본 연구는 서구 선진국의 소수민족 미디어 정책이 어떠한지 살펴보고, 중국 소수민족 미디어 정책과 현황을 파악함으로써 중국 정부가 추구하는 국가통합에 기여할 수 있도록 소수민족 미디어 정책의 개선 방향을 도출하고자 하였다. 이를 위해 먼저 서구 선진국 소수민족 미디어 정책에 관한 자료 및 문헌을 수집하고 분석하였다. 다음에는 중국 소수민족 미디어 정책의 입안자, 집행자, 그리고 소수민족 미디어 종사자와 수용자를 대상으로 중국 소수민족 미디어 정책 현황, 중국 소수민족 미디어 발전 현황, 중국 소수민족 미디어 종사자 및 수용자 등 4...
본 연구는 서구 선진국의 소수민족 미디어 정책이 어떠한지 살펴보고, 중국 소수민족 미디어 정책과 현황을 파악함으로써 중국 정부가 추구하는 국가통합에 기여할 수 있도록 소수민족 미디어 정책의 개선 방향을 도출하고자 하였다. 이를 위해 먼저 서구 선진국 소수민족 미디어 정책에 관한 자료 및 문헌을 수집하고 분석하였다. 다음에는 중국 소수민족 미디어 정책의 입안자, 집행자, 그리고 소수민족 미디어 종사자와 수용자를 대상으로 중국 소수민족 미디어 정책 현황, 중국 소수민족 미디어 발전 현황, 중국 소수민족 미디어 종사자 및 수용자 등 4가지 주체로 구성된 인터뷰 리스트를 작성하여 중국 북경, 신장 위구르 자치구와 광시 좡족 자치구를 방문, 인터뷰를 진행하였다. 먼저 미국, 캐나다, 호주 및 유럽 국가 등 서구 선진국의 소수민족 미디어 현황 및 정책에 살펴 본 결과, 선진국들의 소수민족 미디어 정책은 비교적으로 개방적이고 각 소수민족 미디어 발전의 촉진제 역할을수행하는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 북경에 있는 중국 소수민족 미디어 주요 정책 입안 주체인 중화인민공화국 신문출판 본부, 국가 라디오 영화 텔레비전 총국, 중국 인터넷 협회, 그리고 중화인민공화국 공업과 정보화 본부를 방문하고 인터뷰를 진행하였다. 이들은 중국 소수민족 미디어 주요 정책 입안 주체로서 소수민족 미디어의 발전을 위해 개방적인 소수민족 미디 어 정책을 적극적으로 입안하고 있다고 주장하였다. 그러나 한편으로 이들은 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 과정에 문제가 많이 있다고 주장하기도 하였다. 셋째, 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 과정에서 나타나는 문제점을 파악하기위해 대표적인 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 주체인 신장 위구르 자치구 라디오 영화 텔레비전국과 신장 위구르 자치구 신문출판국, 그리고 광시 좡족 자치구 라디오 영화 텔레비전국과 광시 좡족 자치구 신문출판국을 방문, 인터뷰하였다. 해당 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 주체들은 중앙정부의 소수민족 미디어 정책에 대해서 전반적으로 잘 이해하고 있고, 집행 및 관철 과정에 큰 문제가 있지는 않지만 구체적으로 명확하지 않은 부분이 있다고 주장하였다. 넷째, 중국 중앙정부의 소수민족 미디어 정책의 부족한 점을 찾아내기 위해 대표적으로 소수민족 미디어 종사자인 신장일보사와 신장방송국, 그리고 광시일보집단과 광시방송국을 방문 및 인터뷰한다. 소수민족 미디어 종사자들은 미디어 운영 과정에 기술, 인력, 재정 등 여러 가지 어려움이 있다고 주장하면서 중앙정부의 소수민족 미디어 정책의 개선을 바라고 있는 것으로 나타났다. 