본 연구는 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 확인하는 데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구의 대상은 인천광역시 계양구에 위치한 S 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 선정하였으며, 실험을 위하여 15명은 동화를 활용한 그리기 표상 활동을 적용하는 실험집단에, 15명은 누리 교육과정의 프로그램을 적용하는 통제집단에 각각 배치하였다. 실험은 주 2회씩 6주 12차시를 실시하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적인가? 둘째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 도형 창의성(연속성, 완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성) 향상에 효과적인가? 셋째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, ...
본 연구는 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 확인하는 데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구의 대상은 인천광역시 계양구에 위치한 S 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 선정하였으며, 실험을 위하여 15명은 동화를 활용한 그리기 표상 활동을 적용하는 실험집단에, 15명은 누리 교육과정의 프로그램을 적용하는 통제집단에 각각 배치하였다. 실험은 주 2회씩 6주 12차시를 실시하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적인가? 둘째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 도형 창의성(연속성, 완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성) 향상에 효과적인가? 셋째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제 집착력) 향상에 효과적인가? 유아의 창의성을 측정하기 위하여 이경화(2014)가 개발한 ‘유아용 통합 창의성 검사’를 사용하였으며, 수집된 자료처리는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 사전, 사후 검사 점수를 이용하여 t-test를 실시하였고, 창의적 성격 부분에서 집단 간의 차이 및 오차변량을 최소화하기 위해 공변량분석(ANCOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적이었다. 둘째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 도형 창의성(연속성, 완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성) 향상에 효과적이었다. 이는 그리기 표상 활동에서는 머릿속에 떠오르는 이미지를 다양하게 표상할 기회를 갖고, 독립적인 아이디어를 찾도록 유도하며 산출해 내도록 하였기 때문이다. 셋째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동은 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제 집착력)에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 연구 결과를 보면 동화책을 활용한 그리기 표상활동이 유아의 창의성 증진에 부분적으로 효과가 있음이 입증되었다. 이처럼 동화책을 활용한 유아의 그리기 표상 활동은 창의성의 하위요인에 따라 다양한 형태로 영향요인이 되는 것을 알 수 있다. 본 연구의 가장 중요한 점은 그동안 교육현장에서 수업을 진행할 때 같은 주제에 똑같은 하나의 작품이 나오게 하는 교육적 활동에 주안점을 두었다면 유아의 창의성 발달을 위해 상상력을 발휘하도록 자극을 주고 생각하고 느끼는 것을 자유롭게 표출하도록 하는 교육적 지도에 관심을 가질 필요가 있음을 알 수 있다.
본 연구는 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 확인하는 데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구의 대상은 인천광역시 계양구에 위치한 S 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 선정하였으며, 실험을 위하여 15명은 동화를 활용한 그리기 표상 활동을 적용하는 실험집단에, 15명은 누리 교육과정의 프로그램을 적용하는 통제집단에 각각 배치하였다. 실험은 주 2회씩 6주 12차시를 실시하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적인가? 둘째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 도형 창의성(연속성, 완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성) 향상에 효과적인가? 셋째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제 집착력) 향상에 효과적인가? 유아의 창의성을 측정하기 위하여 이경화(2014)가 개발한 ‘유아용 통합 창의성 검사’를 사용하였으며, 수집된 자료처리는 SPSS WIN 21.0 프로그램을 사용하여 사전, 사후 검사 점수를 이용하여 t-test를 실시하였고, 창의적 성격 부분에서 집단 간의 차이 및 오차변량을 최소화하기 위해 공변량분석(ANCOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 언어 창의성(상상력, 유창성, 융통성, 독창성) 향상에 효과적이었다. 둘째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동이 유아의 도형 창의성(연속성, 완성도, 새로운 요소첨가, 주제, 비관습성) 향상에 효과적이었다. 이는 그리기 표상 활동에서는 머릿속에 떠오르는 이미지를 다양하게 표상할 기회를 갖고, 독립적인 아이디어를 찾도록 유도하며 산출해 내도록 하였기 때문이다. 셋째, 동화책을 활용한 그리기 표상 활동은 유아의 창의적 성격(호기심, 독립심, 모험심, 과제 집착력)에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 연구 결과를 보면 동화책을 활용한 그리기 표상활동이 유아의 창의성 증진에 부분적으로 효과가 있음이 입증되었다. 이처럼 동화책을 활용한 유아의 그리기 표상 활동은 창의성의 하위요인에 따라 다양한 형태로 영향요인이 되는 것을 알 수 있다. 본 연구의 가장 중요한 점은 그동안 교육현장에서 수업을 진행할 때 같은 주제에 똑같은 하나의 작품이 나오게 하는 교육적 활동에 주안점을 두었다면 유아의 창의성 발달을 위해 상상력을 발휘하도록 자극을 주고 생각하고 느끼는 것을 자유롭게 표출하도록 하는 교육적 지도에 관심을 가질 필요가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this research is to identify influence of drawing representation activity using fairy tale book on enhancement of creativity in children. Therefore, the following research questions were set and checked. For the research subjects 30 5-year-old children going to S kindergarten located ...
