키치(Kitsch)는 19세기말 부르주아 사회예술의 상업화 과정에서 생겨난 개념이다. 20세기 후반 포스트모더니즘(Post-modernism)과 팝아트(Pop Art)등이 대두되면서 키치는 메이크업·회화·조각·광고·패션 등 다양한 영역에서 문화의 중심현상으로 나타났고, 키치는 산업사회가 만들어낸 보편적인 산물로서 일상생활의 미적인 양태에서 출발하여 대중들의 ...
키치(Kitsch)는 19세기말 부르주아 사회예술의 상업화 과정에서 생겨난 개념이다. 20세기 후반 포스트모더니즘(Post-modernism)과 팝아트(Pop Art)등이 대두되면서 키치는 메이크업·회화·조각·광고·패션 등 다양한 영역에서 문화의 중심현상으로 나타났고, 키치는 산업사회가 만들어낸 보편적인 산물로서 일상생활의 미적인 양태에서 출발하여 대중들의 미적 특성을 담고 있다. 키치의 특성은 시대의 변화에 따라 회화, 패션, 광고, 메이크업 등 대부분의 분야에서 찾아볼 수 있다. 키치 메이크업은 고상하고 품위 있는 세련된 멋을 추구하는 메이크업이 아니라 산만한 장식을 통해 일부러 저속한 이미지 또는 촌스럽거나 유치한 이미지를 나타내는 메이크업으로 정의 한다. 또한 대중적인 소재를 사용하여 친근감을 유도하여 재미를 유발시키는 특징도 내포하고 있다. 현대 메이크업에서는 1960년대를 키치적 경향의 시발점으로 보고 히피문화와 펑크에 의해 영향을 받았으며, 1960년대 두드러지게 나타난 포스트모더니즘과 만나면서 신선한 감각으로 새로움을 추구하였고 또 하나의 예술분야로 거듭나는 다양한 시도가 이루어 졌다. 본 연구는 키치의 문화적 특성을 통해 키치의 개념과 유형을 살펴보고 키치 메이크업의 특성에 대하여 알아본다. 또한 2006-2011 F/W 파리 프레타 포르테(prêt-à-Porter)컬렉션과 오트 쿠튀르(Haute Couture)컬렉션을 중심으로 고찰 하였다. 키치 메이크업의 경우 외적특성은 색상, 소재, 형태로 분류 하고, 내적특성은 해학성, 회화성, 유희성, 향수성, 관능성, 저항성의 6가지로 분석하였으며, 2006년부터 2011년까지 대중 스타들에게 보여지는 키치 메이크업에 대해서도 위와 같은 특성으로 분류 연구 하였다. 키치의 이론적 배경과 실증적 연구를 바탕으로 키치적 특성이 내포된 9점의 작품을 제작하였다. 이는 키치 메이크업의 체계적인 이론 수립과 예술적이고 창조적인 디자인 개발을 위해 그 영역을 넓히는 계기가 되었다. 연구 결과, 패션 컬렉션에서 보여지는 키치 메이크업은 실험적이고 새로운 미적 시도를 보여줌으로써 기존의 미의 개념에서 탈피한 자유로움을 보여준다. 또한 대중의 관심을 한 몸에 받으며 유행을 선도하는 대중 스타들에게서 보여지는 키치 메이크업은 이질적이고 비정형적인 특성을 갖고 있었다. 키치 메이크업은 문화와 예술을 융합시키려는 시대상황을 반영하며 등장하였고 과거의 미적 관념에 대한 반발과 새로운 문화 형태로 발전하였다. 키치에 대한 정확한 이해와 이론 수립은 미용분야에 반영할 수 있는 새로운 아이디어들을 제공해주는 장이 될 것이며, 트렌드로 떠오르고 있는 키치 메이크업을 이해한다는 것은 앞으로 무한한 메이크업디자인 개발의 가능성을 넓히는데 도움이 될 것으로 사료된다.
