우리나라 차(茶)의 시배지(始培地)에 대한 논의는 우리나라 차사(茶史)에 매우 중요한 일이다. 왜냐하면 우리 차 문화의 시작이 언제, 어디서, 무엇 때문에, 어떻게 시작되었는지를 알 수 있는 근간이 되기 때문이다. 이것은 비단 차 문화만이 아니라 그 시대의 역사와 문화를 알 수 있는 중요한 논의가 되는 것이다. 본 연구자는 우리나라 차 전래와 시배지에 대해 대렴 설을 학계의 정설로 주장하고 있음에 문제를 인식하고 지금까지 대두 되고 있는 차의 전래설과 시배지에대한 여러 가지 학설 중에 한 가지의 학설을 더 포함시키고자 했다. 호좌 남평 덕룡산 불호사 대법당 중건상량문의 기록에는 마라난타가 불호사를 창건한 년도가 동진 태화 원년(東晋 太和 元年 366)이라고 기록되어있다. 또한 마라난타를 ...
우리나라 차(茶)의 시배지(始培地)에 대한 논의는 우리나라 차사(茶史)에 매우 중요한 일이다. 왜냐하면 우리 차 문화의 시작이 언제, 어디서, 무엇 때문에, 어떻게 시작되었는지를 알 수 있는 근간이 되기 때문이다. 이것은 비단 차 문화만이 아니라 그 시대의 역사와 문화를 알 수 있는 중요한 논의가 되는 것이다. 본 연구자는 우리나라 차 전래와 시배지에 대해 대렴 설을 학계의 정설로 주장하고 있음에 문제를 인식하고 지금까지 대두 되고 있는 차의 전래설과 시배지에대한 여러 가지 학설 중에 한 가지의 학설을 더 포함시키고자 했다. 호좌 남평 덕룡산 불호사 대법당 중건상량문의 기록에는 마라난타가 불호사를 창건한 년도가 동진 태화 원년(東晋 太和 元年 366)이라고 기록되어있다. 또한 마라난타를 마한의 고승 이라고 칭하고 있다. 이 상량문 기록으로 보면 마라난타가 백제에 불교를 전했다는 침류왕 원년(384년)보다 18년이 빠르며 고구려의 소수림왕 2년(372)보다는 6년이나 빠르다. 또한 이것은 한국 불교의 전래를 6년이나 앞당기며 우리나라 최초의 건립사찰이 나주의 불회사임을 나타내고 있다. 본 연구자가 주목한 나주 지역은 반남고분군(潘南古墳群)에서 출토된 유물들과 전방후원분(前方後圓墳)으로 보아 백제에 통합되기 전 마한지역의 토착 지배세력이 매우 왕성한 부족국가가 있던 곳으로, 이 지역의 문화가 일본에 전해져 아스카문화를 태동하는 영향을 주었을 정도로 매우 큰 토착지배세력이 존재하였다. 한반도에서 유독 영산강 유역에서만 그 유래를 찾아볼 수 있는 대형 옹관묘를 이용한 고분구조인 옹관묘제는 이 지역이 마한시대의 강력한 부족연맹세력의 독자적인 문화권을 형성 하면서 존재하였음을 보여주고 있다. 본래 종교의 전래는 한 순간에 이루어지는 것이 아니라 은밀하게 들어와 민간에 상당히 퍼진 후에야 공식화 되는 것이다. 이처럼 이 지역은 무역과 농경사회가 매우 활발했던 우리나라 남쪽 지방의 중요한 요충지였기 때문에 마라난타를 통해 백제보다도 먼저 불교가 유입되어 민중들에게 전파되고 있었다고 보아야 한다. 마라난타는 백제에서 공식적으로 왕으로부터 불교를 인정받기 전, 이미 우리나라에 들어와 불법을 전하고 있었다는 이야기가 되는데 그 지역이 마한의 이 나주 지역이 되는 것이다. 불법을 전하려면 사람들이 많은 교류가 있는 도시의 중심지로 찾아 가는 것이 가장 현명한 일이다. 