최근 여성들은 슬림한 실루엣을 연출하기 위하여 스키니 진과 레깅스를 즐겨 착용하고 있다. 이러한 소비자의 선호에 맞추어 두 아이템의 장점을 살린 새로운 패션 아이템인 제깅스(Jeggings)가 등장하였다. 제깅스는 신축성 소재를 사용한 아이템으로써 그 소재의 특징과 인체에 피트되는 점을 고려하여 기존 팬츠 패턴 설계와는 차별화된 방법으로 이루어져야 한다.
본 연구에서는 제깅스를 연구 대상으로 선정하고 소비자 선호 실태를 파악하여 제깅스를 제작하여 착의 실험함으로써 신체적합성이 높은 이상적인 제깅스 패턴을 개발함과 동시에 소비자 선호가 반영된 제깅스 디자인을 제안하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 절차는 먼저, 소비자를 대상으로 한 설문 조사를 통해 제깅스 착용 실태를 파악하고 제깅스를 생산하는 업체로부터 제깅스 원형을 제공 받아 패턴 개발의 기초로 사용하였다. 다음으로 기존 제깅스 원형에 대한 착의 실험을 실시하여 윌콕슨 검정(...
최근 여성들은 슬림한 실루엣을 연출하기 위하여 스키니 진과 레깅스를 즐겨 착용하고 있다. 이러한 소비자의 선호에 맞추어 두 아이템의 장점을 살린 새로운 패션 아이템인 제깅스(Jeggings)가 등장하였다. 제깅스는 신축성 소재를 사용한 아이템으로써 그 소재의 특징과 인체에 피트되는 점을 고려하여 기존 팬츠 패턴 설계와는 차별화된 방법으로 이루어져야 한다.
본 연구에서는 제깅스를 연구 대상으로 선정하고 소비자 선호 실태를 파악하여 제깅스를 제작하여 착의 실험함으로써 신체적합성이 높은 이상적인 제깅스 패턴을 개발함과 동시에 소비자 선호가 반영된 제깅스 디자인을 제안하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 절차는 먼저, 소비자를 대상으로 한 설문 조사를 통해 제깅스 착용 실태를 파악하고 제깅스를 생산하는 업체로부터 제깅스 원형을 제공 받아 패턴 개발의 기초로 사용하였다. 다음으로 기존 제깅스 원형에 대한 착의 실험을 실시하여 윌콕슨 검정(Wilcoxon test) 방법을 통해 분석한 결과를 바탕으로 신체적합성이 높은 최종 제깅스 원형을 개발하고 소비자의 디자인 선호를 반영한 제깅스를 제안하였다.
먼저, 제깅스 착용 경험이 있는 20~24세 여성을 대상으로 한 소비자 실태 조사를 정리하면 다음과 같다. 먼저, 제깅스의 보유 벌수는 1~3벌로 평균 주 1~2회 착용하고 있고 평균 가격은 1만 원 이상~10만 원 미만으로 조사되었다. 또한, 구매 시, ‘활동성’, ‘몸에 피트되는 정도’, ‘디자인’ 등을 고려하는 것으로 조사되었다. 제깅스 선호 여부에 관한 결과, ‘스키니 진보다 활동하기 편하다’라는 이유로 제깅스 착용을 선호하는 것으로 나타났고 선호하는 브랜드는 유니클로이며 그 이유는 ‘가격이 적당하기 때문’으로 조사되었다. 또한 디자인 선호 여부를 살펴보면 ‘미들 웨이스트라인’을 선호하고 ‘뒤 허리 밴드삽입형‘에 ’일반형‘ 바지부리 형태를 선호하는 것으로 나타났다. 한편, 제깅스에 대한 착용만족도 결과는 전만적인 착용만족도는 과반수가 ‘불만족’하고 있었고 그 요소로는 ‘사이즈’와 ‘착용감’ 순으로 나타났다. 또한, 제깅스 착용 시 부위별 상태를 조사한 결과는 ‘보통’이라는 응답이 가장 많았고 다음으로 허리와 종아리, 발목둘레는 ‘크다’, 엉덩이 둘레와 허벅지둘레는 ‘작다’, 허리선 위치와 무릎위치는 ‘낮다’, 앞과 뒤의 샅길이는 ‘짧다’로 조사되었다.
