모타운은 Berry Gordy가 1959년 디트로이트에 세운 흑인 음악 회사로써 초기 파퓰러 음악시대에 미국에서 큰 성과를 거두었다. 모타운 음악은 애틀랜틱과 스택스 레이블의 소울음악보다 상업적인 양식을 내세워 백인음악과 흑인음악의 크로스오버에 중요한 역할을 하였다. Jamerson은 1959-1973년까지 모타운 음반사 최고의 전성기 때 전속밴드인 Funk Brothers의 베이스기타 연주자로써 다른 베이스 연주자들과 차별화된 연주법으로 동시대의 베이스 연주자뿐 아니라 후대의 베이스 연주자들에게도 많은 영향을 주었다. 논자는 모타운 음반사의 발표 곡 중 Marvin Gaye의 “What’s Going On”에서 나타난 Jamerson의 베이스 연주를 연구하였다. 먼저, 리듬구조를 연구하기 위하여 한마디 단위로 이루어진 베이스 Motive리듬을 겹 점4분 음표 와 16분 음표 로 이루어진 앞 두 박자 부분을 a로, 8분 음표 4개로 이루어진 뒤 두 박자 부분을 b로 나누어 곡 전반에 걸쳐 ①, ②, ③단계로 분류 하였다. ①의 단계에서는 a와 b의 Rhythmic Variation을 세분화 하였고, ②의 단계에서는 ①의 단계에서 분류된 결과를 연구의 편의성을 위하여 A , B로 간소화 하였다. ③의 단계에서는 ②에서 분류한 결과를 토대로 한 마디단위로 재분류하였다. 단계별로 분류한 리듬구조와 베이스 선율을 중심으로 각 주제부 형식에서 나타난 특징을 분석하였다. 그 결과 Jamerson은 Verse 부분에서 선택, 반복, 변형 이라는 리듬구조의 일관된 규칙성을 토대로 Vocal 멜로디와의 상호작용을 통한 멜로디 중심의 연주를 지향하였음을 발견하였다. Call and Response 구조로 이루어진 Bridge와 Chorus부분에서 Jamerson은, 2박자 단위인 Vocal 멜로디의 Call and Response 구조와 대조적으로 한마디 단위의 독립적인 Call and Rsponse 구조를 만들어 Counter Melody를 연주하였다. Vocal 멜로디가 없는 Interlude와 Outro 부분에서는 Rhythmic Ostinato와 Melodic Ostinato를 사용하여 새로운 베이스 Riff를 만들었고 이를 지속적으로 반복하여 연주함으로 주선율의 역할을 하였다. 이와 같이 Jamerson은 반주형태의 연주에서 반복적인 Riff로 연주하던 대부분의 동시대 연주자들과는 차별화된 연주법을 제시하였다. Jamerson의 연주방식은 모타운 ...
모타운은 Berry Gordy가 1959년 디트로이트에 세운 흑인 음악 회사로써 초기 파퓰러 음악시대에 미국에서 큰 성과를 거두었다. 모타운 음악은 애틀랜틱과 스택스 레이블의 소울음악보다 상업적인 양식을 내세워 백인음악과 흑인음악의 크로스오버에 중요한 역할을 하였다. Jamerson은 1959-1973년까지 모타운 음반사 최고의 전성기 때 전속밴드인 Funk Brothers의 베이스기타 연주자로써 다른 베이스 연주자들과 차별화된 연주법으로 동시대의 베이스 연주자뿐 아니라 후대의 베이스 연주자들에게도 많은 영향을 주었다. 논자는 모타운 음반사의 발표 곡 중 Marvin Gaye의 “What’s Going On”에서 나타난 Jamerson의 베이스 연주를 연구하였다. 먼저, 리듬구조를 연구하기 위하여 한마디 단위로 이루어진 베이스 Motive리듬을 겹 점4분 음표 와 16분 음표 로 이루어진 앞 두 박자 부분을 a로, 8분 음표 4개로 이루어진 뒤 두 박자 부분을 b로 나누어 곡 전반에 걸쳐 ①, ②, ③단계로 분류 하였다. ①의 단계에서는 a와 b의 Rhythmic Variation을 세분화 하였고, ②의 단계에서는 ①의 단계에서 분류된 결과를 연구의 편의성을 위하여 A , B로 간소화 하였다. ③의 단계에서는 ②에서 분류한 결과를 토대로 한 마디단위로 재분류하였다. 