그리고 신장 위구르 자치구 소수민족 미디어 종사자들의 요구와 광시 좡족 자치구에 있는 종사자들의 요구는 전반적으로 비슷하지만 구체적으로는 다른 부분도 여럿 나타났다. 예를 들면, 신장 위구르 자치구 소수민족 미디어 종사자들은 인력, 기술, 재정 지원을 우선적으로 요구하지만 광시 좡족 자치구 소수민족 미디어 종사자들은 인력, 기술, 재정 지원보다는 정책 지원을 우선적으로 요구하였다. 다섯째, 소수민족 미디어 수용자들은 소수민족 미디어 정책에 대해서 어떤 인식을 갖고 있는지 파악하기 위해 대표적으로 신장대학 신문방송학과와 광시대학 신문방송학과, 광시민족대학 예술학과를 방문하여 인터뷰를 실시하였다. 이들은 미디어 관련 학과에 다니는 학생이나 교수로서 소수민족 미디어 정책이 더 개방적인 방향으로 개선되어야 한다고 주장했다. 이와 같은 실태 분석을 바탕으로 중국 소수민족 미디어 발전 및 좀더 개방적인 소수민족 미디어 정책을 실현시키기 위한 제안을 다음과 같이 정리해 본다. 첫째, 소수민족 미디어 정책 입안자들은 더 개방적이고 합리적이고 명확한 소수민족 미디어 정책을 입안하기 위한 노력이 필요하다. 둘째, 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철자들은 중앙 정부의 소수 민족 미디어 정책에 대해 올바른 인식을 확립하고, 각 소수민족자치구 에 있는 종사자들의 합리적인 요구를 정확하게 파악하여 중앙정부에 전달하는 노력이 필요하다. 셋째, 소수민족 미디어 종사자들에 대한 전문적인 교육 및 훈련 기회의 확대가 필요하다. 넷째, 소수민족 미디어 정책에 대한 전문인력 양성 및 학문적 연구의 활성화를 위하여 소수민족 미디어 교육자 및 수용자들의 역할 증대와 정책적 지원 확대가 필요하다.
본 연구는 서구 선진국의 소수민족 미디어 정책이 어떠한지 살펴보고, 중국 소수민족 미디어 정책과 현황을 파악함으로써 중국 정부가 추구하는 국가통합에 기여할 수 있도록 소수민족 미디어 정책의 개선 방향을 도출하고자 하였다. 이를 위해 먼저 서구 선진국 소수민족 미디어 정책에 관한 자료 및 문헌을 수집하고 분석하였다. 다음에는 중국 소수민족 미디어 정책의 입안자, 집행자, 그리고 소수민족 미디어 종사자와 수용자를 대상으로 중국 소수민족 미디어 정책 현황, 중국 소수민족 미디어 발전 현황, 중국 소수민족 미디어 종사자 및 수용자 등 4가지 주체로 구성된 인터뷰 리스트를 작성하여 중국 북경, 신장 위구르 자치구와 광시 좡족 자치구를 방문, 인터뷰를 진행하였다. 먼저 미국, 캐나다, 호주 및 유럽 국가 등 서구 선진국의 소수민족 미디어 현황 및 정책에 살펴 본 결과, 선진국들의 소수민족 미디어 정책은 비교적으로 개방적이고 각 소수민족 미디어 발전의 촉진제 역할을수행하는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 북경에 있는 중국 소수민족 미디어 주요 정책 입안 주체인 중화인민공화국 신문출판 본부, 국가 라디오 영화 텔레비전 총국, 중국 인터넷 협회, 그리고 중화인민공화국 공업과 정보화 본부를 방문하고 인터뷰를 진행하였다. 이들은 중국 소수민족 미디어 주요 정책 입안 주체로서 소수민족 미디어의 발전을 위해 개방적인 소수민족 미디 어 정책을 적극적으로 입안하고 있다고 주장하였다. 그러나 한편으로 이들은 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 과정에 문제가 많이 있다고 주장하기도 하였다. 