국문 초록
본 연구는 삶 속에서 실존적 갈등을 경험하는 35~50세 기혼여성들을 대상으로 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 진행과정에서 경험하는 심리적 현상과 그 경험의 의미 그리고 색채심리치료 프로그램의 어떠한 요인이 실존적 자기의식 증진을 촉진시키는지를 심층적으로 파악하는 연구이다. 이를 위해 H복지관 홈페이지를 통해 참여자를 모집하여 10회기의 색채심리치료프로그램을 진행하였다. 그 중 연구에 참여를 동의한 7명을 대상으로 Collazzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 심층 면담하였고 이를 통해 수집된 자료를 질적 분석하였다.
본 연구의 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 경험의 ...
국문 초록
본 연구는 삶 속에서 실존적 갈등을 경험하는 35~50세 기혼여성들을 대상으로 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 진행과정에서 경험하는 심리적 현상과 그 경험의 의미 그리고 색채심리치료 프로그램의 어떠한 요인이 실존적 자기의식 증진을 촉진시키는지를 심층적으로 파악하는 연구이다. 이를 위해 H복지관 홈페이지를 통해 참여자를 모집하여 10회기의 색채심리치료프로그램을 진행하였다. 그 중 연구에 참여를 동의한 7명을 대상으로 Collazzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 심층 면담하였고 이를 통해 수집된 자료를 질적 분석하였다.
본 연구의 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 경험의 중심현상은 ‘비본래적 자기인식과 본래적 자기대면을 통한 실존적 자기의식의 증진’으로 나타났다. 본 연구의 결과는 색채심리치료프로그램의 실존적 자기의식 촉진요인으로 2개의 하위요인인 색의 도구적 기능과 치료적 기능이 도출되었으며, 실존적 자기의식의 증진 경험으로는 실존적 문제인식, 실존적 자기경험, 실존적 자기수용, 실존적 자기의식 증진의 4단계가 도출되었다. 본 연구에서 색채심리치료프로그램은 참여자들이 본래적 자기를 찾아가는 모든 단계에 반복적이고 순환적으로 개입하여 실존적 자기의식 증진을 촉진시키는 역할을 하는 것으로 드러났다.
분석 결과를 요약하면 첫째, 본 연구의 참여자들은 반복되는 지루한 일상과 자기 뜻대로 되지 않는 삶에 대해 무가치함, 회의, 허무감을 느끼고 있었다. 그들은 자신의 동기나 욕구가 무엇인지 인식하지도 못하고 자기 내부에서 행복을 찾는 능력을 상실한 채 무력감과 좌절감을 경험하고 있었다.
둘째, 색채는 자기개방을 어려워하는 참여자들이 자신의 내면을 방어 없이 드러내게 하는 소통의 접촉점 역할을 하는 것으로 드러났다. 참여자들은 색을 도구로 자신의 내면을 편안하게 개방하였으며 색으로 표현된 심리상태를 해석하는 인지적 과정을 거쳐 내면의 복잡함을 명료하게 정리하였다.
셋째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 색을 통해 치유를 경험하였다. 참여자들은 프로그램에서 자신의 색 또는 자신이 필요한 색을 충분히 사용하는 동안 정서적 결핍이 채워지는 경험을 하였다. 또한 참여자들은 응어리진 부정적 정서를 표출하고 난 후 과거의 긍정적 기억들이 되살아나는 치유적 경험을 하였다.
넷째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 색을 통해 소외되었던 자신을 대면하였다. 참여자들은 이를 통해 자기를 경험하고 성찰함으로써 지나온 삶에 대해 새로운 가치와 의미를 부여하였다.
다섯째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 자신의 실존적 한계를 수용하였다. 참여자들은 자신의 실존적 소외에 대해 인정하고 자신의 필요와 욕구를 보다 깊이 이해하게 됨으로써 자신의 선택에 대해 책임지는 주체자로서의 자율성을 지니게 되었다.
여섯째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 실존적 자기의식이 증진되었다. 실존적 자기의식의 증진은 지속적이고 순환적으로 반복되면서 본래적인 자기를 회복해 간다고 할 수 있다.
