국내 수족관 관람객의 지식수준에 따른 수족관 구성 혹은 다른 요인으로 관람객이 원하는 수족관을 만들어 방문하게 하고 추후에 수산생물에 대한 관심도를 높이는 방안점을 모색하는 것에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구는 앞에서 제시한 문제를 바탕으로 수족관의 어류의 구성이 관람객의 만족과 재방문에 미치는 영향이 관한 고찰로 관람객의 의식의 변화와 기대감 상승에 의한 수족관방문의 만족감을 높이고자 진행하였다. 본 연구를 달성하기 위해서 정해진 기간의 시간적 범위, 정해진 장소의 공간적 범위, 그 시간과 장소의 대상자로 하여금 연구에 설정된 내용을 바탕으로 이루어진다. 공간적 범위는 과천에 소재한 국립과천과학관 자연사관 수족관으로 설정하였다. 대상자는 과천과학관 내 관람객이고, 그 중에서도 자연사관을 모두 관람한 관람객으로 설정하였다. 대상자들이 본 연구와 관련된 3쪽의 설문지를 작성하고 이를 바탕으로 통계를 내어 결론을 도출하였다. 본 연구는 기존의 문헌과 실제 내용을 바탕으로 이론적인 발판을 마련하고 이를 근거로 몇 가지 가설을 설정하여 실증적으로 검증하는 방법으로 임의로 설정한 가설의 내용이 적절한가에 대한 연구를 하였다. 이는 문헌연구와 ...
국내 수족관 관람객의 지식수준에 따른 수족관 구성 혹은 다른 요인으로 관람객이 원하는 수족관을 만들어 방문하게 하고 추후에 수산생물에 대한 관심도를 높이는 방안점을 모색하는 것에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구는 앞에서 제시한 문제를 바탕으로 수족관의 어류의 구성이 관람객의 만족과 재방문에 미치는 영향이 관한 고찰로 관람객의 의식의 변화와 기대감 상승에 의한 수족관방문의 만족감을 높이고자 진행하였다. 본 연구를 달성하기 위해서 정해진 기간의 시간적 범위, 정해진 장소의 공간적 범위, 그 시간과 장소의 대상자로 하여금 연구에 설정된 내용을 바탕으로 이루어진다. 공간적 범위는 과천에 소재한 국립과천과학관 자연사관 수족관으로 설정하였다. 대상자는 과천과학관 내 관람객이고, 그 중에서도 자연사관을 모두 관람한 관람객으로 설정하였다. 대상자들이 본 연구와 관련된 3쪽의 설문지를 작성하고 이를 바탕으로 통계를 내어 결론을 도출하였다. 본 연구는 기존의 문헌과 실제 내용을 바탕으로 이론적인 발판을 마련하고 이를 근거로 몇 가지 가설을 설정하여 실증적으로 검증하는 방법으로 임의로 설정한 가설의 내용이 적절한가에 대한 연구를 하였다. 이는 문헌연구와 실증연구로 나뉜다. 문헌연구에는 국내, 외 관련 서적 및 논문, 통계자료를 이용하고 기타 현재의 현황을 잘 알 수 있는 인터넷 뉴스 검색 등 여러 방법을 통하여 이론적 배경을 마련하였다. 실증연구는 연구의 주제 대상인 과천과학관 자연사관 수족관에 방문하는 관람객들을 대상으로 설문지법 조사방법으로 조사의 목적과 방법을 설명한 설문지에 나타낸 질문사항을 바탕으로 자기기입식 설문조사방법(Self administered questionnaire survey method)으로 조사하였다. 