본 논문은 지역아동센터 내 체계적인 사례관리 운영체계 기반조성에 기여하고자 첫째, 사회복지실천 영역에서의 사례관리에 관한 제 이론과 아동‧청소년 사례관리의 특성 및 지역아동센터 사례관리에 관한 국내외 문헌과 저널, 학술지 등의 이론적 고찰을 주요 쟁점 및 동향을 제시하고 둘째, 지역아동센터의 프로그램 및 사례관리를 수행하기 위한 지역아동센터의 시설환경, 종사자 현황, 설립주체별 특성, 재정현황, 이용공간 등 직무환경의 특성을 조사하였다. 또한, 지역아동센터에서 실행하는 중점운영 프로그램, 역량강화를 위한 직무연수, 사례관리자의 정보수집, 사례관리자의 직무훈련 영역에 대한 심층적 조사를 실시하여 사례관리 운영체계 구축을 위한 방안을 도출하였으며 마지막으로 현재 지역아동센터에서 실시하는 사례관리 실천여부와 사례관리체계 구축을 위한 여건조성, 사례관리 추진 시 어려움, 종사자의 사례관리 인식, 사례관리의 할당시간과 담당 사례 수 등에 대한 조사를 통해 심층적으로 분석하였고 개선방안을 제시하고자 하였다. 지역아동센터 사례관리에 관한 문헌연구와 지역아동센터 종사자 및 시설장 등 사례관리 실무자를 대상으로 사례관리 현황에 대한 실태조사의 결과에 따른 결론 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터는 사례관리의 효율성, 효과성, 서비스의 질적 개선을 위해서 사례관리 관련 직무훈련과 연수, 사례관리자의 역할강화를 위한 다양한 차원의 실무자 교육 등이 정기적으로 이루어져야 할 것이다. 또한 사례관리 관련 문헌연구와 학문적 연구를 통해 지역아동센터 사례관리의 표준화된 매뉴얼과 공통적인 실천방법들이 마련되어야 할 것이다. 둘째, 지역아동센터 종사자와 시설장들은 대부분 작은 교회의 부속기관 형태로 출발한 ‘공부방’의 기능과 소규모아동복지시설이라는 특성을 가지고 있음을 알 수 있다. 또한 앞으로 20대∼30대의 젊은 층 사회복지사 1급과 사회복지사 2급의 종사자들의 활발한 참여를 통해 사례관리 업무를 효율적으로 수행할 수 있는 기반을 조성해 나가야 할 것이다. 셋째, 지역아동센터의 시설환경은 공간의 규모를 늘리고 아동이 이용함에 있어 보다 쾌적하고 적합한 환경이 조성되어야 하며, 현재 중점적으로 운영되고 있는 학습지원 프로그램에 편중된 현재의 운영체계로부터 종사자의 역할인식의 변화와 전환을 가져야 한다. 또한 사례관리의 실천을 위한 아동상담, 개별관리 등 실천기술을 배울 수 있는 아동상담, ...
