수상레포츠 참여자의 소비인식조사를 통한 마리나 산업 활성화 방안 A Way of Vitalizing Marina Industry Based on Consumer Awareness Investigation of Participants in Water Leisure Sports원문보기
본 연구의 목적은 수상레포츠 소비자들이 인지하는 마리나 시설 이용편이성, 시설 활성화를 위한 필요조건, 시설 사용 만족도를 조사하여 마리나 산업의 활성화 전략을 수립하는데 있다. 연구 결과를 얻기 위해 층화추출방법을 이용하여 전문직, 관리직, 사무직, 서비스직, 근로직, 자영업 등의 직업을 가진 400명을 연구대상으로 자료를 수집하였다. 설문 자료 중 응답내용이 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단된 자료인 90부 정도를 제외하고 총 304개의 자료를 컴퓨터에 개별 입력 후 ...
본 연구의 목적은 수상레포츠 소비자들이 인지하는 마리나 시설 이용편이성, 시설 활성화를 위한 필요조건, 시설 사용 만족도를 조사하여 마리나 산업의 활성화 전략을 수립하는데 있다. 연구 결과를 얻기 위해 층화추출방법을 이용하여 전문직, 관리직, 사무직, 서비스직, 근로직, 자영업 등의 직업을 가진 400명을 연구대상으로 자료를 수집하였다. 설문 자료 중 응답내용이 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단된 자료인 90부 정도를 제외하고 총 304개의 자료를 컴퓨터에 개별 입력 후 SPSS WINDOWS 18.0 version 프로그램을 이용하여 연구를 분석하였다. 설문지의 당위성을 위해 요인분석을 실시하여 수상레포츠 활동 만족도를 심리적 만족도, 신체·정신적 만족도, 사회적 만족도, 시설 만족도의 4가지 요인으로 나누었다. 또한 연구대상자의 분포를 알아보고자 빈도분석을 실시하였으며, 수상레포츠의 만족도와 인식차이에 대해 알아보기 위해 t-test과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구사회학적 변인에 따른 수상레포츠 이용편이성은 차이가 있는 것으로 나타났다. 학력, 연령에서는 수상레포츠의 이용편이성에 대한 차이가 없는 것으로 나타났으며, 성별, 결혼여부, 직업, 월수입, 이용기간, 운동종목에서 수상레포츠의 이용편이성에 대한 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았으며, 연령으로는 30-40대가 평균적으로 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았다. 결혼여부에서는 기혼자들이 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았으며, 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았다. 둘째, 인구 사회학적 변인에 따른 마리나 산업과 수상레포츠의 시설 활성화 필요조건에 대한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구 사회학적 변인 중 월수입, 직업은 마리나 산업과 수상레포츠의 시설 활성화 필요조건의 차이가 없는 것으로 나타났으며, 성별, 연령, 결혼여부, 학력, 이용기간, 운동종목에서 마리나 산업과 수상레포츠시설 활성화 필요조건에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 마리나 산업과 수상레포츠 시설 활성화 필요조건을 더 많이 인지하였으며, 기혼자들의 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 또한 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 셋째, 인구 사회학적 변인에 따른 수상레포츠 활동 만족도는 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구 사회학적 변인 중 성별, 직업, 월수입, 학력, 수상레포츠 이용기간, 운동종목에서 심리적 만족도와 신체·정신적 만족도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 수상레포츠 활동의 만족도가 더 높았으며, 결혼여부에서는 기혼자들의 수상레포츠 활동 만족도가 높았고, 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 사회적 만족도만 연령 간에 차이가 나타났으며, 40대가 평균적으로 수상레포츠 활동의 만족도가 높았다. 사회적 만족도는 연령 이외에 성별, 직업, 월수입, 이용기간, 운동종목에서 차이가 나타났다. 시설 만족도는 성별과 운동종목 변인에서만 차이가 나타났으며, 다른 인구 사회학적 변인에는 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 위의 결과를 통하여 인식이 높은 편인 성인 남자들과 30-40대의 연령을 타깃으로 하여 경제적으로 여유가 있는 사람들을 대상으로 마리나 산업에 대해 활성화방안을 낸다면 좋은 효과를 볼 것으로 보인다. 기혼자들의 인식이 높은 편이였으므로, 가족 단위가 이용할 수 있는 시설에 포인트를 두고 마케팅 한다면, 마리나 이용자들이 증가 할 것으로 생각된다. 또한 비교적 인식이 낮은 편인 여성이나, 미혼자들을 위해 수상레포츠의 인식을 높이고 체험기회 등의 행사를 늘린다면 이들의 만족도도 높일 수 있을 것으로 생각된다.