본 조사는 2012년 10월 01일부터 10월 5일까지 5일간 조사를 실시하였으며 100장의 설문지를 배포하여 100장 모두 회수하여 분석에 활용하였다. 회수한 설문지는 코딩과정을 거친 후 통계를 내었다. 질문문항에 따라 빈도 분석(Frequency Analysis), 카이스퀘어 검정, 다중응답분석, 독립표본 t-test와 분산분석(oneway ANOVA), 상관분석(Corelation Analysis)과 회귀분석(Regression Analysis) 각 프로그램을 이용하여 분석하였고, 실증분석을 통하여 나타는 결과는 다음과 같다. 첫째, 관람객의 일반적인 특성은 유의한 차이를 보이지는 않았지만 수족관의 만족도에 대해서는 여성에 비해 남성이 조금 더 만족도가 높았고, 21~30세가 가장 높고, 11~20세가 가장 낮은 것으로 나타났다. 동반인은 친구가 가장 높고, 단체가 가장 낮은 것으로 나타났다. 거주지는 서울특별시가 가장 높고, 전라도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이는 수족관의 내용이나 구성을 추가로 전시하고 단체입장객들을 상대로 하는 이벤트나 스토리텔링 서비스 등의 적극적인 내용이 필요하다. 둘째, 과학관을 여러 차례 방문한 방문객들은 대부분 자녀를 동반한 학부모 이고 연간회원이다. 이들은 자녀들의 교육에 대부분의 목적을 가지고 있는데 교육을 목적으로 한다면 “우리나라의 민물고기 탐험”, “가재는 게편일까요? 새우편일까요?” 등 제목의 특별전을 제시해 자연사관 내 수족관이 항상 새롭게 활기찬 공간이라는 사실을 인지시켜야 한다. 셋째, 수족관의 재방문 및 타인에게 추천의사 또한 만족도와 비슷한 수치이므로 만족도와 타인에게 추천의사는 밀접한 관계에 있다고 볼 수 있다. 재방문 시 혹은 연간회원들에게 보다 높은 양질의 서비스를 제공하고 학부모, 교육기관에서 널리 구전될 수 있도록 홍보하는데 노력을 기울여야 한다. 넷째, 본 연구의 가장 큰 목적인 어종에 관련된 만족도는 미비한 상태로 관람객들의 어류의 종류에 대한 지식과 관심이 많지 않아 설문의 내용에 크게 반영이 되지 않았다. 이는 비교적 잘 알려진 해외종은 물론이고 우리나라 민물고기 또한 홍보를 통해 많이 알려야하는 이유가 된다. 그러기 위해서는 여러 가지 교육 프로그램이 운영이 되어야하는데 과학관에 방문한 방문객들은 자녀교육에 상당히 적극적인 형태로 접근하는 경우가 많다. 이에 반해 과학관 내에 교육동 및 교육일정, 인원은 소수로 운영되는 것이 많아 많은 사람들이 잘 알지 못하고 알더라고 기회가 돌아오지 않는다. 이를 개편하여 쉽게 교육 받을 수 있고 생물에 대한 관심과 흥미 그리고 멀리 나아가서는 이 교육을 받은 어린이들의 10년 후 20년 후 어류 및 다양한 생물종에 대한 관심과 연구가 활발히 이루어져야한다. 그러나 이 연구는 단기간에 특정 관람객에게 조사한 내용으로 이 연구결과를 일반화 하는 것은 오류가 있을 수 있다. 추후에 불특정다수를 통한 실증적인 연구도 활발히 이루어져야하고 아울러 수족관측과 관람객이 모두 만족하는 내용의 전시물 구성을 위해 발전적인 연구를 활발히 해야 할 것이다.