본 논문은 지역아동센터 내 체계적인 사례관리 운영체계 기반조성에 기여하고자 첫째, 사회복지실천 영역에서의 사례관리에 관한 제 이론과 아동‧청소년 사례관리의 특성 및 지역아동센터 사례관리에 관한 국내외 문헌과 저널, 학술지 등의 이론적 고찰을 주요 쟁점 및 동향을 제시하고 둘째, 지역아동센터의 프로그램 및 사례관리를 수행하기 위한 지역아동센터의 시설환경, 종사자 현황, 설립주체별 특성, 재정현황, 이용공간 등 직무환경의 특성을 조사하였다. 또한, 지역아동센터에서 실행하는 중점운영 프로그램, 역량강화를 위한 직무연수, 사례관리자의 정보수집, 사례관리자의 직무훈련 영역에 대한 심층적 조사를 실시하여 사례관리 운영체계 구축을 위한 방안을 도출하였으며 마지막으로 현재 지역아동센터에서 실시하는 사례관리 실천여부와 사례관리체계 구축을 위한 여건조성, 사례관리 추진 시 어려움, 종사자의 사례관리 인식, 사례관리의 할당시간과 담당 사례 수 등에 대한 조사를 통해 심층적으로 분석하였고 개선방안을 제시하고자 하였다. 지역아동센터 사례관리에 관한 문헌연구와 지역아동센터 종사자 및 시설장 등 사례관리 실무자를 대상으로 사례관리 현황에 대한 실태조사의 결과에 따른 결론 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터는 사례관리의 효율성, 효과성, 서비스의 질적 개선을 위해서 사례관리 관련 직무훈련과 연수, 사례관리자의 역할강화를 위한 다양한 차원의 실무자 교육 등이 정기적으로 이루어져야 할 것이다. 또한 사례관리 관련 문헌연구와 학문적 연구를 통해 지역아동센터 사례관리의 표준화된 매뉴얼과 공통적인 실천방법들이 마련되어야 할 것이다. 둘째, 지역아동센터 종사자와 시설장들은 대부분 작은 교회의 부속기관 형태로 출발한 ‘공부방’의 기능과 소규모아동복지시설이라는 특성을 가지고 있음을 알 수 있다. 또한 앞으로 20대∼30대의 젊은 층 사회복지사 1급과 사회복지사 2급의 종사자들의 활발한 참여를 통해 사례관리 업무를 효율적으로 수행할 수 있는 기반을 조성해 나가야 할 것이다. 셋째, 지역아동센터의 시설환경은 공간의 규모를 늘리고 아동이 이용함에 있어 보다 쾌적하고 적합한 환경이 조성되어야 하며, 현재 중점적으로 운영되고 있는 학습지원 프로그램에 편중된 현재의 운영체계로부터 종사자의 역할인식의 변화와 전환을 가져야 한다. 또한 사례관리의 실천을 위한 아동상담, 개별관리 등 실천기술을 배울 수 있는 아동상담, 심리치료, 가족상담 등의 관련 연수와 직무교육이 정기적으로 제공되어야 할 것이다. 넷째, 지역아동센터에서 사례관리를 시행하는 기관은 77%의 분포를 보이고 있으며 사례관리 실천 시 준비사항으로는 아직까지 마련되고 있지 않은 사례관리 공통양식과 구체적인 자료, 사례관리 정보 및 교육 등이 필요함을 알 수 있다. 끝으로 학교를 마친 후 매일 센터를 이용하는 아동‧청소년이 대부분을 차지하고 있는 지역아동센터는 아동‧청소년에 대한 관리와 보호, 복지, 교육활동과 연결하여 주로 아동발달과 지역사회 자원연계, 학교생활적응, 부모상담 및 가족상담 등 사례관리 서비스 제공의 중점내용이 되어야 하고 이를 위해서는 상근 종사자가 2명∼3명 내외인 소규모 시설인 점을 고려하여 지역사회의 다양한 아동복지기관, 사회복지시설, 민간 상담심리센터, 학교사회복지사, 방과후 학교 등 관련분야 전문가들과 정보를 상호 교환하고 사례관리 네트워크를 구성하여 보다 적극적인 사례관리를 통해 아동의 심리상담, 가족상담, 부모교육, 자원연결, 결연 및 후원의 연계 등의 활용과 서비스를 제공해 나가야 할 것이다. 한편, 지역아동센터에서 사례관리의 능력 배양을 통해 아동관리를 보다 잘 하려면 아동의 심리‧정서적 지원, 학교생활지원, 아동발달지원, 진로 및 고민상담 등 보다 구체적인 아동관리가 이루어져야하며 이러한 역할을 수행하기 위해서는 아동보호전문기관, 지역사회복지관 등과 사례관리 담당자들이 상호 정보교환이나 자료제공이 필요하며, 사례관리를 제대로 실행하기 위한 전문성과 실무능력을 갖춘 사례관리자를 확보하고 훈련시켜야 하는 과정이 필요하다. 따라서 앞으로 지역아동센터에 사회복지사 1급 자격을 취득한 전문인력을 확보하기 위한 현실적인 방법들이 연구되어야 하며 지역아동센터의 연합회 또는 지방자치단체의 업무담당자들 상호간에 긴밀한 협력과 논의가 이루어져야 할 것이다.