본 연구가 갖는 의의는 첫째, 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료 프로그램 경험의 현상을 총체적으로 분석 기술하였다는 것이다. 색채심리치료프로그램에 대한 연구가 희박한 우리나라에서 색채심리치료프로그램이 현대인들의 실존적인 문제 해결에 어떠한 영향을 미치는지 그 현상을 질적 연구방법으로 드러냈다는 점이다. 둘째, 색채심리치료프로그램을 경험한 사람들이 어떻게 색채를 자신과 연결하여 해석하는지의 심리 치료적 문제로 접근하였다는 점이다. 셋째로 본 연구는 현대인의 실존적 자기의식 경험의 구조를 밝힘으로 실존적 문제를 다루는데 유용한 자료를 제공하였다는데 큰 의의가 있다. 따라서 본 연구는 색채심리치료프로그램의 실존적 자기의식 촉진요인을 분석해냄으로 색채심리치료의 개별적 특성을 확인할 수 있는 성과가 있었다. 또한 본 연구를 토대로 향후 학제 간 연구와 임상을 통한 색채와 심리치료의 만남이 활발히 이루어질 수 있는 계기를 마련하였다는 것도 본 연구에서의 의미 있는 성과라 할 수 있다.
국문 초록
본 연구는 삶 속에서 실존적 갈등을 경험하는 35~50세 기혼여성들을 대상으로 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 진행과정에서 경험하는 심리적 현상과 그 경험의 의미 그리고 색채심리치료 프로그램의 어떠한 요인이 실존적 자기의식 증진을 촉진시키는지를 심층적으로 파악하는 연구이다. 이를 위해 H복지관 홈페이지를 통해 참여자를 모집하여 10회기의 색채심리치료프로그램을 진행하였다. 그 중 연구에 참여를 동의한 7명을 대상으로 Collazzi의 현상학적 연구방법을 적용하여 심층 면담하였고 이를 통해 수집된 자료를 질적 분석하였다.
본 연구의 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료프로그램 경험의 중심현상은 ‘비본래적 자기인식과 본래적 자기대면을 통한 실존적 자기의식의 증진’으로 나타났다. 본 연구의 결과는 색채심리치료프로그램의 실존적 자기의식 촉진요인으로 2개의 하위요인인 색의 도구적 기능과 치료적 기능이 도출되었으며, 실존적 자기의식의 증진 경험으로는 실존적 문제인식, 실존적 자기경험, 실존적 자기수용, 실존적 자기의식 증진의 4단계가 도출되었다. 본 연구에서 색채심리치료프로그램은 참여자들이 본래적 자기를 찾아가는 모든 단계에 반복적이고 순환적으로 개입하여 실존적 자기의식 증진을 촉진시키는 역할을 하는 것으로 드러났다.
분석 결과를 요약하면 첫째, 본 연구의 참여자들은 반복되는 지루한 일상과 자기 뜻대로 되지 않는 삶에 대해 무가치함, 회의, 허무감을 느끼고 있었다. 그들은 자신의 동기나 욕구가 무엇인지 인식하지도 못하고 자기 내부에서 행복을 찾는 능력을 상실한 채 무력감과 좌절감을 경험하고 있었다.
둘째, 색채는 자기개방을 어려워하는 참여자들이 자신의 내면을 방어 없이 드러내게 하는 소통의 접촉점 역할을 하는 것으로 드러났다. 참여자들은 색을 도구로 자신의 내면을 편안하게 개방하였으며 색으로 표현된 심리상태를 해석하는 인지적 과정을 거쳐 내면의 복잡함을 명료하게 정리하였다.
셋째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 색을 통해 치유를 경험하였다. 참여자들은 프로그램에서 자신의 색 또는 자신이 필요한 색을 충분히 사용하는 동안 정서적 결핍이 채워지는 경험을 하였다. 또한 참여자들은 응어리진 부정적 정서를 표출하고 난 후 과거의 긍정적 기억들이 되살아나는 치유적 경험을 하였다.
넷째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 색을 통해 소외되었던 자신을 대면하였다. 참여자들은 이를 통해 자기를 경험하고 성찰함으로써 지나온 삶에 대해 새로운 가치와 의미를 부여하였다.
다섯째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 자신의 실존적 한계를 수용하였다. 참여자들은 자신의 실존적 소외에 대해 인정하고 자신의 필요와 욕구를 보다 깊이 이해하게 됨으로써 자신의 선택에 대해 책임지는 주체자로서의 자율성을 지니게 되었다.
여섯째, 색채심리치료프로그램 참여자들은 실존적 자기의식이 증진되었다. 실존적 자기의식의 증진은 지속적이고 순환적으로 반복되면서 본래적인 자기를 회복해 간다고 할 수 있다.