마라난타가 인도에서 동진을 거쳐 우리나라에 온 이유는 당연히 불교의 전법과 포교에 목적을 두었을 것은 자명한 일이다. 우리나라로 들어올 때 뱃길을 이용해 가장 가까운 곳이면서도 바닷길과 강의 문화가 융성하였고 무역과 농업을 중심으로 한 토착세력의 영향력이 매우 컸던 이 곳, 영산강 유역의 핵심인 지금의 나주지역을 선택했을 것이다. 즉 마라난타는 동진에서 서해의 해류를 따라 법성포로 와서 영산강을 따라 마한의 지배세력이 있는 반남 지역, 즉 지금의 나주로 와서 불회사를 창건한 것이다. 우리나라 차 문화사는 대부분 불교에 관한 것과 중국과의 교역에 관한 것들이 많은데 종교적인 제례나 왕과 귀족, 백성들의 차 문화를 잘 알 수 있으려면 불교의 문화를 잘 알아야 한다. 따라서 본 연구자는 지금가지 학계에 거론되고 있는 우리나라의 시대별 불교의 유입과 차의 상관관계들을 살펴보았다. 그러나 신라를 제외한 삼국의 차 문화는 그 유물이나 기록이 아주 미미하여 유추 해석해야 하는 한계를 가지고 있었으나 어느 시대를 막론하고 불교와 차의 상관관계는 매우 중요함을 알 수 있다. 그동안 구전으로만 치부 되었던 마라난타의 나주 불회사 자생차 전래설을 또 하나의 역사적 기록물인 호좌 남평 덕룡산 불호사 대법당 중건상량문을 중심으로 하여 인접학문에서의 여러 자료의 분석과 지정학적 연구를 통해 마라난타의 행적을 유추해보고 당시의 시대적 배경과 불교의 유입에 따른 차의 상관관계, 나주의 지리적, 사회적 환경과 불회사 차나무의 수종(樹種) 등을 연구하였다. 그리고 고려시대 이전부터 지금까지 전승 되고 있는 나주 불회사의 전차(錢茶)의 역사와 현재의 모습까지 연구해보았다. 또한 이 연구는 차와 관련된 학문적 접근으로 보다 넓은 역사적 관점에서 바라보고자 노력하였으며 이를 통해 나주 불회사 자생차가 마라난타와 불교의 유입과 매우 깊은 관련이 있다는 연구를 토대로 여러 가지 한국 차의 전래설 속에 나주 불회사 자생차의 전래와 시배지를 포함시켜 보고자 한다.
우리나라 차(茶)의 시배지(始培地)에 대한 논의는 우리나라 차사(茶史)에 매우 중요한 일이다. 왜냐하면 우리 차 문화의 시작이 언제, 어디서, 무엇 때문에, 어떻게 시작되었는지를 알 수 있는 근간이 되기 때문이다. 이것은 비단 차 문화만이 아니라 그 시대의 역사와 문화를 알 수 있는 중요한 논의가 되는 것이다. 본 연구자는 우리나라 차 전래와 시배지에 대해 대렴 설을 학계의 정설로 주장하고 있음에 문제를 인식하고 지금까지 대두 되고 있는 차의 전래설과 시배지에대한 여러 가지 학설 중에 한 가지의 학설을 더 포함시키고자 했다. 호좌 남평 덕룡산 불호사 대법당 중건상량문의 기록에는 마라난타가 불호사를 창건한 년도가 동진 태화 원년(東晋 太和 元年 366)이라고 기록되어있다. 또한 마라난타를 마한의 고승 이라고 칭하고 있다. 이 상량문 기록으로 보면 마라난타가 백제에 불교를 전했다는 침류왕 원년(384년)보다 18년이 빠르며 고구려의 소수림왕 2년(372)보다는 6년이나 빠르다. 또한 이것은 한국 불교의 전래를 6년이나 앞당기며 우리나라 최초의 건립사찰이 나주의 불회사임을 나타내고 있다. 