56개의 민족으로 구성되어 있는 중국은 한족이 인구의 절대다수를 차지하고 있으며 정치, 경제 및 문화 등 각 영역에서 한족을 중심으로 한 한민족 우위의 다민족 국가이다. 1949년 중화 인민 공화국 성립이후 공식적으로 인정하는 소수민족만 55개에 있다. 중국의 소수민족은 총 인구수의 8%에 불과하나 이들 대부분이 중국 국경의 주요 지역에 거주하고 있어 안보를 비롯한 경제적 부분에 무시할 수 없는 존재이다. 중국 소수민족 통합문제는 중국 국내정치에 즉각 영향을 미치고, 소수민족 역사적, 지리적 등의 원인 때문에 한족하고 문화이나 빈...
56개의 민족으로 구성되어 있는 중국은 한족이 인구의 절대다수를 차지하고 있으며 정치, 경제 및 문화 등 각 영역에서 한족을 중심으로 한 한민족 우위의 다민족 국가이다. 1949년 중화 인민 공화국 성립이후 공식적으로 인정하는 소수민족만 55개에 있다. 중국의 소수민족은 총 인구수의 8%에 불과하나 이들 대부분이 중국 국경의 주요 지역에 거주하고 있어 안보를 비롯한 경제적 부분에 무시할 수 없는 존재이다. 중국 소수민족 통합문제는 중국 국내정치에 즉각 영향을 미치고, 소수민족 역사적, 지리적 등의 원인 때문에 한족하고 문화이나 빈부 차이가 많기 때문에 민족 간에 단결하고 국가의 안전을 위해 소수민족 우대정책을 실시하고 있다.
중국의 대학생 대부분은 풍부한 인력자본을 가진 엘리트라 할 수 있다. 이에 중국 정부는 소수민족이 거주하고 있는 지역의 경제발전을 위하해 교육 우대정책을 실시해 왔다. 인력자본이 모자란 소수민족을 위해서 중국 정부가 대량의 인력과 물력을 기울이고 배양한 대학생이 오히려 실업하게 된 현상이 나타냈다. 30년 넘게 소수민족 교육 우대정책을 실시하여 소수민족 졸업생이 급증해서 소수민족 대학생 취직난의 소리가 나날이 고조되고 있다. 대학생 취직은 전 사회 취직의 중요 구성부분이다. 즉, 대학교를 졸업한 소수민족 학생이 순조롭게 취업 하지 못할 경우 각종의 갈등과 문제를 초래할 수 있고, 중국의 조화로운 사회의 건설과 민족 간에 단결에 직접 영향을 미칠 수 있다. 따라서 소수민족 학생의 취직문제도 무시할 수 없는 문제가 되었다. 소수민족 모든 우대정책의 기본원칙은 공평이다, 취업 공평성 실현에 있어서 소수민족 취업 지원정책은 중요한 역할을 하고 있다. 현재 소수민족 대학생의 취업현황과 소수민족 대학생들의 취업 문제 및 그 원인을 분석하고 개선방안을 제시하는 것은 중국의 경제발전을 비롯한 조화로운 사회의 구성, 고등교육 대중화의 진전, 그리고 소수민족 대학생 자신 등 중요한 의의가 있다.
본 논문에서는 제1장에서 연구의 서론 부분으로 연구의 목적 및 연구 범위와 연구 방법을 기술하였고, 제2장에서는 중국 소수민족과 중국 소수민족 취업 지원정책의 이론적 배경을 고찰하고, 제3장에서는 중국의 소수민족 취업 정책의역사적 과정을 전개하고 소수민족 취업의 현황에 관한 자료를 수집하여 제4장에서는 그로부터 문제점들을 도출하고 중국 소수민족 학생 취업을 위한 개선방안을 제시하였다. 제5장 결론에서는 지금까지의 연구내용을 요약을 정리하고 중국 소수민족 취업의 활성화를 위한 정책제언을 하였다.
56개의 민족으로 구성되어 있는 중국은 한족이 인구의 절대다수를 차지하고 있으며 정치, 경제 및 문화 등 각 영역에서 한족을 중심으로 한 한민족 우위의 다민족 국가이다. 1949년 중화 인민 공화국 성립이후 공식적으로 인정하는 소수민족만 55개에 있다. 중국의 소수민족은 총 인구수의 8%에 불과하나 이들 대부분이 중국 국경의 주요 지역에 거주하고 있어 안보를 비롯한 경제적 부분에 무시할 수 없는 존재이다. 중국 소수민족 통합문제는 중국 국내정치에 즉각 영향을 미치고, 소수민족 역사적, 지리적 등의 원인 때문에 한족하고 문화이나 빈부 차이가 많기 때문에 민족 간에 단결하고 국가의 안전을 위해 소수민족 우대정책을 실시하고 있다.