본 논문은 지역아동센터 내 체계적인 사례관리 운영체계 기반조성에 기여하고자 첫째, 사회복지실천 영역에서의 사례관리에 관한 제 이론과 아동‧청소년 사례관리의 특성 및 지역아동센터 사례관리에 관한 국내외 문헌과 저널, 학술지 등의 이론적 고찰을 주요 쟁점 및 동향을 제시하고 둘째, 지역아동센터의 프로그램 및 사례관리를 수행하기 위한 지역아동센터의 시설환경, 종사자 현황, 설립주체별 특성, 재정현황, 이용공간 등 직무환경의 특성을 조사하였다. 또한, 지역아동센터에서 실행하는 중점운영 프로그램, 역량강화를 위한 직무연수, 사례관리자의 정보수집, 사례관리자의 직무훈련 영역에 대한 심층적 조사를 실시하여 사례관리 운영체계 구축을 위한 방안을 도출하였으며 마지막으로 현재 지역아동센터에서 실시하는 사례관리 실천여부와 사례관리체계 구축을 위한 여건조성, 사례관리 추진 시 어려움, 종사자의 사례관리 인식, 사례관리의 할당시간과 담당 사례 수 등에 대한 조사를 통해 심층적으로 분석하였고 개선방안을 제시하고자 하였다. 지역아동센터 사례관리에 관한 문헌연구와 지역아동센터 종사자 및 시설장 등 사례관리 실무자를 대상으로 사례관리 현황에 대한 실태조사의 결과에 따른 결론 및 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터는 사례관리의 효율성, 효과성, 서비스의 질적 개선을 위해서 사례관리 관련 직무훈련과 연수, 사례관리자의 역할강화를 위한 다양한 차원의 실무자 교육 등이 정기적으로 이루어져야 할 것이다. 또한 사례관리 관련 문헌연구와 학문적 연구를 통해 지역아동센터 사례관리의 표준화된 매뉴얼과 공통적인 실천방법들이 마련되어야 할 것이다. 둘째, 지역아동센터 종사자와 시설장들은 대부분 작은 교회의 부속기관 형태로 출발한 ‘공부방’의 기능과 소규모아동복지시설이라는 특성을 가지고 있음을 알 수 있다. 또한 앞으로 20대∼30대의 젊은 층 사회복지사 1급과 사회복지사 2급의 종사자들의 활발한 참여를 통해 사례관리 업무를 효율적으로 수행할 수 있는 기반을 조성해 나가야 할 것이다. 셋째, 지역아동센터의 시설환경은 공간의 규모를 늘리고 아동이 이용함에 있어 보다 쾌적하고 적합한 환경이 조성되어야 하며, 현재 중점적으로 운영되고 있는 학습지원 프로그램에 편중된 현재의 운영체계로부터 종사자의 역할인식의 변화와 전환을 가져야 한다. 또한 사례관리의 실천을 위한 아동상담, 개별관리 등 실천기술을 배울 수 있는 아동상담, 심리치료, 가족상담 등의 관련 연수와 직무교육이 정기적으로 제공되어야 할 것이다. 넷째, 지역아동센터에서 사례관리를 시행하는 기관은 77%의 분포를 보이고 있으며 사례관리 실천 시 준비사항으로는 아직까지 마련되고 있지 않은 사례관리 공통양식과 구체적인 자료, 사례관리 정보 및 교육 등이 필요함을 알 수 있다. 끝으로 학교를 마친 후 매일 센터를 이용하는 아동‧청소년이 대부분을 차지하고 있는 지역아동센터는 아동‧청소년에 대한 관리와 보호, 복지, 교육활동과 연결하여 주로 아동발달과 지역사회 자원연계, 학교생활적응, 부모상담 및 가족상담 등 사례관리 서비스 제공의 중점내용이 되어야 하고 이를 위해서는 상근 종사자가 2명∼3명 내외인 소규모 시설인 점을 고려하여 지역사회의 다양한 아동복지기관, 사회복지시설, 민간 상담심리센터, 학교사회복지사, 방과후 학교 등 관련분야 전문가들과 정보를 상호 교환하고 사례관리 네트워크를 구성하여 보다 적극적인 사례관리를 통해 아동의 심리상담, 가족상담, 부모교육, 자원연결, 결연 및 후원의 연계 등의 활용과 서비스를 제공해 나가야 할 것이다. 한편, 지역아동센터에서 사례관리의 능력 배양을 통해 아동관리를 보다 잘 하려면 아동의 심리‧정서적 지원, 학교생활지원, 아동발달지원, 진로 및 고민상담 등 보다 구체적인 아동관리가 이루어져야하며 이러한 역할을 수행하기 위해서는 아동보호전문기관, 지역사회복지관 등과 사례관리 담당자들이 상호 정보교환이나 자료제공이 필요하며, 사례관리를 제대로 실행하기 위한 전문성과 실무능력을 갖춘 사례관리자를 확보하고 훈련시켜야 하는 과정이 필요하다. 따라서 앞으로 지역아동센터에 사회복지사 1급 자격을 취득한 전문인력을 확보하기 위한 현실적인 방법들이 연구되어야 하며 지역아동센터의 연합회 또는 지방자치단체의 업무담당자들 상호간에 긴밀한 협력과 논의가 이루어져야 할 것이다.
