본 연구는 집단미술심리지도 아동의 스트레스에 미치는 효과를 검증하기 위해 스트레스 검사를 시행해 스트레스 수준이 높게 측정된 아동4명(남아 2명, 여아 2명)을 선정해 주 2회씩 20회기의 집단미술심리지도 프로그램을 실시하였다. 집단미술치료가 아동의 스트레스에 효과적인가를 알아보기 위하여 집단미술치료 실시 전과 실시 후에 KFD, 정서·행동을 비교분석 하였다. 스트레스 검사결과는 통계처리 하였고, KFD 검사 결과와 유아의 정서·행동 관찰결과로 질적 분석 하였다. 아동 모두 사전검사에서는 긍정적 점수가 낮게 분포되어 있었으나 사후...
본 연구는 집단미술심리지도 아동의 스트레스에 미치는 효과를 검증하기 위해 스트레스 검사를 시행해 스트레스 수준이 높게 측정된 아동4명(남아 2명, 여아 2명)을 선정해 주 2회씩 20회기의 집단미술심리지도 프로그램을 실시하였다. 집단미술치료가 아동의 스트레스에 효과적인가를 알아보기 위하여 집단미술치료 실시 전과 실시 후에 KFD, 정서·행동을 비교분석 하였다. 스트레스 검사결과는 통계처리 하였고, KFD 검사 결과와 유아의 정서·행동 관찰결과로 질적 분석 하였다. 아동 모두 사전검사에서는 긍정적 점수가 낮게 분포되어 있었으나 사후검사에서는 높게 분포되어 나타났다. 그에 반해 부정적 정서는 사전검사에서 91점까지 높게 나타났으나 사후검사에서는 70점 까지 낮게 나타났다. 또한 그림투사검사 KHTP(집-나무-사람)그림을 사전·사후 비교·분석 한 결과 KHTP 사전그림에서는 대부분의 아동들이 필압이 약하고 집을 허술하게 그리거나 사람과 나무 등을 절단, 생략하는 등 불안정한 마음상태와 갈등, 위축 등의 부정적인 정서들을 표현하였으나 사후그림에서는 필압이 강해지고 사물과 인물들을 크고 선명하게 나타내는 등 좀 더 안정감 있고 긍정적인 모습들로 표현하였다. 이상의 결론을 토대로 실질적인 유치원이나 학교에서는 일반화하여 적용 할 수 있는 미술심리지도 프로그램이 확립되어 있지 않은 실정이므로, 유치원이나 학교현장에서 가능한 한 유아의 인성교육을 위한 실질적이고 다양한 집단미술치료 프로그램의 개발과 실시가 필요하다. 미술심리지도의 진정한 효과는 아동의 내면화된 정서의 안정성이기 때문에 개인미술지도나 가족미술지도를 병행하는 것이 효과성을 증대시킬 것이다.
본 연구는 집단미술심리지도 아동의 스트레스에 미치는 효과를 검증하기 위해 스트레스 검사를 시행해 스트레스 수준이 높게 측정된 아동4명(남아 2명, 여아 2명)을 선정해 주 2회씩 20회기의 집단미술심리지도 프로그램을 실시하였다. 집단미술치료가 아동의 스트레스에 효과적인가를 알아보기 위하여 집단미술치료 실시 전과 실시 후에 KFD, 정서·행동을 비교분석 하였다. 스트레스 검사결과는 통계처리 하였고, KFD 검사 결과와 유아의 정서·행동 관찰결과로 질적 분석 하였다. 아동 모두 사전검사에서는 긍정적 점수가 낮게 분포되어 있었으나 사후검사에서는 높게 분포되어 나타났다. 그에 반해 부정적 정서는 사전검사에서 91점까지 높게 나타났으나 사후검사에서는 70점 까지 낮게 나타났다. 또한 그림투사검사 KHTP(집-나무-사람)그림을 사전·사후 비교·분석 한 결과 KHTP 사전그림에서는 대부분의 아동들이 필압이 약하고 집을 허술하게 그리거나 사람과 나무 등을 절단, 생략하는 등 불안정한 마음상태와 갈등, 위축 등의 부정적인 정서들을 표현하였으나 사후그림에서는 필압이 강해지고 사물과 인물들을 크고 선명하게 나타내는 등 좀 더 안정감 있고 긍정적인 모습들로 표현하였다. 이상의 결론을 토대로 실질적인 유치원이나 학교에서는 일반화하여 적용 할 수 있는 미술심리지도 프로그램이 확립되어 있지 않은 실정이므로, 유치원이나 학교현장에서 가능한 한 유아의 인성교육을 위한 실질적이고 다양한 집단미술치료 프로그램의 개발과 실시가 필요하다. 미술심리지도의 진정한 효과는 아동의 내면화된 정서의 안정성이기 때문에 개인미술지도나 가족미술지도를 병행하는 것이 효과성을 증대시킬 것이다.
