본 연구는 청소년드라마 <학교2013>에서 학생들이 겪는 갈등상황 분석을 통해 학생인권이 학교에 정착하기 위해 개선되거나 보완되어야 할 부분이 무엇인가를 알아보는 데 목적을 두고 있다. 연구대상으로 삼은 청소년드라마 <학교2013>속의 학생들의 모습은 현실을 기반으로 하고 있다는 전제하에 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들 간의 주요 갈등 요소는 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들간의 갈등상황과 해결 방안은 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>의 갈등 관련 내용이 학교에서의 학생인권 정착에 시사하는 점은 무엇인가? 이와 같은 연구문제를 살펴보기 위해 2012년 12월 3일부터 2013년 1월 28일까지 8주간 16부작으로 매주 월요일, 화요일 밤 9시 55분에 60여분동안 방송된 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나고 있는 학생들의 갈등요인, 갈등상황, 갈등해결에 초점을 맞추어 드라마의 상황과 대사를 질적 분석하였다. 그 결과 갈등요인은 폭력, 성적 및 진로, 친구관계, 학교생활, 학습과정, 아르바이트로 나타났다. 갈등상황은 첫째, 폭력은 가정, ...
본 연구는 청소년드라마 <학교2013>에서 학생들이 겪는 갈등상황 분석을 통해 학생인권이 학교에 정착하기 위해 개선되거나 보완되어야 할 부분이 무엇인가를 알아보는 데 목적을 두고 있다. 연구대상으로 삼은 청소년드라마 <학교2013>속의 학생들의 모습은 현실을 기반으로 하고 있다는 전제하에 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들 간의 주요 갈등 요소는 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들간의 갈등상황과 해결 방안은 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>의 갈등 관련 내용이 학교에서의 학생인권 정착에 시사하는 점은 무엇인가? 이와 같은 연구문제를 살펴보기 위해 2012년 12월 3일부터 2013년 1월 28일까지 8주간 16부작으로 매주 월요일, 화요일 밤 9시 55분에 60여분동안 방송된 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나고 있는 학생들의 갈등요인, 갈등상황, 갈등해결에 초점을 맞추어 드라마의 상황과 대사를 질적 분석하였다. 그 결과 갈등요인은 폭력, 성적 및 진로, 친구관계, 학교생활, 학습과정, 아르바이트로 나타났다. 갈등상황은 첫째, 폭력은 가정, 지역사회, 학교로 이어지는 사회적 폭력의 악순환과 사회적 약자에 대한 폭력이 나타나고 있었다. 둘째, 성적과 진로에서는 성적지상주의, 학벌주의, 입시위주교육 등으로 이율배반적 선택과 자괴감, 공교육에 대한 불신과 학교 서열화, 타인에 대한 공감능력 부족과 신체학대, 낮은 사회경제적 지위로 인한 패배감 등이 나타나고 있었다. 셋째, 친구관계에서는 성적과 진로에 대한 불안감과 과거 및 현재의 폭력으로 인한 신체적 정신적 갈등이 나타나고 있었다. 넷째, 학교생활 및 학습과정에서는 학생과 교사의 수동적, 권위주의적인 태도로 인한 수직적인 관계 속에서 발생하는 불신으로 갈등이 발생하고 있었다. 다섯째, 아르바이트에서는 고용주들의 불만과 불신으로 인한 갈등상황이 나타나고 있었다. 그리고 갈등해결 방안은 개인적 차원인은 대화, 자기반성, 현실인정, 신뢰형성 등으로 나타나고 있었다. 본 연구는 학생인권이 학교내에 정착하기 위해 개선·보완되어야 할 부분을 텔레비전 드라마가 가지고 있는 친근성, 일상성과 사회적 기능을 바탕으로 학교와 학생들의 삶과 그 속에 담겨 있는 학교교육과 구조 그리고 사회구조로 인해 발생하는 문제점을 살펴 볼 수 있었다는데 의미가 있다. 청소년드라마 <학교2013>에서 학생인권이 학교에 정착하기 위해서는 첫째, 학생을 잠재적 사회적 폭력유발자로 인식하는 왜곡된 시선과 학교폭력의 문제를 학교 구성원들의 개인적 차원의 문제가 아닌, 사회적 차원의 문제로 인식해야 한다. 둘째, 학교가 학생들을 무한경쟁의 사회로 진출시키는 플렛폼으로서의 역할에서 벗어나기 위해서는 학교 당국의 교육과정 및 교육정책 개발과 사회구조 변화가 이루어져야 한다. 셋째, 학생들이 사회·경제적 조건으로 학교생활에서 차별받거나, 학습의 기회가 상실되지 않도록 하기 위해 학습과 학교복지에 대한 보다 구체적인 방안이 제시되어야 한다. 넷째, 학생, 교사, 학부모가 새로운 학교문화를 만들어 가는 주체로서의 역할을 담당하기 위해서는 능동적·수평적 협력적 관계가 형성되어야 한다. 다섯째, 학생인권이 보호되기 위해서는 학교와 지역사회와의 개방적 관계 형성을 바탕으로 학생인권의 필요성과 중요성에 대한 사회적 학습기회를 마련하는 것이 필요하다. 주요어 : 청소년드라마, 학생인권, 갈등요소, 갈등상황, 갈등해결, 학교교육과정 및 사회구조 개선, 인권교육, 인성교육
본 연구는 청소년드라마 <학교2013>에서 학생들이 겪는 갈등상황 분석을 통해 학생인권이 학교에 정착하기 위해 개선되거나 보완되어야 할 부분이 무엇인가를 알아보는 데 목적을 두고 있다. 연구대상으로 삼은 청소년드라마 <학교2013>속의 학생들의 모습은 현실을 기반으로 하고 있다는 전제하에 살펴보고자 한다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들 간의 주요 갈등 요소는 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나는 학교 구성원들간의 갈등상황과 해결 방안은 무엇인가? 청소년드라마 <학교2013>의 갈등 관련 내용이 학교에서의 학생인권 정착에 시사하는 점은 무엇인가? 이와 같은 연구문제를 살펴보기 위해 2012년 12월 3일부터 2013년 1월 28일까지 8주간 16부작으로 매주 월요일, 화요일 밤 9시 55분에 60여분동안 방송된 청소년드라마 <학교2013>에서 나타나고 있는 학생들의 갈등요인, 갈등상황, 갈등해결에 초점을 맞추어 드라마의 상황과 대사를 질적 분석하였다. 그 결과 갈등요인은 폭력, 성적 및 진로, 친구관계, 학교생활, 학습과정, 아르바이트로 나타났다. 갈등상황은 첫째, 폭력은 가정, 지역사회, 학교로 이어지는 사회적 폭력의 악순환과 사회적 약자에 대한 폭력이 나타나고 있었다. 