본 연구자가 주목한 나주 지역은 반남고분군(潘南古墳群)에서 출토된 유물들과 전방후원분(前方後圓墳)으로 보아 백제에 통합되기 전 마한지역의 토착 지배세력이 매우 왕성한 부족국가가 있던 곳으로, 이 지역의 문화가 일본에 전해져 아스카문화를 태동하는 영향을 주었을 정도로 매우 큰 토착지배세력이 존재하였다. 한반도에서 유독 영산강 유역에서만 그 유래를 찾아볼 수 있는 대형 옹관묘를 이용한 고분구조인 옹관묘제는 이 지역이 마한시대의 강력한 부족연맹세력의 독자적인 문화권을 형성 하면서 존재하였음을 보여주고 있다. 본래 종교의 전래는 한 순간에 이루어지는 것이 아니라 은밀하게 들어와 민간에 상당히 퍼진 후에야 공식화 되는 것이다. 이처럼 이 지역은 무역과 농경사회가 매우 활발했던 우리나라 남쪽 지방의 중요한 요충지였기 때문에 마라난타를 통해 백제보다도 먼저 불교가 유입되어 민중들에게 전파되고 있었다고 보아야 한다. 마라난타는 백제에서 공식적으로 왕으로부터 불교를 인정받기 전, 이미 우리나라에 들어와 불법을 전하고 있었다는 이야기가 되는데 그 지역이 마한의 이 나주 지역이 되는 것이다. 불법을 전하려면 사람들이 많은 교류가 있는 도시의 중심지로 찾아 가는 것이 가장 현명한 일이다. 마라난타가 인도에서 동진을 거쳐 우리나라에 온 이유는 당연히 불교의 전법과 포교에 목적을 두었을 것은 자명한 일이다. 우리나라로 들어올 때 뱃길을 이용해 가장 가까운 곳이면서도 바닷길과 강의 문화가 융성하였고 무역과 농업을 중심으로 한 토착세력의 영향력이 매우 컸던 이 곳, 영산강 유역의 핵심인 지금의 나주지역을 선택했을 것이다. 즉 마라난타는 동진에서 서해의 해류를 따라 법성포로 와서 영산강을 따라 마한의 지배세력이 있는 반남 지역, 즉 지금의 나주로 와서 불회사를 창건한 것이다. 우리나라 차 문화사는 대부분 불교에 관한 것과 중국과의 교역에 관한 것들이 많은데 종교적인 제례나 왕과 귀족, 백성들의 차 문화를 잘 알 수 있으려면 불교의 문화를 잘 알아야 한다. 따라서 본 연구자는 지금가지 학계에 거론되고 있는 우리나라의 시대별 불교의 유입과 차의 상관관계들을 살펴보았다. 그러나 신라를 제외한 삼국의 차 문화는 그 유물이나 기록이 아주 미미하여 유추 해석해야 하는 한계를 가지고 있었으나 어느 시대를 막론하고 불교와 차의 상관관계는 매우 중요함을 알 수 있다. 그동안 구전으로만 치부 되었던 마라난타의 나주 불회사 자생차 전래설을 또 하나의 역사적 기록물인 호좌 남평 덕룡산 불호사 대법당 중건상량문을 중심으로 하여 인접학문에서의 여러 자료의 분석과 지정학적 연구를 통해 마라난타의 행적을 유추해보고 당시의 시대적 배경과 불교의 유입에 따른 차의 상관관계, 나주의 지리적, 사회적 환경과 불회사 차나무의 수종(樹種) 등을 연구하였다. 그리고 고려시대 이전부터 지금까지 전승 되고 있는 나주 불회사의 전차(錢茶)의 역사와 현재의 모습까지 연구해보았다. 또한 이 연구는 차와 관련된 학문적 접근으로 보다 넓은 역사적 관점에서 바라보고자 노력하였으며 이를 통해 나주 불회사 자생차가 마라난타와 불교의 유입과 매우 깊은 관련이 있다는 연구를 토대로 여러 가지 한국 차의 전래설 속에 나주 불회사 자생차의 전래와 시배지를 포함시켜 보고자 한다.