중국의 대학생 대부분은 풍부한 인력자본을 가진 엘리트라 할 수 있다. 이에 중국 정부는 소수민족이 거주하고 있는 지역의 경제발전을 위하해 교육 우대정책을 실시해 왔다. 인력자본이 모자란 소수민족을 위해서 중국 정부가 대량의 인력과 물력을 기울이고 배양한 대학생이 오히려 실업하게 된 현상이 나타냈다. 30년 넘게 소수민족 교육 우대정책을 실시하여 소수민족 졸업생이 급증해서 소수민족 대학생 취직난의 소리가 나날이 고조되고 있다. 대학생 취직은 전 사회 취직의 중요 구성부분이다. 즉, 대학교를 졸업한 소수민족 학생이 순조롭게 취업 하지 못할 경우 각종의 갈등과 문제를 초래할 수 있고, 중국의 조화로운 사회의 건설과 민족 간에 단결에 직접 영향을 미칠 수 있다. 따라서 소수민족 학생의 취직문제도 무시할 수 없는 문제가 되었다. 소수민족 모든 우대정책의 기본원칙은 공평이다, 취업 공평성 실현에 있어서 소수민족 취업 지원정책은 중요한 역할을 하고 있다. 현재 소수민족 대학생의 취업현황과 소수민족 대학생들의 취업 문제 및 그 원인을 분석하고 개선방안을 제시하는 것은 중국의 경제발전을 비롯한 조화로운 사회의 구성, 고등교육 대중화의 진전, 그리고 소수민족 대학생 자신 등 중요한 의의가 있다.
본 논문에서는 제1장에서 연구의 서론 부분으로 연구의 목적 및 연구 범위와 연구 방법을 기술하였고, 제2장에서는 중국 소수민족과 중국 소수민족 취업 지원정책의 이론적 배경을 고찰하고, 제3장에서는 중국의 소수민족 취업 정책의역사적 과정을 전개하고 소수민족 취업의 현황에 관한 자료를 수집하여 제4장에서는 그로부터 문제점들을 도출하고 중국 소수민족 학생 취업을 위한 개선방안을 제시하였다. 제5장 결론에서는 지금까지의 연구내용을 요약을 정리하고 중국 소수민족 취업의 활성화를 위한 정책제언을 하였다.
According to the statistical data of Chinese ministry of education, the percentage of Chinese ethnic minority university students is 7.33%. There are 288 universities in 8 provinces. Since 1999, China expanded enrollment of higher education and Chinese Communist Party started to attach importance to...
According to the statistical data of Chinese ministry of education, the percentage of Chinese ethnic minority university students is 7.33%. There are 288 universities in 8 provinces. Since 1999, China expanded enrollment of higher education and Chinese Communist Party started to attach importance to the education of minorities. They implemented preferential policies to minority education and the number of graduates of them has been increasing. University graduates’ employment problem has been drawing great attention in the society. The Employment situation of them has been getting more and more severe as competition in labor market and contradiction of structure got more intense than before. Since Chinese minorities are mostly located in the outer area and because of the poor natural environment and backward economy, minority university graduates have the problem of getting employed. Chinese Communist Party employed bilingual policy in minority area and respected their culture and belief. As a result, minority students’ standard Chinese is not good and it has caused difficulties in employment.
Chinese minorities are treated equally not only politically and economically but also when it gets to the employment system. Most of the minorities are located in the border area. Because of the culture differences and communication difficulties, some of the minorities receive unjust treatment. Minority students enjoy same dignity and management as other students. One important criterion to evaluate the social participation of minority graduates is employment. Their employment could bring them improvement of living standard and social status. Through social participation, minority students can achieve their social and life value.
Accompanied by China’s economic development the way of employment has been changed from career quotas to choose their jobs with freedom. The discord of the education of minorities and economic development has been a social problem which concerned the whole society. This study analyzed the problems of the policies on minority employment and presented some improvement methods.
Based on the preferential policies of minorities and achievements of employment of Chinese minority university students, this study tried to find out the problems and improvement methods. About accuracy this study is insufficient. Materials referred in this study are mainly based on the statistical yearbooks and the materials of the percentage of minority university students and their employment is according to the published materials of each province and city education office. Therefor the accuracy is somehow insufficient. Due to the limitation of those materials the persuasion of analysis result is relatively inadequate. This gives possibilities to study this topic further and more deeply.
According to the statistical data of Chinese ministry of education, the percentage of Chinese ethnic minority university students is 7.33%. There are 288 universities in 8 provinces. Since 1999, China expanded enrollment of higher education and Chinese Communist Party started to attach importance to the education of minorities. They implemented preferential policies to minority education and the number of graduates of them has been increasing. University graduates’ employment problem has been drawing great attention in the society. The Employment situation of them has been getting more and more severe as competition in labor market and contradiction of structure got more intense than before. Since Chinese minorities are mostly located in the outer area and because of the poor natural environment and backward economy, minority university graduates have the problem of getting employed. Chinese Communist Party employed bilingual policy in minority area and respected their culture and belief. As a result, minority students’ standard Chinese is not good and it has caused difficulties in employment.
Chinese minorities are treated equally not only politically and economically but also when it gets to the employment system. Most of the minorities are located in the border area. Because of the culture differences and communication difficulties, some of the minorities receive unjust treatment. Minority students enjoy same dignity and management as other students. One important criterion to evaluate the social participation of minority graduates is employment. Their employment could bring them improvement of living standard and social status. Through social participation, minority students can achieve their social and life value.
Accompanied by China’s economic development the way of employment has been changed from career quotas to choose their jobs with freedom. The discord of the education of minorities and economic development has been a social problem which concerned the whole society. This study analyzed the problems of the policies on minority employment and presented some improvement methods.
Based on the preferential policies of minorities and achievements of employment of Chinese minority university students, this study tried to find out the problems and improvement methods. About accuracy this study is insufficient. Materials referred in this study are mainly based on the statistical yearbooks and the materials of the percentage of minority university students and their employment is according to the published materials of each province and city education office. Therefor the accuracy is somehow insufficient. Due to the limitation of those materials the persuasion of analysis result is relatively inadequate. This gives possibilities to study this topic further and more deeply.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.