본 연구가 갖는 의의는 첫째, 실존적 자기의식 증진을 위한 색채심리치료 프로그램 경험의 현상을 총체적으로 분석 기술하였다는 것이다. 색채심리치료프로그램에 대한 연구가 희박한 우리나라에서 색채심리치료프로그램이 현대인들의 실존적인 문제 해결에 어떠한 영향을 미치는지 그 현상을 질적 연구방법으로 드러냈다는 점이다. 둘째, 색채심리치료프로그램을 경험한 사람들이 어떻게 색채를 자신과 연결하여 해석하는지의 심리 치료적 문제로 접근하였다는 점이다. 셋째로 본 연구는 현대인의 실존적 자기의식 경험의 구조를 밝힘으로 실존적 문제를 다루는데 유용한 자료를 제공하였다는데 큰 의의가 있다. 따라서 본 연구는 색채심리치료프로그램의 실존적 자기의식 촉진요인을 분석해냄으로 색채심리치료의 개별적 특성을 확인할 수 있는 성과가 있었다. 또한 본 연구를 토대로 향후 학제 간 연구와 임상을 통한 색채와 심리치료의 만남이 활발히 이루어질 수 있는 계기를 마련하였다는 것도 본 연구에서의 의미 있는 성과라 할 수 있다.
Abstract
A Study on the Experience of Color Psychotherapy Program for Improvement of Existential Self-Consciousness
Myung-Hee Im
Department of Christian Counseling,
Graduate School of Christian Studies,
Baeseok University
This in-depth research about the psychological phenomenon experienced in ...
Abstract
A Study on the Experience of Color Psychotherapy Program for Improvement of Existential Self-Consciousness
Myung-Hee Im
Department of Christian Counseling,
Graduate School of Christian Studies,
Baeseok University
This in-depth research about the psychological phenomenon experienced in the course of color psychotherapy program, which is designed for married women at the age from 35 to 50 experiencing existential conflicts in their life and is to enhance existential self-consciousness and the meaning of such experience and the factors promoting enhancement of existential self-consciousness. For this research, we invited participants through advertisements on the homepage of H-welfare center and then carried out the color psychotherapy program for 10 sessions. We had in-depth interview with 7 volunteers for the research in Collazzi’s method of phenomenological study and performed qualitative analysis for the data collected from such interview.
The central phenomenon of experience in the color psychotherapy program of this research for enhancing existential self-consciousness turned out to be 'an expansion of existential self-consciousness through extrinsic self-recognition and intrinsic self-confrontation'. As the results of this research, we found two sub-factors among the factors promoting enhancement of existential self-consciousness which are instrumental function and therapeutic function of colors and found 4 stages including existential problem-recognition, existential self-experience, existential self-acception and existential self-consciousness expansion as the experience in enhancing existential self-consciousness. It turned out that the color psychotherapy program plays a role to enhance existential self-consciousness involving continuously and circularly in all the stages for the participants getting back to intrinsic ego.
We can summarize the outcome of the analysis as follows;
First, the participants in this research were feeling valuelessness, skepticism and sense of futility about repeated boring daily life and uncontrollable life. They could not recognize about their motivation and desire and were experiencing impotent feeling and frustration losing the ability to seek their happiness inside themselves. This phenomenon the participants were experiencing was a conflict about ultimate essence of human existence, based on their deep consciousness seeking for true self i.e. intrinsic ego. These efforts of the participants to seek themselves became the momentum to find the value and usefulness of themselves by their experiencing color psychotherapy program.
Second, we found out that the colors function as a contact point for communication which made the participants, with a tendency to hesitate to disclose themselves, take freely their inner side out without defence. The participants easily disclosed their inner side using the tools of colors and clearly organized their inner complexity through cognitive process interpreting their psychological state expressed by colors.
Third, the participants in the program of color psychotherapy experienced healing through the colors. They experienced filling up their emotional deficiency by sufficiently using colors. Furthermore, after expressing the pressured negative emotions, the participants gained healing experience which revives their positive memories of the past.
Fourth, through the colors, the participants in the color psychotherapy program got to recognize themselves isolated. Seeking their self color, they realized that they had abandoned themselves and had not taken care of their own emotions because they were locked by eyes of others. They experienced and introspected themselves by self-confrontation and, therefore, they could give new value and meaning to their past life.
Fifth, the participants in the color psychotherapy program accepted their existential limitation. They became to have autonomy accepting their own responsibility for their choice because they acknowledged their existential isolation and grew to understand profoundly their needs and desires
Sixth, the participants in the color psychotherapy program could expand their existential self-consciousness. This expansion of self-consciousness was bringing qualitative change and growth in overall areas of their life. Therefore, it can be said that the expansion of existential self-consciousness repeats continuously and circularly and recovers the intrinsic ego.
