마케팅의 석학 필립 코틀러에 의하면, 오늘날 마케팅은 창조적인 사회에 대응하여야 하는 ‘마케팅 3.0’의 시대에 있다. 소비자의 감성, 문화, 그리고 창조적인 욕구에 부합하는 마케팅 전략을 위해서 창의적인 기업문화와 신제품 개발은 필수적인 요소이다. 창의적인 교육이나 창조적인 사고의 소유자가 아니더라도 브레인스토밍 기법을 통하여 얼마든지 집단 창의력이 도출될 수 있다. 브레인스토밍은 언제 어디서나 누구나 쉽게 사용할 수 있고 효과도 뛰어나지만, 적절한 절차와 노련한 진행 없이는 시간 낭비에 그칠 수 있다. 이 논문은 ‘창의성’의 정의와 연구의 역사를 간략히 살펴본 후 창의성은 훈련이나 환경에 의해 개발될 수 있으며, 이것은 단지 개인에게 속한 특권이 아니라 역동적인 집단내의 자극과 기업 문화에 의해 성취될 수 있음을 고찰하여 보았다. 그리고 브레인스토밍이 성공한 사례를 세계 최고의 ...
마케팅의 석학 필립 코틀러에 의하면, 오늘날 마케팅은 창조적인 사회에 대응하여야 하는 ‘마케팅 3.0’의 시대에 있다. 소비자의 감성, 문화, 그리고 창조적인 욕구에 부합하는 마케팅 전략을 위해서 창의적인 기업문화와 신제품 개발은 필수적인 요소이다. 창의적인 교육이나 창조적인 사고의 소유자가 아니더라도 브레인스토밍 기법을 통하여 얼마든지 집단 창의력이 도출될 수 있다. 브레인스토밍은 언제 어디서나 누구나 쉽게 사용할 수 있고 효과도 뛰어나지만, 적절한 절차와 노련한 진행 없이는 시간 낭비에 그칠 수 있다. 이 논문은 ‘창의성’의 정의와 연구의 역사를 간략히 살펴본 후 창의성은 훈련이나 환경에 의해 개발될 수 있으며, 이것은 단지 개인에게 속한 특권이 아니라 역동적인 집단내의 자극과 기업 문화에 의해 성취될 수 있음을 고찰하여 보았다. 그리고 브레인스토밍이 성공한 사례를 세계 최고의 산업 디자인 회사라는 명성을 갖고 있는 IDEO 라는 기업을 살펴봄으로 마케팅 현장에 실질적으로 적용 가능함을 기술하였다. 이러한 이론적 근거와 사례연구 결과에 근거하여 가설을 설정한 후 현장 실험을 하였다. 브레인스토밍이 적절한 절차, 그 중에서도 진행자의 리더십과 참여자들이 기본적인 브레인스토밍의 규칙을 제대로 준수만 하여도 창조적인 아이디어를 도출할 수 있다는 것을 현장실험을 통해 증명해 볼 수 있었다. 그러나, 이 논문의 실험은 창의적인 신상품 개발의 가장 첫 번째 단계인 아이디어 도출만을 검증한 것이므로 창조적인 아이디어가 실제적으로 기업의 이윤으로 연결되지 위해서는 합리적 의사결정과 노련한 마케팅 전략이 있어야 할 것으로 본다.
마케팅의 석학 필립 코틀러에 의하면, 오늘날 마케팅은 창조적인 사회에 대응하여야 하는 ‘마케팅 3.0’의 시대에 있다. 소비자의 감성, 문화, 그리고 창조적인 욕구에 부합하는 마케팅 전략을 위해서 창의적인 기업문화와 신제품 개발은 필수적인 요소이다. 창의적인 교육이나 창조적인 사고의 소유자가 아니더라도 브레인스토밍 기법을 통하여 얼마든지 집단 창의력이 도출될 수 있다. 브레인스토밍은 언제 어디서나 누구나 쉽게 사용할 수 있고 효과도 뛰어나지만, 적절한 절차와 노련한 진행 없이는 시간 낭비에 그칠 수 있다. 이 논문은 ‘창의성’의 정의와 연구의 역사를 간략히 살펴본 후 창의성은 훈련이나 환경에 의해 개발될 수 있으며, 이것은 단지 개인에게 속한 특권이 아니라 역동적인 집단내의 자극과 기업 문화에 의해 성취될 수 있음을 고찰하여 보았다. 그리고 브레인스토밍이 성공한 사례를 세계 최고의 산업 디자인 회사라는 명성을 갖고 있는 IDEO 라는 기업을 살펴봄으로 마케팅 현장에 실질적으로 적용 가능함을 기술하였다. 이러한 이론적 근거와 사례연구 결과에 근거하여 가설을 설정한 후 현장 실험을 하였다. 브레인스토밍이 적절한 절차, 그 중에서도 진행자의 리더십과 참여자들이 기본적인 브레인스토밍의 규칙을 제대로 준수만 하여도 창조적인 아이디어를 도출할 수 있다는 것을 현장실험을 통해 증명해 볼 수 있었다. 그러나, 이 논문의 실험은 창의적인 신상품 개발의 가장 첫 번째 단계인 아이디어 도출만을 검증한 것이므로 창조적인 아이디어가 실제적으로 기업의 이윤으로 연결되지 위해서는 합리적 의사결정과 노련한 마케팅 전략이 있어야 할 것으로 본다.