마지막으로 제깅스 원형 개발을 위한 착의 실험 결과를 살펴보면 다음과 같다. 먼저, 생산 업체 설문 조사 시 제공 받은 3사의 기존 제깅스 원형을 사용하여 실험복을 제작하고 1차 착의 실험을 통해 신체적합성이 비교적 우수한 패턴 1개를 선정하였다. 선정된 패턴의 평가 결과를 살펴보면 무릎둘레, 배둘레, 샅둘레가 끼고 앞 허리선 위치는 높으며 뒤 허리선 위치는 낮은 것으로 나타났다. 또한 옆선의 위치가 앞쪽으로 치우친다고 평가되었다. 이를 토대로 기존 원형의 앞 엉덩이 폭 (H-12)/4-2에서 0.5cm 늘려 주어 배둘레 부위의 여유분을 주고 무릎둘레는 동작적합성을 높이기 위해 앞 무릎부위 33/2-2에서 0.2cm의 여유분을 주어 동시에 옆선이 앞쪽으로 치우치는 것을 수정하였다. 다음으로 앞 허리선 내림 분량 1cm에 0.5cm를 더 내려주어 앞 허리선 위치를 낮게 수정하였고 뒤 허리선은 기존 올림 분량 3cm에 0.5cm를 더 올려주어 뒤 허리선 위치를 높여 주었다. 또한, 뒤 샅냄폭 분량인 앞 샅냄폭+H/16에서 0.5cm 늘려주어 샅둘레에 여유분을 추가하였다.
수정된 원형에 대한 2차 착의 실험 결과, 외관·동작기능성 평가에서 신체적합성이 우수한 것으로 평가되어 이를 최종 제깅스 원형으로 제안하였다. 또한, 최종 제깅스 원형에 소비자 선호를 감안하여 ‘미들 웨이스트라인’, ‘뒤 밴드삽입형’ 여밈방법과 일반형 ‘바지부리 형태’를 반영하여 제깅스 디자인을 제안하였다.
이상의 연구결과는 업체 패턴을 활용하여 신체적합성을 향상시킨 제깅스 원형을 제안함으로써 신축성 소재를 사용한 팬츠 패턴을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.
최근 여성들은 슬림한 실루엣을 연출하기 위하여 스키니 진과 레깅스를 즐겨 착용하고 있다. 이러한 소비자의 선호에 맞추어 두 아이템의 장점을 살린 새로운 패션 아이템인 제깅스(Jeggings)가 등장하였다. 제깅스는 신축성 소재를 사용한 아이템으로써 그 소재의 특징과 인체에 피트되는 점을 고려하여 기존 팬츠 패턴 설계와는 차별화된 방법으로 이루어져야 한다.
본 연구에서는 제깅스를 연구 대상으로 선정하고 소비자 선호 실태를 파악하여 제깅스를 제작하여 착의 실험함으로써 신체적합성이 높은 이상적인 제깅스 패턴을 개발함과 동시에 소비자 선호가 반영된 제깅스 디자인을 제안하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 절차는 먼저, 소비자를 대상으로 한 설문 조사를 통해 제깅스 착용 실태를 파악하고 제깅스를 생산하는 업체로부터 제깅스 원형을 제공 받아 패턴 개발의 기초로 사용하였다. 다음으로 기존 제깅스 원형에 대한 착의 실험을 실시하여 윌콕슨 검정(Wilcoxon test) 방법을 통해 분석한 결과를 바탕으로 신체적합성이 높은 최종 제깅스 원형을 개발하고 소비자의 디자인 선호를 반영한 제깅스를 제안하였다.