셋째, 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 과정에서 나타나는 문제점을 파악하기위해 대표적인 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 주체인 신장 위구르 자치구 라디오 영화 텔레비전국과 신장 위구르 자치구 신문출판국, 그리고 광시 좡족 자치구 라디오 영화 텔레비전국과 광시 좡족 자치구 신문출판국을 방문, 인터뷰하였다. 해당 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철 주체들은 중앙정부의 소수민족 미디어 정책에 대해서 전반적으로 잘 이해하고 있고, 집행 및 관철 과정에 큰 문제가 있지는 않지만 구체적으로 명확하지 않은 부분이 있다고 주장하였다. 넷째, 중국 중앙정부의 소수민족 미디어 정책의 부족한 점을 찾아내기 위해 대표적으로 소수민족 미디어 종사자인 신장일보사와 신장방송국, 그리고 광시일보집단과 광시방송국을 방문 및 인터뷰한다. 소수민족 미디어 종사자들은 미디어 운영 과정에 기술, 인력, 재정 등 여러 가지 어려움이 있다고 주장하면서 중앙정부의 소수민족 미디어 정책의 개선을 바라고 있는 것으로 나타났다. 그리고 신장 위구르 자치구 소수민족 미디어 종사자들의 요구와 광시 좡족 자치구에 있는 종사자들의 요구는 전반적으로 비슷하지만 구체적으로는 다른 부분도 여럿 나타났다. 예를 들면, 신장 위구르 자치구 소수민족 미디어 종사자들은 인력, 기술, 재정 지원을 우선적으로 요구하지만 광시 좡족 자치구 소수민족 미디어 종사자들은 인력, 기술, 재정 지원보다는 정책 지원을 우선적으로 요구하였다. 다섯째, 소수민족 미디어 수용자들은 소수민족 미디어 정책에 대해서 어떤 인식을 갖고 있는지 파악하기 위해 대표적으로 신장대학 신문방송학과와 광시대학 신문방송학과, 광시민족대학 예술학과를 방문하여 인터뷰를 실시하였다. 이들은 미디어 관련 학과에 다니는 학생이나 교수로서 소수민족 미디어 정책이 더 개방적인 방향으로 개선되어야 한다고 주장했다. 이와 같은 실태 분석을 바탕으로 중국 소수민족 미디어 발전 및 좀더 개방적인 소수민족 미디어 정책을 실현시키기 위한 제안을 다음과 같이 정리해 본다. 첫째, 소수민족 미디어 정책 입안자들은 더 개방적이고 합리적이고 명확한 소수민족 미디어 정책을 입안하기 위한 노력이 필요하다. 둘째, 소수민족 미디어 정책의 집행 및 관철자들은 중앙 정부의 소수 민족 미디어 정책에 대해 올바른 인식을 확립하고, 각 소수민족자치구 에 있는 종사자들의 합리적인 요구를 정확하게 파악하여 중앙정부에 전달하는 노력이 필요하다. 셋째, 소수민족 미디어 종사자들에 대한 전문적인 교육 및 훈련 기회의 확대가 필요하다. 넷째, 소수민족 미디어 정책에 대한 전문인력 양성 및 학문적 연구의 활성화를 위하여 소수민족 미디어 교육자 및 수용자들의 역할 증대와 정책적 지원 확대가 필요하다.
This study purports to suggesting future directions for ethnic media in China. For that purpose, the study first reviewed the ethnic media policies in Western countries, then interviewed policy makers, implementors, employees, and audience of ethnic media, located in a variety of locations ranging f...