In order to dedicate to the creation of the basis of the operation system of the systematic case management, this essay has suggested the important issues and trends through the theoretical examination of the domestic and overseas literatures, journals, and scientific magazines on the characters of ...
In order to dedicate to the creation of the basis of the operation system of the systematic case management, this essay has suggested the important issues and trends through the theoretical examination of the domestic and overseas literatures, journals, and scientific magazines on the characters of the case management of the children and youth including the various theories of the case management of the social welfare practical fields and the community child center for the first. Secondly this dissertation has investigated the characters of the duty environments such as the facility environment, current situations of the workers, characters of the identity of the establishment, financial situations and the space of the use of the community child center for the performance of the program and case management of the community child center. Also this dissertation has found the ways of the construction of the case management operation system by performing the deep investigation on the central operation program, the duty training for the strong capacity, the collection of the information of the managers of the cases and the areas of the duty training of the managers of the cases for the purpose of proposing the ways of improvement. For the last this essay also has deeply analyzed the current situations of the case management through the investigation on actual practice of the case management, the creation of the conditions for the construction of the case management system, the difficulties at the time of promoting the case management, the understanding of the case management of the workers, and the hours of the allocation and the number of the cases in charge of the workers of the case management to be able to suggest the ways of improvement. The followings are the conclusion and the suggestion according to the results of the investigation of the actual situations on the case management with the workers in charge of the case management as the objects such as the workers and the facility directors of the community child center including the studies on the literatures on the case management of the community child center. The community child center has been requested to perform the training and research related with the case management and the education in diverse dimension for the practical workers for the strong performance of the roles of the case managers periodically. and also the standardized manuals and the general ways of practice of the case management should be prepared in the community child center. The workers and the facility directors of the community child center have the understanding that the community child center has the characters of small scale child welfare center with the function of 'the study room' by starting as the form of the organization attached to the small churches in most cases. Also such workers and facility directors should create the foundation for the efficient performance of the workers of the case management through the active participation of the young 1st and 2nd class social workers in their 20s and 30s in age in the future. The facility environment of the community child center should be created as the environment more comfortable and suitable than ever before for the children to use by widening the scale of the space, and also what are required at this time are the change and conversion of the understanding of the role of the workers from the current systems which have been attached to the study support programs by having been operated emphasizing such systems too much. Also the children counseling and individual management for the practice of the case management should be provided periodically through the training and duty education related with the counseling for the children, psychological treatment and family counseling to be able to learn the practical skill. We see that the organizations actually performing the case management in the community child center have been showing to reach 77% in distribution to make us understand that the common forms of case management, concrete data, information and education are required as the items for the preparation at the time of performing the case management as such items have not been arranged till today. Lastly the community child centers which have been used by the children and the youth in most cases everyday after school should make effort to provide the service of the case management in priority more than ever before such as the child development, relation with the resources of the community, adaptation to school life, and counseling for the parents and family members in connection with the activities of the management, protection, welfare and education for the young people and children, and for such purposes the community child center should perform the concrete children management more than every by providing the service and use in connection with the psychology of the children, counseling, family counseling, education for the parents, relation with the human resources, formation of relations and the support of the community through more positive case management by exchanging mutual informations with the diverse children welfare organizations, social work facilities, private counseling psychology centers, school welfare workers, schools after school, and the related professional personnels and the construction of the network of the case management considering that the community child center is the small scale facility with 2 or 3 full time workers. Also the community child center should perform the work of children management concretely such as the psychology of the children, emotional support, school life support, children development support, and the counseling for the future study and agonies of the children for the better children management through nurturing the abilities and capacities of the case management, and for such purposes what are requested are exchange of informations