키치(Kitsch)는 19세기말 부르주아 사회예술의 상업화 과정에서 생겨난 개념이다. 20세기 후반 포스트모더니즘(Post-modernism)과 팝아트(Pop Art)등이 대두되면서 키치는 메이크업·회화·조각·광고·패션 등 다양한 영역에서 문화의 중심현상으로 나타났고, 키치는 산업사회가 만들어낸 보편적인 산물로서 일상생활의 미적인 양태에서 출발하여 대중들의 미적 특성을 담고 있다. 키치의 특성은 시대의 변화에 따라 회화, 패션, 광고, 메이크업 등 대부분의 분야에서 찾아볼 수 있다. 키치 메이크업은 고상하고 품위 있는 세련된 멋을 추구하는 메이크업이 아니라 산만한 장식을 통해 일부러 저속한 이미지 또는 촌스럽거나 유치한 이미지를 나타내는 메이크업으로 정의 한다. 또한 대중적인 소재를 사용하여 친근감을 유도하여 재미를 유발시키는 특징도 내포하고 있다. 현대 메이크업에서는 1960년대를 키치적 경향의 시발점으로 보고 히피문화와 펑크에 의해 영향을 받았으며, 1960년대 두드러지게 나타난 포스트모더니즘과 만나면서 신선한 감각으로 새로움을 추구하였고 또 하나의 예술분야로 거듭나는 다양한 시도가 이루어 졌다. 본 연구는 키치의 문화적 특성을 통해 키치의 개념과 유형을 살펴보고 키치 메이크업의 특성에 대하여 알아본다. 또한 2006-2011 F/W 파리 프레타 포르테(prêt-à-Porter)컬렉션과 오트 쿠튀르(Haute Couture)컬렉션을 중심으로 고찰 하였다. 키치 메이크업의 경우 외적특성은 색상, 소재, 형태로 분류 하고, 내적특성은 해학성, 회화성, 유희성, 향수성, 관능성, 저항성의 6가지로 분석하였으며, 2006년부터 2011년까지 대중 스타들에게 보여지는 키치 메이크업에 대해서도 위와 같은 특성으로 분류 연구 하였다. 키치의 이론적 배경과 실증적 연구를 바탕으로 키치적 특성이 내포된 9점의 작품을 제작하였다. 이는 키치 메이크업의 체계적인 이론 수립과 예술적이고 창조적인 디자인 개발을 위해 그 영역을 넓히는 계기가 되었다. 연구 결과, 패션 컬렉션에서 보여지는 키치 메이크업은 실험적이고 새로운 미적 시도를 보여줌으로써 기존의 미의 개념에서 탈피한 자유로움을 보여준다. 또한 대중의 관심을 한 몸에 받으며 유행을 선도하는 대중 스타들에게서 보여지는 키치 메이크업은 이질적이고 비정형적인 특성을 갖고 있었다. 키치 메이크업은 문화와 예술을 융합시키려는 시대상황을 반영하며 등장하였고 과거의 미적 관념에 대한 반발과 새로운 문화 형태로 발전하였다. 키치에 대한 정확한 이해와 이론 수립은 미용분야에 반영할 수 있는 새로운 아이디어들을 제공해주는 장이 될 것이며, 트렌드로 떠오르고 있는 키치 메이크업을 이해한다는 것은 앞으로 무한한 메이크업디자인 개발의 가능성을 넓히는데 도움이 될 것으로 사료된다.
Kitsch was a concept formed in the course of commercialization of bourgeoisie society arts in the end of 19th century, that had been begun as a negative meaning of vulgar and bad hobby, popular and cheap thing. As the Post-modernism and Pop Art were emerged in the latter half of 20th century, Kitsch...
Kitsch was a concept formed in the course of commercialization of bourgeoisie society arts in the end of 19th century, that had been begun as a negative meaning of vulgar and bad hobby, popular and cheap thing. As the Post-modernism and Pop Art were emerged in the latter half of 20th century, Kitsch was formed as the center phenomenon in various areas of makeup· painting· sculpture· advertisement and fashion, etc. and among them, the makeup directly done at human face became to have an important meaning. Kitsch is an universal product made by the industrial society, which starts in the esthetic form of daily life and has the esthetic characteristics of the public. Characteristics of kitsch can be seen in the change of ages and most fields such as painting, fashion, advertisement and makeup, etc. As for the type of kitsch, there are classifying methods of psychological classification centering on emotional effect and of typical classification by the objective of kitsh and of classifying method by confronting various themes and expressing emotion. Kitsch makeup is defined not by a makeup seeking a noble, elegant and refined charm but by a makeup intentionally expressing vulgar image of rustic or childish image through a loose decoration. Moreover, it contains a characteristics by using public theme and inducing affection and causing fun. In the modern makeup, the 1960s has been seen as the starting point of kitsch tendency, which was affected by hippie culture and funk, and by meeting with the Post-modernism conspicuously emerged in 1960s, it pursued newness with a fresh sense and various attempts in order to being reborn as another art field. In this study, I want to look over the concept and type of kitsch through the cultural characteristics of kitsch and to find out esthetic characteristics of makeup. Furthermore, I have mainly investigated the 2006-2007 F/W∼2010-2011 F/W Paris prêt-à-Porter collection and the Haute Couture collection in the latest 5 years. I have classified the external characteristics of kitsch makeup into color, material and shape, and analyzed the internal characteristics into 6 kinds of nature such as humor, painting, game, nostalgia, sense and resistance, and also studied kitsch makeup shown to the public stars from 2006 to 2011, with the same characteristics. I have presented the work applied with esthetic characteristics of kitsch, upon the base of the theoretical background and actual study of kitsch, and made 9 pieces of work based on the esthetic characteristics, not limited by the simple theoretical consideration. It has a meaning for broadening the area for development of artistic and creative design together with establishing the systematic kitsch makeup. As a result of the study, by displaying an experimental and new esthetic attempt, the kitsch makeup shown at the fashion collection