먼저, 제깅스 착용 경험이 있는 20~24세 여성을 대상으로 한 소비자 실태 조사를 정리하면 다음과 같다. 먼저, 제깅스의 보유 벌수는 1~3벌로 평균 주 1~2회 착용하고 있고 평균 가격은 1만 원 이상~10만 원 미만으로 조사되었다. 또한, 구매 시, ‘활동성’, ‘몸에 피트되는 정도’, ‘디자인’ 등을 고려하는 것으로 조사되었다. 제깅스 선호 여부에 관한 결과, ‘스키니 진보다 활동하기 편하다’라는 이유로 제깅스 착용을 선호하는 것으로 나타났고 선호하는 브랜드는 유니클로이며 그 이유는 ‘가격이 적당하기 때문’으로 조사되었다. 또한 디자인 선호 여부를 살펴보면 ‘미들 웨이스트라인’을 선호하고 ‘뒤 허리 밴드삽입형‘에 ’일반형‘ 바지부리 형태를 선호하는 것으로 나타났다. 한편, 제깅스에 대한 착용만족도 결과는 전만적인 착용만족도는 과반수가 ‘불만족’하고 있었고 그 요소로는 ‘사이즈’와 ‘착용감’ 순으로 나타났다. 또한, 제깅스 착용 시 부위별 상태를 조사한 결과는 ‘보통’이라는 응답이 가장 많았고 다음으로 허리와 종아리, 발목둘레는 ‘크다’, 엉덩이 둘레와 허벅지둘레는 ‘작다’, 허리선 위치와 무릎위치는 ‘낮다’, 앞과 뒤의 샅길이는 ‘짧다’로 조사되었다.
마지막으로 제깅스 원형 개발을 위한 착의 실험 결과를 살펴보면 다음과 같다. 먼저, 생산 업체 설문 조사 시 제공 받은 3사의 기존 제깅스 원형을 사용하여 실험복을 제작하고 1차 착의 실험을 통해 신체적합성이 비교적 우수한 패턴 1개를 선정하였다. 선정된 패턴의 평가 결과를 살펴보면 무릎둘레, 배둘레, 샅둘레가 끼고 앞 허리선 위치는 높으며 뒤 허리선 위치는 낮은 것으로 나타났다. 또한 옆선의 위치가 앞쪽으로 치우친다고 평가되었다. 이를 토대로 기존 원형의 앞 엉덩이 폭 (H-12)/4-2에서 0.5cm 늘려 주어 배둘레 부위의 여유분을 주고 무릎둘레는 동작적합성을 높이기 위해 앞 무릎부위 33/2-2에서 0.2cm의 여유분을 주어 동시에 옆선이 앞쪽으로 치우치는 것을 수정하였다. 다음으로 앞 허리선 내림 분량 1cm에 0.5cm를 더 내려주어 앞 허리선 위치를 낮게 수정하였고 뒤 허리선은 기존 올림 분량 3cm에 0.5cm를 더 올려주어 뒤 허리선 위치를 높여 주었다. 또한, 뒤 샅냄폭 분량인 앞 샅냄폭+H/16에서 0.5cm 늘려주어 샅둘레에 여유분을 추가하였다.
수정된 원형에 대한 2차 착의 실험 결과, 외관·동작기능성 평가에서 신체적합성이 우수한 것으로 평가되어 이를 최종 제깅스 원형으로 제안하였다. 또한, 최종 제깅스 원형에 소비자 선호를 감안하여 ‘미들 웨이스트라인’, ‘뒤 밴드삽입형’ 여밈방법과 일반형 ‘바지부리 형태’를 반영하여 제깅스 디자인을 제안하였다.
이상의 연구결과는 업체 패턴을 활용하여 신체적합성을 향상시킨 제깅스 원형을 제안함으로써 신축성 소재를 사용한 팬츠 패턴을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.
Recently, women often wear skinny jeans and leggings in order to produce slim silhouette. For this customer preference, jeggings has emerged which takes merits of both items. Jeggings are made of stretch fabric which their patternmaking should be differentiated with other pants patternmaking conside...
Recently, women often wear skinny jeans and leggings in order to produce slim silhouette. For this customer preference, jeggings has emerged which takes merits of both items. Jeggings are made of stretch fabric which their patternmaking should be differentiated with other pants patternmaking considering fabric properties and body fit.
This study is to develop ideal jeggings pattern with improved body fit and propose jeggings design reflecting customer preference by selecting jeggings as subjects, understanding customer preferences and manufacturers, and producing jeggings.
This study implemented a survey for customers to understand their actual wearing condition of jeggings. Then, provides prototype jeggings patterns from three manufacturers, it is used as base for the development pattern. At last, to carry out wearing test about jeggings was analyzed by the Wilcoxon test to develop final jeggings pattern with improved body fit and suggested jeggins reflecting customer preference.