단계별로 분류한 리듬구조와 베이스 선율을 중심으로 각 주제부 형식에서 나타난 특징을 분석하였다. 그 결과 Jamerson은 Verse 부분에서 선택, 반복, 변형 이라는 리듬구조의 일관된 규칙성을 토대로 Vocal 멜로디와의 상호작용을 통한 멜로디 중심의 연주를 지향하였음을 발견하였다. Call and Response 구조로 이루어진 Bridge와 Chorus부분에서 Jamerson은, 2박자 단위인 Vocal 멜로디의 Call and Response 구조와 대조적으로 한마디 단위의 독립적인 Call and Rsponse 구조를 만들어 Counter Melody를 연주하였다. Vocal 멜로디가 없는 Interlude와 Outro 부분에서는 Rhythmic Ostinato와 Melodic Ostinato를 사용하여 새로운 베이스 Riff를 만들었고 이를 지속적으로 반복하여 연주함으로 주선율의 역할을 하였다. 이와 같이 Jamerson은 반주형태의 연주에서 반복적인 Riff로 연주하던 대부분의 동시대 연주자들과는 차별화된 연주법을 제시하였다. Jamerson의 연주방식은 모타운 사운드의 초석(礎石)이 되어 초기 파퓰러음악 시대에 백인음악과 흑인음악의 크로스오버에 중요한 역할을 하였다.
모타운은 Berry Gordy가 1959년 디트로이트에 세운 흑인 음악 회사로써 초기 파퓰러 음악시대에 미국에서 큰 성과를 거두었다. 모타운 음악은 애틀랜틱과 스택스 레이블의 소울음악보다 상업적인 양식을 내세워 백인음악과 흑인음악의 크로스오버에 중요한 역할을 하였다. Jamerson은 1959-1973년까지 모타운 음반사 최고의 전성기 때 전속밴드인 Funk Brothers의 베이스기타 연주자로써 다른 베이스 연주자들과 차별화된 연주법으로 동시대의 베이스 연주자뿐 아니라 후대의 베이스 연주자들에게도 많은 영향을 주었다. 논자는 모타운 음반사의 발표 곡 중 Marvin Gaye의 “What’s Going On”에서 나타난 Jamerson의 베이스 연주를 연구하였다. 먼저, 리듬구조를 연구하기 위하여 한마디 단위로 이루어진 베이스 Motive리듬을 겹 점4분 음표 와 16분 음표 로 이루어진 앞 두 박자 부분을 a로, 8분 음표 4개로 이루어진 뒤 두 박자 부분을 b로 나누어 곡 전반에 걸쳐 ①, ②, ③단계로 분류 하였다. ①의 단계에서는 a와 b의 Rhythmic Variation을 세분화 하였고, ②의 단계에서는 ①의 단계에서 분류된 결과를 연구의 편의성을 위하여 A , B로 간소화 하였다. ③의 단계에서는 ②에서 분류한 결과를 토대로 한 마디단위로 재분류하였다. 단계별로 분류한 리듬구조와 베이스 선율을 중심으로 각 주제부 형식에서 나타난 특징을 분석하였다. 그 결과 Jamerson은 Verse 부분에서 선택, 반복, 변형 이라는 리듬구조의 일관된 규칙성을 토대로 Vocal 멜로디와의 상호작용을 통한 멜로디 중심의 연주를 지향하였음을 발견하였다. Call and Response 구조로 이루어진 Bridge와 Chorus부분에서 Jamerson은, 2박자 단위인 Vocal 멜로디의 Call and Response 구조와 대조적으로 한마디 단위의 독립적인 Call and Rsponse 구조를 만들어 Counter Melody를 연주하였다. Vocal 멜로디가 없는 Interlude와 Outro 부분에서는 Rhythmic Ostinato와 Melodic Ostinato를 사용하여 새로운 베이스 Riff를 만들었고 이를 지속적으로 반복하여 연주함으로 주선율의 역할을 하였다. 이와 같이 Jamerson은 반주형태의 연주에서 반복적인 Riff로 연주하던 대부분의 동시대 연주자들과는 차별화된 연주법을 제시하였다. Jamerson의 연주방식은 모타운 사운드의 초석(礎石)이 되어 초기 파퓰러음악 시대에 백인음악과 흑인음악의 크로스오버에 중요한 역할을 하였다.