The purpose of this research is to identify influence of drawing representation activity using fairy tale book on enhancement of creativity in children. Therefore, the following research questions were set and checked. For the research subjects 30 5-year-old children going to S kindergarten located in Gyeyanggu, Incheon were selected. 15 children were included in experimental group where they went through drawing representation activity using fairy tale and the other 15 children were involved in control group who went through programs in Nuri curriculum. Total 12 tests were implemented twice a week for total 6 weeks. The study questions of this research as follows; First, is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving language creativity of children (imagination, fluency, flexibility, and creativity)? Second, is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving figure creativity of children (continuity, completeness, adding new elements, subject, and non-habitual)? Third. is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving creative personality of children (curiosity, independence, adventurous spirit, and homework obsession)? To measure creativity of children ‘integrated creativity test for children’ developed by Gyunghwa Lee (2014) was used and the collected data was analyzed by t-test based on the pre and post examination using SPSS WIN 21.0 program. To minimize difference between the groups in creative personality part and error variance ANCOVA was applied. The conclusion of this research as follows; First, drawing representation activity using fairy tale book was effective for improving language creativity (imagination, fluency, flexibility, and creativity) of children. Second, drawing representation activity using fairy tale book was effective for enhancing children’s figure creativity (continuity, completeness, adding new elements, subjects, and non-habitual). This is because it allowed them to have opportunities to present images that came up in their mind during drawing representation activity in various ways, led them to find ideas, and work them out. Third, drawing representation activity using fairy tale book did not have significant difference with creative personality of children (curiosity, independence, adventurous spirit, and homework obsession). Based on the research conclusion it was verified that drawing representation activity using fairy tale book has partial effect on the enhancement of creativity in children. As this is the case, it was found out that depending on the sub factors of creativity, children’s drawing representation activity using fairy tale book divides into various influence elements. The most important implication of this research is that if so far, our educational sites have focused on educational activity which results in one same work piece under the same class subject it is necessary to pay attention to educational guidance which gives stimulation to children to have their own imagination and freely represent their thoughts for the development of their creativity.
The purpose of this research is to identify influence of drawing representation activity using fairy tale book on enhancement of creativity in children. Therefore, the following research questions were set and checked. For the research subjects 30 5-year-old children going to S kindergarten located in Gyeyanggu, Incheon were selected. 15 children were included in experimental group where they went through drawing representation activity using fairy tale and the other 15 children were involved in control group who went through programs in Nuri curriculum. Total 12 tests were implemented twice a week for total 6 weeks. The study questions of this research as follows; First, is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving language creativity of children (imagination, fluency, flexibility, and creativity)? Second, is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving figure creativity of children (continuity, completeness, adding new elements, subject, and non-habitual)? Third. is drawing representation activity using fairy tale book effective for improving creative personality of children (curiosity, independence, adventurous spirit, and homework obsession)? To measure creativity of children ‘integrated creativity test for children’ developed by Gyunghwa Lee (2014) was used and the collected data was analyzed by t-test based on the pre and post examination using SPSS WIN 21.0 program. To minimize difference between the groups in creative personality part and error variance ANCOVA was applied. The conclusion of this research as follows; First, drawing representation activity using fairy tale book was effective for improving language creativity (imagination, fluency, flexibility, and creativity) of children. Second, drawing representation activity using fairy tale book was effective for enhancing children’s figure creativity (continuity, completeness, adding new elements, subjects, and non-habitual). This is because it allowed them to have opportunities to present images that came up in their mind during drawing representation activity in various ways, led them to find ideas, and work them out. Third, drawing representation activity using fairy tale book did not have significant difference with creative personality of children (curiosity, independence, adventurous spirit, and homework obsession). Based on the research conclusion it was verified that drawing representation activity using fairy tale book has partial effect on the enhancement of creativity in children. As this is the case, it was found out that depending on the sub factors of creativity, children’s drawing representation activity using fairy tale book divides into various influence elements. The most important implication of this research is that if so far, our educational sites have focused on educational activity which results in one same work piece under the same class subject it is necessary to pay attention to educational guidance which gives stimulation to children to have their own imagination and freely represent their thoughts for the development of their creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.