우리가 일반적으로는 감지할 수 없는 즉, 일상적인 시각이나 다른 형식의 예술작품에서는 볼 수 없는 특별한 심리적 과정이 눈을 통하여 뇌에 전달됨으로써 나타나는 효과를 이용한 옵아트는 그 예술적 가치를 인정받아 책, 포스터, 광고, 포장, 디스플레이, 장신구, 의류, 건축 등 우리 생활의 많은 분야에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 한편, 최근 기술의 발전과 함께 예술과 디자인 분야에 새롭고 다양한 변화가 일어나기 시작했다. 그중에서도 매체를 이용한 인터랙티브 작업이 관심을 끌기 시작했으며, 이것은 기존의 장르를 넘어 뉴미디어 아트, 인터랙티브 영상 등의 새로운 장르와 분야가 생겨나게 되었다. 이런 시도들은 키보드와 마우스를 이용한 기본적인 ...
우리가 일반적으로는 감지할 수 없는 즉, 일상적인 시각이나 다른 형식의 예술작품에서는 볼 수 없는 특별한 심리적 과정이 눈을 통하여 뇌에 전달됨으로써 나타나는 효과를 이용한 옵아트는 그 예술적 가치를 인정받아 책, 포스터, 광고, 포장, 디스플레이, 장신구, 의류, 건축 등 우리 생활의 많은 분야에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 한편, 최근 기술의 발전과 함께 예술과 디자인 분야에 새롭고 다양한 변화가 일어나기 시작했다. 그중에서도 매체를 이용한 인터랙티브 작업이 관심을 끌기 시작했으며, 이것은 기존의 장르를 넘어 뉴미디어 아트, 인터랙티브 영상 등의 새로운 장르와 분야가 생겨나게 되었다. 이런 시도들은 키보드와 마우스를 이용한 기본적인 입력장치의 한계를 벗어나 센서, 영상, 사운드 등을 통한 다양한 입력장치의 확장 가능성과 사용자와 기계와의 실시간 상호작용의 가능성을 보여주었다. 인터랙티브 영상은 예술적 작품, 광고, 홍보, 게임 등에 활용되고 있고 다양한 분야에서 활용 가능성이 나타나고 있다. 그러나 아직까지 앞서 말한 옵아트를 이용하거나 접목시킨 인터랙티브 작품은 찾아 볼 수 없었다. 이에 본 연구는 착시의 예술인 옵아트의 개념과 기원을 살펴보고 조형적인 특성을 분석하여 이를 인터랙티브 영상에 접목시킨 ‘인터랙티브 옵아트(Interactive Op Art)’를 제작함으로써 옵아트의 예술적 가치와 표현방법을 연구하고, 인터랙티브 영상의 활용과 발전 가능성을 제시하였다. ‘인터랙티브 옵아트’를 제작하는 과정을 통해서 인터랙티브 영상을 제작하는 전체 프로세스를 디자인과 프로그래밍의 두 측면에서 기술했다. 공학적인 프로세스를 다루게 되지만 예술가와 디자이너의 시각으로 결과를 만들어 내기 위한 방법을 제시하였고 예술가와 디자이너의 입장에서 모든 프로세스를 풀어나갔다.
우리가 일반적으로는 감지할 수 없는 즉, 일상적인 시각이나 다른 형식의 예술작품에서는 볼 수 없는 특별한 심리적 과정이 눈을 통하여 뇌에 전달됨으로써 나타나는 효과를 이용한 옵아트는 그 예술적 가치를 인정받아 책, 포스터, 광고, 포장, 디스플레이, 장신구, 의류, 건축 등 우리 생활의 많은 분야에서 쉽게 찾아볼 수 있다. 한편, 최근 기술의 발전과 함께 예술과 디자인 분야에 새롭고 다양한 변화가 일어나기 시작했다. 그중에서도 매체를 이용한 인터랙티브 작업이 관심을 끌기 시작했으며, 이것은 기존의 장르를 넘어 뉴미디어 아트, 인터랙티브 영상 등의 새로운 장르와 분야가 생겨나게 되었다. 이런 시도들은 키보드와 마우스를 이용한 기본적인 입력장치의 한계를 벗어나 센서, 영상, 사운드 등을 통한 다양한 입력장치의 확장 가능성과 사용자와 기계와의 실시간 상호작용의 가능성을 보여주었다. 인터랙티브 영상은 예술적 작품, 광고, 홍보, 게임 등에 활용되고 있고 다양한 분야에서 활용 가능성이 나타나고 있다. 그러나 아직까지 앞서 말한 옵아트를 이용하거나 접목시킨 인터랙티브 작품은 찾아 볼 수 없었다. 이에 본 연구는 착시의 예술인 옵아트의 개념과 기원을 살펴보고 조형적인 특성을 분석하여 이를 인터랙티브 영상에 접목시킨 ‘인터랙티브 옵아트(Interactive Op Art)’를 제작함으로써 옵아트의 예술적 가치와 표현방법을 연구하고, 인터랙티브 영상의 활용과 발전 가능성을 제시하였다. ‘인터랙티브 옵아트’를 제작하는 과정을 통해서 인터랙티브 영상을 제작하는 전체 프로세스를 디자인과 프로그래밍의 두 측면에서 기술했다. 공학적인 프로세스를 다루게 되지만 예술가와 디자이너의 시각으로 결과를 만들어 내기 위한 방법을 제시하였고 예술가와 디자이너의 입장에서 모든 프로세스를 풀어나갔다.