This study purports to suggesting future directions for ethnic media in China. For that purpose, the study first reviewed the ethnic media policies in Western countries, then interviewed policy makers, implementors, employees, and audience of ethnic media, located in a variety of locations ranging from Beijing, Xinjiang Uyghur Autonomous Region, and Guangxi Zhuang Autonomous Region. First, ethnic media policy of Western countries appeared relatively open and supportive of the development of ethnic media in each country. Secondly, interviews with General Administration of Press and Publication of the People's Republic of China, The Sate Administration of Radio Film and Television, Internet Society of China, Ministry of Industry and Information Technology of The People's Republic of China showed that they were all favorable toward openness of ethnic media policy, but occasionally faced some problems while implementing media policies on the local levels. Third, interviews with Xinjiang Administration of Radio Film and Television and Xinjiang Administration of Press and Publication, Guangxi Administration of Radio Film and Television and Guangxi Administration of Press and Publication showed that they were all quite knowledgeable of central government's ethnic media policy but faced some vagueness while following the policy on a daily basis. Fourth, interviews with Xinjiang Daily and Xinjiang Television, Guangxi Daily and Guangxi Television revealed that they had difficulties in terms of securing technological support, human resources, and operating revenue. One thing noteworthy is that XinJiang Uyghur ethnic media were in need of more technological, human, and financial supports whereas GuangXi ethnic media were in need of more policy supports. Fifth, interviews with Journalism & Communication College, Xinjiang University and School of Journalism & Communication, Guangxi University, School of Arts, Guangxi University for Nationalities showed that they wanted more openness of ethnic media policy. Based on the findings from literature review and interviews, followings are proposed for the development of ethnic media in China. First, policy makers should work on more clear, open, and reasonable ethnic media policies. Second, practioners of ethnic media policy at local levels should grasp the foundations of ethnic media policy first, and try to be a truthful liaison between central government and local media. Third, employees of local ethnic media should be given more opportunities for professional training and education. Fourth, to promote the scholarly activities on ethnic media, more supports should be provided to the educational institutes and ethnic communities.
This study purports to suggesting future directions for ethnic media in China. For that purpose, the study first reviewed the ethnic media policies in Western countries, then interviewed policy makers, implementors, employees, and audience of ethnic media, located in a variety of locations ranging from Beijing, Xinjiang Uyghur Autonomous Region, and Guangxi Zhuang Autonomous Region. First, ethnic media policy of Western countries appeared relatively open and supportive of the development of ethnic media in each country. Secondly, interviews with General Administration of Press and Publication of the People's Republic of China, The Sate Administration of Radio Film and Television, Internet Society of China, Ministry of Industry and Information Technology of The People's Republic of China showed that they were all favorable toward openness of ethnic media policy, but occasionally faced some problems while implementing media policies on the local levels. Third, interviews with Xinjiang Administration of Radio Film and Television and Xinjiang Administration of Press and Publication, Guangxi Administration of Radio Film and Television and Guangxi Administration of Press and Publication showed that they were all quite knowledgeable of central government's ethnic media policy but faced some vagueness while following the policy on a daily basis. Fourth, interviews with Xinjiang Daily and Xinjiang Television, Guangxi Daily and Guangxi Television revealed that they had difficulties in terms of securing technological support, human resources, and operating revenue. One thing noteworthy is that XinJiang Uyghur ethnic media were in need of more technological, human, and financial supports whereas GuangXi ethnic media were in need of more policy supports. Fifth, interviews with Journalism & Communication College, Xinjiang University and School of Journalism & Communication, Guangxi University, School of Arts, Guangxi University for Nationalities showed that they wanted more openness of ethnic media policy. Based on the findings from literature review and interviews, followings are proposed for the development of ethnic media in China. First, policy makers should work on more clear, open, and reasonable ethnic media policies. Second, practioners of ethnic media policy at local levels should grasp the foundations of ethnic media policy first, and try to be a truthful liaison between central government and local media. Third, employees of local ethnic media should be given more opportunities for professional training and education. Fourth, to promote the scholarly activities on ethnic media, more supports should be provided to the educational institutes and ethnic communities.
주제어
#중국 소수민족 소수민족 미디어 소수민족 미디어 정책 신장·광시 지역 소수민족 미디어 소수민족 미디어 정책의 개선 방향
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.