본 연구는 여자 사이클 경기력 향상을 위한 지도자의 멘토링을 분석하고자 2013년 현재 대한 사이클 연맹에 등록되어 있는 선수를 집락 무선 표집 방법을 사용하여 여자고등부와 여자실업팀의 사이클 선수 71명을 추출하였다. 설문지는 이은혜(2005)와 이가은(2005)의 자료를 근거로 재수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 먼저 각 문항별로 서술된 내용을 귀납적으로 내용을 분석하고, 사이클 선수의 걱정거리와 지도자의 조언을 평소 훈련 시와 경기 시로 구분하여 분류한 후, 분류된 결과에 대한 빈도를 산출하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 여자 사이클 선수가 훈련 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기력 요인, 대인적 요인, 환경적 요인 등이 있었다. 둘째, 여자 사이클 선수가 경기 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기적 요인, 대인적 요인, 사회적 요인 등이 있었다. 셋째, 훈련 시 사이클 지도자가 선수에게 해주는 조언으로는 자신감 고취를 위한조언, 기술적 조언, 운동태도 형성에 관한 조언, 안전유의에 대한 조언, ...
<국문초록>
여자 사이클 경기력 향상을 위한 지도자의 멘토링 분석
이 영 화 우석대학교 교육대학원 체육교육전공
본 연구는 여자 사이클 경기력 향상을 위한 지도자의 멘토링을 분석하고자 2013년 현재 대한 사이클 연맹에 등록되어 있는 선수를 집락 무선 표집 방법을 사용하여 여자고등부와 여자실업팀의 사이클 선수 71명을 추출하였다. 설문지는 이은혜(2005)와 이가은(2005)의 자료를 근거로 재수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 먼저 각 문항별로 서술된 내용을 귀납적으로 내용을 분석하고, 사이클 선수의 걱정거리와 지도자의 조언을 평소 훈련 시와 경기 시로 구분하여 분류한 후, 분류된 결과에 대한 빈도를 산출하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 여자 사이클 선수가 훈련 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기력 요인, 대인적 요인, 환경적 요인 등이 있었다. 둘째, 여자 사이클 선수가 경기 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기적 요인, 대인적 요인, 사회적 요인 등이 있었다. 셋째, 훈련 시 사이클 지도자가 선수에게 해주는 조언으로는 자신감 고취를 위한조언, 기술적 조언, 운동태도 형성에 관한 조언, 안전유의에 대한 조언, 자기관리 조언, 미래에 관한 조언 등이 있었다. 넷째, 경기 시 사이클 지도자가 선수에게 해주는 조언으로는 긍정적 격려, 심리적 안정, 최선의 노력 요구, 기술적 조언 등이 있었다.
<국문초록>
여자 사이클 경기력 향상을 위한 지도자의 멘토링 분석
이 영 화 우석대학교 교육대학원 체육교육전공
본 연구는 여자 사이클 경기력 향상을 위한 지도자의 멘토링을 분석하고자 2013년 현재 대한 사이클 연맹에 등록되어 있는 선수를 집락 무선 표집 방법을 사용하여 여자고등부와 여자실업팀의 사이클 선수 71명을 추출하였다. 설문지는 이은혜(2005)와 이가은(2005)의 자료를 근거로 재수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 먼저 각 문항별로 서술된 내용을 귀납적으로 내용을 분석하고, 사이클 선수의 걱정거리와 지도자의 조언을 평소 훈련 시와 경기 시로 구분하여 분류한 후, 분류된 결과에 대한 빈도를 산출하였다. 이러한 연구방법과 절차를 통해 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 여자 사이클 선수가 훈련 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기력 요인, 대인적 요인, 환경적 요인 등이 있었다. 둘째, 여자 사이클 선수가 경기 시 갖고 있는 걱정거리로는 개인적 요인, 경기적 요인, 대인적 요인, 사회적 요인 등이 있었다. 셋째, 훈련 시 사이클 지도자가 선수에게 해주는 조언으로는 자신감 고취를 위한조언, 기술적 조언, 운동태도 형성에 관한 조언, 안전유의에 대한 조언, 자기관리 조언, 미래에 관한 조언 등이 있었다. 넷째, 경기 시 사이클 지도자가 선수에게 해주는 조언으로는 긍정적 격려, 심리적 안정, 최선의 노력 요구, 기술적 조언 등이 있었다.
An analysis for mentor programs for women athletes in cycling in order to improve race performance
Lee Young Hwa Department of physical Education Graduate School of Woo suk University
The purpose of the research is to analyze mentor programs, im...
ABSTRACT
An analysis for mentor programs for women athletes in cycling in order to improve race performance
Lee Young Hwa Department of physical Education Graduate School of Woo suk University
The purpose of the research is to analyze mentor programs, implementing by cycling coaches, which focus on progressing race performances of women riders. In order to meet the purpose, 71 women riders from all cyclists registered in the Korean Cycling Federation in the year of 2013, who are now joining high-school teams and elite ones, are selected under the method of random cluster sampling. The questionnaire is made based on the research of Lee, Eun-Hye(2005), Lee, Ga-Eun(2005). First of all, collecting information from each questions was analyzed by a inductive method. In the meantime, the information about anxiety of riders and advice from coaches is classified into two aspects, either in exercising or in a race. Finally, the frequency for the classification is calculated classified results The conclusions coming from the research are as follows.
1. The anxiety which women cyclists have in exercising consists of the four factors, such as personal, inter-personal, environmental, performance-related. 2. The anxiety which women cyclists have in a race situation consists of the four factors, such as personal, inter-personal, environmental, and performance-related. 3. there are four types of advice which a coach usually delivers to his rider when exercising, such as advice for confidence, for technical development, for attitudes of riders during training, for security and safety, for self-management, and for future goals of riders. 4. there are four types of advice from a coach in a race, such as positive encouragement, psychological stability, demanding for the best performance, and technical advice.
ABSTRACT
An analysis for mentor programs for women athletes in cycling in order to improve race performance
Lee Young Hwa Department of physical Education Graduate School of Woo suk University
The purpose of the research is to analyze mentor programs, implementing by cycling coaches, which focus on progressing race performances of women riders. In order to meet the purpose, 71 women riders from all cyclists registered in the Korean Cycling Federation in the year of 2013, who are now joining high-school teams and elite ones, are selected under the method of random cluster sampling. The questionnaire is made based on the research of Lee, Eun-Hye(2005), Lee, Ga-Eun(2005). First of all, collecting information from each questions was analyzed by a inductive method. In the meantime, the information about anxiety of riders and advice from coaches is classified into two aspects, either in exercising or in a race. Finally, the frequency for the classification is calculated classified results The conclusions coming from the research are as follows.
1. The anxiety which women cyclists have in exercising consists of the four factors, such as personal, inter-personal, environmental, performance-related. 2. The anxiety which women cyclists have in a race situation consists of the four factors, such as personal, inter-personal, environmental, and performance-related. 3. there are four types of advice which a coach usually delivers to his rider when exercising, such as advice for confidence, for technical development, for attitudes of riders during training, for security and safety, for self-management, and for future goals of riders. 4. there are four types of advice from a coach in a race, such as positive encouragement, psychological stability, demanding for the best performance, and technical advice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.