본 연구는 우울한 청소년들에게 집단미술치료를 실시하여 우울 및 긍정적 자아상 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 CES-D 척도상 우울 점수가 임상 범주에 해당되는 중학생 3명이며, 연구 도구는 YSR 척도와 DAS, 자아개념척도를 사용하여 사전, 사후 점수를 비교분석하였다. 집단미술치료 프로그램은 총 13회기로서, 1회기당 60분씩 진행되었다. 프로그램 구성으로 초기단계에는 자유로운 표현과 심리적 이완, 중기단계에는 긍정적·부정적 ...
본 연구는 우울한 청소년들에게 집단미술치료를 실시하여 우울 및 긍정적 자아상 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 CES-D 척도상 우울 점수가 임상 범주에 해당되는 중학생 3명이며, 연구 도구는 YSR 척도와 DAS, 자아개념척도를 사용하여 사전, 사후 점수를 비교분석하였다. 집단미술치료 프로그램은 총 13회기로서, 1회기당 60분씩 진행되었다. 프로그램 구성으로 초기단계에는 자유로운 표현과 심리적 이완, 중기단계에는 긍정적·부정적 감정 표현 및 자기감정 이해, 후기단계에서는 자신감부여, 자아존중감 강화, 긍정적 자원 찾기를 통해 긍정적 자아상을 확립할 수 있도록 구성하였다. 집단미술치료 실시 결과 청소년의 우울이 감소 되었으며, 긍정적 자아상이 향상된 것으로 나타났다. 특히 난화, 점토, 만다라, 꼴라주 등을 활용한 미술 활동이 억압되어 있던 감정표현에 효과적이었으며, 집단원간의 지지적인 환경이 이들의 심리적 안정 및 자아상에 긍정적인 영향을 끼친 것으로 보인다.
본 연구는 우울한 청소년들에게 집단미술치료를 실시하여 우울 및 긍정적 자아상 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 CES-D 척도상 우울 점수가 임상 범주에 해당되는 중학생 3명이며, 연구 도구는 YSR 척도와 DAS, 자아개념척도를 사용하여 사전, 사후 점수를 비교분석하였다. 집단미술치료 프로그램은 총 13회기로서, 1회기당 60분씩 진행되었다. 프로그램 구성으로 초기단계에는 자유로운 표현과 심리적 이완, 중기단계에는 긍정적·부정적 감정 표현 및 자기감정 이해, 후기단계에서는 자신감부여, 자아존중감 강화, 긍정적 자원 찾기를 통해 긍정적 자아상을 확립할 수 있도록 구성하였다. 집단미술치료 실시 결과 청소년의 우울이 감소 되었으며, 긍정적 자아상이 향상된 것으로 나타났다. 특히 난화, 점토, 만다라, 꼴라주 등을 활용한 미술 활동이 억압되어 있던 감정표현에 효과적이었으며, 집단원간의 지지적인 환경이 이들의 심리적 안정 및 자아상에 긍정적인 영향을 끼친 것으로 보인다.
This study aims to carry out group art therapy on depressed adolescents and to examine how it affects depression and positive self image. Study subjects are 3 middle school students of which depression score in CES-D criteria fall on the clinical category, For study tools, YSR criteria, DAS and self...
This study aims to carry out group art therapy on depressed adolescents and to examine how it affects depression and positive self image. Study subjects are 3 middle school students of which depression score in CES-D criteria fall on the clinical category, For study tools, YSR criteria, DAS and self-concept criteria were used to compare and analyze scores before and after therapy. Group art therapy program and been conducted a total of 13 sessions, 60 minutes for each session. With regard to program organization, it was configured to establish positive self image through free expression and mental relaxation at the initial stage; expression of positive and negative emotion, understanding of self-feeling at the middle stage; and granting of self-confidence, reinforcement of self respect and positive resource finding at the last stage. As a result of group art therapy, it was found to decrease depression of adolescents and to improve positives self image. In particular, art activities using scribbing, clay, mandala and collage were found to be effective for expression of emotion suppressed, and supportive environment among group members was found to have positive influence on mental stability of self-image.
This study aims to carry out group art therapy on depressed adolescents and to examine how it affects depression and positive self image. Study subjects are 3 middle school students of which depression score in CES-D criteria fall on the clinical category, For study tools, YSR criteria, DAS and self-concept criteria were used to compare and analyze scores before and after therapy. Group art therapy program and been conducted a total of 13 sessions, 60 minutes for each session. With regard to program organization, it was configured to establish positive self image through free expression and mental relaxation at the initial stage; expression of positive and negative emotion, understanding of self-feeling at the middle stage; and granting of self-confidence, reinforcement of self respect and positive resource finding at the last stage. As a result of group art therapy, it was found to decrease depression of adolescents and to improve positives self image. In particular, art activities using scribbing, clay, mandala and collage were found to be effective for expression of emotion suppressed, and supportive environment among group members was found to have positive influence on mental stability of self-image.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.