본 연구의 목적은 수상레포츠 소비자들이 인지하는 마리나 시설 이용편이성, 시설 활성화를 위한 필요조건, 시설 사용 만족도를 조사하여 마리나 산업의 활성화 전략을 수립하는데 있다. 연구 결과를 얻기 위해 층화추출방법을 이용하여 전문직, 관리직, 사무직, 서비스직, 근로직, 자영업 등의 직업을 가진 400명을 연구대상으로 자료를 수집하였다. 설문 자료 중 응답내용이 불성실하거나 신뢰성이 없다고 판단된 자료인 90부 정도를 제외하고 총 304개의 자료를 컴퓨터에 개별 입력 후 SPSS WINDOWS 18.0 version 프로그램을 이용하여 연구를 분석하였다. 설문지의 당위성을 위해 요인분석을 실시하여 수상레포츠 활동 만족도를 심리적 만족도, 신체·정신적 만족도, 사회적 만족도, 시설 만족도의 4가지 요인으로 나누었다. 또한 연구대상자의 분포를 알아보고자 빈도분석을 실시하였으며, 수상레포츠의 만족도와 인식차이에 대해 알아보기 위해 t-test과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구사회학적 변인에 따른 수상레포츠 이용편이성은 차이가 있는 것으로 나타났다. 학력, 연령에서는 수상레포츠의 이용편이성에 대한 차이가 없는 것으로 나타났으며, 성별, 결혼여부, 직업, 월수입, 이용기간, 운동종목에서 수상레포츠의 이용편이성에 대한 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았으며, 연령으로는 30-40대가 평균적으로 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았다. 결혼여부에서는 기혼자들이 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았으며, 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠의 이용편이성에 대한 인지도가 높았다. 둘째, 인구 사회학적 변인에 따른 마리나 산업과 수상레포츠의 시설 활성화 필요조건에 대한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구 사회학적 변인 중 월수입, 직업은 마리나 산업과 수상레포츠의 시설 활성화 필요조건의 차이가 없는 것으로 나타났으며, 성별, 연령, 결혼여부, 학력, 이용기간, 운동종목에서 마리나 산업과 수상레포츠시설 활성화 필요조건에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 마리나 산업과 수상레포츠 시설 활성화 필요조건을 더 많이 인지하였으며, 기혼자들의 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 또한 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 셋째, 인구 사회학적 변인에 따른 수상레포츠 활동 만족도는 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구 사회학적 변인 중 성별, 직업, 월수입, 학력, 수상레포츠 이용기간, 운동종목에서 심리적 만족도와 신체·정신적 만족도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 남성이 여성보다 평균적으로 수상레포츠 활동의 만족도가 더 높았으며, 결혼여부에서는 기혼자들의 수상레포츠 활동 만족도가 높았고, 대체적으로 월수입이 높을수록 수상레포츠 활동 만족도가 높았다. 사회적 만족도만 연령 간에 차이가 나타났으며, 40대가 평균적으로 수상레포츠 활동의 만족도가 높았다. 사회적 만족도는 연령 이외에 성별, 직업, 월수입, 이용기간, 운동종목에서 차이가 나타났다. 시설 만족도는 성별과 운동종목 변인에서만 차이가 나타났으며, 다른 인구 사회학적 변인에는 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 위의 결과를 통하여 인식이 높은 편인 성인 남자들과 30-40대의 연령을 타깃으로 하여 경제적으로 여유가 있는 사람들을 대상으로 마리나 산업에 대해 활성화방안을 낸다면 좋은 효과를 볼 것으로 보인다. 기혼자들의 인식이 높은 편이였으므로, 가족 단위가 이용할 수 있는 시설에 포인트를 두고 마케팅 한다면, 마리나 이용자들이 증가 할 것으로 생각된다. 또한 비교적 인식이 낮은 편인 여성이나, 미혼자들을 위해 수상레포츠의 인식을 높이고 체험기회 등의 행사를 늘린다면 이들의 만족도도 높일 수 있을 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to establish a marina industry revitalization strategy through investigating convenience of using facilities, requirements for facility revitalization and satisfaction with using facilities among the users of water leisure sports. To produce the study result, we collecte...