Motown(Motown Record Corporation) is a black music company established by Berry Gordy in Detroit in 1959 and saw a great success in the early days of the popular music industry of America. Motown music pursued a more commercial form of the music compared to the soul music of Atlantic and the Stax, p...
Motown(Motown Record Corporation) is a black music company established by Berry Gordy in Detroit in 1959 and saw a great success in the early days of the popular music industry of America. Motown music pursued a more commercial form of the music compared to the soul music of Atlantic and the Stax, playing a significant role in the crossing-over between the white music and the black music. Jamerson was the bass guitar player in one of Motown’s own bands, Funk Brothers during the heydays of Motown, from 1959 to 1973. His unique play style was nothing like what other bass players of the day used, and this left a significant influence on not only other bass players in his days but also those who came up later. The author studied the bass playing of Jamerson which was featured in “What’s Going On” by Marvin Gaye, which is one of the Motown numbers. Firstly, in order to analyze the rhythm structure, the motive rhythm of the bass which was composed of a single bar was divided into two parts, with the first two beats of the motive that is composed of double dotted quarter notes and 16thnotes designated as ‘a,’ while the two beats that followed, composed of4 8th notes designated as ‘b.’ Then, the entire song was analyzed as segmented to phase ①, ② ,and ③. In phase ①, the rhythmic variation of ‘a’ and ‘b’ were further segmented, while the results of the segmentation in phase ① was simplified into A and B for convenience. In phase ③, the results of classifications in phase ② were reclassified by the unit of a bar. With a focus on the bass melody and the rhythmic structure in each phase , the characteristics of each theme were analyzed. The result showed that Jamerson aimed for a melody-centered play style using the interaction with the vocal melody based on the regularity of the rhythmic structure, which was based on selection, repetition, and adaptation in the verse part. In the bridge and the chorus part which are constructed in a ‘call and response’ structure, Jamerson created an independent ‘call and response’ structure to play a counter melody, instead of the ‘call and response’ structure of the vocal melody that was composed of 2-beat units. In the interlude and outro part, which were without any vocal melodies, he used the rhythmic ostinato and the melodic ostinato to make a new base riff, which was repeated on and on as the main melody. As we can see, Jamerson presented a differentiated play style compared to other contemporary bass players who depended on repetitive riffs. The playing style of Jamerson formed the foundation of Motown’s sound and played an important role during the crossing-over between the white music and the black music.
Motown(Motown Record Corporation) is a black music company established by Berry Gordy in Detroit in 1959 and saw a great success in the early days of the popular music industry of America. Motown music pursued a more commercial form of the music compared to the soul music of Atlantic and the Stax, playing a significant role in the crossing-over between the white music and the black music. Jamerson was the bass guitar player in one of Motown’s own bands, Funk Brothers during the heydays of Motown, from 1959 to 1973. His unique play style was nothing like what other bass players of the day used, and this left a significant influence on not only other bass players in his days but also those who came up later. The author studied the bass playing of Jamerson which was featured in “What’s Going On” by Marvin Gaye, which is one of the Motown numbers. Firstly, in order to analyze the rhythm structure, the motive rhythm of the bass which was composed of a single bar was divided into two parts, with the first two beats of the motive that is composed of double dotted quarter notes and 16thnotes designated as ‘a,’ while the two beats that followed, composed of4 8th notes designated as ‘b.’ Then, the entire song was analyzed as segmented to phase ①, ② ,and ③. In phase ①, the rhythmic variation of ‘a’ and ‘b’ were further segmented, while the results of the segmentation in phase ① was simplified into A and B for convenience. In phase ③, the results of classifications in phase ② were reclassified by the unit of a bar. With a focus on the bass melody and the rhythmic structure in each phase , the characteristics of each theme were analyzed. The result showed that Jamerson aimed for a melody-centered play style using the interaction with the vocal melody based on the regularity of the rhythmic structure, which was based on selection, repetition, and adaptation in the verse part. In the bridge and the chorus part which are constructed in a ‘call and response’ structure, Jamerson created an independent ‘call and response’ structure to play a counter melody, instead of the ‘call and response’ structure of the vocal melody that was composed of 2-beat units. In the interlude and outro part, which were without any vocal melodies, he used the rhythmic ostinato and the melodic ostinato to make a new base riff, which was repeated on and on as the main melody. As we can see, Jamerson presented a differentiated play style compared to other contemporary bass players who depended on repetitive riffs. The playing style of Jamerson formed the foundation of Motown’s sound and played an important role during the crossing-over between the white music and the black music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.