본 연구는 한국어 학습자의 학습에 가장 큰 변인은 학습 목적이고, 이러한 학습 목적에 따라 학습 내용도 달라야 한다는 관점에서 외국인을 대상으로 하는 한국어 의사소통 기능을 검토하고, 이를 바탕으로 학습 목적별 한국어 교재의 의사소통 기능을 비교 연구하는 데 목적이 있다. 이로써 목적별 한국어 교재의 기능 제시에 영향을 끼쳐 효과적인 한국어 학습을 위한 교재 개발에 기여하고자 한다.
이를 위해 의사소통과 의사소통 기능에 대해서 살펴보고, 한국어 교육에서 제시되는 의사소통 기능에 대해서 살펴보았다. 그리고 의사소통 기능이 교...
본 연구는 한국어 학습자의 학습에 가장 큰 변인은 학습 목적이고, 이러한 학습 목적에 따라 학습 내용도 달라야 한다는 관점에서 외국인을 대상으로 하는 한국어 의사소통 기능을 검토하고, 이를 바탕으로 학습 목적별 한국어 교재의 의사소통 기능을 비교 연구하는 데 목적이 있다. 이로써 목적별 한국어 교재의 기능 제시에 영향을 끼쳐 효과적인 한국어 학습을 위한 교재 개발에 기여하고자 한다.
이를 위해 의사소통과 의사소통 기능에 대해서 살펴보고, 한국어 교육에서 제시되는 의사소통 기능에 대해서 살펴보았다. 그리고 의사소통 기능이 교재의 내용 구성에서 어느 영역에 제시되고 있는지 살펴보았다. 이것을 바탕으로 학습 목적별 한국어 교재(여성결혼이민자를 위한 한국어 교재, 직업 목적 한국어 교재, 학문 목적 한국어 교재)에서 제시되는 의사소통 기능을 검토하고 비교하였다.
이러한 과정을 통해 알게 된 것은 다음과 같다. 첫째, 학습 목적별 한국어 교재에서 공통적으로 제시되는 의사소통 기능은 매우 기초적이어서 학습 목적별 차이를 보여주지 못하였다. 둘째, 학습 목적별 한국어 교재에서 공통적으로 제시되는 의사소통 기능을 제외한 나머지 비중 있게 제시된 기능에서 학습 목적별 차이를 확인하였다. 셋째, 학습 목적별 한국어 교재에서 제시되는 의사소통 기능의 차이는 언어 숙달도와 관계가 있었다. 넷째, 고빈도로 제시된 의사소통 기능들은 해당 교재의 특징을 보여주지만, 기초적인 기능이어서 학습 목적과의 연관성을 파악할 수 없었다. 다섯째, 교수요목에서 명시적으로 제시된 기능과 과제 수행을 통해 학습자가 실현할 기능은 차이가 있었다.
본 연구의 한계점을 다음과 같다. 첫째, 다양한 의사소통의 양상을 의사소통 기능이라는 분류로 항목화하는 것은 어렵다. 둘째, 아직까지 학습 목적별 한국어 교재가 분석의 대상으로 다양하지 않다. 그럼에도 본 연구는 점점 늘어나는 학습 목적별 한국어 학습자를 위한 교육 내용 및 교재 개발에 기초가 된다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 한국어 학습자의 학습에 가장 큰 변인은 학습 목적이고, 이러한 학습 목적에 따라 학습 내용도 달라야 한다는 관점에서 외국인을 대상으로 하는 한국어 의사소통 기능을 검토하고, 이를 바탕으로 학습 목적별 한국어 교재의 의사소통 기능을 비교 연구하는 데 목적이 있다. 이로써 목적별 한국어 교재의 기능 제시에 영향을 끼쳐 효과적인 한국어 학습을 위한 교재 개발에 기여하고자 한다.
이를 위해 의사소통과 의사소통 기능에 대해서 살펴보고, 한국어 교육에서 제시되는 의사소통 기능에 대해서 살펴보았다. 그리고 의사소통 기능이 교재의 내용 구성에서 어느 영역에 제시되고 있는지 살펴보았다. 이것을 바탕으로 학습 목적별 한국어 교재(여성결혼이민자를 위한 한국어 교재, 직업 목적 한국어 교재, 학문 목적 한국어 교재)에서 제시되는 의사소통 기능을 검토하고 비교하였다.
