본 연구는 중학생의 0교시 체육수업이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 연구함으로써 0교시 체육수업을 활성화 시키는 자료가 되는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2013년 경기도에 소재하고 있는 0교시 체육수업을 시행하는 N중학교와 미 시행하는 P중학교의 학생들을 선정하였다. 학년별 50명씩 2개의 학교에서 300명을 모집단으로 설정한 후 각 학교 체육교사에게 목적을 충분히 설명하고 학생들에게 배포하여 최대한 솔직하게 응답하도록 유도해 줄 것을 요청하였다. 조사내용의 일부가 누락된 30명의 자료를 제외한 후 총 270개의 연구 자료를 회수하였다. 회수 문항을 요인화하기 위하여 ...
본 연구는 중학생의 0교시 체육수업이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 연구함으로써 0교시 체육수업을 활성화 시키는 자료가 되는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2013년 경기도에 소재하고 있는 0교시 체육수업을 시행하는 N중학교와 미 시행하는 P중학교의 학생들을 선정하였다. 학년별 50명씩 2개의 학교에서 300명을 모집단으로 설정한 후 각 학교 체육교사에게 목적을 충분히 설명하고 학생들에게 배포하여 최대한 솔직하게 응답하도록 유도해 줄 것을 요청하였다. 조사내용의 일부가 누락된 30명의 자료를 제외한 후 총 270개의 연구 자료를 회수하였다. 회수 문항을 요인화하기 위하여 요인분석(Factor Analysis)를 실시하였고, 각 요인의 신뢰도를 검증하기 위해서 Cronbach's α계수를 산출하여 신뢰도 분석(Reliability Analysis)을 실시하여 본 연구의 목적을 실증적으로 검증하였다. 중학생의 0교시 체육수업이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보기 위해서 T-검증(T-test)과 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시하였으며, 일원변량분석 후 유의한 차이가 있는 경우 Scheffe의 사후검정을 통해 집단 간의 차이를 검증하였다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성의 사회성 분석에서 학년에 따른 사회성은 지배성에서 유의한 차이가 났으며 성적에 따른 사회성은 사교성과 자율성에서 유의한 차이가 나타났다. 참가기간에 따른 사회성은 사교성, 지배성, 활동성에서 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 학교생활적응 분석에서 성별에 따른 학교생활적응은 학교규칙에서 유의한 차이가 나타났으며 학년에 따른 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교수업에서 유의한 차이가 났고 성적에 따라 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 유의한 차이가 나타났다. 참가기간에 따른 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 0교시 체육수업 시행 유무에 따른 사회성 분석에서 0교시 체육수업 시행에 따라 사교성, 지배성, 안정성, 활동성, 자율성 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 0교시 체육수업 시행 유무에 따른 학교생활적응 분석에서 0교시 체육수업 시행에 따라 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다.
본 연구는 중학생의 0교시 체육수업이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 연구함으로써 0교시 체육수업을 활성화 시키는 자료가 되는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2013년 경기도에 소재하고 있는 0교시 체육수업을 시행하는 N중학교와 미 시행하는 P중학교의 학생들을 선정하였다. 학년별 50명씩 2개의 학교에서 300명을 모집단으로 설정한 후 각 학교 체육교사에게 목적을 충분히 설명하고 학생들에게 배포하여 최대한 솔직하게 응답하도록 유도해 줄 것을 요청하였다. 조사내용의 일부가 누락된 30명의 자료를 제외한 후 총 270개의 연구 자료를 회수하였다. 회수 문항을 요인화하기 위하여 요인분석(Factor Analysis)를 실시하였고, 각 요인의 신뢰도를 검증하기 위해서 Cronbach's α계수를 산출하여 신뢰도 분석(Reliability Analysis)을 실시하여 본 연구의 목적을 실증적으로 검증하였다. 중학생의 0교시 체육수업이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보기 위해서 T-검증(T-test)과 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시하였으며, 일원변량분석 후 유의한 차이가 있는 경우 Scheffe의 사후검정을 통해 집단 간의 차이를 검증하였다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성의 사회성 분석에서 학년에 따른 사회성은 지배성에서 유의한 차이가 났으며 성적에 따른 사회성은 사교성과 자율성에서 유의한 차이가 나타났다. 참가기간에 따른 사회성은 사교성, 지배성, 활동성에서 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 학교생활적응 분석에서 성별에 따른 학교생활적응은 학교규칙에서 유의한 차이가 나타났으며 학년에 따른 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교수업에서 유의한 차이가 났고 성적에 따라 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 유의한 차이가 나타났다. 참가기간에 따른 학교생활적응은 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 0교시 체육수업 시행 유무에 따른 사회성 분석에서 0교시 체육수업 시행에 따라 사교성, 지배성, 안정성, 활동성, 자율성 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 0교시 체육수업 시행 유무에 따른 학교생활적응 분석에서 0교시 체육수업 시행에 따라 교우관계, 교사관계, 학교규칙관계, 학교수업관계 모두 긍정적으로 유의한 차이가 나타났다.