Discussions about the first cultivation place of Korean tea are very important for the history of Korean Tea because they are possible roots for understanding when, where, why and how the Korean tea culture began. In addition, they could also be important to know the history and culture of that era....
Discussions about the first cultivation place of Korean tea are very important for the history of Korean Tea because they are possible roots for understanding when, where, why and how the Korean tea culture began. In addition, they could also be important to know the history and culture of that era. I tried to contain one more among many unveiled theories for the transmission and the first cultivation place of Korean tea as thinking a question against the opinion that Daeryeonseol(theory) is the accepted view for the transmission and the first cultivation place of Korean tea. According to the record of Junggeonsangryangmun of the Grand Sanctuary, Bulhoesa, Deokryongsan, Nampyeong, Hojwa, Bulhoesa was established by Marananta in 366, the first year of Taehwa, Dongjin. It was written that Marananta was called Mahan's greatest Buddhist. It was 18 years earlier than 384, the first year of King Chimryu, when Marananta transmitted Buddhism to Baekje and 6 years earlier than 372, the second year of King sosurim of Goguryeo. Besides, it proved that it made the transmission of Korean Buddhism six years earlier and Bulhoesa located in Naju was the first established temple. Naju where I focused had a tribal country in which Mahan's natives had been predominant before they were unified by Baekje according to relics excavated at Bannamgobungun(潘南古墳群) and Jeonbanghuwonbun(前方後圓墳). They were big enough to make their culture be transmitted to Japan and have an impact on the beginning of Asuka Culture in the nation. Onggwanmyoje, an old tomb using a great onggwanmyo(tomb with baked-clay coffin) which was only originated from Yeongsangang in Korea, demonstrated that this region created its unique culture of Mahan's strong natives. It is very common that transmission of a religion is completed not in a moment but in a secret and fair spread to public. As this region was a strategic location of southern areas for brisk trade and farming in Korea, it could be seen as a place where Buddhism was introduced by Marananta earlier than Baekje and propagated to public. Marananta already transmitted Buddhism to the Korean peninsula before it was officially accepted by the King in Baekje. The region of Mahan at the time is Naju. It is no doubt that a Buddhist priest must go to the center of a city where so many people gather in order to transmit his or her religion. It was obvious that Marananta went to Korea through Dongjin from India in order to transmit and propagate Buddhism. It was very likely that Marananta chose Naju, a core around Yeongsangang, where was the closest to Korea from abroad through a sea route and contained prosperous cultures related to sea or river and had a massive impact by local natives on trade and farming. In other words, Marananta came to Beopseongpo from Dongjin through sea currents and reached Naju, a southern region occupied by Mahan along with Yeongsangang to found Bulhoesa. The Buddhist culture has to be studied to know religious ceremonies and tea cultures of the king, the nobility and the people because the history of Korea tea culture is almost all related to Buddhism and trade with China. So, I examined interrelation between tea and introduction of Buddhism to Korea by periods which are stated in the field of academia. However, the tea culture of the Three Kingdoms except Shilla has to be analogically analyzed because its relics or records are hardly seen. Nevertheless, the interrelation between tea and Buddhism is very important regardless of any era. The fact that Marananta transmitted tea to Bulhoesa, Naju, though it has been considered that the history was orally handed down, was analyzed by a lot of data from related studies and geopolitical information including Junggeonsangryangmun of the Grand Sanctuary, Bulhoesa, Deokryongsan, Nampyeong, Hojwa. This study analogized records of Marananta and demonstrated interrelation between tea and introduction of Buddhism, geographical and social conditions of Naju and species of tea trees at Bulhoesa. The study also showed the past and the present of brass-coin-shaped tea at Bulhoesa, Naju, which has been transmitted since the Three Kingdoms. In addition, the study concentrated on a broader historic view through academic approaches related to tea. Based upon the analysis that the tea made at Bulhoesa, Naju was closely related to introduction of Buddhism by Marananta, the study added the transmission and the first cultivation place of the tea made at Bulhoesa to many theories of various Korean teas.