이러한 과정을 통해 알게 된 것은 다음과 같다. 첫째, 학습 목적별 한국어 교재에서 공통적으로 제시되는 의사소통 기능은 매우 기초적이어서 학습 목적별 차이를 보여주지 못하였다. 둘째, 학습 목적별 한국어 교재에서 공통적으로 제시되는 의사소통 기능을 제외한 나머지 비중 있게 제시된 기능에서 학습 목적별 차이를 확인하였다. 셋째, 학습 목적별 한국어 교재에서 제시되는 의사소통 기능의 차이는 언어 숙달도와 관계가 있었다. 넷째, 고빈도로 제시된 의사소통 기능들은 해당 교재의 특징을 보여주지만, 기초적인 기능이어서 학습 목적과의 연관성을 파악할 수 없었다. 다섯째, 교수요목에서 명시적으로 제시된 기능과 과제 수행을 통해 학습자가 실현할 기능은 차이가 있었다.
본 연구의 한계점을 다음과 같다. 첫째, 다양한 의사소통의 양상을 의사소통 기능이라는 분류로 항목화하는 것은 어렵다. 둘째, 아직까지 학습 목적별 한국어 교재가 분석의 대상으로 다양하지 않다. 그럼에도 본 연구는 점점 늘어나는 학습 목적별 한국어 학습자를 위한 교육 내용 및 교재 개발에 기초가 된다는 점에서 의의가 있다.
This study aims to examine and compare communicative functions in Korean textbooks for learning specific purposes. Korean textbook for learning specific purposes in Korean education can be divided into three field: Korean textbook for married immigrant women, Korean textbook for occupational purpose...
This study aims to examine and compare communicative functions in Korean textbooks for learning specific purposes. Korean textbook for learning specific purposes in Korean education can be divided into three field: Korean textbook for married immigrant women, Korean textbook for occupational purposes, Korean textbook for academic purposes. Through this, this study will be the basis of development of effective Korean textbook for learner specific purposes.
This study needs communicative functions in Korean education. Thus, this study utilizes standard models function list in the National Institute of the Korean Language. And two parts of language textbook are directly related to communicative functions. One is syllabus, another is task.
The research findings for this study are as follows: First, commonly presented communicative functions in Korean textbook for learning specific purposes are very basic. Therefore it can’t show any difference in learning specific purposes. Second, major presented communicative functions except commonly presented communicative functions in Korean textbook for learning specific purposes show significant difference in learning specific purposes. Third, this difference is also influenced by language proficiency. Forth, High-frequency presented communicative functions show the feature of individual textbook. These communicative functions do not assure correlation with learning purpose because of very basic. Fifth, there is a difference between presented communicative functions in syllabus and presented communicative functions in task. As a result, communicative functions are presented differently in Korean textbook for learning specific purposes.
There are some limitations to this study. First, it is hard to itemize the various aspects of communication to communicative functions. Second, Korean textbooks for learning specific purposes in this study are not manifold to examine a significant difference in learning specific purposes. However, this study will be the basis of development of effective Korean textbook for learner specific purposes.
This study aims to examine and compare communicative functions in Korean textbooks for learning specific purposes. Korean textbook for learning specific purposes in Korean education can be divided into three field: Korean textbook for married immigrant women, Korean textbook for occupational purposes, Korean textbook for academic purposes. Through this, this study will be the basis of development of effective Korean textbook for learner specific purposes.
This study needs communicative functions in Korean education. Thus, this study utilizes standard models function list in the National Institute of the Korean Language. And two parts of language textbook are directly related to communicative functions. One is syllabus, another is task.
The research findings for this study are as follows: First, commonly presented communicative functions in Korean textbook for learning specific purposes are very basic. Therefore it can’t show any difference in learning specific purposes. Second, major presented communicative functions except commonly presented communicative functions in Korean textbook for learning specific purposes show significant difference in learning specific purposes. Third, this difference is also influenced by language proficiency. Forth, High-frequency presented communicative functions show the feature of individual textbook. These communicative functions do not assure correlation with learning purpose because of very basic. Fifth, there is a difference between presented communicative functions in syllabus and presented communicative functions in task. As a result, communicative functions are presented differently in Korean textbook for learning specific purposes.
There are some limitations to this study. First, it is hard to itemize the various aspects of communication to communicative functions. Second, Korean textbooks for learning specific purposes in this study are not manifold to examine a significant difference in learning specific purposes. However, this study will be the basis of development of effective Korean textbook for learner specific purposes.
주제어
#한국어 교재 학습 목적별 의사소통 기능
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.