Due to technology and globalization, marketing has faced a new era. The time of Marketing 3.0(Kotler, et al.,2010) has brought the rise of a creative society. Creative people are growing, not only in advanced society, but also amongst developing countries(Kotler, et sl., 2010). Most organizations ag...
Due to technology and globalization, marketing has faced a new era. The time of Marketing 3.0(Kotler, et al.,2010) has brought the rise of a creative society. Creative people are growing, not only in advanced society, but also amongst developing countries(Kotler, et sl., 2010). Most organizations agree that creativity is a key role for sustainable growth, and that creative new product development is an essential factor for surviving in a competitive market(Kahn, 2011; Maddock, 2011; Kotler & Caslione, 2009). In order to have creative ideas in marketing, this thesis summarized what creativity is and how the creative process works in groups and organizations, and reviewed the academic studies of brainstorming as the tool of creative activation. After reviewing the literature,this thesis concerned itself with how those academic works are connected to marketing in real world. For connecting theories with practical works, this thesis reviewed IDEO, which is one of the most creative firms in the world and a living model for generating group creative ideas by conducting brainstorming. According to the reviewed theories about group creativity, this research set five hypotheses and conducted a field experiment for testing those hypotheses. The research implemented experiments in the field of real MBA marketing classes. The results of the field experiment on this thesis concluded that brainstorming is an effective tool as long as it performs proper procedures such as using a well-prepared facilitator with giving training to participants. When marketers choose ideas from brainstorming, they have to be cautious against 'group thinking'. This thesis mentioned briefly group dynamics but didn't go further into research of how groups protect negative impacts from group activities. This thesis only examined the first stage for new product development-idea generation. Generating creative products is the first stage for creative products and a key role for innovation. Creativity is also deeply associated with the climate of organizations and macro-environments. Being a marketing leader for the 21st century, marketers can apply brainstorming to activate group creativity and perform each step of new product development, in doing so, it could result in sustainable growth.
Due to technology and globalization, marketing has faced a new era. The time of Marketing 3.0(Kotler, et al.,2010) has brought the rise of a creative society. Creative people are growing, not only in advanced society, but also amongst developing countries(Kotler, et sl., 2010). Most organizations agree that creativity is a key role for sustainable growth, and that creative new product development is an essential factor for surviving in a competitive market(Kahn, 2011; Maddock, 2011; Kotler & Caslione, 2009). In order to have creative ideas in marketing, this thesis summarized what creativity is and how the creative process works in groups and organizations, and reviewed the academic studies of brainstorming as the tool of creative activation. After reviewing the literature,this thesis concerned itself with how those academic works are connected to marketing in real world. For connecting theories with practical works, this thesis reviewed IDEO, which is one of the most creative firms in the world and a living model for generating group creative ideas by conducting brainstorming. According to the reviewed theories about group creativity, this research set five hypotheses and conducted a field experiment for testing those hypotheses. The research implemented experiments in the field of real MBA marketing classes. The results of the field experiment on this thesis concluded that brainstorming is an effective tool as long as it performs proper procedures such as using a well-prepared facilitator with giving training to participants. When marketers choose ideas from brainstorming, they have to be cautious against 'group thinking'. This thesis mentioned briefly group dynamics but didn't go further into research of how groups protect negative impacts from group activities. This thesis only examined the first stage for new product development-idea generation. Generating creative products is the first stage for creative products and a key role for innovation. Creativity is also deeply associated with the climate of organizations and macro-environments. Being a marketing leader for the 21st century, marketers can apply brainstorming to activate group creativity and perform each step of new product development, in doing so, it could result in sustainable growth.
주제어
#Group Creativity Brainstorming Creativity New Product Idea IDEO
학위논문 정보
저자
김현숙
학위수여기관
한양사이버대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
MBA전공
지도교수
윤승재
발행연도
2014
총페이지
vi, 67 p.
키워드
Group Creativity Brainstorming Creativity New Product Idea IDEO
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