국내 수족관 관람객의 지식수준에 따른 수족관 구성 혹은 다른 요인으로 관람객이 원하는 수족관을 만들어 방문하게 하고 추후에 수산생물에 대한 관심도를 높이는 방안점을 모색하는 것에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구는 앞에서 제시한 문제를 바탕으로 수족관의 어류의 구성이 관람객의 만족과 재방문에 미치는 영향이 관한 고찰로 관람객의 의식의 변화와 기대감 상승에 의한 수족관방문의 만족감을 높이고자 진행하였다. 본 연구를 달성하기 위해서 정해진 기간의 시간적 범위, 정해진 장소의 공간적 범위, 그 시간과 장소의 대상자로 하여금 연구에 설정된 내용을 바탕으로 이루어진다. 공간적 범위는 과천에 소재한 국립과천과학관 자연사관 수족관으로 설정하였다. 대상자는 과천과학관 내 관람객이고, 그 중에서도 자연사관을 모두 관람한 관람객으로 설정하였다. 대상자들이 본 연구와 관련된 3쪽의 설문지를 작성하고 이를 바탕으로 통계를 내어 결론을 도출하였다. 본 연구는 기존의 문헌과 실제 내용을 바탕으로 이론적인 발판을 마련하고 이를 근거로 몇 가지 가설을 설정하여 실증적으로 검증하는 방법으로 임의로 설정한 가설의 내용이 적절한가에 대한 연구를 하였다. 이는 문헌연구와 실증연구로 나뉜다. 문헌연구에는 국내, 외 관련 서적 및 논문, 통계자료를 이용하고 기타 현재의 현황을 잘 알 수 있는 인터넷 뉴스 검색 등 여러 방법을 통하여 이론적 배경을 마련하였다. 실증연구는 연구의 주제 대상인 과천과학관 자연사관 수족관에 방문하는 관람객들을 대상으로 설문지법 조사방법으로 조사의 목적과 방법을 설명한 설문지에 나타낸 질문사항을 바탕으로 자기기입식 설문조사방법(Self administered questionnaire survey method)으로 조사하였다. 본 조사는 2012년 10월 01일부터 10월 5일까지 5일간 조사를 실시하였으며 100장의 설문지를 배포하여 100장 모두 회수하여 분석에 활용하였다. 회수한 설문지는 코딩과정을 거친 후 통계를 내었다. 질문문항에 따라 빈도 분석(Frequency Analysis), 카이스퀘어 검정, 다중응답분석, 독립표본 t-test와 분산분석(oneway ANOVA), 상관분석(Corelation Analysis)과 회귀분석(Regression Analysis) 각 프로그램을 이용하여 분석하였고, 실증분석을 통하여 나타는 결과는 다음과 같다. 첫째, 관람객의 일반적인 특성은 유의한 차이를 보이지는 않았지만 수족관의 만족도에 대해서는 여성에 비해 남성이 조금 더 만족도가 높았고, 21~30세가 가장 높고, 11~20세가 가장 낮은 것으로 나타났다. 동반인은 친구가 가장 높고, 단체가 가장 낮은 것으로 나타났다. 거주지는 서울특별시가 가장 높고, 전라도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이는 수족관의 내용이나 구성을 추가로 전시하고 단체입장객들을 상대로 하는 이벤트나 스토리텔링 서비스 등의 적극적인 내용이 필요하다. 둘째, 과학관을 여러 차례 방문한 방문객들은 대부분 자녀를 동반한 학부모 이고 연간회원이다. 이들은 자녀들의 교육에 대부분의 목적을 가지고 있는데 교육을 목적으로 한다면 “우리나라의 민물고기 탐험”, “가재는 게편일까요? 새우편일까요?” 등 제목의 특별전을 제시해 자연사관 내 수족관이 항상 새롭게 활기찬 공간이라는 사실을 인지시켜야 한다. 셋째, 수족관의 재방문 및 타인에게 추천의사 또한 만족도와 비슷한 수치이므로 만족도와 타인에게 추천의사는 밀접한 관계에 있다고 볼 수 있다. 재방문 시 혹은 연간회원들에게 보다 높은 양질의 서비스를 제공하고 학부모, 교육기관에서 널리 구전될 수 있도록 홍보하는데 노력을 기울여야 한다. 넷째, 본 연구의 가장 큰 목적인 어종에 관련된 만족도는 미비한 상태로 관람객들의 어류의 종류에 대한 지식과 관심이 많지 않아 설문의 내용에 크게 반영이 되지 않았다. 이는 비교적 잘 알려진 해외종은 물론이고 우리나라 민물고기 또한 홍보를 통해 많이 알려야하는 이유가 된다. 그러기 위해서는 여러 가지 교육 프로그램이 운영이 되어야하는데 과학관에 방문한 방문객들은 자녀교육에 상당히 적극적인 형태로 접근하는 경우가 많다. 이에 반해 과학관 내에 교육동 및 교육일정, 인원은 소수로 운영되는 것이 많아 많은 사람들이 잘 알지 못하고 알더라고 기회가 돌아오지 않는다. 이를 개편하여 쉽게 교육 받을 수 있고 생물에 대한 관심과 흥미 그리고 멀리 나아가서는 이 교육을 받은 어린이들의 10년 후 20년 후 어류 및 다양한 생물종에 대한 관심과 연구가 활발히 이루어져야한다. 그러나 이 연구는 단기간에 특정 관람객에게 조사한 내용으로 이 연구결과를 일반화 하는 것은 오류가 있을 수 있다. 추후에 불특정다수를 통한 실증적인 연구도 활발히 이루어져야하고 아울러 수족관측과 관람객이 모두 만족하는 내용의 전시물 구성을 위해 발전적인 연구를 활발히 해야 할 것이다.