The purpose of this study is to verify on effects a group art of psychological guidance the children's stress. Once examined stress test, 4 people(a boy in2, a girl in2) were selected among children, who were observed high stress level and implemented twice a week with 20 session of a group are of p...
The purpose of this study is to verify on effects a group art of psychological guidance the children's stress. Once examined stress test, 4 people(a boy in2, a girl in2) were selected among children, who were observed high stress level and implemented twice a week with 20 session of a group are of psychological guidance program. For recognizing on effects the children's stress in a group are therapy, KFD, Emotion&Behavior was in comparative analysis with a group art therapy's before and after. The stress test result was in statistical treatment, KFD test result and emotion, behavior of child observation result was in qualitative analysis. All of children were distributed and low the positive score in a preliminary inspection, but post-inspection showed up to high distribution. In contrast, a negative emotion was distributed highly by 91 score in a preliminary inspection but a post-inspection was distributed low by 70 score. Also, The result of painting projection test KHTP(house-tree-poeple) picture was compared, analyzed in before and after, the most of children weakened writing powers and drawn poorly house or cut, omitted people and trees, they were expressed negative emotions such as unstable state of mind and conflict on advanced pictures, but they were strong writing powers and bigger and declared with thing and people, etc, expressed more than stable and positive states. On the conclusion of this study, It has not been established the art psychological guidance program to be able to applied generalization at real kindergarten or school, there is to need to be essential and a variety of development and implementation of a group art of psychological guidance program for humanity education of child at kindergarten or school's field as possible as we can. A true effect of art psychological guidance is for stability of child's internalized emotions, so it will increase an effectiveness that doing personal art guidance and family art guidance at the same time.
The purpose of this study is to verify on effects a group art of psychological guidance the children's stress. Once examined stress test, 4 people(a boy in2, a girl in2) were selected among children, who were observed high stress level and implemented twice a week with 20 session of a group are of psychological guidance program. For recognizing on effects the children's stress in a group are therapy, KFD, Emotion&Behavior was in comparative analysis with a group art therapy's before and after. The stress test result was in statistical treatment, KFD test result and emotion, behavior of child observation result was in qualitative analysis. All of children were distributed and low the positive score in a preliminary inspection, but post-inspection showed up to high distribution. In contrast, a negative emotion was distributed highly by 91 score in a preliminary inspection but a post-inspection was distributed low by 70 score. Also, The result of painting projection test KHTP(house-tree-poeple) picture was compared, analyzed in before and after, the most of children weakened writing powers and drawn poorly house or cut, omitted people and trees, they were expressed negative emotions such as unstable state of mind and conflict on advanced pictures, but they were strong writing powers and bigger and declared with thing and people, etc, expressed more than stable and positive states. On the conclusion of this study, It has not been established the art psychological guidance program to be able to applied generalization at real kindergarten or school, there is to need to be essential and a variety of development and implementation of a group art of psychological guidance program for humanity education of child at kindergarten or school's field as possible as we can. A true effect of art psychological guidance is for stability of child's internalized emotions, so it will increase an effectiveness that doing personal art guidance and family art guidance at the same time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.