The significance of this research is that it generally analyzed and described in general the phenomenon of experience in the color psychotherapy program for enhancing existential self-consciousness. While research on the color psychotherapy program is remote in Korea, this research, by qualitative method of study, showed the kinds of influences the color psychotherapy program has on solutions of existential matters of modern people and approached as a matter of psychological therapy related to how the participants experiencing the color psychotherapy program linked themselves to the colors and interpreted it. And this research has an importance that it provided useful data for handling existential matter of modern people by clarifying the structure of experience in existential self-consciousness. Furthermore, we could find out the individual characteristics of the color psychotherapy as well as its therapeutic factors by analyzing the specific factor of color psychotherapy promoting existential self-consciousness. Therefore, it is an important achievement of this research that this research provided a momentum to make the combination of colors and psychotherapy more active and frequent based on this research and through future interdisciplinary research and clinical research.
Abstract
A Study on the Experience of Color Psychotherapy Program for Improvement of Existential Self-Consciousness
Myung-Hee Im
Department of Christian Counseling,
Graduate School of Christian Studies,
Baeseok University
This in-depth research about the psychological phenomenon experienced in the course of color psychotherapy program, which is designed for married women at the age from 35 to 50 experiencing existential conflicts in their life and is to enhance existential self-consciousness and the meaning of such experience and the factors promoting enhancement of existential self-consciousness. For this research, we invited participants through advertisements on the homepage of H-welfare center and then carried out the color psychotherapy program for 10 sessions. We had in-depth interview with 7 volunteers for the research in Collazzi’s method of phenomenological study and performed qualitative analysis for the data collected from such interview.
The central phenomenon of experience in the color psychotherapy program of this research for enhancing existential self-consciousness turned out to be 'an expansion of existential self-consciousness through extrinsic self-recognition and intrinsic self-confrontation'. As the results of this research, we found two sub-factors among the factors promoting enhancement of existential self-consciousness which are instrumental function and therapeutic function of colors and found 4 stages including existential problem-recognition, existential self-experience, existential self-acception and existential self-consciousness expansion as the experience in enhancing existential self-consciousness. It turned out that the color psychotherapy program plays a role to enhance existential self-consciousness involving continuously and circularly in all the stages for the participants getting back to intrinsic ego.
We can summarize the outcome of the analysis as follows;
First, the participants in this research were feeling valuelessness, skepticism and sense of futility about repeated boring daily life and uncontrollable life. They could not recognize about their motivation and desire and were experiencing impotent feeling and frustration losing the ability to seek their happiness inside themselves. This phenomenon the participants were experiencing was a conflict about ultimate essence of human existence, based on their deep consciousness seeking for true self i.e. intrinsic ego. These efforts of the participants to seek themselves became the momentum to find the value and usefulness of themselves by their experiencing color psychotherapy program.
Second, we found out that the colors function as a contact point for communication which made the participants, with a tendency to hesitate to disclose themselves, take freely their inner side out without defence. The participants easily disclosed their inner side using the tools of colors and clearly organized their inner complexity through cognitive process interpreting their psychological state expressed by colors.
Third, the participants in the program of color psychotherapy experienced healing through the colors. They experienced filling up their emotional deficiency by sufficiently using colors. Furthermore, after expressing the pressured negative emotions, the participants gained healing experience which revives their positive memories of the past.
Fourth, through the colors, the participants in the color psychotherapy program got to recognize themselves isolated. Seeking their self color, they realized that they had abandoned themselves and had not taken care of their own emotions because they were locked by eyes of others. They experienced and introspected themselves by self-confrontation and, therefore, they could give new value and meaning to their past life.
Fifth, the participants in the color psychotherapy program accepted their existential limitation. They became to have autonomy accepting their own responsibility for their choice because they acknowledged their existential isolation and grew to understand profoundly their needs and desires
Sixth, the participants in the color psychotherapy program could expand their existential self-consciousness. This expansion of self-consciousness was bringing qualitative change and growth in overall areas of their life. Therefore, it can be said that the expansion of existential self-consciousness repeats continuously and circularly and recovers the intrinsic ego.
The significance of this research is that it generally analyzed and described in general the phenomenon of experience in the color psychotherapy program for enhancing existential self-consciousness. While research on the color psychotherapy program is remote in Korea, this research, by qualitative method of study, showed the kinds of influences the color psychotherapy program has on solutions of existential matters of modern people and approached as a matter of psychological therapy related to how the participants experiencing the color psychotherapy program linked themselves to the colors and interpreted it. And this research has an importance that it provided useful data for handling existential matter of modern people by clarifying the structure of experience in existential self-consciousness. Furthermore, we could find out the individual characteristics of the color psychotherapy as well as its therapeutic factors by analyzing the specific factor of color psychotherapy promoting existential self-consciousness. Therefore, it is an important achievement of this research that this research provided a momentum to make the combination of colors and psychotherapy more active and frequent based on this research and through future interdisciplinary research and clinical research.
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