사용하였다. 사전․사후 검사 결과를 SPSS/WINDOWS 18.0을 사용하여 통계 처리하였으며, 통계 방법으로는 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 아동의 독해력을 향상시키는 것으로 나타났다. 본 연구의 읽기지도에 사용한 SQ3R은 각 단계마다 읽기에 효과적인 읽기전략을 사용하였으며 그 결과 아동의 독해력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 둘째, 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법은 사전검사 점수를 기준으로 상, 중, 하로 나누었을 경우 중위학생과 하위학생의 독해력을 향상시켰다. 이는 읽기전략을 구체적으로 적용하기 어려워하는 중위, 하위 학생들에게 읽기전략을 가르쳤기 때문으로 해석되어지며 상위학생의 경우 이미 전략을 사용하고 있어 효과가 미미했던 것으로 해석되어진다. 이러한 본 연구의 결과 수정된 SQ3R을 이용한 읽기지도방법이 아동의 독해력을 향상시키며, 특히 중위, 하위학생에게 긍정적인 영향을 준다는 사실을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to verify how the modified SQ3R reading instruction influenced children's reading comprehension achievement of the fourth grade in elementary school. The hypotheses for this study were as follows: This study was that the modified SQ3R reading instruction would help to i...
The purpose of this study was to verify how the modified SQ3R reading instruction influenced children's reading comprehension achievement of the fourth grade in elementary school. The hypotheses for this study were as follows: This study was that the modified SQ3R reading instruction would help to improve children's reading comprehension of the fourth grade in elementary school. The subjects of this study were two classes of fourth grade at elementary school in chung-buk. The researcher's class was set as the experimental group and the other was set as the control group. Students of the experimental group learned the modified SQ3R. On the other hand, students of the control group learned the direct instruction. The reading materials were the textbook for the fourth grade Korean and the magazines for children. The results of the preliminary and post inspection were analyzed through the use of descriptive and inferential statistics, Mixed ANOVA from SPSS/Windows 18.0. The results were as follows: First, the modified SQ3R reading instruction improved children's reading comprehension. The modified SQ3R reading instruction that applies reading strategy every step, which had a positive influence on children's reading comprehension. Second, there was a statistically significant improvement for lower and middle level children in the modified SQ3R when children were divided into three group; lower, middle and high level children on the preliminary inspection. As a result, this study shows the modified SQ3R reading instruction improved children's reading comprehension and influenced positively lower and middle level children.
The purpose of this study was to verify how the modified SQ3R reading instruction influenced children's reading comprehension achievement of the fourth grade in elementary school. The hypotheses for this study were as follows: This study was that the modified SQ3R reading instruction would help to improve children's reading comprehension of the fourth grade in elementary school. The subjects of this study were two classes of fourth grade at elementary school in chung-buk. The researcher's class was set as the experimental group and the other was set as the control group. Students of the experimental group learned the modified SQ3R. On the other hand, students of the control group learned the direct instruction. The reading materials were the textbook for the fourth grade Korean and the magazines for children. The results of the preliminary and post inspection were analyzed through the use of descriptive and inferential statistics, Mixed ANOVA from SPSS/Windows 18.0. The results were as follows: First, the modified SQ3R reading instruction improved children's reading comprehension. The modified SQ3R reading instruction that applies reading strategy every step, which had a positive influence on children's reading comprehension. Second, there was a statistically significant improvement for lower and middle level children in the modified SQ3R when children were divided into three group; lower, middle and high level children on the preliminary inspection. As a result, this study shows the modified SQ3R reading instruction improved children's reading comprehension and influenced positively lower and middle level children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.