In order to dedicate to the creation of the basis of the operation system of the systematic case management, this essay has suggested the important issues and trends through the theoretical examination of the domestic and overseas literatures, journals, and scientific magazines on the characters of the case management of the children and youth including the various theories of the case management of the social welfare practical fields and the community child center for the first. Secondly this dissertation has investigated the characters of the duty environments such as the facility environment, current situations of the workers, characters of the identity of the establishment, financial situations and the space of the use of the community child center for the performance of the program and case management of the community child center. Also this dissertation has found the ways of the construction of the case management operation system by performing the deep investigation on the central operation program, the duty training for the strong capacity, the collection of the information of the managers of the cases and the areas of the duty training of the managers of the cases for the purpose of proposing the ways of improvement. For the last this essay also has deeply analyzed the current situations of the case management through the investigation on actual practice of the case management, the creation of the conditions for the construction of the case management system, the difficulties at the time of promoting the case management, the understanding of the case management of the workers, and the hours of the allocation and the number of the cases in charge of the workers of the case management to be able to suggest the ways of improvement. The followings are the conclusion and the suggestion according to the results of the investigation of the actual situations on the case management with the workers in charge of the case management as the objects such as the workers and the facility directors of the community child center including the studies on the literatures on the case management of the community child center. The community child center has been requested to perform the training and research related with the case management and the education in diverse dimension for the practical workers for the strong performance of the roles of the case managers periodically. and also the standardized manuals and the general ways of practice of the case management should be prepared in the community child center. The workers and the facility directors of the community child center have the understanding that the community child center has the characters of small scale child welfare center with the function of 'the study room' by starting as the form of the organization attached to the small churches in most cases. Also such workers and facility directors should create the foundation for the efficient performance of the workers of the case management through the active participation of the young 1st and 2nd class social workers in their 20s and 30s in age in the future. The facility environment of the community child center should be created as the environment more comfortable and suitable than ever before for the children to use by widening the scale of the space, and also what are required at this time are the change and conversion of the understanding of the role of the workers from the current systems which have been attached to the study support programs by having been operated emphasizing such systems too much. Also the children counseling and individual management for the practice of the case management should be provided periodically through the training and duty education related with the counseling for the children, psychological treatment and family counseling to be able to learn the practical skill. We see that the organizations actually performing the case management in the community child center have been showing to reach 77% in distribution to make us understand that the common forms of case management, concrete data, information and education are required as the items for the preparation at the time of performing the case management as such items have not been arranged till today. Lastly the community child centers which have been used by the children and the youth in most cases everyday after school should make effort to provide the service of the case management in priority more than ever before such as the child development, relation with the resources of the community, adaptation to school life, and counseling for the parents and family members in connection with the activities of the management, protection, welfare and education for the young people and children, and for such purposes the community child center should perform the concrete children management more than every by providing the service and use in connection with the psychology of the children, counseling, family counseling, education for the parents, relation with the human resources, formation of relations and the support of the community through more positive case management by exchanging mutual informations with the diverse children welfare organizations, social work facilities, private counseling psychology centers, school welfare workers, schools after school, and the related professional personnels and the construction of the network of the case management considering that the community child center is the small scale facility with 2 or 3 full time workers. Also the community child center should perform the work of children management concretely such as the psychology of the children, emotional support, school life support, children development support, and the counseling for the future study and agonies of the children for the better children management through nurturing the abilities and capacities of the case management, and for such purposes what are requested are exchange of informations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.