This study finds its significance in seeking measures to create an aquarium that visitors want by rearranging or replacing marine life that are being displayed in accordance with the spatial configuration of local aquariums and visitors’knowledge level, thus encouraging people to visit more and incr...
This study finds its significance in seeking measures to create an aquarium that visitors want by rearranging or replacing marine life that are being displayed in accordance with the spatial configuration of local aquariums and visitors’knowledge level, thus encouraging people to visit more and increase their interest on marine life in the future. Based on the issues presented earlier, the study considers how the composition of marine life being displayed affects the satisfaction level of visitors and thelikelihood of revisiting, in attempt to raise the satisfaction level of visitors by changing their mind set and boosting their expectancy. In order to achieve this goal, the selection of the subjects of study was done under specific time range of the set period and spatial range of the set location, and the study was proceeded based on the set details. The spatial range is set to the aquarium within the Natural History Hall at Gwacheon National Science Museum. The subjects are set to visitors inside the museum, specifically those who have seen all sections of the Natural History Hall. The subjects filled out three pages of questionnaire related to the research and based on these, statistical data was collected and a conclusion was drawn. The study establishes a theoretical foundation from existing literatures and data. Based on this foundation the study set several hypotheses, which will then be verified whether the randomly set hypotheses are appropriate. The studyis divided into a literature study and an empirical study. For the literature study, theoretical background was established by utilizing related publications and research papers from the country and overseas, and also through several means, such as searching for Internet news, that best describe the rest of the current situation. The Empirical study was done by employing self administered questionnaire survey method based on the questions on the survey sheet, which explained the purpose and method and the study, targeting visitors to the aquarium at the museum. The research was conducted for five days from Oct 1 to Oct 5, 2012. A hundred pieces of questionnaire were distributed and collected and then, all of the collected survey sheets went through the coding process and were used to compile statistics. Frequency analysis, chi-square test, multiple response analysis, independent samples t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, regression analysis were conducted using respective programs depending on the questions. The result shown by empirical analysis is as follows: First, the general nature of the visitors did not show as difference but for the satisfaction level, the result showed that the male respondents were little more satisfied than the females. Also the age group 21-30 had the highest level of satisfaction whereas the age group 11-20 had the lowest. Most number of the visitors came from the Seoul Metropolis and the least number of people came from Jeolla-do. The result suggests that the addition of contents and active materials, such as events aimed at groups of visitors or story-telling service, are required within the aquarium. Secondly, visitors who came back to revisit the museum are mostly parents accompanying their child who have a year-round membership. Mostly their aim is to educate their child, and if this be the case, the aquarium inside the Natural History Hall should be recognized as constantly changing and vibrant space by presenting special exhibitions entitled for example, “exploring our freshwater fish,” or “which side is lobster on, crab or shrimp?” Thirdly, since one’s intention to revisit the aquarium or recommend it to other people shows similar number with the satisfaction level, it is reasonable to assume that the two categories are closely related to each other. Therefore, an effort must be made to provide a high-quality service to the year-round members and those who revisit, and also to advertise its programs in order to draw attention from educational institutions. Lastly, the main object of this study was to determine the relationship between the satisfaction level and the variety of marine life displayed. However, the result was considered inadequate and was not reflected since the visitors only had a limited knowledge and interest on marine life. This gives a good reason to advertise and introduce not only the well known foreign species, but also our freshwater fish. To do that, varioustypes of educational program must be run since the visitors to the museum are often very willing when it comes to their child’s education. On the other hand, the information on educational facilities, program schedules is often managed by small number of people, which makes them difficult to be utilized by most people. Such issues must be dealt with so that visitors can easily participate in educational programs and to arouse their interest and attention. Ultimately, active research on marine life and variety of species in the next two decades must be continued. Nevertheless, this study is based on specific target audience during a short period of time, thus generalizing this research finding could be misleading and inaccurate. In the future, more empirical study must be conducted targeting unspecified individuals and more in-depth study must be carried outin order to find the system of marine life display that is satisfactory for both visitors and the aquarium.