This research aims to produce data to help vitalize the 0 period physical education class, by studying how the 0 period physical education class affects middle school students' sociality and school life adaptation. The subject of this research are two Gyeonggido-based middle schools- N Middle school...
This research aims to produce data to help vitalize the 0 period physical education class, by studying how the 0 period physical education class affects middle school students' sociality and school life adaptation. The subject of this research are two Gyeonggido-based middle schools- N Middle school, in which the 0 period physical education class took effect, and P middle school, in which the class did not take effect. We set 50 students from each grade, 300 in total, as population, and after explaining our goal to the physical education teachers in each school in detail, requested that the students respond as honestly as possible. Leaving out 30 student responses with omitted contents, we collected total of 270 research data. In order to factorize the collected questions, we carried out a factor analysis, and in order to verify reliability, we calculated Cronbach's a coefficient and carried out a reliability analysis, thereby empirically testing the purpose of this research. In order to find out how 0 period physical education class in middle school affects students' sociality and school life adaptation, we carried out T-test and one-way ANOVA. When there was a significant difference after the one-way ANOVA, we verified the differences between groups through Scheffe's post-hoc comparison. Conclusion obtained from the research proces above is as in the following. First, in the sociality analysis of demographic characteristic, sociality according to grade level showed significant difference in dominance. Sociality according to school grade showed significant difference in sociability and autonomy. Sociality according to participating period showed significant difference in sociability, dominance, and activity. Second, in the school life adaptation analysis of demographic characteristic, school life adaptation according to sex showed significant difference in relation to school rules. School life adaptation according to grade level showed significant difference in relationship with friends and teachers, and in classes. School life adaptation according to school grade showed positively significant difference in all relationships, with friends, teachers, school regulations and classes. School life adaptation according to participation period showed positively significant difference in relationship with friends, teachers, school rule, and classes. Third, in the sociality analysis according to whether 0 period physical education class took effect, sociability, dominance, stability, activity and autonomy all showed positively significant difference following the 0 period physical education class in effect. Forth, in the school life adaptation analysis according to whether 0 period physical education class took effect, relationship to friends, teachers, school rules, and classes all showed positively significant difference.
This research aims to produce data to help vitalize the 0 period physical education class, by studying how the 0 period physical education class affects middle school students' sociality and school life adaptation. The subject of this research are two Gyeonggido-based middle schools- N Middle school, in which the 0 period physical education class took effect, and P middle school, in which the class did not take effect. We set 50 students from each grade, 300 in total, as population, and after explaining our goal to the physical education teachers in each school in detail, requested that the students respond as honestly as possible. Leaving out 30 student responses with omitted contents, we collected total of 270 research data. In order to factorize the collected questions, we carried out a factor analysis, and in order to verify reliability, we calculated Cronbach's a coefficient and carried out a reliability analysis, thereby empirically testing the purpose of this research. In order to find out how 0 period physical education class in middle school affects students' sociality and school life adaptation, we carried out T-test and one-way ANOVA. When there was a significant difference after the one-way ANOVA, we verified the differences between groups through Scheffe's post-hoc comparison. Conclusion obtained from the research proces above is as in the following. First, in the sociality analysis of demographic characteristic, sociality according to grade level showed significant difference in dominance. Sociality according to school grade showed significant difference in sociability and autonomy. Sociality according to participating period showed significant difference in sociability, dominance, and activity. Second, in the school life adaptation analysis of demographic characteristic, school life adaptation according to sex showed significant difference in relation to school rules. School life adaptation according to grade level showed significant difference in relationship with friends and teachers, and in classes. School life adaptation according to school grade showed positively significant difference in all relationships, with friends, teachers, school regulations and classes. School life adaptation according to participation period showed positively significant difference in relationship with friends, teachers, school rule, and classes. Third, in the sociality analysis according to whether 0 period physical education class took effect, sociability, dominance, stability, activity and autonomy all showed positively significant difference following the 0 period physical education class in effect. Forth, in the school life adaptation analysis according to whether 0 period physical education class took effect, relationship to friends, teachers, school rules, and classes all showed positively significant difference.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.