둘째, 성적과 진로에서는 성적지상주의, 학벌주의, 입시위주교육 등으로 이율배반적 선택과 자괴감, 공교육에 대한 불신과 학교 서열화, 타인에 대한 공감능력 부족과 신체학대, 낮은 사회경제적 지위로 인한 패배감 등이 나타나고 있었다. 셋째, 친구관계에서는 성적과 진로에 대한 불안감과 과거 및 현재의 폭력으로 인한 신체적 정신적 갈등이 나타나고 있었다. 넷째, 학교생활 및 학습과정에서는 학생과 교사의 수동적, 권위주의적인 태도로 인한 수직적인 관계 속에서 발생하는 불신으로 갈등이 발생하고 있었다. 다섯째, 아르바이트에서는 고용주들의 불만과 불신으로 인한 갈등상황이 나타나고 있었다. 그리고 갈등해결 방안은 개인적 차원인은 대화, 자기반성, 현실인정, 신뢰형성 등으로 나타나고 있었다. 본 연구는 학생인권이 학교내에 정착하기 위해 개선·보완되어야 할 부분을 텔레비전 드라마가 가지고 있는 친근성, 일상성과 사회적 기능을 바탕으로 학교와 학생들의 삶과 그 속에 담겨 있는 학교교육과 구조 그리고 사회구조로 인해 발생하는 문제점을 살펴 볼 수 있었다는데 의미가 있다. 청소년드라마 <학교2013>에서 학생인권이 학교에 정착하기 위해서는 첫째, 학생을 잠재적 사회적 폭력유발자로 인식하는 왜곡된 시선과 학교폭력의 문제를 학교 구성원들의 개인적 차원의 문제가 아닌, 사회적 차원의 문제로 인식해야 한다. 둘째, 학교가 학생들을 무한경쟁의 사회로 진출시키는 플렛폼으로서의 역할에서 벗어나기 위해서는 학교 당국의 교육과정 및 교육정책 개발과 사회구조 변화가 이루어져야 한다. 셋째, 학생들이 사회·경제적 조건으로 학교생활에서 차별받거나, 학습의 기회가 상실되지 않도록 하기 위해 학습과 학교복지에 대한 보다 구체적인 방안이 제시되어야 한다. 넷째, 학생, 교사, 학부모가 새로운 학교문화를 만들어 가는 주체로서의 역할을 담당하기 위해서는 능동적·수평적 협력적 관계가 형성되어야 한다. 다섯째, 학생인권이 보호되기 위해서는 학교와 지역사회와의 개방적 관계 형성을 바탕으로 학생인권의 필요성과 중요성에 대한 사회적 학습기회를 마련하는 것이 필요하다. 주요어 : 청소년드라마, 학생인권, 갈등요소, 갈등상황, 갈등해결, 학교교육과정 및 사회구조 개선, 인권교육, 인성교육
This study is aimed to find what is to be improved or supplemented for the settlement of student human rights in schools by analysing the conflict situations that the teenage suffer in the TV teenage drama . The investigation has been done on the assumption that the subject students in the TV teenag...
This study is aimed to find what is to be improved or supplemented for the settlement of student human rights in schools by analysing the conflict situations that the teenage suffer in the TV teenage drama . The investigation has been done on the assumption that the subject students in the TV teenage drama reflect the students in reality. The study has been done for the following things; . What are the main conflict elements among school members shown in the TV teenage drama ? What are the conflict situations among school members shown in TV teenage drama and their solutions? What is the indication, which the conflict situations shown in TV teenage drama have, to the settlement of student human rights in schools. To review such study problems, focusing on the conflict causes, conflict situations and conflict solutions shown in the teenage drama , which was broadcasted on every Monday and Tuesday for about 60 minutes from 9:55 pm for 8 weeks from December 3, 2012 to January 28, 2013, the situations and dialogues of the total 16 episodes of the drama have been analyzed qualitatively. As a result, it is found that the conflict causes are violence, grade, course, relationship with friends, school life, study course and part time working. The conflict situations are firstly, the vicious cycle of social violence circling home, community and school endlessly and the violence to socially handicapped people; secondly, they are antinomic choice owing to the score for score principle, academic elitism and score-oriented education in grade and course, sense of shame, distrust against public education, school ranking, lack of empathy ability, physical abuse and sense of defeat owing to low socioeconomic