This study finds its significance in seeking measures to create an aquarium that visitors want by rearranging or replacing marine life that are being displayed in accordance with the spatial configuration of local aquariums and visitors’knowledge level, thus encouraging people to visit more and increase their interest on marine life in the future. Based on the issues presented earlier, the study considers how the composition of marine life being displayed affects the satisfaction level of visitors and thelikelihood of revisiting, in attempt to raise the satisfaction level of visitors by changing their mind set and boosting their expectancy. In order to achieve this goal, the selection of the subjects of study was done under specific time range of the set period and spatial range of the set location, and the study was proceeded based on the set details. The spatial range is set to the aquarium within the Natural History Hall at Gwacheon National Science Museum. The subjects are set to visitors inside the museum, specifically those who have seen all sections of the Natural History Hall. The subjects filled out three pages of questionnaire related to the research and based on these, statistical data was collected and a conclusion was drawn. The study establishes a theoretical foundation from existing literatures and data. Based on this foundation the study set several hypotheses, which will then be verified whether the randomly set hypotheses are appropriate. The studyis divided into a literature study and an empirical study. For the literature study, theoretical background was established by utilizing related publications and research papers from the country and overseas, and also through several means, such as searching for Internet news, that best describe the rest of the current situation. The Empirical study was done by employing self administered questionnaire survey method based on the questions on the survey sheet, which explained the purpose and method and the study, targeting visitors to the aquarium at the museum. The research was conducted for five days from Oct 1 to Oct 5, 2012. A hundred pieces of questionnaire were distributed and collected and then, all of the collected survey sheets went through the coding process and were used to compile statistics. Frequency analysis, chi-square test, multiple response analysis, independent samples t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, regression analysis were conducted using respective programs depending on the questions. The result shown by empirical analysis is as follows: First, the general nature of the visitors did not show as difference but for the satisfaction level, the result showed that the male respondents were little more satisfied than the females. Also the age group 21-30 had the highest level of satisfaction whereas the age group 11-20 had the lowest. Most number of the visitors came from the Seoul Metropolis and the least number of people came from Jeolla-do. The result suggests that the addition of contents and active materials, such as events aimed at groups of visitors or story-telling service, are required within the aquarium. Secondly, visitors who came back to revisit the museum are mostly parents accompanying their child who have a year-round membership. Mostly their aim is to educate their child, and if this be the case, the aquarium inside the Natural History Hall should be recognized as constantly changing and vibrant space by presenting special exhibitions entitled for example, “exploring our freshwater fish,” or “which side is lobster on, crab or shrimp?” Thirdly, since one’s intention to revisit the aquarium or recommend it to other people shows similar number with the satisfaction level, it is reasonable to assume that the two categories are closely related to each other. Therefore, an effort must be made to provide a high-quality service to the year-round members and those who revisit, and also to advertise its programs in order to draw attention from educational institutions. Lastly, the main object of this study was to determine the relationship between the satisfaction level and the variety of marine life displayed. However, the result was considered inadequate and was not reflected since the visitors only had a limited knowledge and interest on marine life. This gives a good reason to advertise and introduce not only the well known foreign species, but also our freshwater fish. To do that, varioustypes of educational program must be run since the visitors to the museum are often very willing when it comes to their child’s education. On the other hand, the information on educational facilities, program schedules is often managed by small number of people, which makes them difficult to be utilized by most people. Such issues must be dealt with so that visitors can easily participate in educational programs and to arouse their interest and attention. Ultimately, active research on marine life and variety of species in the next two decades must be continued. Nevertheless, this study is based on specific target audience during a short period of time, thus generalizing this research finding could be misleading and inaccurate. In the future, more empirical study must be conducted targeting unspecified individuals and more in-depth study must be carried outin order to find the system of marine life display that is satisfactory for both visitors and the aquarium.
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