First, the survey on 20-24 year old females who have tried jeggings suggests below: they usually have 1-3 jeggings, wear them 1-2 times a week, and the average price was from over KRW 10,000 to less than KRW 100,000. They consider 'activity’, 'degree of body fit', and 'design' when purchasing. The survey shows that they prefer jeggings because 'they are easier to move than skinny jeans',and preferred brand is ‘Uniqlo’, because the price is 'reasonable'. 'Middle-waist line' design is preferred with 'general hem line’ in 'covered waist band at back‘. On the other hand, most of them are 'unsatisfied' with overall wearing satisfaction because of 'size' and then 'wearing sensation'. Also, as the result of wearing satisfaction for each part was mostly 'average'. Waist, calves, and around ankles felt 'big', around hips and thighs felt 'small', waist and knee positions were 'low', and front and back crotches were 'short'.
At last, the wearing test for jeggings form development shows below. First, samples were made by using jeggings patterns from three manufacturers, then one pattern with relatively outstanding body fit was selected form the first test. The selected pattern suggests tight knee, belly, and crotch, high front waist line, and low back waist line. Also, side lines were lean to the front. Based on this, the front hip width (H-12)/4-2 was extended for 0.5cm for more space around belly, and extended front knee part 33/2-2 for 0.2cm to increase moving suitability to fix leaning side lines. Then, 1cm front waist line was extended for 0.5cm to fix it lower, and back waist line 3cm was extended for 0.5cm to heighten it. Also, crotch width +H/16 was extended for 0.5cm to add more space.
The second wearing test for the fixed forms were evaluated for their outstanding features in appearance as well as moving functions that they were proposed as final jeggings forms. Also, considering customer preferences on the final forms, 'middle waist line', 'covered waist band at back', ‘general hem line' were applied.
The results of study suggested jeggings pattern with better body fit using manufacturer patterns that can be used as basic data for pants pattern with better fitting using various stretch fabrics.
Recently, women often wear skinny jeans and leggings in order to produce slim silhouette. For this customer preference, jeggings has emerged which takes merits of both items. Jeggings are made of stretch fabric which their patternmaking should be differentiated with other pants patternmaking considering fabric properties and body fit.
This study is to develop ideal jeggings pattern with improved body fit and propose jeggings design reflecting customer preference by selecting jeggings as subjects, understanding customer preferences and manufacturers, and producing jeggings.
This study implemented a survey for customers to understand their actual wearing condition of jeggings. Then, provides prototype jeggings patterns from three manufacturers, it is used as base for the development pattern. At last, to carry out wearing test about jeggings was analyzed by the Wilcoxon test to develop final jeggings pattern with improved body fit and suggested jeggins reflecting customer preference.
First, the survey on 20-24 year old females who have tried jeggings suggests below: they usually have 1-3 jeggings, wear them 1-2 times a week, and the average price was from over KRW 10,000 to less than KRW 100,000. They consider 'activity’, 'degree of body fit', and 'design' when purchasing. The survey shows that they prefer jeggings because 'they are easier to move than skinny jeans',and preferred brand is ‘Uniqlo’, because the price is 'reasonable'. 'Middle-waist line' design is preferred with 'general hem line’ in 'covered waist band at back‘. On the other hand, most of them are 'unsatisfied' with overall wearing satisfaction because of 'size' and then 'wearing sensation'. Also, as the result of wearing satisfaction for each part was mostly 'average'. Waist, calves, and around ankles felt 'big', around hips and thighs felt 'small', waist and knee positions were 'low', and front and back crotches were 'short'.
At last, the wearing test for jeggings form development shows below. First, samples were made by using jeggings patterns from three manufacturers, then one pattern with relatively outstanding body fit was selected form the first test. The selected pattern suggests tight knee, belly, and crotch, high front waist line, and low back waist line. Also, side lines were lean to the front. Based on this, the front hip width (H-12)/4-2 was extended for 0.5cm for more space around belly, and extended front knee part 33/2-2 for 0.2cm to increase moving suitability to fix leaning side lines. Then, 1cm front waist line was extended for 0.5cm to fix it lower, and back waist line 3cm was extended for 0.5cm to heighten it. Also, crotch width +H/16 was extended for 0.5cm to add more space.
The second wearing test for the fixed forms were evaluated for their outstanding features in appearance as well as moving functions that they were proposed as final jeggings forms. Also, considering customer preferences on the final forms, 'middle waist line', 'covered waist band at back', ‘general hem line' were applied.
The results of study suggested jeggings pattern with better body fit using manufacturer patterns that can be used as basic data for pants pattern with better fitting using various stretch fabrics.
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