position; thirdly, they are anxiety in grade and course in the relationship with friends, and physical and mental conflicts owing to the past and present violence; fourthly, they are distrust arising from the vertical relationship between passive students and authoritarian teachers in school life and study course; fifthly, they are dissatisfaction and distrust of employers in part time working. And the conflict solutions on individual level are conversations, self-reflection, acknowledgement of reality and formation of trust etc. This study has meaning in reviewing schools, lives of students, school education and structure and the problems that arise from social structure to improve or supplement things to settle student human rights in schools on the basis of familiarity, everydayness and social functions of the TV drama. To settle student human rights in schools in TV teenage drama firstly, the distorted view point that students are potential social violence inducers is to be corrected, and the school violence is to be viewed not on individual level of school members but on social level; secondly, to escape from the platform role of schools that sends students to the society of limitless competition, the development of curriculum and educational policy of schools and the change in social structure are to be made; thirdly, detailed measures are to be suggested for learning and school welfare so that students are not discriminated or lose the chance of learning in school lives due to socioeconomic conditions; fourthly, active, horizontal and cooperative relationship is to be formed so that students, teachers and school parents can take the role of forming new school culture; fifthly, to protect student human rights it is required to prepare social learning opportunity on the necessity and importance of student human rights on the basis of open relationship between schools and communities. Key word; TV teenage drama, student human rights, conflict factor, conflict situation, conflict solution, the improvement of school education course and society structure, education of human rights, education of humanism
This study is aimed to find what is to be improved or supplemented for the settlement of student human rights in schools by analysing the conflict situations that the teenage suffer in the TV teenage drama . The investigation has been done on the assumption that the subject students in the TV teenage drama reflect the students in reality. The study has been done for the following things; . What are the main conflict elements among school members shown in the TV teenage drama ? What are the conflict situations among school members shown in TV teenage drama and their solutions? What is the indication, which the conflict situations shown in TV teenage drama have, to the settlement of student human rights in schools. To review such study problems, focusing on the conflict causes, conflict situations and conflict solutions shown in the teenage drama , which was broadcasted on every Monday and Tuesday for about 60 minutes from 9:55 pm for 8 weeks from December 3, 2012 to January 28, 2013, the