shows the freedom that broke away the existing concept of esthetics. Moreover, it was found that the kitsch makeup shown at the public stars receiving interests of the public on their bodies and leading the fashion has heterogeneous and informal characteristics. The kitsch makeup emerged reflecting the time situation under the spirit of the times that tried to fuse the culture and arts, and had been developed, acting as rebounding to the esthetic idea of the past and as a new cultural type. It is thought that the correct understanding and theoretical establishment of kitsch will be a place providing new ideas that can be reflected to the beauty field, and that the understanding of kitsch makeup rising as a trend will be helpful for widening the design development of infinite makeup in the future.
Kitsch was a concept formed in the course of commercialization of bourgeoisie society arts in the end of 19th century, that had been begun as a negative meaning of vulgar and bad hobby, popular and cheap thing. As the Post-modernism and Pop Art were emerged in the latter half of 20th century, Kitsch was formed as the center phenomenon in various areas of makeup· painting· sculpture· advertisement and fashion, etc. and among them, the makeup directly done at human face became to have an important meaning. Kitsch is an universal product made by the industrial society, which starts in the esthetic form of daily life and has the esthetic characteristics of the public. Characteristics of kitsch can be seen in the change of ages and most fields such as painting, fashion, advertisement and makeup, etc. As for the type of kitsch, there are classifying methods of psychological classification centering on emotional effect and of typical classification by the objective of kitsh and of classifying method by confronting various themes and expressing emotion. Kitsch makeup is defined not by a makeup seeking a noble, elegant and refined charm but by a makeup intentionally expressing vulgar image of rustic or childish image through a loose decoration. Moreover, it contains a characteristics by using public theme and inducing affection and causing fun. In the modern makeup, the 1960s has been seen as the starting point of kitsch tendency, which was affected by hippie culture and funk, and by meeting with the Post-modernism conspicuously emerged in 1960s, it pursued newness with a fresh sense and various attempts in order to being reborn as another art field. In this study, I want to look over the concept and type of kitsch through the cultural characteristics of kitsch and to find out esthetic characteristics of makeup. Furthermore, I have mainly investigated the 2006-2007 F/W∼2010-2011 F/W Paris prêt-à-Porter collection and the Haute Couture collection in the latest 5 years. I have classified the external characteristics of kitsch makeup into color, material and shape, and analyzed the internal characteristics into 6 kinds of nature such as humor, painting, game, nostalgia, sense and resistance, and also studied kitsch makeup shown to the public stars from 2006 to 2011, with the same characteristics. I have presented the work applied with esthetic characteristics of kitsch, upon the base of the theoretical background and actual study of kitsch, and made 9 pieces of work based on the esthetic characteristics, not limited by the simple theoretical consideration. It has a meaning for broadening the area for development of artistic and creative design together with establishing the systematic kitsch makeup. As a result of the study, by displaying an experimental and new esthetic attempt, the kitsch makeup shown at the fashion collection shows the freedom that broke away the existing concept of esthetics. Moreover, it was found that the kitsch makeup shown at the public stars receiving interests of the public on their bodies and leading the fashion has heterogeneous and informal characteristics. The kitsch makeup emerged reflecting the time situation under the spirit of the times that tried to fuse the culture and arts, and had been developed, acting as rebounding to the esthetic idea of the past and as a new cultural type. It is thought that the correct understanding and theoretical establishment of kitsch will be a place providing new ideas that can be reflected to the beauty field, and that the understanding of kitsch makeup rising as a trend will be helpful for widening the design development of infinite makeup in the future.
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