Discussions about the first cultivation place of Korean tea are very important for the history of Korean Tea because they are possible roots for understanding when, where, why and how the Korean tea culture began. In addition, they could also be important to know the history and culture of that era. I tried to contain one more among many unveiled theories for the transmission and the first cultivation place of Korean tea as thinking a question against the opinion that Daeryeonseol(theory) is the accepted view for the transmission and the first cultivation place of Korean tea. According to the record of Junggeonsangryangmun of the Grand Sanctuary, Bulhoesa, Deokryongsan, Nampyeong, Hojwa, Bulhoesa was established by Marananta in 366, the first year of Taehwa, Dongjin. It was written that Marananta was called Mahan's greatest Buddhist. It was 18 years earlier than 384, the first year of King Chimryu, when Marananta transmitted Buddhism to Baekje and 6 years earlier than 372, the second year of King sosurim of Goguryeo. Besides, it proved that it made the transmission of Korean Buddhism six years earlier and Bulhoesa located in Naju was the first established temple. Naju where I focused had a tribal country in which Mahan's natives had been predominant before they were unified by Baekje according to relics excavated at Bannamgobungun(潘南古墳群) and Jeonbanghuwonbun(前方後圓墳). They were big enough to make their culture be transmitted to Japan and have an impact on the beginning of Asuka Culture in the nation. Onggwanmyoje, an old tomb using a great onggwanmyo(tomb with baked-clay coffin) which was only originated from Yeongsangang in Korea, demonstrated that this region created its unique culture of Mahan's strong natives. It is very common that transmission of a religion is completed not in a moment but in a secret and fair spread to public. As this region was a strategic location of southern areas for brisk trade and farming in Korea, it could be seen as a place where Buddhism was introduced by Marananta earlier than Baekje and propagated to public. Marananta already transmitted Buddhism to the Korean peninsula before it was officially accepted by the King in Baekje. The region of Mahan at the time is Naju. It is no doubt that a Buddhist priest must go to the center of a city where so many people gather in order to transmit his or her religion. It was obvious that Marananta went to Korea through Dongjin from India in order to transmit and propagate Buddhism. It was very likely that Marananta chose Naju, a core around Yeongsangang, where was the closest to Korea from abroad through a sea route and contained prosperous cultures related to sea or river and had a massive impact by local natives on trade and farming. In other words, Marananta came to Beopseongpo from Dongjin through sea currents and reached Naju, a southern region occupied by Mahan along with Yeongsangang to found Bulhoesa. The Buddhist culture has to be studied to know religious ceremonies and tea cultures of the king, the nobility and the people because the history of Korea tea culture is almost all related to Buddhism and trade with China. So, I examined interrelation between tea and introduction of Buddhism to Korea by periods which are stated in the field of academia. However, the tea culture of the Three Kingdoms except Shilla has to be analogically analyzed because its relics or records are hardly seen. Nevertheless, the interrelation between tea and Buddhism is very important regardless of any era. The fact that Marananta transmitted tea to Bulhoesa, Naju, though it has been considered that the history was orally handed down, was analyzed by a lot of data from related studies and geopolitical information including Junggeonsangryangmun of the Grand Sanctuary, Bulhoesa, Deokryongsan, Nampyeong, Hojwa. This study analogized records of Marananta and demonstrated interrelation between tea and introduction of Buddhism, geographical and social conditions of Naju and species of tea trees at Bulhoesa. The study also showed the past and the present of brass-coin-shaped tea at Bulhoesa, Naju, which has been transmitted since the Three Kingdoms. In addition, the study concentrated on a broader historic view through academic approaches related to tea. Based upon the analysis that the tea made at Bulhoesa, Naju was closely related to introduction of Buddhism by Marananta, the study added the transmission and the first cultivation place of the tea made at Bulhoesa to many theories of various Korean teas.
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