situations and dialogues of the total 16 episodes of the drama have been analyzed qualitatively. As a result, it is found that the conflict causes are violence, grade, course, relationship with friends, school life, study course and part time working. The conflict situations are firstly, the vicious cycle of social violence circling home, community and school endlessly and the violence to socially handicapped people; secondly, they are antinomic choice owing to the score for score principle, academic elitism and score-oriented education in grade and course, sense of shame, distrust against public education, school ranking, lack of empathy ability, physical abuse and sense of defeat owing to low socioeconomic position; thirdly, they are anxiety in grade and course in the relationship with friends, and physical and mental conflicts owing to the past and present violence; fourthly, they are distrust arising from the vertical relationship between passive students and authoritarian teachers in school life and study course; fifthly, they are dissatisfaction and distrust of employers in part time working. And the conflict solutions on individual level are conversations, self-reflection, acknowledgement of reality and formation of trust etc. This study has meaning in reviewing schools, lives of students, school education and structure and the problems that arise from social structure to improve or supplement things to settle student human rights in schools on the basis of familiarity, everydayness and social functions of the TV drama. To settle student human rights in schools in TV teenage drama firstly, the distorted view point that students are potential social violence inducers is to be corrected, and the school violence is to be viewed not on individual level of school members but on social level; secondly, to escape from the platform role of schools that sends students to the society of limitless competition, the development of curriculum and educational policy of schools and the change in social structure are to be made; thirdly, detailed measures are to be suggested for learning and school welfare so that students are not discriminated or lose the chance of learning in school lives due to socioeconomic conditions; fourthly, active, horizontal and cooperative relationship is to be formed so that students, teachers and school parents can take the role of forming new school culture; fifthly, to protect student human rights it is required to prepare social learning opportunity on the necessity and importance of student human rights on the basis of open relationship between schools and communities. Key word; TV teenage drama, student human rights, conflict factor, conflict situation, conflict solution, the improvement of school education course and society structure, education of human rights, education of humanism
주제어
#청소년드라마 학생인권 갈등요소 갈등상황 갈등해결 학교교육과정 및 사회구조 개선 인권교육 인성교육
학위논문 정보
저자
강에스더
학위수여기관
가톨릭대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 평생교육
지도교수
성기선
발행연도
2014
총페이지
89 p.
키워드
청소년드라마 학생인권 갈등요소 갈등상황 갈등해결 학교교육과정 및 사회구조 개선 인권교육 인성교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.