Op Art utilize an effect, that when viewed, causes signals to be sent from the eyes to the brain that the brain cannot process. This special quality of Op Art has been recognized and used in many fields of our lives such as books, posters, advertisements, packaging, displays, accessories, clothes, a...
Op Art utilize an effect, that when viewed, causes signals to be sent from the eyes to the brain that the brain cannot process. This special quality of Op Art has been recognized and used in many fields of our lives such as books, posters, advertisements, packaging, displays, accessories, clothes, and architecture. These days, with the development of technology, numerous varied changes have occurred in art and the design field. Among them, interactive works using mass media gained attention. Beyond previous genres, this new genre and field appear to be New Media Art or Interactive Motion Graphics. Those new attempts overcame the limits of input devices like keyboards and mice and showed the new possibilities of various kinds of input devices using sensors, motion, and sound along with real-time interaction between the user and a device. Interactive Motion is utilized in artistic works, advertisements, promotions, games, and it can be expected in more fields in the future. Therefore, it has also been used for Interactive Motion Graphic Arts. This study is about the process of ‘Interactive Op Art’, which is based on a fusion of optical illusion art(Op Art) and Interactive Motion Graphics. Because of its illusionary qualities and the fact that it has not yet been used in the field of interactive works, this research focused on combining Op Art and Interactive Motion Graphic works. The purpose is to study the artistic value of Op Art and to understand how to express it. Furthermore, the research indicates practical use of and development possibility for Interactive Motion Graphics. While making ‘Interactive Op Art’, I depicted the entire Interactive Motion Graphic Arts making process by focusing on both design and programing aspects. Even though, an engineering process had been incorporated, I attempted to keep artists and designers in mind during the process to facilitate understanding of the development process and final product.
Op Art utilize an effect, that when viewed, causes signals to be sent from the eyes to the brain that the brain cannot process. This special quality of Op Art has been recognized and used in many fields of our lives such as books, posters, advertisements, packaging, displays, accessories, clothes, and architecture. These days, with the development of technology, numerous varied changes have occurred in art and the design field. Among them, interactive works using mass media gained attention. Beyond previous genres, this new genre and field appear to be New Media Art or Interactive Motion Graphics. Those new attempts overcame the limits of input devices like keyboards and mice and showed the new possibilities of various kinds of input devices using sensors, motion, and sound along with real-time interaction between the user and a device. Interactive Motion is utilized in artistic works, advertisements, promotions, games, and it can be expected in more fields in the future. Therefore, it has also been used for Interactive Motion Graphic Arts. This study is about the process of ‘Interactive Op Art’, which is based on a fusion of optical illusion art(Op Art) and Interactive Motion Graphics. Because of its illusionary qualities and the fact that it has not yet been used in the field of interactive works, this research focused on combining Op Art and Interactive Motion Graphic works. The purpose is to study the artistic value of Op Art and to understand how to express it. Furthermore, the research indicates practical use of and development possibility for Interactive Motion Graphics. While making ‘Interactive Op Art’, I depicted the entire Interactive Motion Graphic Arts making process by focusing on both design and programing aspects. Even though, an engineering process had been incorporated, I attempted to keep artists and designers in mind during the process to facilitate understanding of the development process and final product.
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