The purpose of this study is to establish a marina industry revitalization strategy through investigating convenience of using facilities, requirements for facility revitalization and satisfaction with using facilities among the users of water leisure sports. To produce the study result, we collected data from 400 study subjects, who were engaged in professional work, management, office work, services, labor work, private businesses etc., using stratified sampling method. We entered the individual data of total 304 surveys, except for 90 surveys which were considered insincere or unreliable, and analyzed them with SPSS WINDOWS 18.0 version program. To secure appropriateness of the questionnaire, we conducted factorial analysis and divided satisfaction level of water leisure sports activity into 4 factors of psychological satisfaction level, physical·mental satisfaction level, social satisfaction level and facility satisfaction level. In addition, we conducted frequency analysis in order to identify distribution of study subjects, and t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) in order to find satisfaction level of water leisure sports and perception difference. As a result, we derived following conclusions: First, it was found that there was difference in convenience of using water leisure sports depending on sociodemographic variables. It was identified that there was no difference in convenience of using water leisure sports depending on level of education and age, but that there was difference depending on sex, marital status, occupation, period of use and kinds of sports. Men had higher awareness level of convenience of using water leisure sports than women in average, by age, people in their thirties-forties had higher awareness level of convenience of using water leisure sports in average. By marital status, the married had higher awareness level of convenience of using water leisure sports, and in general, the higher their monthly income was, the higher their awareness level of convenience of using water leisure sports was. Secondly, it was found that there was difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on sociodemographic variables. It was found that there was no difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on monthly income and occupation among the sociodemographic variables, but that there was difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on sex, age, marital status, level of education, period of use and kinds of sports. Men had higher awareness level of requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports than women in average, and the married showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. In addition, the persons with higher monthly income, in general, showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. Third, it was found that there was difference in level of satisfaction with water leisure sports activity depending on sociodemographic variables. It was found that there was difference in psychological satisfaction level and physical·mental satisfaction level depending on sex, occupation, monthly income, level of education, period of using water leisure sports and kinds of sports among the sociodemographic variables. Men showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity than women in average, by marital status, the married showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity, and in general, the persons with higher monthly income showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. By age, there was difference only in social satisfaction level, and the people in their forties showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity in average. There was difference in social satisfaction level depending on sex, occupation, monthly income, period of use and kinds of sports, besides age. There was difference in facility satisfaction level depending on only the variables of sex and kinds of sports, and there was no difference depending on sociodemographic variables. Fourth, we suggest based on the above study results that it should be effective to establish a marina industry revitalization plan, targeting the adult male in their thirties-forties with financial ability, who have high level of awareness. We think that marina users may be increased if marketing is conducted focusing on the facilities that family can use, as the married had high level of awareness, Furthermore, we think that the satisfaction level of women and the unmarried can be increased if we increase their awareness of water leisure sports and widen the opportunities of experience for them, who had relatively low awareness.
The purpose of this study is to establish a marina industry revitalization strategy through investigating convenience of using facilities, requirements for facility revitalization and satisfaction with using facilities among the users of water leisure sports. To produce the study result, we collected data from 400 study subjects, who were engaged in professional work, management, office work, services, labor work, private businesses etc., using stratified sampling method. We entered the individual data of total 304 surveys, except for 90 surveys which were considered insincere or unreliable, and analyzed them with SPSS WINDOWS 18.0 version program. To secure appropriateness of the questionnaire, we conducted factorial analysis and divided satisfaction level of water leisure sports activity into 4 factors of psychological satisfaction level, physical·mental satisfaction level, social satisfaction level and facility satisfaction level. In addition, we conducted frequency analysis in order to identify distribution of study subjects, and t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) in order to find satisfaction level of water leisure sports and perception difference. As a result, we derived following conclusions: First, it was found that there was difference in convenience of using water leisure sports depending on sociodemographic variables. It was identified that there was no difference in convenience of using water leisure sports depending on level of education and age, but that there was difference depending on sex, marital status, occupation, period of use and kinds of sports. Men had higher awareness level of convenience of using water leisure sports than women in average, by age, people in their thirties-forties had higher awareness level of convenience of using water leisure sports in average. By marital status, the married had higher awareness level of convenience of using water leisure sports, and in general, the higher their monthly income was, the higher their awareness level of convenience of using water leisure sports was. Secondly, it was found that there was difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on sociodemographic variables. It was found that there was no difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on monthly income and occupation among the sociodemographic variables, but that there was difference in requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports depending on sex, age, marital status, level of education, period of use and kinds of sports. Men had higher awareness level of requirements for facility revitalization of marina industry and water leisure sports than women in average, and the married showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. In addition, the persons with higher monthly income, in general, showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. Third, it was found that there was difference in level of satisfaction with water leisure sports activity depending on sociodemographic variables. It was found that there was difference in psychological satisfaction level and physical·mental satisfaction level depending on sex, occupation, monthly income, level of education, period of using water leisure sports and kinds of sports among the sociodemographic variables. Men showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity than women in average, by marital status, the married showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity, and in general, the persons with higher monthly income showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity. By age, there was difference only in social satisfaction level, and the people in their forties showed higher level of satisfaction with water leisure sports activity in average. There was difference in social satisfaction level depending on sex, occupation, monthly income, period of use and kinds of sports, besides age. There was difference in facility satisfaction level depending on only the variables of sex and kinds of sports, and there was no difference depending on sociodemographic variables. Fourth, we suggest based on the above study results that it should be effective to establish a marina industry revitalization plan, targeting the adult male in their thirties-forties with financial ability, who have high level of awareness. We think that marina users may be increased if marketing is conducted focusing on the facilities that family can use, as the married had high level of awareness, Furthermore, we think that the satisfaction level of women and the unmarried can be increased if we increase their awareness of water leisure sports and widen the opportunities of experience for them, who had relatively low awareness.
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